Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Leaf i byen

Startet av Leidulf, mandag 05. november 2012, klokken 14:58

« forrige - neste »

Leidulf

Snakket med selgeren nå, og etter en missforståelse så fikk vi avklart at vinterdekkene har kommet (mandag), men vi venter på registreringsnummer.

Men vi er delvis i mål. Når kona var inne og skulle hente bilen på mandag, fikk hun tilbud om lånebil. Hun insisterte da på at siden hun hadde kjøpt elbil, så skulle hun ha elbil som lånebil. Derfor endte hun opp med å få låne forhandleren sin egen Leaf, som ikke er demobil.
Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

Leidulf

Da har jeg fått vite at den kan hentes kl 16:00  ;D
Gleder meg til å få vår egen!

Har opplevd at jeg må nok ordne egen kurs til garasjen. De som har montert/planlagt det elektriske anlegget i huset har ikke tenkt mye, det er sikkert. Kursen til garasje er 10A, den er felles med utelys, utekontakt, gulvvarme og lys i yttergang, ene veggen i stua og enkelte kontakter på kjøkken.

For å si det slik så må jeg hente skjøteledning fra en 16A kurs i kjelleren for å bruke sagen i garasjen.

Får vel vente til våren å få gravd ned noen trekkerør mellom hus og grarasje.
Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

stiberger

La merke til at registreringsnummeret på lånebilen deres var samme som våres minus 1 :)
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

Leidulf

Registreringsnummeret vårt (vår bil) er akkurat 3000 høyere enn deres  :)
Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

svingen

du kan jo alltid kjøpe en slik en http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5271.0.html
den kan du stile inn på 6amp,10 og 16amp

http://charge-amps.com/um-evse

da kan du sette den på 6amp når du lader i garasjen hvis du ikke har dårlig tid (vil nok ta en del timer og fulle lade på 6amp) og så kan du strekke kabel ut hvis du har dårlig tid (sikkert ikke ofte) og lade på 16amp :) (jeg har ikke elbli selv bare lest om det og virker jo som en ok løsning)

Den som følger med bilen er på 10 amp tror jeg så greit og ha med 16amp hvis du er på tur og må lade (kjedlig og vente på 10amp hvis man kan lade på 16amp)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Leidulf

Leafen fikk endelig komme til sitt rettmessige hjem i går. Bare synd at nysnøen hadde lagt et fint teppe over den speilblanke isen som kalles vei, og det blåste, rett og slett for glatt og ufyselig for å være ute. I tillegg måtte jeg jobbe overtid utpå kvelden.

Satt heller inne og koste meg med litteratur både fra Elbilforeningen og Nissan.

Svingen:
Ser digg ut med en slik kabel, men tror jeg går for en egen kurs til garasjen, siden jeg kan (og har lov til å) gjøre dette selv, kommer nok den opp ganske kjapt. Får lage provisorisk luftstrekk i første omgang, for så å grave den ned til sommeren.
Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

Leidulf

Jobber med å få lagt ny kurs til garasjen.
Hadde lagt planene for å legge ut en 16A og en 20A kurs, da jeg tenkte at jeg skulle måle opp en inntakskabel jeg har liggende. Hadde tidligere slått det fra meg da jeg ikke trodde den var lang nok. Men etter å ha rulllet den ut og målet opp ser den ut til å være akkurat lang nok. Det var nesten som den var ment til å brukes der :) Så ikke kast filosofien min har kommet til nytte igjen.

Etter dette ble planene endret. Nå blir det 40A ut til garasjen og eget fordelingsskap i garasjen hvor det skal komme ihvertfall en 16A og en 20A. Flottere kan man vel ikke få det :D

Jobber for tiden med å tre den store kabelen skjult inn i sikringskapet uten å måtte skjære opp veggen. Har åpnet opp litt av taket i kjelleren, men det er trangt og skummelt å komme til med bor p.g.a. alle de andre kablene/røra.
Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA