Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisene skal til å stige?

Startet av MightyCalves, tirsdag 28. mars 2023, klokken 12:24

« forrige - neste »

Elektro12

Antakelig, husker ikke den prisen, men er Performance satt ned?

geear

Er nok det, for nå er forskjellen på LR AWD og P nede i 35 000,- igjen. Da begynner det å bli vanskelig å forsvare LR igjen. Spørsmålet er om dette kan bety endringer lignende det i USA, med "fake" performance-bremser osv. (deksler).

HolyDiver

Hvordan får man «ny» pris hvis man har MYP i bestilling til «gammel» pris? Prøvd å endre design, men der er gamle priser fortsatt.

geear

Tesla setter alltid ned prisen på biler som ikke er utlevert, dersom det har vært en prisnedgang etter bestilling. Dette blir synlig på final invoice, som du får noen dager før utlevering.

Hvis du ikke stoler på det kan du kansellere og bestille på ny, men det er ingen grunn til å ikke stole på at det blir slik, de har vært mer enn fair på sånt. Utfordringen er om prisen også rekker å gå OPP igjen før utlevering.

Daniel_0007

https://www.elbil24.no/nyheter/kraftige-prisjusteringer-fra-tesla/79010960

Er blitt litt prisjusteringer, verst for s og x, gått ned 70 000 men er forsatt små penger med tanke på at de er over 1 mill :p
Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

Markedet for Y Performance har endret seg ekstremt i løpet av et år.
Der noen solgte Y Performance for 650-680 på Finn for 7-8 måneder siden, har det nå gått nye Y Performance for ned i 510-520 som inventory.
Gitt dollarkursen kan en forvente oppjusteringer, men for å få salget til å holde seg kan en ikke bare skru opp prisene heller.

S og X er som det er. Dyre og antakelig svært små volumer da kundegrunnlaget er lite.

Tipper det kan være gode inventory kjøp rundt kvartalsslutt fremover fordi mange må omprioritere økonomisk. Det kan nok også hende at avbestillingsregimet strammes inn med økende antall avbestillinger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Det er tydelig at Tesla hopper litt frem og tilbake mhp pris her.
Videre vet vi at HW4 kommer til Y i løpet av året. Personlig venter jeg på HW4 samt på comfort dempere skal bli standard på alle bilene som kommer. Da er model Y der den bør være mhp. utstyr. Prises denne versjonen godt opp mot konkurrentene - vel da er det vanskelig å velge noe annet. Men akkurat nå er det litt så som så fordi vi vet at HW4 kommer - og vi vet at det kommer biler med litt mer komfort i demping. Jeg har selv sittet litt på gjerde i påvente av HW4 og komfort. Og jeg tror markedet i Norge snart er mettet mhp nye elbiler - så Tesla MÅ nesten konkurrere på pris også etter sommeren. Om Dollar Kursen raser videre - vel da er det jo ikke så mye å forvente mhp. gode tilbud å hente - men om dollar kursen nå blir noe normal igjen i løpet av sommeren - vel så kan det jo åpne seg et vindu over sommeren på å skaffe seg en model Y slik den bør være til en ok pris....

thorerik

Dette med HW 4 er akkurat som med HW 2, HW2,5 HW3, etc. Det er mye prat om det, men ingen bryr seg ved videresalg. (Bortsett fra forumbrukere etc).
Comfort demperne er på plass på alle LR AWD og Performance fra januar så det er ikke noe å vente på.

Tror nok Tesla pusher det de kan nå for å sikre seg salg, tror ikke vi kan forvente like gode unntakspriser på noen få avbestilte biler ved neste kvartalsslutt. Det er verdt å merke seg at 99,9% av alle model y er solgt til ikke rabattert pris. Dette påvirker selvsagt prisnivået ved videresalg.


Øyvind.h

Ettersom økonomien strammes betydelig inn og rentene fortsatt er på vei opp må en nesten påregne at bilsalget går tregt fremover. Det taler for flere, ikke færre, avbestillinger fremover, noe som igjen påvirker inventory. Inventory kan også fylles av biler som er sendt på spekk for å ha biler klar til rask levering.

Spørs vel om en kan få Performance for 510 i slutten av dette kvartalet, men samtidig tror jeg ikke bilmarkedet normaliserer seg med det aller første. Rett og slett fordi økonomien fortsatt skal strammes videre inn.
Dermed normaliseres markedet og det historiske tapet på noen titusener øyeblikket du kjører ut av butikken kommer tilbake etter noen år med ville tilstander.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lintho

Rentekampanje
Samtidig med prisendringene innfører Tesla nå en rentekampanje der man får rente på 1,99% de første tre årene (flytende), før den skrus opp til «vanlig» rente – for tiden 4,79 prosent.


Er dette noe man kan spørre om å få selv om man nettopp hentet ut bil?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: lintho på fredag 14. april 2023, klokken 11:39Rentekampanje
Samtidig med prisendringene innfører Tesla nå en rentekampanje der man får rente på 1,99% de første tre årene (flytende), før den skrus opp til «vanlig» rente – for tiden 4,79 prosent.


Er dette noe man kan spørre om å få selv om man nettopp hentet ut bil?

Så lenge det er mer enn 14 dager siden du hentet ut bilen så har jeg ikke hørt at noen klarer å få til sånne ting. For de som hentet ut bilen mindre enn 14 dager siden så tror jeg en kan få til slike ting, men siden prisen på Long Range nå har gått opp, så spørs det om de som nylig fikk utlevert bil kan få til det de heller.

Ser at en sånn tilbuds-finansiering tilsvarer en rabatt på ca 32.000 på 3 år etter å ha trukket vekk redusert skattefordel...hvis en ikke baker inn lånet i huslån osv.
Tesla Model Y                         2021-

Stikkkontakt

Sitat fra: lintho på fredag 14. april 2023, klokken 11:39Rentekampanje
Samtidig med prisendringene innfører Tesla nå en rentekampanje der man får rente på 1,99% de første tre årene (flytende), før den skrus opp til «vanlig» rente – for tiden 4,79 prosent.


Er dette noe man kan spørre om å få selv om man nettopp hentet ut bil?

Vil renten justeres ned fra 1,99% dersom rentene faller igjen ila de kommende 3 årene?

hELgenen

Sitat fra: thorerik på fredag 14. april 2023, klokken 09:49Dette med HW 4 er akkurat som med HW 2, HW2,5 HW3, etc. Det er mye prat om det, men ingen bryr seg ved videresalg. (Bortsett fra forumbrukere etc).
Comfort demperne er på plass på alle LR AWD og Performance fra januar så det er ikke noe å vente på.

Tror nok Tesla pusher det de kan nå for å sikre seg salg, tror ikke vi kan forvente like gode unntakspriser på noen få avbestilte biler ved neste kvartalsslutt. Det er verdt å merke seg at 99,9% av alle model y er solgt til ikke rabattert pris. Dette påvirker selvsagt prisnivået ved videresalg.



Vel - det er vel først og fremst til eget bruk man kjøper bilen - ikke for videresalg.....
Og jeg vil ha med HW4 og comfort demping. Og det jeg har lest er at comfort demping KUN ble gjeldende på kina produksjon av RWD fra Januar.....ikke Berlin produksjon.....Om det er noen som kan komme med en kilde bekreftelse på at AWD LR fra Berlin faktisk har comfort demping er jeg interessert å få vite dette.

Uansett tror jeg prisene kan svinge begge veier fremover. Ser at prisene på varer i butikken stiger uke for uke - så prisstigningen vi har i Norge nå er definitivt ikke over - og dette vil påvirke folks både evne og vilje til å kjøpe kapitalvarer.

snakkesalig

Sitat fra: Elektro12 på fredag 14. april 2023, klokken 06:07Long Range Model Y opp til 484900,- :)

Det er vel bare 10.000 opp, eller husker jeg feil?

Contango

Valutaendringer er i alle fall en god grunn. Norge må ha de billigste elbilene i verden nå - i alle fall de rimeligere modellene. Det må også være attraktivt for europeere å kjøpe bruktbiler herfra med kronen så svak.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA