Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Død bil - bms_w035

Startet av whertigo, fredag 24. mars 2023, klokken 07:27

« forrige - neste »

whertigo

Hei folkens.

Det dukket opp en beskjed i displayet i går - "bilen vil kanskje ikke starte igjen", og nei, det gjorde den ikke. Nå står den på en parkeringsplass ved skolen til ungene og service er bestilt.

Men - jeg spør via appen om tesla har tenkt å plukke opp bilen - men de svarer (som vanlig) ikke.

Har noen erfaring med dette? Må jeg ordne tauebil selv?

Frustrerende å ikke kunne få et menneske i tale, bare chat som du ikke vet om noen leser engang.

Ellemelle

Hvis bilen fortsatt er under garanti (<5 år <100k km), så er det bare å ringe Tesla Roadside Assistance:
23960285

geear

Sitat fra: whertigo på fredag 24. mars 2023, klokken 07:27Hei folkens.

Det dukket opp en beskjed i displayet i går - "bilen vil kanskje ikke starte igjen", og nei, det gjorde den ikke. Nå står den på en parkeringsplass ved skolen til ungene og service er bestilt.

Men - jeg spør via appen om tesla har tenkt å plukke opp bilen - men de svarer (som vanlig) ikke.

Har noen erfaring med dette? Må jeg ordne tauebil selv?

Frustrerende å ikke kunne få et menneske i tale, bare chat som du ikke vet om noen leser engang.
I slike tilfeller ringer du Tesla veihjelp på 23960285 mens du er i bilen og har problemet. Telefonnummeret ligger også inne på MCUen, på service eller hva det nå er inne på menyen. Bare å trykke så ringer det. De prøver å hjelpe deg med de triks og tips de har, eller så sender de tauebil og om du har behov så kommer den med leiebil på planet.

Har du ikke garanti så får du såklart regningen på dette, og da kan du vurdere om du heller vil bruke forsikringen din, som vanligvis har en egenandel på 500,- for tauing.

Motorwatt

Han har en Model S 75d, 2016, facelift ap1, 127.000km.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

alda

Googlet på felmeddelandet, och det ser ut som vanligaste felorsaken är strejkande "battery heater". Osäker på om det kan gå på den 8-åriga batterigarantin, men gör den det är det ju gratis för dig.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

whertigo

Japp, det ble veihjelp fra forsikringsselskapet med 500 kr i egenandel, og 10770,- for 12v batteri, battery heater, coolant Og arbeidstimer.

Og så er det bare en uke siden sist jeg var der og fikk fiksa t-shaft til 5600,-.

Lurer på hva det neste blir.

Motorwatt

#6
Gamle Teslaer er som gamle damer. Dyrt å vedlikeholde. Min (bilen altså) begynner å nærme seg med bare 6 mndr. igjen på garantien, men godt innenfor 100.000 km. Er skikkelig i tvil om den er noe å beholde. Har gratis lading, men det blir jo bare blåbær....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

fonberg

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 28. mars 2023, klokken 13:07Gamle Teslaer er som gamle damer. Dyrt å vedlikeholde. Min (bilen altså) begynner å nærme seg med bare 6 mndr. igjen på garantien, men godt innenfor 100.000 km. Er skikkelig i tvil om den er noe å beholde. Har gratis lading, men det blir jo bare blåbær....

Var i samme båt som deg, og valgte å beholde min S90D fra sept. 17, nå gått snart 130kkm. Det har vært lite tull med den så langt, men fikk en varmeapparatreparasjon til 14k tidligere i vinter. Bilen føles fortsatt som ny å kjøre, men det er klart at når noe først ryker så blir det fort dyrt. Uansett sitter det langt inne å bytte da jeg er så fornøyd med kjørekomfort, plass, stor bakluke, mulighet for å heve bilen (luftfjæringen) samt gratis superlading. Dette er faktorene som forhindrer meg fra å bytte til TM3, enn så lenge. Synes det er dårlig med andre kandidater på markedet når man vil ha en firehjulstrekker som ikke er SUV/CUV (og ikke ønsker å bruke ei uke på å spekke bilen i en utstyrskonfigurator).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

offpist

bms_w035 betyr ekstern isolasjonsfeil, altså utenfor batteriet.

Kan i teorien være AC kompressor, PTC, Batteri varmer eller selve DC DC omformeren.

Men som noen er inne på er det mest sannsynligvis batteri varmeren.

Hadde samme feilmelding selv i januar og byttet batterivarmeren selv bare på mistanke.
Det løste problemet, for feilmeldingen har ikke kommet tilbake siden.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

alda

Sitat fra: offpist på lørdag 08. april 2023, klokken 17:40bms_w035 betyr ekstern isolasjonsfeil, altså utenfor batteriet.

Kan i teorien være AC kompressor, PTC, Batteri varmer eller selve DC DC omformeren.

Men som noen er inne på er det mest sannsynligvis batteri varmeren.

Hadde samme feilmelding selv i januar og byttet batterivarmeren selv bare på mistanke.
Det løste problemet, for feilmeldingen har ikke kommet tilbake siden.

Sitat fra: whertigo på tirsdag 28. mars 2023, klokken 13:00Japp, det ble veihjelp fra forsikringsselskapet med 500 kr i egenandel, og 10770,- for 12v batteri, battery heater, coolant Og arbeidstimer.

Og så er det bare en uke siden sist jeg var der og fikk fiksa t-shaft til 5600,-.

Lurer på hva det neste blir.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA