Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade Leaf med fra 3 fase

Startet av arnejorg1, søndag 04. november 2012, klokken 13:16

« forrige - neste »

arnejorg1

Er det mulig og få tak i en kabel som konverterer trefase vekselstrøm til likestrøm,
slik at man kan bruke 3-fase kabel i hurtigdaleuttaket på Leaf? Er dette mulig?
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Smiling when sailing

#1
Hei, det finns en slik "adapterkabel". I likhet med kladden er også prisen litt større. Men på det Tyske leaf forumet er en fyr som har kjøpt den uansett og har hatt den med i både imieven og leafen på lengre turer.
http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/mobilefastcharger/
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Rio

Sitat fra: arnejorg1 på søndag 04. november 2012, klokken 13:16
Er det mulig og få tak i en kabel som konverterer trefase vekselstrøm til likestrøm,
slik at man kan bruke 3-fase kabel i hurtigdaleuttaket på Leaf? Er dette mulig?

Hei,

Det du etterlyser er jo en CHAdeMO-lader! ;)

Ev. en semi-hurtigladerversjon av den, slik som den fra Evtec.ch

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leaffen

Håper ikke det er denne "kjempeklumpen" Tesla her tenkt å komme med til Model S.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

sven erik

ja eller en kan bruke en vanlig overgang til vanlig  kotakt
men hvet  man hva denne  berbare hurtigladeren koster ? kunne tenkt meg å hatt denne jemme å når en kjører til spania

Griffel

#5
Sitat fra: sven erik på søndag 04. november 2012, klokken 14:45
ja eller en kan bruke en vanlig overgang til vanlig  kotakt
men hvet  man hva denne  berbare hurtigladeren koster ? kunne tenkt meg å hatt denne jemme å når en kjører til spania
Bærbar og bærbar, 65kg.
Prisen finner du her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5165.msg51534.html#msg51534
(EVTEC på 20 kW koster ca. 145.000,- inkl. mva tipper at 10kW enheten er ca. 30 000,- rimligere)


Det er kanskje lurere å bytte til Renault.


Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på søndag 04. november 2012, klokken 14:26
Håper ikke det er denne "kjempeklumpen" Tesla her tenkt å komme med til Model S.
Det behøver du ikke å frykte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arnejorg1

Sitat fra: Smiling when sailing på søndag 04. november 2012, klokken 13:35
Hei, det finns en slik "adapterkabel". I likhet med kladden er også prisen litt større. Men på det Tyske leaf forumet er en fyr som har kjøpt den uansett og har hatt den med i både imieven og leafen på lengre turer.
http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/mobilefastcharger/

Den er sikkert voldsomt dyr, så jeg lurer på om jeg ikke bytter til Renault fremfor den der. Jeg kan vel enkelt kople den til 32 amp 3 fase, men for og få full utnyttelse bør man vel installere 64 amp 400v trefase. Noe som sikkert koster 100000,-. Vel. Jeg kan vel ta den med på tur for og kople til andre 3 fase uttak, men jeg tenkte mer på om det fantes en mindre og billigere løsning.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

sven erik

det er jo bra om en investerer i en sån  kann en lade raskt utrolig mange steder ser omtrent alle steder hurtig ladre kommer nå  så er det å 3 fas gratis

Griffel

Sitat fra: sven erik på søndag 04. november 2012, klokken 15:15
det er jo bra om en investerer i en sån  kann en lade raskt utrolig mange steder ser omtrent alle steder hurtig ladre kommer nå  så er det å 3 fas gratis

Ja, Dersom du kjøper en slik til dagens pris og bruker denne istedet for å betale 50-60 kr. for hurtiglading DC så har den jo allerede betalt seg etter en 2-3000 ladinger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arnejorg1

#9
Tror jeg skal klare meg med 16 amp. lading hjemme. Jeg har ikke så mye bruk for hurtiglading hjemme at jeg spanderer på over 100.000 for og få det til. Da bytter jeg som tidligere nevnt til Renault Zoe når den er på markedet. Jeg håper det er firma som er villige til og sette opp 64 amp 3 fase-ladere, når Renault's biler inntar markedet. Billigere enn CHAdeMO blir det jo ;)

Jeg begriper ikke hvorfor japanerne skulle finne opp CHAdeMO. Hadde de klargjort Leaf og trilling-serien for 3-faselading hadde det nok hvert mange flere hurtig-ladestasjoner enn det er i dag.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

flux

Fordi Japan har et dårlig nett sammenlignet med EU, Japan bruker std kun 100V 1fase og har et 200v 3-fase nett.


arnejorg1

Da håper jeg de tenker litt på EU når de lager neste versjon av Leaf. Håper de lager en 3-fase versjon for Europa og Usa, uten at jeg vet hvilket 3-fase nett Usa bruker :-\
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Nord

Hei folkens!

Ny på forumet, og med elbil generelt.
Fadern har hivd meg ut på den elektriske linje.

Han har en Roadster, og med den fulgte en 32A trefaslader.
Siden han ikke har slik tilkobling i garasjen, har jeg nevnt at jeg kunne tenke meg den enheten.
Men vil Teslaladeren passe til min Leaf?

HAr forsøkt å søle litt rundt på nasjonale og internasjonale fora, men finner bare en haug med (enn så lenge...) fremmednavn som Chademo, j1772, EVSE og sikkert et par til....  ???

Ellers er jeg knakende fornlyd med bilen..! :-)

Griffel

#13
Sitat fra: arnejorg1 på søndag 04. november 2012, klokken 22:58
Da håper jeg de tenker litt på EU når de lager neste versjon av Leaf. Håper de lager en 3-fase versjon for Europa og Usa, uten at jeg vet hvilket 3-fase nett Usa bruker :-\
Det vanligste i USAs boligområder er enfas 120V og 240V Splittfase (av og til feilaktig kalt 2 fas). Til yrkesbygg er det vanlig med 240V 3fas deltakoblet, hvor den ene fasen har et midtutak som er jordet. Dermed har de den vanlige boligfordelingen på denne fasen.
USA har dermed ikke uten vidre glede av EU trefas ladere. Hurtiglading i USA og Japan vil dermed trolig forbli DC lading, som betyr dyrere infrastruktur, og kanskje litt rimligere biler.
Alternativet er eget 3-fasnett for elbiler.

(Splittfase er via enfase transformatorer med midtutak som er jordet)

Det er også lokale variasjoner som avviker fra dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#14
Sitat fra: Nord på søndag 04. november 2012, klokken 23:49
Hei folkens!

Ny på forumet, og med elbil generelt.
Fadern har hivd meg ut på den elektriske linje.

Han har en Roadster, og med den fulgte en 32A trefaslader.
Siden han ikke har slik tilkobling i garasjen, har jeg nevnt at jeg kunne tenke meg den enheten.
Men vil Teslaladeren passe til min Leaf?

HAr forsøkt å søle litt rundt på nasjonale og internasjonale fora, men finner bare en haug med (enn så lenge...) fremmednavn som Chademo, j1772, EVSE og sikkert et par til....  ???

Ellers er jeg knakende fornlyd med bilen..! :-)
For å kunne brukes med Leaf må den følge CHAdeMo standard. Roadster kan vel ikke benytte DC hurtigladerene som Leaf og Trillingene bruker, i så fall er denne laderen (og Roadster) ikke tilpasset CHAdeMO. Dermed blir det nok i overkant mye å sette seg inn i for å bygge om denne.

(For dette formålet kan du se bort fra " j1772, EVSE og sikkert et par til....  ???" og bare konsentrere deg om hva som kreves for å styre laderen etter CHAdeMO)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA