LFP bør heller ikke lades til 100 %?

Startet av JEG, mandag 20. mars 2023, klokken 19:32

« forrige - neste »

JEG

TESLA brukerhåndboken sier følgende:
SitatLithium Iron Phosphate Batteries
Some vehicles are equipped with a Lithium Iron Phosphate (LFP) Battery. To determine if your vehicle is equipped with an LFP battery, navigate to Controls > Software > Additional Vehicle Information. If your vehicle is equipped with an LFP battery, "High Voltage Battery type: Lithium Iron Phosphate" is listed. If your vehicle does not have an LFP battery, the high voltage Battery type is not specified.

If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week. If Model 3 has been parked for longer than a week, Tesla recommends driving as you normally would and charge to 100% at your earliest convenience.

Leser så dette:
SitatSo, the only reason Tesla recommends charging LFP batteries to 100% is to improve "the vehicle's ability to accurately determine the state of charge and estimated range," as Tesla accurately says on its website. This does not help extend the battery's life though. If you are concerned about that, you should always stick with the common recommendation to stop charging at a reasonable SoC, this often being 80%.


https://www.autoevolution.com/news/the-puzzling-reason-why-tesla-misleadingly-recommends-charging-the-lfp-batteries-to-100-187075.html

Nimrad

Det stemmer det. Det er vanskelig å estimere gjenværende barter på LFP-batteri siden spenningen er så lik mellom tomt og fullt batteri. Det er derfor Tesla anbefaler å lade til 100%. For litt mer opplyste/informerte brukere sp kan du fint ligge mellom 20-80% til vanlig og lade til 100 litt sånn i ny og ne.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Svk

Lader mitt LFP batteri til 100% hver helg. Ellers klatt lading. Slik at jeg ligger mellom 20-90%

torro

Enkelte hevder LFP batteriene mister 10% kapasitet relativt raskt siden de lades til 100%

https://www.youtube.com/watch?v=suw20wPrbL0
-= torro =-

Stig-Arne

#4
Har 3,6% tap på min Model 3 SR+ etter 20 000 km. Er velt helt innafor det.
Lader til 100% en gang i uken. Ellers til 90%
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Håvar

Er det kommet nye anbefalinger ang maks ladenivå på LFP for Model 3 Highland og Model Y RWD?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

marud

Sitat fra: Håvar på fredag 03. mai 2024, klokken 10:15Er det kommet nye anbefalinger ang maks ladenivå på LFP for Model 3 Highland og Model Y RWD?

Highland har hvertfall fortsatt 100 minst en gang i uka som før.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Muffinman

Siden det omtrent ikke er spenningsforskjell på LFP mellom 20-90% SOC går det ikke an å benytte cellespenninger for å estimere SOC. SPenningene skiller seg basert på SOC helt i toppen og helt i bunnen. Skal man klare å vite tilstanden på ting uten å bevege seg i endepunktene (fortrinnsvis mot toppen) må man drive energimåling ut/inn på cellenivå, såkalt coloumb-telling. Da er det enklere å lade helt opp en og annen gangen.

Dette handler ikke bare om at bilen skal kunne estimere reell SOC, men like fullt at den skal kunne fastslå SOC på cellenivå og balansere pakken. Ligger man og durer over tid i området hvor spenningen ikke endrer seg vesentlig med SOC risikerer man å ende opp med en batteripakke som er svært ubalansert, og da _går_ faktisk rekkevidden ned siden alt må stenges ned når den cella med lavest SOC når et visst nivå bestemmer, uavhengig av hvor mye pakka som helhet fremdeles inneholder. En kan også få store problemer med å balansere opp igjen, det kan ta veldig lang tid.

LFP er veldig robust ift å ligge på høy SOC. Kjemien har også høyere cycle life, dvs er mer slitesterk. Og det tåler høyere spenningspåtrykk. Gjør som anbefalt og lad helt opp minst en gang i uka og ikke tenk mer på det. Du vil ikke merke noen ulemper, og sparer det for potensielle utfordringer om ei stund :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA