Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte 12 V batteri - kurant? JADA :-)

Startet av Kewetķnerten, lørdag 11. mars 2023, klokken 15:53

« forrige - neste »

Kewetķnerten

Heia, i går ville ikke Blåmann (Think City 2011) ut av carporten, vintervær og rødt ikon for batteri.  Har ladet opp i natt, og nå kjører den, men batteritester sier "replace" så det er vel ikke noe å lure på.  Ser av tidligere tema at Biltema 80-2607 til 829 skal passe.  Hvis jeg tar av frontluka er det høyde/plass nok til å få ut det gamle og det nye inn?  Ser veldig trangt ut så greit å vite før jeg går ut i snøen.   :)

Warlock

Enkleste er å løsne ramma det er montert på og senke det ned. Det er 3 bolter du må skru av...
Skal se om jeg finner en bruksanvisning på dette

Warlock

Her er to beskrivelser av hvordan:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det er ikke så vanskelig som enkelte skriver der, og det går helt fint uten å jekke opp ilen, men man kan bruke en jekk for å hjelpe til med å senke/heve batteriet om man er alene.. tar ca 30min.

Kewetķnerten

Supert, takk Warlock  :+1: 4 timer virker jo litt krøkket ute nå...så håper de 30 min er nærmere.  Har lift, men der står det en veteranbil som jeg helst ikke vil ta ut i snøen.  Da har jeg noe å pusle med i morgen.

Warlock

 :+1:
Fortell oss gjerne hvordan det gikk ..

Kewetķnerten

Dette var veldig greit, jekket bare opp så forhjulet var nesten over bakken så smøyg holderen ut med full sving til venstre.  Var litt krøkket å komme til 10mm på -polen da det var en kant rundt på batteriet, men gikk da sakte rundt.  Var alene så brukte nok nærmere 11/2 time med litt rengjøring og sprøyting av godstoff osv.  Hadde en liten saksejekk under når jeg tok kassen opp igjen.  Hjelper veldig med manual, da slipper man mye spekulering, tusen takk!  :+1:

Warlock

 :+1:
Gratulerer!

Det er nokså krøkkete, og man er gjerne litt usikker på om man skal skru fra toppen eller under fra til en hver tid. 1,5 time er slettest ikke verst tid for første gangen man gjør jobben alene. Neste gang gjør du det på halve av det igjen  ;)

Marsto

Bra jobba det der, ja. Har drevet på å knotet med samme ramma flere ganger og det tok nok like lang tid første gangen jeg gjorde jobben også. Har nettopp skiftet til nytt i desember og fant et batteri med samme mål men med plass til litt mer strøm. Fikk tak i dette fra Thansen.no som i desember kostet 974,-

https://www.thansen.no/elektronikk/batterier/bilbatterier/batteri-12v-53ah/n14267/pn15303/

Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA