Forvarming av batteri

Startet av oysf, torsdag 09. mars 2023, klokken 14:55

« forrige - neste »

oysf

Blir ikke helt klok på dette med forvarming av batteri. Vil ikke bruke "Planlagt Avreise", men heller trykke manuelt start av forvarming av batteri (og kupe).

Jeg har vifta som hurtigknapp i appen, og har inntrykk av at når jeg trykker på den så får jeg opp batterivarme-symbolet av og til, men ikke alltid. Stemmer dette, og har det isåfall noe med utetemp å gjøre? Eller er det en annen måte å alltid starte batterivarming?

Handyman

Bilen styrer selv om batteriet skal varmes eller ikke, basert bla. på temp. Man kan selv ikke styre dette, men om man starter lading når det er kaldt nok, så starter batterivarmingen. Dog-/Camp mode varmer ikke batteriet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

En måte å styre varming av batteri er å navigere til Superlader. Da starter oppvarming av batteri. Men det kan ikke gjøres før etter at bilen er startet. Men effektivt om man skal kjøre ned fra et fjell om vinteren. Da kommer regen kjapt.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Sandvika

Jeg er enig i behov og observasjoner, men har funnet ut at ned fra hytta på fjellet er planlagt avreise det beste for å sikre avreise. Tar lang tid å få varme batteriet, da er det fint å slippe måtte kjøre på med oppvarming av kabinen hele tiden.

geear

Men går det i pluss å forvarme batteriet, med mindre det er for snarlig hurtiglading? Og i så fall er det bedre å hurtiglade FØR ankomst, enn etter avreise...

Jeg starter "ofte" med iskaldt batteri og 3-4 km med 10% utforbakke, er jeg heldig får jeg noe regen, spesielt i starten, men går ikke lenge før jeg har 80+ og må bremse litt nedover. Pleier forvarme i 5-15 min kun av komfortmessige årsaker. Har ikke regnet på det, men er grenser for hvor mange kWh man klarer å opparbeide seg kontra langvarig forvarming.

Sandvika

Sitat fra: geear på søndag 12. mars 2023, klokken 14:10
Men går det i pluss å forvarme batteriet, med mindre det er for snarlig hurtiglading? Og i så fall er det bedre å hurtiglade FØR ankomst, enn etter avreise...

Jeg starter "ofte" med iskaldt batteri og 3-4 km med 10% utforbakke, er jeg heldig får jeg noe regen, spesielt i starten, men går ikke lenge før jeg har 80+ og må bremse litt nedover. Pleier forvarme i 5-15 min kun av komfortmessige årsaker. Har ikke regnet på det, men er grenser for hvor mange kWh man klarer å opparbeide seg kontra langvarig forvarming.
Dette avhenger av veldig mange variabler. Ved -5c ser jeg at det krever et par kwh å få tilstrekkelig lunk i batteriet (obs. da bruker jeg forvarmingfunksjonen som jeg mener først kun varmer batteri før det varmer kabinen de siste minuttene)  Hos meg er det ca.20km og 700høydemeter fra start, her er det opplagt at det lønner seg å forvarme ned til ganske lav temperatur. Om du har kun 3-400m så er det kanskje ikke like opplagt.

Radial

Sitat fra: Sandvika på søndag 12. mars 2023, klokken 16:51
obs. da bruker jeg forvarmingfunksjonen som jeg mener først kun varmer batteri før det varmer kabinen de siste minuttene.

Hvilken forvarmingsfunksjon er det du tenker på da?
Forvarming i tidsplan?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Sandvika

Sitat fra: Radial på søndag 12. mars 2023, klokken 21:36
Sitat fra: Sandvika på søndag 12. mars 2023, klokken 16:51
obs. da bruker jeg forvarmingfunksjonen som jeg mener først kun varmer batteri før det varmer kabinen de siste minuttene.

Hvilken forvarmingsfunksjon er det du tenker på da?
Forvarming i tidsplan?
Ja

Stjerneglis

Bare skru på varmen 10-15 min via appen før du drar hjemmefra. Bilen finner ut selv om batteriet må forberedes / forvarmes. Jeg merker selv tydelig forskjell på tida det tar før bilen starter regenereringen med og uten forvarming på denne måten.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Sandvika

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 13. mars 2023, klokken 08:23
Bare skru på varmen 10-15 min via appen før du drar hjemmefra. Bilen finner ut selv om batteriet må forberedes / forvarmes. Jeg merker selv tydelig forskjell på tida det tar før bilen starter regenereringen med og uten forvarming på denne måten.
Om batteriet holder -15 til -20 som det ofte kan gjøre etter en helg på fjellet holder ikke 10-15min til å få tilstrekkelig til regenerering. Om du varmer opp med den metoden så får du også veldig mye varmetap gjennom kabinen.

jlan

Sitat fra: Sandvika på mandag 13. mars 2023, klokken 09:14
Om batteriet holder -15 til -20 som det ofte kan gjøre etter en helg på fjellet holder ikke 10-15min til å få tilstrekkelig til regenerering.
Hva legger du i  "tilstrekkelig"? Tenker du på at bremsene blir for varme uten regenerering ned fra fjellet ? 

Egenlig synes jeg det er rart at ingen har kommet med en elektrisk bremsemotstand, slik at motorene kan bremse, selv om ikke batteriene kan ta strøm. Slike motstander er helt vanlige på lokomotiver og vinsjer. De kunne vært kjølt av væskekretsen, og slik sett gitt raskere oppvarming av bil og batteri ved kjøring i nedoverbakke.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Nimrad

Finnes det steder å melde inn slike forslag til Tesla? En manuell knapp for forvarming har sine bruksområder. Noen ganger vil man bruke andre apper for å navigere f.eks.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Nimrad

Sitat fra: jlan på mandag 13. mars 2023, klokken 09:46
Hva legger du i  "tilstrekkelig"? Tenker du på at bremsene blir for varme uten regenerering ned fra fjellet ? 

Egenlig synes jeg det er rart at ingen har kommet med en elektrisk bremsemotstand, slik at motorene kan bremse, selv om ikke batteriene kan ta strøm. Slike motstander er helt vanlige på lokomotiver og vinsjer. De kunne vært kjølt av væskekretsen, og slik sett gitt raskere oppvarming av bil og batteri ved kjøring i nedoverbakke.
Mer kompleksitet. Men bilene nå til dags kan jo bremse med bremsene selv. Hvorfor kan de ikke bare kompensere med ordinære bremser frem til det blir varmt nok?
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

geear

Sitat fra: jlan på mandag 13. mars 2023, klokken 09:46
Sitat fra: Sandvika på mandag 13. mars 2023, klokken 09:14
Om batteriet holder -15 til -20 som det ofte kan gjøre etter en helg på fjellet holder ikke 10-15min til å få tilstrekkelig til regenerering.
Tilstrekkelig til å regenerere strømmen inn på batteripakken, i stedet for å kaste bort potensiell energi gjennom bremsene.

Radial

Opplever egentlig at batteriet blir kaldere når det regenereres en del, og har vel knapt hatt full "effektbar" i hele vinter 😝
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA