Tesla S og ABB sine hurtigladere

Startet av Cronos, tor 01. nov 2012, kl. 11:33

« forrige - neste »

Cronos

Leser her at ABB er i full gang med å bygge ut hurtigladere. Det står at innen året er omme bør det være på plass 36 slike.

http://elbil.no/ladestasjoner/827-abb-er-pa-nett

Jeg lurer på: hvordan fungerer disse med Tesla S?

Kommer de til å levere nok effekt til å superlade batteriet på en halvtime? (Slik som Tesla sitt egenbygde nett i USA)

Kommer ladekontakten til å passe? Såvidt jeg vet har Tesla sin egen plugg, og ikke CHAdeMO.

I det hele tatt; hvordan forholder Tesla S seg til disse hurtigladerne?

P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert

jkirkebo

Sitat fra: Cronos på tor 01. nov 2012, kl. 11:33
Leser her at ABB er i full gang med å bygge ut hurtigladere. Det står at innen året er omme bør det være på plass 36 slike.

Kommer de til å levere nok effekt til å superlade batteriet på en halvtime? (Slik som Tesla sitt egenbygde nett i USA)

Kommer ladekontakten til å passe? Såvidt jeg vet har Tesla sin egen plugg, og ikke CHAdeMO.

Ingen vet ennå, da Model S ikke er lansert i Europa med europeiske priser og spesifikasjoner. Kanskje kommer en adapter, kanskje ikke.

Og dagens CHAdeMO-ladere vil bruke ca. dobbelt så lang tid som Teslas egne, dvs. 1 time for 50% batterikapasitet isteden for 30 minutter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

foxy

1 time hehe

Innføring av 20-30 min maxtid må på plass asap!! (Selv det er jo egentlig alt for lenge!)
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på tor 01. nov 2012, kl. 11:42
Sitat fra: Cronos på tor 01. nov 2012, kl. 11:33

Ingen vet ennå, da Model S ikke er lansert i Europa med europeiske priser og spesifikasjoner. Kanskje kommer en adapter, kanskje ikke.

Og dagens CHAdeMO-ladere vil bruke ca. dobbelt så lang tid som Teslas egne, dvs. 1 time for 50% batterikapasitet isteden for 30 minutter.

Det eneste som er OK med CHAdeMO laderne er at toppefekten på 50kW vil kunne brukes på mesteparten av ladingen. Ettersom batteriet i Model S ikke kan ta imot 90kW fra 0-100% vil jo ladehastigheten synke etter hvert som batteriet fylles, så når du eksempelvis lader fra 70-90% har det således lite å si om du bruker en 50kW eller 90kW lader.

Jeg tar en prat med informasjonssjefen i ABB for å høre hvilke tanker ABB har. Kommer tilbake med info etter hvert.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JohanH

Man må holde orden på begrepene. "Hurtigladning" er jo svært subjektivt, hva som er hurtig er opp til hver og en.

Viktigere er hvilken principiell teknologi som brukes. Ladning med vekselstrøm (AC) er det vi gjør hjemme. Da sender vi vekselstrøm til bilen, bilens interne ladere omvandler dette til likstrøm (DC) som så sendes til og lagres i batteriet. Direkte likstrømslading (DC) er det man ofte mener synonymt med hurtiglading. Eksempler på dette er ChAdeMO og Teslas Superchargers. Her er laderen ekstern og sender likstrøm (DC) rett til bilen, rett inn i batteriet.

AC-ladning med de vanlige forekommende elbilene i Norge idag, f. eks. LEAF, trillingene osv. er langsom. Det er snakk om fra 10-16A 230V enfase, noe som gir rundt 3kW input, d.v.s. du lader 3kWh per time, eller fulladder en MiEV (16 kW batteri) på 6 timer og en LEAF (22kW batteri) på 8 timer.

DC-lading/"hurtiglading" med f. eks. Chademo har en maksimal ytelse på rundt 45kW og Teslas supercharger opp til 90kW. Begrensningen her er at alt ettersom batteriet fylles opp må ladern senke effekten fordi batterier klarer ikke/vil ta skade av å lades på full effekt alt ettersom det fylles alt mer (spenningen stiger). Hurtiglading med Chademo og Superchargers skjer med en spenning på mellom 300-400V og strømstyrker på >200 A (for Teslas supercharger). Så det trengs kraftige ledninger og kontakter.

MEN nå er det sån at f. eks. nye Renault Zoe har kraftig dimensionerte interne ladere som også klarer å ta imot 3-fase vekselstrøm (AC) helt opp til 400V/63A i 3 faser hvilket gir en total effekt på 44kW d.v.s. like mye som Chademo! I Europa er det vanlig med 3-fase helt frem til hver enkelt bolig/enhet, mens det i USA kun er 3-fase i hoveddistribusjonsnettet, mens det i hovedsentraler fordeles en fase til f. eks. hvert hus på gaten slik at privatpersoner kun har 1 fase (men da godt tiltatt hovedsikring på ofte >100A). Av den grund har Tesla i USA ikke støtte for 3-fase lading. Med Teslas standardcharger klarer bilen å ta imot 10kW, med "twin charger" opsjonen får du doble ladere d.v.s. 20kW. Dette tilsvarer rundt 80A 240V (noe du kan få installert hjemme i USA).

Tesla har sagt at EU versjonen av Model S skal støtte 3-fase ladning, men det er ikke sagt hvordan eller hvilken kapasitet. Et problem er at den nåværende ladeporten/kabeln kun ha to grove ledere slik at den i nåværende utforming ikke kan støtte 3-fase, det må være i hvert fall 3 grove ledere, sannsynligvis 4. Det spekuleres i om Tesla vil gjøre en ny design på ladeport/kabel i Europa eller alternativt sette inn en ytterligere kontakt på bilen (for 3-fase).

Når det gjelder ABBs hurtigladere tenker jeg følgende: Disse må ha en saftig tilkobling til strømnettet. Det meste av laderen er elektronikk som omformer AC til DC og kommuniserer med bilen (via Chademo protokollet). Jeg vil tenke meg at de må være koblet med minimum 400V 63A 3-fase, kanskje enda kraftigere tilkobling? Det ville ikke være vanskelig å få satt inn en ordinær 3-fase kontakt enten på siden av laderen eller rett ved siden av på en stolpe (slike du ser på industrier og byggeplasser). Spørsmålet blir jo da om Model S vil kunne nyttegjøre seg effekten i disse. Det andre alternativet er at Tesla utvilker en adapter for Chademo DC ladning. Dette blir ikke en enkel "støpseladapter" men må bli en slags boks med diverese elektronikk som styrer kommunikasjonen mellom bilen og Chademoladeren, så ser ut at dette kan bli komplekst, muligens dyrt, muligens tungt. Tesla har dog (inoffisielt) antydet at de tenker seg å lage en slik adapter. Det blir dog da som jkirkebo skriver ikke bedre enn det Chademo maksimalt kan yte, d.v.s 1/2-parten av en Supercharger.

tomrh

Her er en dual-mode hurtiglader fra ABB:
http://www.abb.com/product/seitp332/d4810787e10c9591c1257a9a0041241f.aspx?productLanguage=us&country=NO

(Ikke semi, men 50 kW chademo. Leverer også 400 V 32A og 63A 3-fase)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: foxy på tor 01. nov 2012, kl. 12:01
1 time hehe

Innføring av 20-30 min maxtid må på plass asap!! (Selv det er jo egentlig alt for lenge!)

Så du mener langtur med elbil ikke skal være mulig ?

Ellers er det vel opp til den som setter opp laderen å bestemme makstiden. Eidsiva har 15 minutter på sine, dvs. du må ut hvert kvarter og betale på nytt. Det er lite aktuelt for oss på langtur om vi skal lade i >1 time så da velger vi andre ladesteder.

Leaf trenger også 1 time vinterstid for å lade opp til 90%.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på tor 01. nov 2012, kl. 14:02
1 time hehe

Ellers er det vel opp til den som setter opp laderen å bestemme makstiden. Eidsiva har 15 minutter på sine, dvs. du må ut hvert kvarter og betale på nytt. Det er lite aktuelt for oss på langtur om vi skal lade i >1 time så da velger vi andre ladesteder.

Det mest effektive mtp ladehastighet er vel å ha 30 minutter ladepause når du har kjørt 40-45 mil. Med Teslas lader får du da fylt på 20-25 mil.

I realiteten tar man vel pause på langturer etter ca 25 mil. 20 minutter lading (hvor mange flytter bilen bort fra bensin/dieselpumpen når de går inn på
do/kjøper pølse etc....) vil vel da gi noe sånt som 10-15 mil ekstra på tanken (ny rekkevidde= 30-35 mil).
Så kjører man nye 25 mil og tar en ny 20 minutters pause og fyller på nye 10-15 mil på tanken. Ny rekkevidde 15-20 mil.
Da har man potensielt 70 mil rekkevidde på en dag med to 20 minutters stopp. Riktignok med Tesla hurtigladere, men vi er helt i startgropen av etableringen av hurtigladere, så jeg er ikke bekymret for hverken dekning eller ladehastighet i det lange løp.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: jkirkebo på tor 01. nov 2012, kl. 14:02
1 time hehe

poenget er rettferdig og effektiv fordeling av kapasitet!

er det flere ladere eller ingen i kø er det bare å ta en ny runde, venter noen så må man nok finne ny lader eller stille seg i kø igjen - enkelt og greit
I-miev 2011
Asker

cra

Sitat fra: foxy på tor 01. nov 2012, kl. 14:31
er det flere ladere eller ingen i kø er det bare å ta en ny runde, venter noen så må man nok finne ny lader eller stille seg i kø igjen - enkelt og greit

I prinsippet er jeg mot en slik regel; det er da ikke noen regler for hvor mange liter du får fylle på ei dieselpumpe før du må slippe til nestemann heller. Men i praksis trur jeg dette kan være måten å gjøre det på; da vil de som trenger bare det lille ekstra slippe å vente hele ladesyklusen på en som må fylle helt opp. Og det er da ikke verre enn å spørre pent om å slippe til heller, på samme måte som man kanskje gjør i kassa på nærbutikken når man bare har en liter melk og en pakke ost i hånda, og havner bak noen med full handlevogn.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på tor 01. nov 2012, kl. 14:37

I prinsippet er jeg mot en slik regel; det er da ikke noen regler for hvor mange liter du får fylle på ei dieselpumpe før du må slippe til nestemann heller.
Og det er nok derfor folk flest lar bilen bli stående ved pumpen mens de gjør andre ting som å handle, gå på do, spise etc. At fylling av fossilbiler bare tar et par-tre minutter er et velbrukt argument, så jeg lurer på hvor lenge en fossilbil står ved pumpen i snitt.

Men jeg må si meg enig i at det bør være et køsystem, ettersom en Model S potensielt kan oppholde en CHAdeMO lader over to timer under fylling om batteriet skulle være helt tomt og behovet er et helt fult batteri. Selv om folk flest er høflige og hyggelige, er det noen egoister som vil sørge for at fri bruk kan bli problematisk. Alternativt må det bygges så mange punkter at det ikke har noe å si at det tar lenger tid å lade.
Ettersom man normalt fyller bilen hjemme er det jo ikke hurtiglader-behovet på langt nær så stort som bensinstasjon-behovet.
Xpeng G6 AWD Performance

cra

Ja, som det ble nevnt på seminar i Molde forleden så vil det nok ikke bli bygget ut hurtigladere slik at vi alle kan reise på hytta samtidig. Men kommer det enkeltladere tett nok til at man kan kjøre videre til neste dersom det står en egoist på den første man kommer til så tror jeg vi er nesten i mål. Neste steg må bli store nok batterier til at vi kommer oss til hytta på det vi har av strøm når vi drar hjemmefra, og så normallader vi på hytta til vi skal hjem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

en relativ stiv pris for lading hjelper sikkert også - nå er det sikkert en del som bare fyller på siden det er gratis mange steder
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Forsøkte å finne statistikk for gjennomsnitts-avstand til hytter, men fant bare denne kronikken.
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3572710.ece

68% har mindre enn 3 timer å kjøre til hytta, noe jeg vil tro oversettes til rundt 20 mil. De som har strøm på hytta trenger med andre ord ikke hurtiglade, og det er rimelig å anta at minst 80% har godt under 40 mil til hytta.
Med tanke på at rundt 75-85% av alle hytter har innlagt strøm synker behovet for hurtigladere videre. Hvor mange som har bilvei helt frem har jeg ikke statistikk på, men personlig har hverken min familie eller noen andre bekjente behov for å lade en 85kW model S på vei frem eller tilbake til hytta.

Edit: Denne hadde en del info:
http://www.oppdal.kommune.no/Documents/Stab%20og%20st%C3%B8tte/Utvikling/Rapport%20Hytteunders%C3%B8kelsen%202008.pdf
Xpeng G6 AWD Performance

jkirkebo

poenget er rettferdig og effektiv fordeling av kapasitet!

Pr. idag er det vel bare gatis ladere som har skilt som begrenser makstid, f.eks ABB sine og på Lillestrøm der det er 30 minutter maks.

Fortum har som sagt 20 minutter for ubegrenset tid, jeg har ingen planer om å be noen som står på en Fortum-lader om å flytte seg for at jeg skal få ladet.

Det samme gjelder Eidsiva sine, man betaler for 15 minutter men det er ingen skilting så står det noen der når jeg kommer får de bare få lov til å starte den på nytt etter min mening.

Men uansett tror jeg dette vil ha liten innvirkning på Model S eiere da jeg har liten tro på at det dukker opp en CHAdeMO-adapter. 44kW trefaselading vil jeg anta er mer trolig, evt. 30kW. Da snakker vi nok ofte om "vanlige" ladestolper (spesielt for 22kW) og her må man nesten få stå så lenge parkeringstillatelsen gjelder. Eksempel er 22kW-stolpene på Vestby og Aker Brygge.

Eller mener du det burde være makstid på f.eks 3 timer på vanlige ladeplasser også ?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA