Hovedmeny

All new ES8

Startet av Leafy, torsdag 23. februar 2023, klokken 10:51

« forrige - neste »

Leafy

Ser Nio har lansert en oppgradering av ES8 på sine internasjonale sider. Betydelig finere design både inni og utenpå. Komforten er også oppgradert med komfortseter som kan legges ned og har fotstøtte på 1. og 2. seterad, samt at man kan få en midtkonsoll med kjøleskap mellom setene i 2. rad.

Noen som vet når denne lanseres i Norge?

https://www.nio.com/es8-prime
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21 - Solgt!
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Daniel_0007

Ser og at nio har en del av den gamle modellen som de prøver å få solgt før evt den nye kommer.

https://www.tv2.no/broom/tesla-startet-na-er-priskrigen-i-gang/15531770/

Tipper de gjør som byd tang og ikke tar inn den nye før alle de gamle er solgt
Model 3 2019 LR Rwd

edyrli

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 23. februar 2023, klokken 11:32
Ser og at nio har en del av den gamle modellen som de prøver å få solgt før evt den nye kommer.

https://www.tv2.no/broom/tesla-startet-na-er-priskrigen-i-gang/15531770/

Tipper de gjør som byd tang og ikke tar inn den nye før alle de gamle er solgt

Ser ut som det kan ta sin tid også. Så langt i år er det registrert 0 Tang, 0 Hongqi og 2 NIO ES8.
2020 SEAT Mii Electric
2017 Mitsubishi Outlander PHEV
1996 Suzuki LS-650 Savage

BubbaJoFet

Prisen blir jo også i en annen klasse på den nye ES8. Usikker på om den kan konkurrere i klassen til EQS SUV, som den vil dyppe tærne i om en skal kjøpe med 150 kWh batteri (om det kommer som planlagt i 2023). 100 kWh pakken til NIO lader alt for langsomt. 75 er visstnok langt bedre, så en får håpe 150 kWh følger på med 150 kW peak og flat kurve på toppen

Radial

Wow, med såpass med luksus bør det bli en lengre ekstrautstyrs-liste..ellers blir volumet av spesielt ES8 eksepsjonelt lavt.

Nye ES8 ser ut som en million++ i startpris med batteri
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

SolEL

Nå har BubbaJoFet meldt tidspunkt for den nye es8 i tråden om El6. Han seier :
"Det er sluppet en ES8 i Kina på NT2 plattformen, denne lanseres i Europa i juni 2024 som EL8. EL8 vil kun være tilgjengelig som 6 seter." Takk for gode nyheter Bubba!

Priser i Kina
Prices for 2024 Nio models
Model   Trim   Starting price (RMB)
ES8   ES8 Signature Edition   598,000
ES8   ES8 Executive Edition   518,000
ES8   ES8   498,000

SolEL

#6
Prisliste fra Kina i US dollar og yuan

ES8
2024 ES8 Signature Edition
Price: 598,000 yuan (83,122 USD) 891 tusen
2024 ES8 Executive Edition
Price: 518,000 yuan (71,982 USD) 771 589 nkr
2024 ES8
Price: 498,000 yuan (69,222 USD) 742 tusen norske kroner

Meget bra priser. Blir nok dyrere i Norge!

SolEL

Norsk pris er klar:

"Prisen for EL8 starter på 719.000 kroner for BaaS-utgaven og 739.000 kroner for Executive.

Det virker i utgangspunktet ganske rimelig for en slik bil. Men så kommer batterileie i tillegg og da blir prisene slik:

Standard Range: 75 kWt batteri som koster 1399,- /mnd å leie. Batteriet koster 90.000 kroner å eie.
Long Range: 100 kWt batteri som koster 1999,-/mnd å leie. Batteriet koster 160.000 kroner å eie.
Da havner prisen på EL8 fort opp mot 900.00" sitat fra:

https://elbil.no/nio-el8-direktorplass-til-familien/

Men man skal selvsagt leie batteri, da blir det ca 800 tusen to års eierskap, meget bra pris. Særlig hvis vi sammenligner med den kinesiske.

BubbaJoFet

#8
Prisem med vinterdekk er ca 1 million, hvis en kjøper 100 kWh batteriet, prisene du bruker er uten mva og vektavgift.

Men ja, en fin bil hvor de fleste vil kjøpe noe annet siden andre seterad ikke kan legges ned.

Mer spennende er Onvo L60 om den kommer til Europa, ref tolltariffen på 20+% NIO får av EU.
23k USD med Baas for en bil med 900V arkitektur, batteribytte og hva sies å være klasseledende effektivitet.


SolEL

Enig i at Onvo en er mer spennende. Men det er lengere frem i tid. Tipper 2025. Det er mye hype om den i Kina og mange har bestilt så mange att Europa lansering kanskje vil drøye. Men nå bygger Nio ny fabrikk da de har flere bestillinger en de kan produsere. Vet ikke når den nye fabrikken er oppe å går.
Med denne er Nio virkelig banebrytende i "normal prisklasse":
første bil med virkelig flatt batteri (tynt batteri) og
900 volt system. Alle Nio til nå har 400 v (som Tesla) Kia og Hyundai har 800v) så denne vil lade enda raskere. Alle Kommende Nio modeller vil selvsagt også få 900 v EL8 kommer egentlig for sent til Norge. Har allerede vært i Kina i over ett år, og dermed ikke på denne nye plattform.


https://www.youtube.com/watch?v=EUiLRmqdoZs&t=46s

BubbaJoFet

#10
Noe av problemet med EL8 er at det er en luksuriøs executive bil, mer enn en familie vennlig stor SUV. Hvor ofte har en kjent på behovet for ett permanent kjøle/varmeskap i bilen sin fremfor å ha en vanlig 12V kjøleboks en kan bruke ved behov?

Praktiske løsninger er «borte» til fordel for luksus for 3 passasjerer. Ryktes at EL8 med 7 seter lanseres over nyttår og har NT3 arkitektur med 900V.

Men bilen viser hvor langt fremme Kina og NIO er kommet og hvor langt etter Europa er. Konkurrentene EV9 og EX90 og kommende Range Rover er tross alt ikke europeiske (mer).
EQS er vel eneste europeiske alternativ i klassen.


RJK

Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 17. juni 2024, klokken 07:47Noe av problemet med EL8 er at det er en luksuriøs executive bil, mer enn en familie vennlig stor SUV. Hvor ofte har en kjent på behovet for ett permanent kjøle/varmeskap i bilen sin fremfor å ha en vanlig 12V kjøleboks en kan bruke ved behov?

Praktiske løsninger er «borte» til fordel for luksus for 3 passasjerer.
Ryktes at EL8 med 7 seter lanseres over  nyttår og har NT3 arkitektur med 900V.

Men bilen viser hvor langt fremme Kina og NIO er kommet og hvor langt etter Europa er. Konkurrentene EV9 og EX90 og kommende Range Rover er tross alt ikke europeiske (mer).
EQS er vel eneste europeiske alternativ i klassen.


EV9 har vel aldri vært europeisk, da det er et Koreansk bilmerke! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

#12
Nei, det mente jeg nå heller ikke, men Volvo og Land/Range Rover var i sin tid europeiske. Men visste den kommentaren kom når jeg skrev innlegget, merkelig hvorfor dette forumet dør ut.

SolEL

Mr P på YouTube har snakket om at ny EL8 kan komme 2025. på samme platform som Onvo. Problemet er vel at Onvoen er mer "cutting adge" enn dagens EL8 unntatt på luksus og størrelse. Da også med unik fjærings teknologi,  kjent fra videoen der Nio rister snøen av seg. Systemet er egentlig fra USA, men Nio var først ute med å bestille fra dem. Tesla sov vel i timen. Porche voknet av Nios risting og vraker eget system. Men systemet produseres i Kina. Akk må vinne i Euro Jack først!

turfsurf

Var og kikket på EL8 i dag. Imponerende bil, og vekket savnet etter vår gamle Model X seks seter. Hvordan er status på ES8 i dag, har software blitt forbedret og bugs blitt fikset fortløpende?

De sa at over sommeren skulle batteribytte og være greit, og det skulle komme en ny større software oppdatering.

Opplev kvalitet og plass var helt konge på denne, helt til man bruker seks seter. Da savner man frunk og plassen mellom setene i rad 2.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA