Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5

Startet av Svk, onsdag 22. februar 2023, klokken 18:19

« forrige - neste »

Svk

Kjøpte ny bil i Januar.Men etter noen ukers bruk så er det noen småting jeg savner:større bagasjerom,frunk til ladekabler og dill dall.Hengerfeste.
Pent brukt Ioniq 5 ser ut til å være et bra alternativ.
Noe spesielt en bør tenke på?Klarer meg med 2WD og 60kWt batteri.
Budsjett max 450.000
Finnes det fungerende digital key til ioniq?
Har de noen form for innebygd dashcam ala Tesla?

Snuser og litt på ny Tesla Y.

Daniel_0007

Husk at 58kwh versjonen ikke selges ny i Norge så alle er gråimportert så pass på at den har riktig utstyr for nordisk klima.
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Godt råd.Hva er solgt nytt i norge?

Elbil er bedre enn sex

Du kan få kjøpe min, 2022 premium med 72 kwt, hengerfeste, s/v-hjul, rwd, drop off lakkforsegling og inkl service nov 23. Kjørt 8,5k km.
Har innbyttetilbud på den hos Mobile på 440k. Du kan få den for samme.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Svk

høres ut som en god pris. men sitter med en 3 uker gammel bil som må kvittes på et vis.

o.b.lix

Sitat fra: Svk på onsdag 22. februar 2023, klokken 18:19
det noen småting jeg savner:større bagasjerom
Vet ikke hvilken bil du sammenligner med, men bagasjerommet i ioniq5 er ganske lite.

Sitat fra: Svk på onsdag 22. februar 2023, klokken 18:19
Finnes det fungerende digital key til ioniq?
Litt usikker hva som menes her, men det er nøkkelfri adkomst (= fjernkontroll). Den låser opp når du kommer. Men den har ikke autolås når du går fra bilen, du må trykke på fjernkontrollen. Du kan kjøre bilen frem og tilbake ("summon") med fjernkontrollen.

Sitat fra: Svk på onsdag 22. februar 2023, klokken 18:19
Har de noen form for innebygd dashcam ala Tesla?
Nei, har gode kamera, men lagrer ikke opptak.
Dashcamfunksjonen til Tesla når den står parkert spiser også mye batteri, da bilen aldri får gå i hvilemodus.

Sitat fra: Svk på onsdag 22. februar 2023, klokken 18:19
Snuser og litt på ny Tesla Y.
Tesla Y har bedre søkefunksjon i GPS, bedre autostyring, større frunk og bedre ladenettverk.
Ioniq5 har HUD, kjøling i forseter, bedre seter med reclinerfunksjon, mer komfortabelt understell, ingen ghostbraking, bedre garanti, bedre service etc

Etter 7 år med Tesla og 1 år med ioniq5, ville jeg valgt opp igjen ioniq5 uten å nøle.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Svk

Er Atto3 jeg har . Har 2 hunder og 3 barn. Har dobbelt Atlas 80 bur bak i.Dette er 50cm i dybden. attoen har 75cm i dybden.Så klarer å lure inn i melk og brød. Så kunne tenkt ca en halvmeter mellom bakluke og hundebur.Men ja, kan jo ta buret ut. Men hadde vært enklest med 100liter ekstra.

Digital key, at en ikke trenger nøkkel. at en kan starte/låse bil med mobil/klokke.

Dashcam er ikke et must, er jo bare Tesla som har det.

Ser flere positive ting med Tesla Y, størrelse,pris(for øyeblikket) Negative er vel til tider noe rufsete kvalitet + at en kan bli saksøkt som kunde..

Hyundai leverer vel bra over hele linja, koster noe mer. men sikkert verd det?Tesla ser jo nokså kjipe ut både ut og inv. Litt mer eleganse og design på ioniq 5

turfsurf

Sitat fra: Svk på torsdag 23. februar 2023, klokken 10:08
Tesla ser jo nokså kjipe ut både ut og inv. Litt mer eleganse og design på ioniq 5
Blir mye personlige preferanser dette. Synes en del av hardplasten i Ioniq 5 er skikkelig kjip.

Men Ioniq 5 og Tesla er skikkelige motpoler, de er sterke på hver sine ting. Liker godt Ioniq 5, men synes den er litt for kjedelig å kjøre, og infotainment likte jeg ikke noe særlig. Så det blir litt hva man synes er viktig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

#8
jeg liker egentlig begge. Mulig Y trekker det lengste strået...mest pga pris og plass,ladenettverk...

o.b.lix

Sitat fra: Svk på torsdag 23. februar 2023, klokken 10:08
Digital key, at en ikke trenger nøkkel. at en kan starte/låse bil med mobil/klokke.

Du kan låse opp/igjen med mobil, men ikke starte med ioniq5. Vet bare om Tesla som kan det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

hELgenen

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 23. februar 2023, klokken 15:17
Sitat fra: Svk på torsdag 23. februar 2023, klokken 10:08
Digital key, at en ikke trenger nøkkel. at en kan starte/låse bil med mobil/klokke.

Du kan låse opp/igjen med mobil, men ikke starte med ioniq5. Vet bare om Tesla som kan det.

Polestar 2 bruker man også mobil til alt. Trenger ingen nøkkel

Svk

Synes det er rart at ingen andre gjør det.
Har fått med NFC nøkkelkort.Men å dra den litt lenger kan jo ikke være store saken for BYD? Har fått 3 OTA oppdateringer.  Men ennå ikke sett noen nye funksjoner..

AndersT2

Sitat fra: Svk på torsdag 23. februar 2023, klokken 10:08

Dashcam er ikke et must, er jo bare Tesla som har det.


Ioniq 5 har det den også, men kun i Sør-Korea. De har USB i hanskerommet som det kan settes inn minnepenn for lagring. Funksjonen er fjernet andre steder dessverre. Mener å huske den kun er for opptak under kjøring, ikke overvåkning slik Tesla har i tillegg.

Elbil er bedre enn sex

Det er enkelt å montere dashcam på I5. Oppunder innespeilet er det et lokk hvor man kan hente ut strøm fra en usb-skjøt, og her kan en koble til en Y-skjøt, og hente 5v til dashcam, og alt blir nærmest usynlig.
The Ionic Guy på jutub viser hvordan.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA