Lakk og levering

Startet av Martins1, fre 17. feb 2023, kl. 09:43

« forrige - neste »

Martins1

Bilen er bestilt så prisen er det den er. Jeg tenker kun på "smart" ut i fra hvis bilen en dag skal selges.

snakkesalig

Sitat fra: Martins1 på lør 18. feb 2023, kl. 09:55
Bilen er bestilt så prisen er det den er. Jeg tenker kun på "smart" ut i fra hvis bilen en dag skal selges.
Som nevnt før er det ikke sikkert du får utsette leveringen uansett.

Folk flest har null forhold til HW ditt og HW datt. Om HW4 bringer ekstra funksjonalitet (360-kamera? HUD?) så kan det ha innvirkning på bruktprisen, men ikke betydelig. Trur eg.

Om bilen du har bestilt dekker dine behov så ta den ut og nyt den med god samvittighet.

geear

Sitat fra: Martins1 på fre 17. feb 2023, kl. 19:09
Folie er nok absolutt smart, men jeg har ingen mening om finish på en bil med kontra uten da jeg er usikker på om jeg i det hele tatt har sett en foliert bil. Jeg tror nok vanlig bilvask og vedlikehold blir veien å gå for min del.

Jeg tror dessuten kona har klikka i vinkel om jeg har gladpack'a bilen til 70k. Om sommeren er det jo trivelig  å vaske bil, spesielt ny bil, men for min del handler det om en god rutine vinters tid.

Har sett litt på Detailers Club og det er jo tydelig at bilvask kan være en hobby.
Dette er en av tingene det er best å enten bare gjøre, og ikke fortelle om, eller fortelle en alternativ sannhet om. 😂 glemme en null for eksempel.

Martins1

Snakkesalig: du har selvfølgelig 100 % rett i det du skriver :)

Dialog mellom meg og kona...

Meg: Hei.. jeg har foliert bilen. Kosta 70 000.
Kona: "Mord".

Meg: Hei.. jeg har foliert bilen. Kosta 7000.
Kona: "Reprimande med mulig pekefinger og videre konsekvenser".

Meg: Hei.. jeg har foliert bilen. Kosta 700.
Kona: "Å ja. Så bra (What evver liksom...)"

Så spørsmålet er om det går an å lure unna 2 nuller? :)

Charlie

Og hva med den dagen hun ser det mangler 69.300 på konto?

turfsurf

Sitat fra: Charlie på lør 18. feb 2023, kl. 18:08
Mye man kan gjøre med en proxy...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Charlie på lør 18. feb 2023, kl. 18:08
Har hun tilgang til kontoene dine, da?  :o

Kim-

De steg vel med 5000kr her forleden dag. Det blir vel økninger jevnt og trutt som i USA tenker jeg.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Martins1

Jeg har ingen konto det står 70 000 på, så dette er jo ikke en problemstilling egentlig :)

Martins1

Jaggu har ikke bilen gått opp i pris ja. Jeg skulle nesten til å si 5000,- spart, men det blir vel heller 5000,- mindre brukt.

Noen som kan bekrefte om bilene fra Shanghai vil komme med lastekroker i bagasjerommet? Jeg spurte han på Tesla shop på Lade-arena og han sa at det var 0 stress for det var nå standard på alle bilene, men ser det er litt forskjellige meninger om akkurat det rundt om kring.

MooCow

Tilhengarfeste er inkludert i alle Model Y som bestillast igjennom konfiguratoren, står spesifikt at det er inkludert. Om du velger inventory/ferdigbygde bilar, så er det litt opp og ned om det følgjer med hengarfeste. Om det følgjer med så står det.

edit: haha lastekrokar ikkje hengarfeste ja :D

Sitat fra: Martins1 på søn 19. feb 2023, kl. 18:51
Jaggu har ikke bilen gått opp i pris ja. Jeg skulle nesten til å si 5000,- spart, men det blir vel heller 5000,- mindre brukt.

Noen som kan bekrefte om bilene fra Shanghai vil komme med lastekroker i bagasjerommet? Jeg spurte han på Tesla shop på Lade-arena og han sa at det var 0 stress for det var nå standard på alle bilene, men ser det er litt forskjellige meninger om akkurat det rundt om kring.

RJK

Sitat fra: MooCow på søn 19. feb 2023, kl. 19:05
Tilhengarfeste er inkludert i alle Model Y som bestillast igjennom konfiguratoren, står spesifikt at det er inkludert. Om du velger inventory/ferdigbygde bilar, så er det litt opp og ned om det følgjer med hengarfeste. Om det følgjer med så står det.

Sitat fra: Martins1 på søn 19. feb 2023, kl. 18:51

Lastekroker. Disse som finnes inni baggasjerommet for å sikre lasten. Dette eksisterte ikke tidligere, men kom til Berlin-bygde biler først,siden de hadde kortere leveringstider.

Men de begynte visstnok å levere dette på Kina-bygde biler ca samtidig, men pga lang leveringstid derfra pga lang sjøtransport, så får man biler som er bygd fort 2 og nesten 3 måneder tidligere, og da manglet dette for disse bilene, men kommer med biler som sendes fra Kina til dette kvartalet.

Det har nok vært noen "overliggere" som man rett og slett ikke klarte å levere ut før nyttår, som er levert ut til kunder i Europa i januar og kanskje tidlig februar, mens det som kommer med båt nå, vil nok ha dette.

Forøvrig riktig det du sier om tilhengerfestet, men det var nok ikke spørsmålet denne gangen. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Det stemmer nok ikke at det kom omtrent samtidig. Min Berlin-P fra juni 2022 har 4 x lastekroker, og det kom visst nok fortsatt Kina-biler helt nylig uten lastekroker. Det kan ikke være overliggere fra Q2 2022, da ville det vært 2022-modeller også. Personlig tenker jeg at dette er blant de tingene som er usikre helt til man faktisk har bilen.

Skal også sies at det var litt av et leven om lastekroker og hattehylle her inne og på facebook, men når vi skal på langtur så legges som regel hattehylla (og gulvplatene) igjen i garasjen, og lastekrokene har ikke akkurat vært flittig brukt. Kjører jeg med noen spesielt tunge ting så prøver jeg å få lagt de nede i brønnen, der de vil stoppes av struktur, og ikke gå i bakseteryggen, ved bråstopp.

Martins1

Vi MÅ ha lastekroker siden vi har et ganske stort hundebur. Det buret ødelegger bilen innvendig om det får bevege seg for mye. Så hvis vi får bil uten så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.

Hattehylle har vi ikke bruk for :)

Kim-

Addresser bekymringen din til tesla selgeren og be vedkommende gå fysisk ut og sjekke noen kina biler slik du kan få det bekreftet.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA