Lakk og levering

Startet av Martins1, fre 17. feb 2023, kl. 09:43

« forrige - neste »

geear

Er det viktig, og man ikke har ti tommeltotter, så er det fullt mulig å ta av trekkene bak og kjøpe et par med D-ringer på Biltema eller Jula, og lage en løsning selv.

Svk

Har et Trixi hundebur,dette har en slags borelås på undersiden. står bom. Men de fleste har jo gummimatte bak i bilen

Martins1

Jeg skal ta kontakt med Tesla ang. lastekroker.
Hadde planer om ei gummimatte av noe slag baki i bagasjerommet så borrelås blir ikke rett løsningen for oss. Jeg liker heller ikke å kjøre rundt med buret når bikkja ikke er med, da tar jeg heller buret ut og setter det i boden.

Jeg har også vurdert en skillevegg baki i stedet for bur, men de skilleveggene jeg har sett må demonteres for å få tilgang til lasterommet under. Det blir mer jobb med det enn å ta ut et bur for å komme til rommet under.

Vi har i dag et Variocage SL - 00363. Det passer fin i bilen om noen lurer, men det kan ikke trekkes maks ut.

geear

Du kan vurdere å kappe og modifisere plata for brønnen under, slik at du kan ta opp kun den delen som ikke dekkes av buret. Hvis jeg husker rett så er den kun støttet på sidene, så du må nok montere en støtte/kloss i det ene hjørnet for å ha støtte i midten også. Tipper ei sånn plate er billig fra Tesla, eventuelt veldig enkel å lage av spon/kryssfiner eller lignende og trekke med stoff fra Biltema eller noe.

Martins1

Problemet at buret må stå ganske midt i  (for at det ikke skal skrape/stange i plastleppa rundt bakvinduet) så de blir ikke så mye luke å åpne, kanskje 20 cm på den ene siden og kanskje 10-15 på den andre.

Men jeg kom over en annen løsning som jeg mest sannsynligvis kommer til å gå for; hundeavdelingen.no. Å så billig som den er :o :laugh:

Jeg sendte e-post til dem og spurte om denne kunne vippes opp når den er sammenlagt sånn som på videoen på hovedsiden (i videoen er det riktig nok en model s, men model y varianten er lik) og det bekreftet ja på dette. Romdeleren kan altså skrues av og legges ned sånn som på videoen. Deretter kan hele opplegget løftes opp da den er hengslet nederst der bakseter møter bagasjeromsgulvet. Jeg er usikker på om hvordan dette fungerer i forhold til den innerste gulvplata, men ser ikke for meg at det skal være noe problem.

Kommenter gjerne om noen her inne har erfaring med dette produktet i Y. 

Svk

drumfrodo

Sitat fra: førategangtesla på fre 17. feb 2023, kl. 16:33
Sitat fra: geear på fre 17. feb 2023, kl. 15:40
Hadde jeg fått en krone for hver gang jeg hørte at folie ikke er synlig eller har bedre finish enn klarlakk.  :P

Studerte nettopp en Hurracan STO og en i4 M50 som hadde fått høykvalitets folie, uten at jeg husker hvilke typer det var, jobben på i4en kosta over 70k, og begge hadde helt tydelig dårligere finish en med polert klarlakk, de får liksom en sånn "appelsinhud". Vet ikke hvilken type folie det var, men ble iallfall ikke imponert. Mye høyere finish med en skikkelig poleringsjobb og for eksempel Modesta BC-05.

Jeg klarer ikke forsvare kosten på transparent folie. De fleste panelene på bilen vil være helt fine etter fem år, selv uten folie, og de som ikke er det kan gjennomgå en solid poleringsjobb og bli "som nytt". Jeg har sjelden paneler som trenger lakkeringsjobb etter fem år, men skulle det være nødvendig så kommer en fortsatt ut mye lavere på kost enn med folie. I tillegg aksepterer de fleste bruktbilkjøpere at det er noe steinsprut og slitasje, uten at det får stor betydning for prisen.

Ja, det er mye penger å betale over 40k, men for min del så er det verd det, jeg har fått ro i sjela når jeg kjører  :+1: :) er ikke så redd for steinsprut, riper, sur nedbør og slitasje, uv stråling, fugledritt, parkeringsskader til en viss grad, folk som drar seg inntil bilen ved parkering og min bil er skitten osv +++ det gjør at jeg trenger ikke å tenke på polering, voksong/coating osv, bilen er super å holde ren, selv asfalt kan jeg nesten bare spyle av med høytrykk og bilen ser igjen nypolert og fin ut. Jeg har sort bil også og det var min forrige bil også som jeg hadde i 8 år, så jeg vet hvor mye jobb det er å holde sort bil fin. Jeg har definitivt trua på PPF, men det er kanskje ikke noe for alle og det koster, men man får en bil som er veldig lett å holde vedlike og det gir uansett den beste beskyttelsen, så kan det selvfølgelig diskuteres om det er verd å heller lakkere opp bilen om 5 år til, hvis det kun er det økonomiske aspektet man tenker på.

Det er viktig å legge med riktig strekk på folie for å unngå appelsinhud, iallefall redusere det.

Jeg deler synet til førategangtesla her. Det å ha PPF på (gjerne hele) bilen gir en ro i sjela og man er mindre nervøs for ting som berører bilen - både tilsiktet (vasking) og utilsiktet berøring av alle mulige slag. Dessuten kan man ha tilnærmet strøken bil hele tiden, i stedet for en gradvis oppbygning av riper, swirls osv. fram til neste polering/lakkorrigering. Og sannsynligheten for å pådra seg en ripe eller steinsprut etc. som ikke lar seg polere bort, men må lakkeres for å bli bra, er ekstremt mye større uten PPF kontra med. For hver polering slites også en del av klarlakken vekk, og tykkelsen av klarlakk på dagens biler (og kanskje spesielt Tesla), det er ikke mye å skryte av..

Påstander om at de fleste paneler på en bil fortsatt vil være helt fine etter etter fem år selv uten PPF stemmer overhode ikke med min virkelighetsoppfatning, men her kommer nok svært mange faktorer inn - bl.a. vedlikehold og vaskerutiner, omgivelser bilen er kjørt i, farge på bilen, og sist men ikke minst; hva man legger i "helt fine" :) Men når man står i mai-sola med en sort bil, så skal jammen meg ikke bilen ha vært særlig mye ut av garasjen på de fem åra hvis den skal kvalifisere til den betegnelsen etter mitt syn da :D Men så innrømmer jeg lett at jeg nok har opparbeidet en kromosomfeil eller to, og er ekstremt pirkete og irriterer meg grønn på småriper og "urenheter" i lakkoverflaten på bilen.. og attpåtil skal jeg aboslutt ha sort bil, så verre kan det vel ikke bli :D

Men til tross for nevnte hjerneskade ;p , så opplever jeg også at de nyeste PPF-filmene (først og fremst Stek Dynoshield) er minst på høyde med en nypolert bil uten folie mtp. glans, dybde osv. Og det er i hvert fall mye lettere å holde den "som nypolert" over tid, kontra uten. Men dette krever naturligvis svært høy kvalitet på installasjon, samt at det sannsynligvis kan oppleves noe forskjellig avhengig av farge på bilen (noen farger kan se minst like bra/bedre ut av blank folie, andre kan muligens tape seg noe sammenlignet med polering, har ikke studert forskjell på f.eks. veldig fargesterk lakk i rød, grønn, lys blå etc.). Men på mørke/sorte farger, er mitt inntrykk at en høykvalitets PPF kombinert med dyktig installatør (sistnevnte er viktigere enn navnet på folien) absolutt ikke forringer lakkens glans eller dybde, eller gir noe "appelsinhud"-problem (som derimot er et kjent problem med selve lakken hos Tesla, dog).

Martins1

Jeg ble tidligere tipset om å følge med på denne "investor day" 1 mars. Jeg glemte det helt, men ser nå at eventet er ferdig og at folk er skuffet osv... Ble det sagt noe om HW4? Jeg finner ikke noen oppsummering noen plass. Ikke har jeg tid til å se gjennom hele showet heller.

Noen her på forumet som har fulgt med og kan komme med en oppdatering?

F_Hande

Sitat fra: Martins1 på tor 02. mar 2023, kl. 12:12
Jeg ble tidligere tipset om å følge med på denne "investor day" 1 mars. Jeg glemte det helt, men ser nå at eventet er ferdig og at folk er skuffet osv... Ble det sagt noe om HW4? Jeg finner ikke noen oppsummering noen plass. Ikke har jeg tid til å se gjennom hele showet heller.

Noen her på forumet som har fulgt med og kan komme med en oppdatering?

Diskuteres en del her https://elbilforum.no/index.php?topic=42672.0
'23 YLR | '20 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA