"Den beste elbilen på is og snø!"

Startet av Suverin, mandag 13. februar 2023, klokken 19:27

« forrige - neste »

Suverin

Sitat fra: RJK på tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:09
Toyota var med, men bare med en 2WD-versjon, for de trakk 4WD-versjonen. Subaru Solterra kommer bare i 4WD-versjon og ble trukket.

Men jammen rart så mange kommer med at det ikke er testet med annet enn speedometer, da dette, som du viser, er behørig beskrevet i test og kommentert og vist i video, og man ser det på bildene.

Det blandes nok tester her. Testen i denne tråden er gjort av elbil24, med 4wd- utgaven av bz4x. Og såvidt jeg kan se står det ingenting om at de har brukt gps eller lignende for å måle fart i den artikkelen. Det står at hastigheten var lik, og at den var 80km/t.

"Når alle friksjonstester var unnagjort i form av akselerajonstester, snudde vi alt på hodet og gjennomførte bremsetester. Dette ble gjort med en og en bil, der inngangshastigheten var lik, og vi bremset bilene ned til stillestående."

RJK

Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 14. februar 2023, klokken 08:55
Sitat fra: RJK på mandag 13. februar 2023, klokken 22:31
Mer seriøst, kan det hende at vinterdekkene den er utrustet med, er suboptimale for rekkevidde, men derimot bedre for vinteregenskaper? Er det noen som husker om skandaletestene er kjørt med vinterdekk eller sommerdekk? Kanskje er det noen km å hente her?
De første testene kom vel i midten av november-ish så regner med at alle er kjørt med vinterdekk? Men kan det virkelig ha så mye å si? Andre biler har jo også vinterdekk :)
Det er i tilfelle bare endel av årsaken, for man har jo fått frem at det tester bilene til batteriet går tomt, altså vel forbi fullt til "tomt", samt at de har lagt på en stor buffer, uten å trekke av for det i WLTP-testen.

Men her var det mer med tanke på friksjonstall, ved å bruke brede og gode vinterdekk, fremfor å bruke smalere dekk for å bedre rekkevidden. Men om det er nok til å stjele 50 km eller noe mer eller mindre enn det, skal ikke jeg svare for. Men at det kan gi endel km i forskjell, ja det ser jeg faktisk ikke bort fra.

Altså kan det kanskje være komboen veldig stort buffer, kaldt vær, dårlig AC-anlegg som trekker for mye strøm/beregner strømforbruket dårlig/feil, og store og brede dekk med høy friksjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:09
Toyota var med, men bare med en 2WD-versjon, for de trakk 4WD-versjonen. Subaru Solterra kommer bare i 4WD-versjon og ble trukket.

Men jammen rart så mange kommer med at det ikke er testet med annet enn speedometer, da dette, som du viser, er behørig beskrevet i test og kommentert og vist i video, og man ser det på bildene.

Det blandes nok tester her. Testen i denne tråden er gjort av elbil24, med 4wd- utgaven av bz4x. Og såvidt jeg kan se står det ingenting om at de har brukt gps eller lignende for å måle fart i den artikkelen. Det står at hastigheten var lik, og at den var 80km/t.

"Når alle friksjonstester var unnagjort i form av akselerajonstester, snudde vi alt på hodet og gjennomførte bremsetester. Dette ble gjort med en og en bil, der inngangshastigheten var lik, og vi bremset bilene ned til stillestående."
OK, notert. Ja. er nok blandet her kan det se ut til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: THE på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:50
Blir jo stor forskjell på bremsetesten om inngangshastigheten er 72 km/t eller 79 km/t, men akselerasjonsdelen av testen vil jo uansett være upåvirket av dette, så en kategori får likevel en klar testvinner.
Hm, nei. Hvis de måler tid opp til en gitt speedometerhastighet vil jo den med størst feilvisning ha en fordel.

Nå påstår jeg ikke at det er slik, men hadde vært greit å få bekreftet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Suverin

Akselerasjonstestene ser ikke på speedoen i hvertfall. "Mann mot mann":

"Det er mange måter å teste grep og firehjulsdrift på. I dette tilfellet har vi først gjennomført en typisk friksjonstest ved å sette alle bilene på rett linje og gjort akselerasjonstester.
.....
Først kjørte vi felles akselerasjonstester med alle bilene i normalmodus. Deretter kjørte vi repeterende tester på hver av bilene for å finne det programmet som ga bilen best grep og raskest akselerasjon på det gjeldende føret.

Når dette var funnet kjørte vi igjen alle bilene gjennom felles tester for å finne den bilen som på beste måte klarte å klore seg raskest frem på det respektive føret, og vi minner igjen om at alle bilene hadde samme dekk."

Limodriver

En bør kunne ta som utgangspunkt at testene er gjort på en måte som reduserer effekten av forhold som ikke er knyttet direkte til bilen. Samtidig vil en onde fleste tilfeller kunne kritisere forhold ved testen sombteoss alt er gjennnomført relativt enkelt. En fornuftig tilnærming er å akseptere testens resultat som sannsynlig, men ikke se på det som absolutt.

Dersom en slik test skulle gjennomføres på en måte som isolerer alle faktorer foruten bilen ville en måtte gjennomføre en mengde tester. F eks måtte en eliminere den menneskelige faktoren og benytte seg av autonom teknologi. Deretter måtte en kjøre testene for alle bilene på flere underlag. En burde benytte original dekkdimensjon, men med forskjellige produsenter på hver bil osv.

Resultatet fra en slik test ville stå seg i større grad mot kritikk, men veldig ofte gir enklere tester resultater som ofte er forunderlig sammenfallende.

Med bakgrunn i testresultatene velger jeg å tro at Toyota/Subaru leverer i øverste klasse på god elektronisk håndtering av hjulspinn og bremselåsing.

Det sørgelige er at rekkeviddeproblematikken og produsentenes unnvikenhet her overskygger de gode sidene ved bilen slik f eks denne testen indikerer.

vinterdekk

Sitat fra: Limodriver på onsdag 15. februar 2023, klokken 00:36
Med bakgrunn i testresultatene velger jeg å tro at Toyota/Subaru leverer i øverste klasse på god elektronisk håndtering av hjulspinn og bremselåsing.

Det sørgelige er at rekkeviddeproblematikken og produsentenes unnvikenhet her overskygger de gode sidene ved bilen slik f eks denne testen indikerer.

Veldig enig. Ulempen her er at disse to egenskapene som nevnes over gjør den suverene for ett begrenset utsnitt av potensielle kjøpere. Jeg trenger overhode ikke offroad egenskapene til bZ4X, men 4x4 og ok rekkevidde i samme prisområde tilbys av flere. Men til rett pris og forhåpentligvis problemfritt bilhold, kunne det vært ett kanskje for meg. (Nå venter jeg på ID4.) Litt på siden, Toyota har satt ned prisen i Kina i en «begrenset periode». https://www.electrive.com/2023/02/09/toyota-decreases-prices-for-the-bz4x-in-china/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA