Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler på din Kona!

Startet av Powerflux, tirsdag 07. februar 2023, klokken 20:58

« forrige - neste »

Powerflux

Min kone har en mars 2019 som har rullet 55000. Første EU kontroll nærmer seg og den vil ikke gå gjennom ::)
Jeg har egentlig syntes det har vært en slags ærlig bil der man har akseptert en del dårlige design features men nå begynner dårlig kvalitet å skinne gjennom >:(

Med dårlig design mener jeg ting som ekstremt dårlig støydemping. Dårlig infotainment system. Helt ræva GPS. Adaptiv Cruise nykkete og responderer merkelig vrd bruk av gasspedal. Dårlig ladehastighet.
Latterlig kort service intervall og merkelig dyrt.

Men så kommer feilene i tillegg...
12V batteri dør.
Bremseklosser sprekker.
Skiver bak rustet til vrak til tross for årlig bremsesmøring og aktiv bruk av bremser.
Dårlig varme, AC lekker og kompressor lager lyd.
Barnesikring i bakdør står fast i låst stilling.
Setebeltevarsler i passasjersetet foran gnåler uten passasjer, beltet må stå klikket i lås.
Tydelig klankelyd fra høyre bakhjul.

Dette var mye drit før bilen er fylt 4 år ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Limodriver

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 07. februar 2023, klokken 20:58
Min kone har en mars 2019 som har rullet 55000. Første EU kontroll nærmer seg og den vil ikke gå gjennom ::)
Jeg har egentlig syntes det har vært en slags ærlig bil der man har akseptert en del dårlige design features men nå begynner dårlig kvalitet å skinne gjennom >:(

Med dårlig design mener jeg ting som ekstremt dårlig støydemping. Dårlig infotainment system. Helt ræva GPS. Adaptiv Cruise nykkete og responderer merkelig vrd bruk av gasspedal. Dårlig ladehastighet.
Latterlig kort service intervall og merkelig dyrt.

Men så kommer feilene i tillegg...
12V batteri dør.
Bremseklosser sprekker.
Skiver bak rustet til vrak til tross for årlig bremsesmøring og aktiv bruk av bremser.
Dårlig varme, AC lekker og kompressor lager lyd.
Barnesikring i bakdør står fast i låst stilling.
Setebeltevarsler i passasjersetet foran gnåler uten passasjer, beltet må stå klikket i lås.
Tydelig klankelyd fra høyre bakhjul.

Dette var mye drit før bilen er fylt 4 år ::)

Jeg synes også Kona er en "ærlig bil". Jeg kan også støtte kritikken rundt design som jeg kaller billige løsninger på en bil som ikke er ment å være premium. De korte serviceintervallene og uforholdsmessig dyre verksteder er etter min mening langt under pari.

Jeg har i hovedsak hatt de samme problemene som deg, i tillegg har motor, girkasse og fremdriftsbatteri blitt byttet.

Så langt ganske greit. Men, å få utbedret disse feilene på reklamasjon har ikke vært enkelt. Måten en blir møtt på forklarer nok hvorfor Hyundaiverkstedene havnet på bunnen av listen over kundetilfredshet.

Jeg kunne akseptert feilene om de hadde blitt utbedret på en enkel og grei måte. Da ville jeg nok kjøpt Hyundai igjen. Men, ettermarkedsapparatet til Hyundai har sikret at jeg ikke kjøper Hyundai en gang til. Dette er synd da bilen, til tross for feilene, har fylt mitt behov på en tilfredsstillende måte og ikke minst har jeg vært fornøyd med rekkevidden.

arthur

Skal ha min 20-model registrert i 2021 nå inn på to års service, og har byttet 12-volt batteriet og fått rettet opp en bug på den adaptive cruisekontrollen, men ingen andre problemer. Godt fornøyd med bilen.
Hvis man sjekker innom underforumet for bilen så er det jo svært lite aktivitet hvilket vel indikerer at de fleste er godt fornøyde og har lite problemer? Man kan jo sammenligne med f.eks alle innleggen om Tesla hva angår problemer og misnøye?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Moas

Høres ut som ts slapp relativt billig i forhold til min 19 model. Jeg har forsatt angst fra knikkelyden motoren lagde etter 2 år. Mye som måtte byttes på min kona. Lakk var også ikke helt god på min. Etter å ha eid to Hyundai er så er min konklusjon at det nok ikke blir flere før kvaliteten blir bedre
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E
MERCEDES-BENZ GRP NA O.N shareholder

Limodriver

Sitat fra: Moas på torsdag 16. februar 2023, klokken 14:47
Høres ut som ts slapp relativt billig i forhold til min 19 model. Jeg har forsatt angst fra knikkelyden motoren lagde etter 2 år. Mye som måtte byttes på min kona. Lakk var også ikke helt god på min. Etter å ha eid to Hyundai er så er min konklusjon at det nok ikke blir flere før kvaliteten blir bedre

Jeg tenderer å være uenig i at kvaliteten på generelt grunnlag er for dårlig. Hyundai er i mine øyne ikke et premiumprodukt, men what you see is what you get.

Mitt valg om ikke å kjøpe Hyundai en gang til er ene og alene basert på ettermarkedsapparatet der en stor forhandler i Oslo-området peker seg ut i negativ retning.

Rekkevidden er etter min oppfatning fremragende på Kona.

Powerflux

I første post burde jeg nok nevnt at motor/gir ble byttet. Dog uten særlige protester men tok litt tid.
Fremdrift batteriet ble byttet i sommer, det ser jeg nesten på som en bonus å få batteriet nullstilt etter 3-1/2 år.

Det som irriterer meg noe grusomt er kranglingen og service apparatets evne til å trekke problemene i tvil. ALT må vurderes av Hyundai sentralt. Er virkelig forhandlernettet totalt vingeklippet og må be om lov til å gjøre den minste ting ::)
Det mest prekære nå er 12V batteriet som nå ikke engang tar lading over natten. Bilen må derfor startes med booster hver eneste gang nå. Dette burde resultert i at bilen ble tatt inn omgående og lånebil utlevert.....men nei, ingen ledig mulighet før 8 mars. Helt sjanseløs kundebehandling.
Første og siste gang Hyundai/Kia.
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

arthur

Sitat fra: Powerflux på fredag 17. februar 2023, klokken 13:34
Er virkelig forhandlernettet totalt vingeklippet og må be om lov til å gjøre den minste ting ::)

Ja, og gjør de noe uten dekning fra importør så sitter de med regningen hvilket de ikke ønsker, forståelig nok.

Fikk byttet 12-volts batteriet uten problemer og rettet opp en feil med en sensor uten problemer. Legger ellers merke til at tråden får nesten ingen innlegg så noen av de 19.466 registrerte bilene av typen Hyundai Kona er nok rimelig fornøyde med sittprodukt. Min skal forøvrig selges, men det skyldes endret behov for bilen er jeg strålende fornøyd med.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Håkon77

Jeg sleit litt med bremsene bak på min intill jeg fikk stalltipset om å dra brekket i 100kmt og la den bremse bilen godt ned. Skivene var like fine etter 95000km. Klossene sprakk på min, men det var visst sånn det skulle være etter ett par år. Slitedeler.. Forhandler var ikke noe spesielt bra. Der la de listen fra start med å ikke ta seg bryet med å sjekke om bilen var klargjort før utlevering. Avfettet, polerte og voksen selv bilen første dagen jeg hadde den. Byttet forhandler etter første runde med håpløs håndtering av garantifeil og fant da en bra forhandler. Ulempen var at det ble 5mil til forhandler. Og service måtte den ha. 3 ganger på ett år på det meste før jeg gikk over til å ta toget oftere.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

RJK

Synd og høre dere har så negative erfaringer. Har selv måtte må fikset PTC-heater på første service, noe verkstedet selv oppdaget. Har først fått snudd motor og så til slutt byttet motor da feil kom tilbake. Og nå sist har jeg fått byttet batteriet på kampanje, selv om jeg måtte etterlyse da jeg hørte her inne at folk lengre bak i køen hadde fått byttet lenge før meg.

Ja, jeg har undret meg over at de først må ha bilen inn for å verifisere feil eller få sjekket at batteriet må byttes, og så må bilen inn en gang noe seinere for å reparert. Her kunne definitivt forhandler hatt en smoothere løsning, selv om jeg som flere skjønner at det her er Hyundai sentralt som er tungrodd.

Jeg har, bank i bordet, ikke hatt problemer med verken bremser, 12V (annet enn brukerfeil 2x, fikset av NAF veihjelp med boost), bakluke som ikke lukker skikkelig, fryst ladeluke, dårlig lakk eller annet. Ja den bråker litt i fart, de originale sommerdekkene jeg ennå ikke har byttet er særdeles glatt, og det er mye plast inni. Men designet synes jeg er kult.

Samtidig er det alltids ting som kunne vært bedre, som at rommet under "broen" mellom fører og passasjerplass er trangt og vanskelig å utnytte i praksis, og det generelt kunne vært mer plass her og der. Men så er jeg og vant med større bil. Savner og krok med minst 1500 kg trekkraft, og jeg kunne gjerne tenkt meg 100 kg taklast som på e-Niro fremfor "bare" 80 kg som Kona har.

Men så er motoren akkurat så sterk at bilen blir morsom å kjøre, spesielt på småveier og opp og ned bratte fjellpartier. Og i sammenheng med glatte sommerdekk og at man spinner veldig lett, føler jeg at bakhjulsdrift er et stort savn. Men bilen er altså særdeles morsom å kjøre, og jeg sitter kjempegodt i setene.

Dessverre er ladingen lidderlig treg, og jeg frykter 2024-modellen vil være like dårlig på dette, selv om den ser ut til å være bedre på det meste som jeg syns er svakt med den (plass først og fremst), samt at den visstnok får forvarming og V2L-støtte i tillegg til bedre tilhengerkapasitet, men ikke nok. Det gjør dessverre til at minn neste bil neppe blir en Kona.

Til det er visse konkurrenter blitt langt mere interessant. Prisoppgang til en TMY RWD er så liten nå, at den virker som et naturlig neste steg. Med den vil jeg ikke behøve takboks, så jeg mister ikke rekkevidde på unødvendig tap pga luftmotstand, og er dessuten mer aerodynamisk slik at den ikke straffes like hardt på å ligge i fartsgrensen (GPS-målt, og kanskje en liten bonus) på svenske og danske motorveier.

Visstnok kommer jeg til å savne Head-up-displyet, selv om dette er av den enklere sorten, men det falt i smak for min del.

Konklusjon, en veldig god bil for prisen etter mitt syn, men tatt igjen og forbigått av flere på endel ting som er viktige for meg. Og da spesielt ladefart. Nesten en time er alt for lang tid for min del, i for mange tilfeller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håkon77

Hadde prisen vært den samme og garanti like bra som når den kom så hadde jeg nok kjøpt en til. Men å betale 50000kr mer og få 40000km mindre garanti så er den ikke interessant lenger.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Limodriver

Når jeg ser spesifikasjoner, utstyr og pris på Ioniq6 fremstår dette som en vinner. I tillegg har Hyundai, riktignok internasjonalt, fått fornøydhetsscore helt i toppen av alle bilmerker.

For mitt vedkommende ville denne bilen vært et selvsagt valg om ettermarkedsapparatet for Hyundai i Norge fungerte. Jeg tror både Hyundai sentralt, men ikke minst en del av forhandlerne (spesielt BNH) må gjøre noe med serviceinstillingen sin. Det er også et problem at det i Osloområdet stort sett er to aktører som selger og tilbyr verkstedtjenester på Hyundai. Med to aktører er konkurransen begrenset.

TB

Jeg har kjørt 60 000 km med 2019 Kona.

Eneste feil er justering av lys når bilen var ny, og bytte 12V batteri i 2022.

Det jeg har merket i det siste at varmepumpe / AC kompressor lager mer lyd enn tidligere. Testet idag å sette klimaanlegg i kjølemodus, og det er lyd da også.

Kan øket lyd tyde på et nærstående havari, eller er det ingen sammenheng her?

Bilen var nylig på service, ingen bemerkning om AC fra verkstedet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Limodriver

Jeg har samme problemstillingen på min bil og frykter havari på varmepumpen. Jeg har plukket opp at det er byttet en del varmepumper, men jeg har litt vanskeligheter med å forstå hva som gjør at noen får byttet varmepumpe mens andre ikke får det.

Powerflux

Da har man kjørt 3 uker hvor bilen må startes med booster hver morgen og ettermiddag 8) Tydeligvis helt innafor det man må forvente av Hyundai :P
Jeg kunne ha satt inn et nytt batteri selv men gadd ikke ta den kostnaden på en helt åpenbar reklamasjon.
Så i går ble den levert inn og batteri byttet. Jobben tar 5 minutter....
De andre feilene var så omfattende at bilen må inn på et senere tidspunkt, denne gangen med lånebil tilgjengelig ;D
AC kompressor, kondenser, evaporator og temp sensor må byttes. Deler i høyre forsete må byttes da beltevarsling går amok.
Klakkelyd i høyre bakhjul kunne ikke fremprovoseres sa de men skulle undersøkes nærmer neste gang...
Nå skjer det jo ihvertfall noe ;)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Ørjan

Har vært egentlig veldig fornøyd med vår Kona.
Den er 4.5 år og gått 52000 km.
Det som har vært gjort er:
-Byttet hovedbatteri på garanti
-Byttet 12v  batteri etter 3.5 år. (byttet selv, trodde det var 2 år garanti på de....)
-Byttet lenkestag til stab staget foran (begge sider). Kostet 1200 pr stk skiftet dem selv. Tok under en time.

Er Fruen og min datter som bruker bilen mest (bil nr 2) og de er storfornøyd med den. Vil gjerne ha make nyere modell igjen. Kanskje vi venter på 2024 modellen ellers blir det en Kia Niro Ev.
Det som irriterer meg mest er den årlig service. Hadde fint holdt med 30000km eller annet hvert år.
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA