Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: Ed_Eng87 på torsdag 16. februar 2023, klokken 18:28
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 16. februar 2023, klokken 17:45
Sitat fra: Contango på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:16
Sitat fra: hagestol på torsdag 16. februar 2023, klokken 14:19
Da får man vel også med stivere demping og 1-lags vinduer? Ikke akkurat et varp.
Den skjønte jeg ikke. Hvorfor er det stivere demping etc?

Kina-produsert Y.

Hei, Tesla har forbedret dempere på både LR og Performance versjonene fra høst 2022 og nå 2023 modellene. Kina versjonen er like god kvalitet nå som Berlin om ikke bedre. Dette er noe Tesla har sakt til meg etter at jeg spurte rett etter prøvekjøring.

Jeg avventer å kjøpe enda fordi jeg ikke trenger nybil før august i år, men følger med på prisen og markedet fremover inn til videre
I prinsippet så tror jeg de fleste ikke merker forskjell, men på forums på Internett møtes jo alle detaljnerdene som vet alle detaljene om hva som skjedde i hvilken uke, kl 0830, etter man spiste frokost på fabrikken.

I det store og det hele er det ikke -SÅ- farlig/viktig. Det er hele tiden masse små endringer, men over tid blir det store endringer. Så går man feks fra en 2019 til en 2023 VIN Tesla, er det veldig stor opplevd forskjell.

Går du fra en 2019 til en 2020, er det nesten samme bilen, men noen små detaljer her og der.
Men ja, bare kjøp bil når du trenger den. Hvis du ikke trenger før august, så bestill litt før. Men husk at noen farger kan ha lenger ventetid enn andre.

Vil du sikre deg en fra Berlin, tror jeg eneste muligheten er å velge nye sølvfargen.

geear

Sitat fra: hagestol på torsdag 16. februar 2023, klokken 14:19
Da får man vel også med stivere demping og 1-lags vinduer? Ikke akkurat et varp.
Finnes ingen Y med 1-lags glass i Norge, selv de første fra aug/sept 2021 hadde doble glass foran. Tidlig 2022 fikk de doble bak også. Berlin-bilene har hatt doble foran og bak hele tiden, men de er mer 1,5, mens Kina er to like tjukke. Ironisk nok har Kina-bilene glass fra europeisk produsent, mens Berlin-bilene har fra kinesisk (Fuyao, som det ligger dokumentar om på Netflix).

snakkesalig

Sitat fra: Asterix på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:23
Sitat fra: hagestol på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:06
For å snu det på hodet: Jeg har 550' for en barnevennlig elbil i SUV-størrelse inkl. vinterdekk, levering og avgifter. Hvilken bil velger jeg, om ikke Tesla Y LR '23?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=285564466 ?

Manuelle seter <3

daktari

Med hw4 på vei, med nye kameraer inkl SVC/360-kamera og radar, er det sikkert lurt å tenke nøye på om dagens modell er "gårsdagens modell".

Selve hw4 computeren merker man nok lite til i bruk, selv om de øker antall kjerner med 66% (12 til 20) og trip cores med 50%. Kanskje med AP aktiviteter.

HW3 uten parksensor kommer nå neppe til å få noe parkhjelp foran pga manglende SVC, og kanskje også Hw4-computeren behøves for å takle det.

(Prisen er fortsatt litt høyere nå enn da Y ble lansert?)
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

heiho

Ser Marcusbil solgte en '23 Y SR RWD nå. Førstegangsreg 17/2 og produsert i Kina. Denne har parkeringssensorer.

Betyr det at Kinabiler kommer med USS/parksensorer slik som noen her inne nevnte?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=291766086

Klykken

Sitat fra: heiho på lørdag 18. februar 2023, klokken 08:12

Betyr det at Kinabiler kommer med USS/parksensorer slik som noen her inne nevnte?
det betyr at bilen marcusbil solgte hadde uss, og vil på ingen måte bety at alle kinabiler vil ha uss av den grunn. 😅
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

heiho

Sitat fra: Klykken på lørdag 18. februar 2023, klokken 10:40

det betyr at bilen marcusbil solgte hadde uss, og vil på ingen måte bety at alle kinabiler vil ha uss av den grunn. 😅

Akkurat såpass forstår jeg også. :) Tenkte mest på om det var flere som har fått utlevert Y RWD siste tiden som kan bekrefte om de også har fått USS.

elektro

Sitat fra: heiho på lørdag 18. februar 2023, klokken 10:52
Sitat fra: Klykken på lørdag 18. februar 2023, klokken 10:40

Akkurat såpass forstår jeg også. :) Tenkte mest på om det var flere som har fått utlevert Y RWD siste tiden som kan bekrefte om de også har fått USS.

Uansett er det helt lotto hva du og jeg får ved en eventuell nybestilling. Men joda, det er jo for så vidt en interessant observasjon..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Lurer på hvordan manglende sensorer påvirker salget. Tipper nok mange kjøper uten å være klar over det. Rart det ikke har vært skrevet mer om dette i media? Dette burde jo være en sak for NAF / Motor i det minste. Ikke alle som leser elbilforum.no

hELgenen

Sitat fra: elektro på søndag 19. februar 2023, klokken 19:27
Lurer på hvordan manglende sensorer påvirker salget. Tipper nok mange kjøper uten å være klar over det. Rart det ikke har vært skrevet mer om dette i media? Dette burde jo være en sak for NAF / Motor i det minste. Ikke alle som leser elbilforum.no

Hvor mange som kjøpte uten å vite kan man jo bare spekulere i..men en arbeidskollega visste det ikke før bilen var hentet og hun fortalte lykkelig om at hun hadde klart å få bilen levert før avgiftsøkninger ved nyttår. Spurte da om hun hadde fått med p sensor...det visste hun ikke..og først neste dag fikk jeg vite at det hadde hun ikke..

elektro

Sitat fra: hELgenen på søndag 19. februar 2023, klokken 19:50
Sitat fra: elektro på søndag 19. februar 2023, klokken 19:27

Hvor mange som kjøpte uten å vite kan man jo bare spekulere i..men en arbeidskollega visste det ikke før bilen var hentet og hun fortalte lykkelig om at hun hadde klart å få bilen levert før avgiftsøkninger ved nyttår. Spurte da om hun hadde fått med p sensor...det visste hun ikke..og først neste dag fikk jeg vite at det hadde hun ikke..

Det samme skjedde min nabo, de fikk i likhet med tusener av andre bil uten parkeringssensorer til 2022 pris. Kjenner også til flere som venter på bil til nedsatt pris, som er lykkelig uvitende om dette.. bør man si fra? :o

k1

Herre jemini, hvor mange innlegg om parkeringssensor (manglende sådan) har dette tospannet hatt her inne på Tesla forumet?? Blir repetitivt...

elektro

Sitat fra: k1 på søndag 19. februar 2023, klokken 20:34
Herre jemini, hvor mange innlegg om parkeringssensor (manglende sådan) har dette tospannet hatt her inne på Tesla forumet?? Blir repetitivt...

Beklager hvis der er et litt sårt tema. Det er frivillig å lese denne tråden.

EDIT: Personlig er jeg veldig utålmodig etter flere svar, da jeg gjerne skulle hatt en Model Y til 500.000. Prisnedgangen har fått fyldig dekning i media, men få later til å ha fått med seg at Tesla har fjernet parksensorene og ikke har noe fungerende system for dette pt. Det synes jeg er litt synd.

Hvis du har noe mer interessant å komme med, så er det topp. Nå er jeg spent!

Sandvika

Fikk levert uten psensor. Ikke fått beskjed på forhånd. Viser seg dog at dette er NULL problem! Noen vil kanskje savne kontroll rundt fronten ved paralellparkering, men for meg så har ikke sensorene vært savn overhode.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA