Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: elektro på søndag 05. februar 2023, klokken 08:25
Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne. Det som er sagt/spekulert i er at bilen på forhånd tegner opp/leser det den ser før du f.eks parkerer. Altså at du "kjører i en 3d-modell" som visualiserer det du nærmer deg på skjermen.

En utfordring med dette er hvis det som er rett foran bilen har forandret seg mens den har stått parkert..
Hva med å bruke de "kameraene" vi er utstyrt med, før man kjører ut?

Man setter jo ikke på øyelapper og kjører på sensorer, men ser vanligvis på bilen og området rundt, før man setter seg inn, og vil da normalt sett legge merke til det som kameraene ikke har sett. Er det lengre frem så det kommer innen disses rekkevidde, så vil de jo se det og varsle på dette.

Blindsonen for kameraene er området/triangelen mellom synsvinkelen nedre kant mot panseret, og da stort sett triangelen mellom panseret og bakken, og en meter frem. og alt under bilen, som heller ikke sensorer ville sett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: MooCow på søndag 05. februar 2023, klokken 14:44
Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 12:59
Sitat fra: MooCow på søndag 05. februar 2023, klokken 12:21
Her er ein som har laga ei smart løysing :)
https://www.facebook.com/groups/729823007395335/?hoisted_section_header_type=recently_seen&multi_permalinks=1807215509656074

Sitat fra: Jambo på søndag 05. februar 2023, klokken 11:23
Er det ikke spyler til bakkameraet på Model Y?
Lukket gruppe, så linken hjelper ikke oss uten FB-konto. Kanskje kan du legge ut posten i sin helhet?
"Tesla Model Y Norge" gruppe, så berre å be om medlemskap for så å forlata om det ikkje er for deg (om du er på facebook då :) ) Ein som har montert spyling av ryggekamera, med video.
"Spylerdunk og dyse fra biltema, koplet med strøm fra 12v uttak bak, og signal fra ryggelys og tåkelys, slik at det aktiveres når du setter bilen i revers, og slår på tåkebaklys.😊"
"Den største tanken på Biltema, som skapt for å sette i brønnen på høyre side.😊 Ingen businessplaner nei, men antar det blir en montering til på vårparten, kan ta noen bilder av fremgangsmåten da om ønskelig 👍"
Takker!

Fint om du og kunne lagt ut lenke til den videoen, om den er relevant for innholdet.

Forresten, så skrev jeg spesifikt "for oss uten FB-konto"! ;)

Så nei, jeg har ikke konto der, og kommer ikke til å lage meg FB-konto heller. Til det har jeg for stor aversjon mot "alt" hva FB står for.

Jeg ser selvsagt at det er et nyttig verktøy, siden "alle" har konto der, men helt siden jeg ble kjent med hva FB var og hvordan de så og fremdeles ser på personvern, og da snakker vi fra rundt 05-06 for min del, så har jeg vært fast bestemt på at hos de lager jeg ikke konto. Hadde riktignok (og har, men ikke bruker lenger) Instagram-konto, siden det ble klart at FB kjøpte de opp.

Ja, jeg har virkelig fått kjent på det å ha et slikt prinsipp, og regelrett fått kjeft for å være sta og sær på dette om at jeg ikke vil lage meg konto der. Og i svake øyeblikk har jeg tenkt på om jeg skulle revurdert det synspunktet, men for meg er det viktig å være prinsippfast her.

EDIT: Endret årstall, da jeg gjorde mix-up. Beskrivelse i innlegg skrevet rett før denne rettelsen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Har heller ikke FB konto. Aldri hatt og kommer heller aldri til å ha det.
Så setter stor pris på om en kan få dyttet videoer og annet ut av den sfæren

s3xy

Sikkert en artig greie, men DIY prosjekter bør være unødvendig på biler til 500K+

MooCow

Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 14:59
Sitat fra: MooCow på søndag 05. februar 2023, klokken 14:44
Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 12:59
Sitat fra: MooCow på søndag 05. februar 2023, klokken 12:21
Her er ein som har laga ei smart løysing :)
https://www.facebook.com/groups/729823007395335/?hoisted_section_header_type=recently_seen&multi_permalinks=1807215509656074

Sitat fra: Jambo på søndag 05. februar 2023, klokken 11:23
Er det ikke spyler til bakkameraet på Model Y?
Lukket gruppe, så linken hjelper ikke oss uten FB-konto. Kanskje kan du legge ut posten i sin helhet?
"Tesla Model Y Norge" gruppe, så berre å be om medlemskap for så å forlata om det ikkje er for deg (om du er på facebook då :) ) Ein som har montert spyling av ryggekamera, med video.
"Spylerdunk og dyse fra biltema, koplet med strøm fra 12v uttak bak, og signal fra ryggelys og tåkelys, slik at det aktiveres når du setter bilen i revers, og slår på tåkebaklys.😊"
"Den største tanken på Biltema, som skapt for å sette i brønnen på høyre side.😊 Ingen businessplaner nei, men antar det blir en montering til på vårparten, kan ta noen bilder av fremgangsmåten da om ønskelig 👍"
Takker!

Fint om du og kunne lagt ut lenke til den videoen, om den er relevant for innholdet.

Forresten, så skrev jeg spesifikt "for oss uten FB-konto"! ;)

Så nei, jeg har ikke konto der, og kommer ikke til å lage meg FB-konto heller. Til det har jeg for stor aversjon mot "alt" hva FB står for.

Jeg ser selvsagt at det er et nyttig verktøy, siden "alle" har konto der, men helt siden jeg ble kjent med hva FB var og hvordan de så og fremdeles ser på personvern, og da snakker vi fra rundt 96-97 for min del, så har jeg vært fast bestemt på at hos de lager jeg ikke konto. Hadde riktignok (og har, men ikke bruker lenger) Instagram-konto, siden det ble klart at FB kjøpte de opp.

Ja, jeg har virkelig fått kjent på det å ha et slikt prinsipp, og regelrett fått kjeft for å være sta og sær på dette om at jeg ikke vil lage meg konto der. Og i svake øyeblikk har jeg tenkt på om jeg skulle revurdert det synspunktet, men for meg er det viktig å være prinsippfast her.

Ahhh, fordel å lesa ordentleg før eg postar ja :D Vi har alle vore særeigenheitar ;)

Blir litt styr å lasta ned frå facebook, og kanskje komprimera for å få plass til å posta her. Uansett eine videoen viser bakifrå der kamera vert spylt, andre videoen syner skjermen innanifrå der ein først ser ingen ting på ryggekamera, men så set ein på spyling og ser heilt klart :)

RJK

Sitat fra: MooCow på søndag 05. februar 2023, klokken 17:08
Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 14:59
Sitat fra: MooCow på søndag 05. februar 2023, klokken 14:44
Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 12:59
Sitat fra: MooCow på søndag 05. februar 2023, klokken 12:21
Her er ein som har laga ei smart løysing :)
https://www.facebook.com/groups/729823007395335/?hoisted_section_header_type=recently_seen&multi_permalinks=1807215509656074

Sitat fra: Jambo på søndag 05. februar 2023, klokken 11:23
Er det ikke spyler til bakkameraet på Model Y?
Lukket gruppe, så linken hjelper ikke oss uten FB-konto. Kanskje kan du legge ut posten i sin helhet?
"Tesla Model Y Norge" gruppe, så berre å be om medlemskap for så å forlata om det ikkje er for deg (om du er på facebook då :) ) Ein som har montert spyling av ryggekamera, med video.
"Spylerdunk og dyse fra biltema, koplet med strøm fra 12v uttak bak, og signal fra ryggelys og tåkelys, slik at det aktiveres når du setter bilen i revers, og slår på tåkebaklys.😊"
"Den største tanken på Biltema, som skapt for å sette i brønnen på høyre side.😊 Ingen businessplaner nei, men antar det blir en montering til på vårparten, kan ta noen bilder av fremgangsmåten da om ønskelig 👍"
Takker!

Fint om du og kunne lagt ut lenke til den videoen, om den er relevant for innholdet.

Forresten, så skrev jeg spesifikt "for oss uten FB-konto"! ;)

Så nei, jeg har ikke konto der, og kommer ikke til å lage meg FB-konto heller. Til det har jeg for stor aversjon mot "alt" hva FB står for.

Jeg ser selvsagt at det er et nyttig verktøy, siden "alle" har konto der, men helt siden jeg ble kjent med hva FB var og hvordan de så og fremdeles ser på personvern, og da snakker vi fra rundt 96-97 for min del, så har jeg vært fast bestemt på at hos de lager jeg ikke konto. Hadde riktignok (og har, men ikke bruker lenger) Instagram-konto, siden det ble klart at FB kjøpte de opp.

Ja, jeg har virkelig fått kjent på det å ha et slikt prinsipp, og regelrett fått kjeft for å være sta og sær på dette om at jeg ikke vil lage meg konto der. Og i svake øyeblikk har jeg tenkt på om jeg skulle revurdert det synspunktet, men for meg er det viktig å være prinsippfast her.

Ahhh, fordel å lesa ordentleg før eg postar ja :D Vi har alle vore særeigenheitar ;)

Blir litt styr å lasta ned frå facebook, og kanskje komprimera for å få plass til å posta her. Uansett eine videoen viser bakifrå der kamera vert spylt, andre videoen syner skjermen innanifrå der ein først ser ingen ting på ryggekamera, men så set ein på spyling og ser heilt klart :)
No worries. Tenkte det var embedded video som pekte til en annen tjeneste, og ikke bare noe lukket inne i "FB-universet". :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 14:45
Sitat fra: elektro på søndag 05. februar 2023, klokken 08:25
Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne. Det som er sagt/spekulert i er at bilen på forhånd tegner opp/leser det den ser før du f.eks parkerer. Altså at du "kjører i en 3d-modell" som visualiserer det du nærmer deg på skjermen.

En utfordring med dette er hvis det som er rett foran bilen har forandret seg mens den har stått parkert..
Hva med å bruke de "kameraene" vi er utstyrt med, før man kjører ut?

Man setter jo ikke på øyelapper og kjører på sensorer, men ser vanligvis på bilen og området rundt, før man setter seg inn, og vil da normalt sett legge merke til det som kameraene ikke har sett. Er det lengre frem så det kommer innen disses rekkevidde, så vil de jo se det og varsle på dette.

Blindsonen for kameraene er området/triangelen mellom synsvinkelen nedre kant mot panseret, og da stort sett triangelen mellom panseret og bakken, og en meter frem. og alt under bilen, som heller ikke sensorer ville sett.

Som sagt, jeg skjønner at jeg har bortskjemt med både 360 kamera, sensorer og radar. Brukte alt bilen hadde å by på da jeg nesten ble parkert inne på et skisenter i dag, og måtte åle nesten fem meter bil ut blant biler, ski og unger på alle kanter. Da hjelper det lite å se først.

Det er klart, det går an å ikke ha sensorer, som i gamle dager, eller på den kjipe leiebilen i Spania. Poenget er ar det er et skikkelig drawback.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 14:59
Jeg ser selvsagt at det er et nyttig verktøy, siden "alle" har konto der, men helt siden jeg ble kjent med hva FB var og hvordan de så og fremdeles ser på personvern, og da snakker vi fra rundt 96-97 for min del, så har jeg vært fast bestemt på at hos de lager jeg ikke konto. Hadde riktignok (og har, men ikke bruker lenger) Instagram-konto, siden det ble klart at FB kjøpte de opp.
FB var ikke en gang påtenkt i 96-97...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nimrad

Sitat fra: s3xy på søndag 05. februar 2023, klokken 16:40
Sikkert en artig greie, men DIY prosjekter bør være unødvendig på biler til 500K+
Hvor mange biler har spyling av bakre kamera? Tesla bruker kameraene konstant, så det er ikke praktisk mulig å skjule når man ikke rygger slik noen andre gjør. Det er jo ikke utelukkende et ryggekamera. Selv har jeg blitt vant til å måtte tørke over ryggekameraet i ny og ne på Outlanderen, så jeg tenker ikke så mye over det.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. februar 2023, klokken 05:29
Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 14:59
Jeg ser selvsagt at det er et nyttig verktøy, siden "alle" har konto der, men helt siden jeg ble kjent med hva FB var og hvordan de så og fremdeles ser på personvern, og da snakker vi fra rundt 96-97 for min del, så har jeg vært fast bestemt på at hos de lager jeg ikke konto. Hadde riktignok (og har, men ikke bruker lenger) Instagram-konto, siden det ble klart at FB kjøpte de opp.
FB var ikke en gang påtenkt i 96-97...
Hehehe! Det har du rett i, og jeg tenkte feil.

Begynte å undervise i IT i 97-98. Vi hadde noe problemer med at folk logga seg inn med Hotmail eller mest sannsynlig Yahoo Mail, og ikke logget ut før de slo av maskinene, og neste dag, om en annen person logget på med sin bruker på den maskinen, så kom de rett inn på g-mail-kontoen til forrige som hadde brukt samme PCen.

Min mix-up er at jeg tenkte på FB i forbindelse med den episoden. Men det var altså Hotmail eller Yahoo mail-problemer den gangen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

snakkesalig

Sitat fra: RJK på mandag 06. februar 2023, klokken 10:07
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. februar 2023, klokken 05:29
Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 14:59
Jeg ser selvsagt at det er et nyttig verktøy, siden "alle" har konto der, men helt siden jeg ble kjent med hva FB var og hvordan de så og fremdeles ser på personvern, og da snakker vi fra rundt 96-97 for min del, så har jeg vært fast bestemt på at hos de lager jeg ikke konto. Hadde riktignok (og har, men ikke bruker lenger) Instagram-konto, siden det ble klart at FB kjøpte de opp.
FB var ikke en gang påtenkt i 96-97...
Hehehe! Det har du rett i, og jeg tenkte feil.

Begynte å undervise i IT i 97-98. Vi hadde noe problemer med at folk logga seg inn med G-mail, og ikke logget ut før de slo av maskinene, og neste dag, om en annen person logget på med sin bruker på maskinene, så kom de rett inn på g-mail-kontoen til forrige som brukte samme PCen.

Min mix-up er at jeg tenkte på FB i forbindelse med den episoden. Men det var altså G-mail-problemer den gangen.

Gmail var ikke en gang påtenkt i 96-97...

RJK

Sitat fra: snakkesalig på mandag 06. februar 2023, klokken 10:12
Sitat fra: RJK på mandag 06. februar 2023, klokken 10:07
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. februar 2023, klokken 05:29
Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 14:59
Jeg ser selvsagt at det er et nyttig verktøy, siden "alle" har konto der, men helt siden jeg ble kjent med hva FB var og hvordan de så og fremdeles ser på personvern, og da snakker vi fra rundt 96-97 for min del, så har jeg vært fast bestemt på at hos de lager jeg ikke konto. Hadde riktignok (og har, men ikke bruker lenger) Instagram-konto, siden det ble klart at FB kjøpte de opp.
FB var ikke en gang påtenkt i 96-97...
Hehehe! Det har du rett i, og jeg tenkte feil.

Begynte å undervise i IT i 97-98. Vi hadde noe problemer med at folk logga seg inn med G-mail, og ikke logget ut før de slo av maskinene, og neste dag, om en annen person logget på med sin bruker på maskinene, så kom de rett inn på g-mail-kontoen til forrige som brukte samme PCen.

Min mix-up er at jeg tenkte på FB i forbindelse med den episoden. Men det var altså G-mail-problemer den gangen.

Gmail var ikke en gang påtenkt i 96-97...
Hmm, tiden går visst for fort for meg nå... :)

Må ha vært Hotmail eller Yahoo Mail da. De er ihvertfall fra hhv 96 og 97.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elektro12

Sitat fra: s3xy på søndag 05. februar 2023, klokken 14:24
Det er vel kun spekulasjon at sensorer kommer tilbake i det hele tatt...?? Passer ekstremt dårlig for vårt klima....

Trådstarter checking back her:

Enden på Visa blir kjøp av en nesten ny ID4 GTX med kamera, sensorer og alt.

Model Y sine seter synes JEG er litt småekkel kvalitet på skinnet (klamme) og jeg synes akustikken med glasstak er litt jallende. ID4 hadde også overlegne lykter og auto-lys - og regnsensoren på Tesla var under pari. Når man ikke har parksensorer (trang garasje, nokså trang utkjøring privat) så faller Model Y gjennom også der.

Model Y er rask, men dekkene varer ikke lenge om man skal launche noen av dem daglig så det blir ikke veldig viktig.

Selv om ladingen på Model Y er veldig bra så lader ID4 så kjapt på Ionity og andre 150 kw+-ladere at ungene ikke rekker å sluke mat på stoppene vi hadde ved test før vi måtte flytte oss fra lader.


Jambo

Det siste er min erfaring også med ID4 GTX. Setter bilen på lading først. På tiden man så bruker på å få familien ut, gå til et spisested og bestille maten, er bilen nesten ferdig, så jeg må returnere og flytte den før maten er på bordet. Sjåfør og familie trenger oftere og lenger stopp en bilen. Og veldig fornøyd med spyling av kamera bak som gjør alt helt klart på få sekunder.

Elektro12

Sitat fra: Jambo på tirsdag 07. februar 2023, klokken 07:52
Det siste er min erfaring også med ID4 GTX. Setter bilen på lading først. På tiden man så bruker på å få familien ut, gå til et spisested og bestille maten, er bilen nesten ferdig, så jeg må returnere og flytte den før maten er på bordet. Sjåfør og familie trenger oftere og lenger stopp en bilen. Og veldig fornøyd med spyling av kamera bak som gjør alt helt klart på få sekunder.

Ja, Model Y er digg på mye, men GTX er mer "bil" og mer praktisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA