Nytt batteri

Startet av oyove, lørdag 04. februar 2023, klokken 09:22

« forrige - neste »

Hansi

#15
Wow, dette er interessant.. Har du mulighet til å legge ut testdokumentet fra TÜV @oyove?
Kan du si hvilken forhandler som har gjort batteribyttet?

Jeg forbereder meg på å måtte bytte 24 kWh batteripakken, har gått 200' nå, vil helst bytte til 36kWh utgave..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

elbilister

Hei @oyove! Fikk du testet batteriet for at Møller godtok bytting under garantien? Eventuelt, hvilken test brukte du? Takk!

Råde

Hey lenge siden jeg har vært på.

Byttet batteri i gen 1 til 36kWh nå. 45000,- inkl arbeid og diagnose i forkant. Til info:)
e-Golf | X75D

Svk

Sitat fra: Råde på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:12Hey lenge siden jeg har vært på.

Byttet batteri i gen 1 til 36kWh nå. 45000,- inkl arbeid og diagnose i forkant. Til info:)

Hos møller bil? Dette er jo veldig bra isåfall. At fabrikken gir gamle egolf 10 års levetid extra. Da kan man ha e-golf i 20år

turfsurf

Ja, håper det blir mere slikt. Kunne bytte batteri og motor når bilene begynner å bli gamle uten at det blir økonomisk ruin. eGolf og f.eks i3 er jo knakende fine småbiler som burde få leve lenge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Råde

Sitat fra: Svk på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:31
Sitat fra: Råde på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:12Hey lenge siden jeg har vært på.

Byttet batteri i gen 1 til 36kWh nå. 45000,- inkl arbeid og diagnose i forkant. Til info:)

Hos møller bil? Dette er jo veldig bra isåfall. At fabrikken gir gamle egolf 10 års levetid extra. Da kan man ha e-golf i 20år

Hos Autospesialisten. Gammelt batteri ruster i stykker og fikk et isolasjonsproblem. Nytt batteri (gen 1) kan kjøpes nytt for prisen av en ID4.

Jeg spurte min gamle servicemann på Møller hva han personlig ville råde meg til og han var klar på at han ville satt i 36kWh batteri.

Verkstedet fant et fra en hugger. 2018 gen 2 med 74000km. Jeg har ingen mulighet til å sjekke standen på dette før jeg sier ja til rep, men tok sjansen.

Ser bra ut foreløpig. GOM (rekkeviddegjettometeret) estimerte før ca 110 km på 100% SOC. Det stemte selvfølgelig ikke og jeg var nede på 90km sommer og 50km vinter (-20). Nå sier den 200km og det virker nesten til å stemme.

Møller har ikke lov til å sette inn brukte deler per nå sier de. Men i et bærekraftperspektiv har jeg hørt at de vurderer det.

Jeg er fornøyd selv om det var dyrt. Bilen har jeg hatt siden ny så jeg vet hva jeg har. Nå er det bare å vente på kompressor, elmotor og annet kjent (HVAC ventiler er allerede byttet - 16000,-)
e-Golf | X75D

hELgenen

Sitat fra: Råde på lørdag 17. mai 2025, klokken 10:12
Sitat fra: Svk på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:31
Sitat fra: Råde på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:12Hey lenge siden jeg har vært på.

Byttet batteri i gen 1 til 36kWh nå. 45000,- inkl arbeid og diagnose i forkant. Til info:)

Hos møller bil? Dette er jo veldig bra isåfall. At fabrikken gir gamle egolf 10 års levetid extra. Da kan man ha e-golf i 20år

Hos Autospesialisten. Gammelt batteri ruster i stykker og fikk et isolasjonsproblem. Nytt batteri (gen 1) kan kjøpes nytt for prisen av en ID4.

Jeg spurte min gamle servicemann på Møller hva han personlig ville råde meg til og han var klar på at han ville satt i 36kWh batteri.

Verkstedet fant et fra en hugger. 2018 gen 2 med 74000km. Jeg har ingen mulighet til å sjekke standen på dette før jeg sier ja til rep, men tok sjansen.

Ser bra ut foreløpig. GOM (rekkeviddegjettometeret) estimerte før ca 110 km på 100% SOC. Det stemte selvfølgelig ikke og jeg var nede på 90km sommer og 50km vinter (-20). Nå sier den 200km og det virker nesten til å stemme.

Møller har ikke lov til å sette inn brukte deler per nå sier de. Men i et bærekraftperspektiv har jeg hørt at de vurderer det.

Jeg er fornøyd selv om det var dyrt. Bilen har jeg hatt siden ny så jeg vet hva jeg har. Nå er det bare å vente på kompressor, elmotor og annet kjent (HVAC ventiler er allerede byttet - 16000,-)

Det burde bli lovpålagt å kunne velge brukte deler selv på merkeverksted. Er jo galskap at slikt blir et miljøproblem

Gazer75

I framtida bør det jo kunne vere råd å "oppgradere" seinare. Om bilen er i god stand og ny batteriteknologi kjem så kunne ein fint byte til eit større batteri.
Veit at dette vil krevje litt av BMS osv, men det burde ikkje vere umogeleg å få til.

Kunne vore eit marked for å selje batteripakker med større kapasitet til eldre bilar. Då blir det jo også mykje mindre å resirkulere.
Ein kan jo i dag renovere ein motor og så er bilen som ny. Så lenge ikkje rusten tek ein bil så kan den gå uendeleg.
2020 e-Golf (2023-)

Callah

Sitat fra: Råde på lørdag 17. mai 2025, klokken 10:12
Sitat fra: Svk på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:31
Sitat fra: Råde på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:12Møller har ikke lov til å sette inn brukte deler per nå sier de. Men i et bærekraftperspektiv har jeg hørt at de vurderer det.


Møller Trondheim ringte meg to uker etter at motoren var bekreftet "defekt" og sa at de kunne sette inn en brukt motor. Jeg ble litt paff da skranken sa at de ikke gjorde dette når jeg var der to uker tidligere 🤡

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA