Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt batteri

Startet av oyove, lørdag 04. februar 2023, klokken 09:22

« forrige - neste »

oyove

Har fått installert nytt batteri på garanti. Bilen hadde 24kWh batteri originalt, det som Møller har satt inn nå er 36kWh, har ikke brukt bilen mer enn et par dager men jeg synes ikke rekkevidden har gått noe særlig opp sammenlignet med før batteriet tok kveld. Nå er det riktignok ganske kaldt ute for tiden men jeg burde vel ha mer enn 130km rekkevidde på 100%?
Noen som har erfaring med dette? Kan det være at den trenger noen sykluser på å lære seg ny kapasitet på batteriet? Eller kan Møller ha programmert inn at vi ikke får utnytte hele batteriet? Står i arbeidsbeskrivelsen at de har oppdatert software i 8C pga at batteriet er forskjellig fra originalt.

storeulv

Det du KAN gjøre er å lade bilen fullt, kjøre bilen nesten tom og så sette den på lading.
Da ser du hvor mange kWh du får dyttet inn på batteriet, og samtidig vil du da få en test av reell rekkevidde på bilen da du får sett hvor langt du faktisk får kjørt på fullt batteri.
Om det viser seg at du ikke får full kapasitet kan du spørre Møller hva årsaken er. Du har 5 års reklamasjonsrett på delen og jobben som som er utført.
En mulig forklaring kan være at BMS og styringen ikke er i stand til å styre større batteri enn 24 kWh, og at det derfor enten vises feil data eller at det begrenser seg hvor mye kapasitet du kan få ut av batteriet.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

oyove

Jeg har VCDS, er det noe mulighet for å bruke den for å sjekke utnyttbar kapasitet?

oyove

Sitat fra: storeulv på lørdag 04. februar 2023, klokken 09:38
En mulig forklaring kan være at BMS og styringen ikke er i stand til å styre større batteri enn 24 kWh, og at det derfor enten vises feil data eller at det begrenser seg hvor mye kapasitet du kan få ut av batteriet.

Mulig jeg tar feil men etter hva jeg har skjønt så er forskjellen på fullt og tomt batteri spenningen på cellene, og denne spenningen vil være lik uavhengig av kapasiteten på batteriet. kWh er den effekten man har hentet ut fra batteriet var fulladet og til det er utladet, evt den effekten man har trykt inn når man ladet det. Jeg kan ikke helt se at en BMS ikke skal kunne takle et større batteri, så lenge spenningen tom og full er det samme som originalt. Om det er slik at Møller har kodet bilen til å ikke benytte full kapasitet så må de ha lagt inn en minimum og maksimum cellespenning som ikke samsvarer med tomt og fullt batteri, og som må være forskjellig fra det som opprinnelig var med originalbatteriet siden vi da utnyttet en større andel av makskapasiteten av batteriet enn nå.

Jeg har ikke fått anledning til å koble meg på med VCDS ennå, er det noe mulighet for å sjekke cellespenning eller batterispenning med den? Og om det er mulig, kan man bruke den for å endre min og maks spenning?

Moas

Sitat fra: oyove på lørdag 04. februar 2023, klokken 09:22
Har fått installert nytt batteri på garanti. Bilen hadde 24kWh batteri originalt, det som Møller har satt inn nå er 36kWh,
Har de satt inn ett nytt eller brukt batteri?
2022 tm3 rwd - nå på sitt tredje ratt

Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

oyove

Sitat fra: Moas på lørdag 04. februar 2023, klokken 19:32
Sitat fra: oyove på lørdag 04. februar 2023, klokken 09:22
Har fått installert nytt batteri på garanti. Bilen hadde 24kWh batteri originalt, det som Møller har satt inn nå er 36kWh,
Har de satt inn ett nytt eller brukt batteri?

Fabrikknytt batteri

als77

Du må nesten eksperimentere og/eller spørre verkstedet, men det er vel ikke helt utenkelig at de har lagt inn sperre på det nye batteriet? Alle elbiler har jo større batteri enn hva vi får lov til å benytte oss av (dog for å beskytte batteriet), så dette (hvor mye man får benytte) er vel noe som programmeres (vil jeg tippe)

storeulv

Jeg kan bare gjenta anbefalingen om å lade fullt, kjøre tomt og så lade fullt igjen. Det er eneste måten å se hva du reellt får plass til av energi på batteriet. Det er også en reell test og ikke en estimert test av hva du får ut av energi fra det samme batteriet.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

oyove

Fikk sjekket med VCDS i går og batteriet er på 81.2% når bilen viser fulladet, cellespenning på 3.97v. Dette er en del lavere enn det som er originalt, så de har tydeligvis lagt inn en ekstra buffer på kapasiteten.

Fanten

Kommer du til å be Møller om en forklaring?
Eller er du fornøyd med å få nytt større batteri du ikke for brukt.
Ser jo oppsiden med ett perfekt oppsett for lang batteri levetid der tilsvarende e-golfer gjerne lades til 100% vær gang.

oyove

Sitat fra: Fanten på mandag 06. februar 2023, klokken 21:17
Kommer du til å be Møller om en forklaring?
Eller er du fornøyd med å få nytt større batteri du ikke for brukt.
Ser jo oppsiden med ett perfekt oppsett for lang batteri levetid der tilsvarende e-golfer gjerne lades til 100% vær gang.

Frister litt å spørre Møller hvorfor det er gjort slik, men jeg regner ikke med å få noe fornuftig svar. De har nok bare mottatt en fil fra VW i Tyskland med instruks om å installere sammen med batteriet 🙄
Normalt så ligger vel tilgjengelig kapasitet på ca 90%, gjelder vel begge utgavene av Golf, litt rart de skal velge å bruke bare 80% i min 🤔 Kanskje det er for å ha litt å justere på etter noen år hvis jeg klager på at kapasiteten begynner å tape seg 🙄

Marzo

Hvordan har Møller gjort det med typegodkjenningen av bilen?

oyove

Sitat fra: Marzo på tirsdag 07. februar 2023, klokken 09:31
Hvordan har Møller gjort det med typegodkjenningen av bilen?

Jeg fikk med et testdokument fra TÜV da jeg hentet bilen, det skulle alltid ligge sammen med vognkortet fikk jeg beskjed om.

oyove

Det som er litt morsomt er at jeg spurte verkstedleder om vi kom til å få større batteri nå når de skulle bytte, det sa han at ikke var mulig for da måtte de bytte nesten alt av styreenheter i bilen siden det var to forskjellige batteri 😅 Nå har de endt opp med å sette inn større batteri og det eneste andre de måtte gjøre var å legge inn ny software i en eller annen styreenhet, ingen andre fysiske inngrep, ikke noe som står i arbeidsbeskrivelsen hvertfall 😅

TB

En tanke kan være:

For å forenkle produksjonen kan det være VW benytter 36 kWh batteri også i 24 kWh utgavene.
Men, de legger inn større buffer, slik at en utnytter ca like mye som i 24 kWh utgaven.

På den måten blir produksjonen av batteri enklere, og batteriet slites mindre.

Og, kunden må likevel kjøpe en ny VW for å få lengre rekkevidde...  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA