Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer TMY

Startet av Ruduz, fredag 03. februar 2023, klokken 08:55

« forrige - neste »

Ruduz

Hei, helt ny på Elbilforum.no

Disse spørsmålene har muligens vært oppe før, men lurer litt forskjellige ting rundt TMY. Vi har tidligere hatt TMS 75D og nå har vi en veteran TMS som vi vurderer å selge til fordel for litt mer plass og nyere bil generelt.

Den TMY RWD ser rimelig ut selv når man legger på vinterdekkene og avgiften er lagt på. Jeg hører mye om sensorer og diverse, kunne noen gi en kortvesjon av hva dette er?

4WD hadde absolutt vært å foretrekke, men da blir det langt over budsjettet jeg har fått innvilget av hun hjemme. Vil det være et bom å kjøpe den Nye TMY RWD eller er det Kun 4WD som gjelder på den type bil. på vår P85+ med bakhjulsdrift har det fungert utmerket også på vinter (Nå kjører vi ikke så mye langt oppi fjellet, mest pendling på e6 osv).

Så tenker jeg, ville det være smart å heller lagt i 10-20k også gått for en brukt TMY 4WD eventuelt? Da blir det isåfall en 2021 utgave.

Mange tanker og spørsmål, så beklager på forhånd.

Håper noen har noe tips eller andre tanker.

NB: Vi har også sett på ID4 som kan være et alternativ. Men litt vanskelig å gå fra Tesla man er blitt så vant med, mtp appliksjon, ladenettverk osv som de er enestående i.

DagfinnN

Sitat fra: Ruduz på fredag 03. februar 2023, klokken 08:55
Hei, helt ny på Elbilforum.no

Disse spørsmålene har muligens vært oppe før, men lurer litt forskjellige ting rundt TMY. Vi har tidligere hatt TMS 75D og nå har vi en veteran TMS som vi vurderer å selge til fordel for litt mer plass og nyere bil generelt.

Den TMY RWD ser rimelig ut selv når man legger på vinterdekkene og avgiften er lagt på. Jeg hører mye om sensorer og diverse, kunne noen gi en kortvesjon av hva dette er?

4WD hadde absolutt vært å foretrekke, men da blir det langt over budsjettet jeg har fått innvilget av hun hjemme. Vil det være et bom å kjøpe den Nye TMY RWD eller er det Kun 4WD som gjelder på den type bil. på vår P85+ med bakhjulsdrift har det fungert utmerket også på vinter (Nå kjører vi ikke så mye langt oppi fjellet, mest pendling på e6 osv).

Så tenker jeg, ville det være smart å heller lagt i 10-20k også gått for en brukt TMY 4WD eventuelt? Da blir det isåfall en 2021 utgave.

Mange tanker og spørsmål, så beklager på forhånd.

Håper noen har noe tips eller andre tanker.

NB: Vi har også sett på ID4 som kan være et alternativ. Men litt vanskelig å gå fra Tesla man er blitt så vant med, mtp appliksjon, ladenettverk osv som de er enestående i.
Ultralydsensorer til hjelp i parkering er fjernet. Det er kanskje bedre kameraer i 2023 modellen. Uansett lover tesla at parkeringshjelp skal kommer ved hjelp av kamera - Tesla vision. Nødvendig programvare kommer via OTA
Som alltid når Tesla lover programvare endringer, klarer de ikke å holde tidsfrister. Men som regel kommer det de lover. Hvor bra det blir vites ikke.
Brukt TMY 2021 er ikke så bra pga litt stivere dempere og ikke minst svært lav nyttevekt.
2022 har høg nyttevekt.
Jeg ville ha gått for ny RWD. Meget bra pris om du ikke MÅ ha 4WD. Jeg har hatt TM3 SR+ RWD. Stort sett kom jeg fram dit jeg ville. Bare ett tilfelle hvor jeg måtte taues. Må veies opp mot pris og tillater ikke budsjettet 4 WD så gjør det ikke det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Hadde mobil service på besøk for å ordne en kontakt som hadde løsnet i døra. Hyggelig og entusiastisk kar.
Han kjørte en TMY fra Berlin, performance. Fikk den sent i høst.
På den viste han meg at kamera bak har varme. Selv med nysnø og mye snø på baksiden av bilen, var snøen smeltet bort på kameraet.
Slik er det ikke på min TMY fra mars 22.
Noen som vet noe om dette og når det kom?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

SurSnasen

Vil tro det er tiltak i forbindelse med fjerningen av USS. Men varme i glasset hjelper jo ikke mot søle og skitt som setter seg. Da er det bare spyling som hjelper.
Siden Tesla ikke har noen biler med bakruteviskere, tviler jeg på at villigheten er der til å strekke en spylervæskeledning fra tanken foran og bak til bakluka.

elektro

For å ta det siste trådstarter skriver, først: Jeg ville ikke anbefalt ID.4, selv om det er bilen jeg selv ville foretrukket, riktig utstyrt, eller noen andre biler i dette segmentet - med dagens priser på Model Y. Det er et for godt kjøp for en elbil som ærlig talt er best på mye. Relativt rask levering også. Hvis dere ikke trenger firehjulstrekk, ville jeg ikke nølt ned å kjøpe RWD utgaven som kommer på 456' med vinterhjul. Velg hvit, lettere å holde enn sort. Som er de to budsjettfargene. :)

Jeg klarer ikke å følge med på alle krumspringene til Tesla, men ettersom jeg forstår, er RWD biler produsert i Kina med (et litt mindre) LFP batteri. Det er fordeler og ulemper med det, men med Tesla sin forvarming er den største ulempen, nemlig treg lading i kaldt vær, nærmest eliminert. Dette virker som bilen for dere.

På den annen side, er det bare 74.000 kroner opp til firehjulstrekk utgaven med mer rekkevidde, produsert i Berlin. Mye av dette får man igjen ved salg, men i mellomtiden koster det deg bortimot en tusenlapp i måneden (Forutsatt at du låner alt med 3,9% nom. rente og nedbetaling på 8 år. I praksis antakelig mindre, etter skattefradrag, hvis du kan låne til gunstigere rente eller har egenkapital. Men renten vil antakelig også gå litt opp på kort sikt..)

Så er det, som DagfinnN skriver, elefantan i rommet her, som er at bilen kommer uten parksensorer. Dette er jeg personling veldig skeptisk til, men jeg er godt vant med både parkeringssensorer (for en luksus!) og 360 kamera, dvs. også et dedikert frontkamera. Vil føle meg rimelig blind uten noen av delene. Selv om Tesla Vision skal løse dette, er det fysisk umulig for kameraet i frontruta å vite f.eks. hvor langt unna hengerfestet til bilen foran er frontspoileren min når jeg lukeparkerer. Kameraer har også en lei tendens til å bli møkkete. Og noe spyling av kameraet har Tesla ikke klart å innovere enda (men interessant dette med varme som beskrives her).

Fordelen med å bestille nå, er at du kan være heldig å få "HW4". Det ryktes både at det på bilene som produseres fra ca. nå og freover, kommer en ny høyoppløst radar, bedre kamera og kanskje nye CPU'er til å drive dette. Bestiller du nå, kan du også være heldig å unngå prisøkning, som også ryktes. En liten gamble der altså.

Et 3. alternativ er å finne en "22-modell" (Tesla opererer ikke selv med modellår), altså en bil med firehjulstrekk, parksensorer og høyere nyttelast, helst produsert i Berlin. Disse er kunstig høyt priset på Finn, men en del selgere begynner garantert å svette nå, så det bør være mulig å få en bil til 500.000 inkl. omreg, som er la oss si 6 mnd. gammel og har gått 10.000 km. Det er bare 6% under ny pris i dag. Hva selger betalte for bilen er uinteressant. Prut til du blir flau.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Sandvika

Parksensor er ikke noe å være bekymret for om du ikke bedriver mye paralellparkering og er usikker på fronten. Ved rygging så har du kamera på tre sider som gir veldig god kontroll.

4wd er jo å foretrekke, men min er faring er at elbiler ofte er veldig flinke til å tilpasse torque når det er glatt slik at du får langt bedre fremkommelighet enn tilsvarende bensin.

s3xy

Jeg har aldri sett behov for 4WD, før jeg fikk det.
Nå ser jeg ingen fremtid uten  ::) Klarer mann seg uten? Ja mest sannsynglig (om ikke bakken til hytta er sinnsykt bratt og glatt.....)

Selv sliter jeg å velge mellom LR og P. Prøvde begge her om dagen..... Vanskelig greier. Hva er nok? Sannsynligvis er det nok allerede på SR.....

Ruduz

Takk for mange gode innspill. Er absolutt mange hensyn og ta, man vil være sikker på at man gjør de rette valgene. Jeg er også avhengig av god plass ta jeg frakter rundt på store modellfly, noen av flykroppene er 260-270 lange så en stasjonsvogn hadde vel egentlig vært det beste 😅 - Kommer litt an på hvordan man kan ta ned passasjer setet osv.

Diagonalt virker det å være god plass om man bruker litt av dashbordet også.

Man får gjøre litt research også kanskje ikke vente så alt for lenge - om prisene plutselig skulle skyte opp i været igjen.

Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 10:58
For å ta det siste trådstarter skriver, først: Jeg ville ikke anbefalt ID.4, selv om det er bilen jeg selv ville foretrukket, riktig utstyrt, eller noen andre biler i dette segmentet - med dagens priser på Model Y. Det er et for godt kjøp for en elbil som ærlig talt er best på mye. Relativt rask levering også. Hvis dere ikke trenger firehjulstrekk, ville jeg ikke nølt ned å kjøpe RWD utgaven som kommer på 456' med vinterhjul. Velg hvit, lettere å holde enn sort. Som er de to budsjettfargene. :)

Jeg klarer ikke å følge med på alle krumspringene til Tesla, men ettersom jeg forstår, er RWD biler produsert i Kina med (et litt mindre) LFP batteri. Det er fordeler og ulemper med det, men med Tesla sin forvarming er den største ulempen, nemlig treg lading i kaldt vær, nærmest eliminert. Dette virker som bilen for dere.

På den annen side, er det bare 74.000 kroner opp til firehjulstrekk utgaven med mer rekkevidde, produsert i Berlin. Mye av dette får man igjen ved salg, men i mellomtiden koster det deg bortimot en tusenlapp i måneden (Forutsatt at du låner alt med 3,9% nom. rente og nedbetaling på 8 år. I praksis antakelig mindre, etter skattefradrag, hvis du kan låne til gunstigere rente eller har egenkapital. Men renten vil antakelig også gå litt opp på kort sikt..)

Så er det, som DagfinnN skriver, elefantan i rommet her, som er at bilen kommer uten parksensorer. Dette er jeg personling veldig skeptisk til, men jeg er godt vant med både parkeringssensorer (for en luksus!) og 360 kamera, dvs. også et dedikert frontkamera. Vil føle meg rimelig blind uten noen av delene. Selv om Tesla Vision skal løse dette, er det fysisk umulig for kameraet i frontruta å vite f.eks. hvor langt unna hengerfestet til bilen foran er frontspoileren min når jeg lukeparkerer. Kameraer har også en lei tendens til å bli møkkete. Og noe spyling av kameraet har Tesla ikke klart å innovere enda (men interessant dette med varme som beskrives her).

Fordelen med å bestille nå, er at du kan være heldig å få "HW4". Det ryktes både at det på bilene som produseres fra ca. nå og freover, kommer en ny høyoppløst radar, bedre kamera og kanskje nye CPU'er til å drive dette. Bestiller du nå, kan du også være heldig å unngå prisøkning, som også ryktes. En liten gamble der altså.

Et 3. alternativ er å finne en "22-modell" (Tesla opererer ikke selv med modellår), altså en bil med firehjulstrekk, parksensorer og høyere nyttelast, helst produsert i Berlin. Disse er kunstig høyt priset på Finn, men en del selgere begynner garantert å svette nå, så det bør være mulig å få en bil til 500.000 inkl. omreg, som er la oss si 6 mnd. gammel og har gått 10.000 km. Det er bare 6% under ny pris i dag. Hva selger betalte for bilen er uinteressant. Prut til du blir flau.

Ruduz

Gode innspill, tusen takk 👍

Sitat fra: DagfinnN på fredag 03. februar 2023, klokken 10:20
Sitat fra: Ruduz på fredag 03. februar 2023, klokken 08:55
Hei, helt ny på Elbilforum.no

Disse spørsmålene har muligens vært oppe før, men lurer litt forskjellige ting rundt TMY. Vi har tidligere hatt TMS 75D og nå har vi en veteran TMS som vi vurderer å selge til fordel for litt mer plass og nyere bil generelt.

Den TMY RWD ser rimelig ut selv når man legger på vinterdekkene og avgiften er lagt på. Jeg hører mye om sensorer og diverse, kunne noen gi en kortvesjon av hva dette er?

4WD hadde absolutt vært å foretrekke, men da blir det langt over budsjettet jeg har fått innvilget av hun hjemme. Vil det være et bom å kjøpe den Nye TMY RWD eller er det Kun 4WD som gjelder på den type bil. på vår P85+ med bakhjulsdrift har det fungert utmerket også på vinter (Nå kjører vi ikke så mye langt oppi fjellet, mest pendling på e6 osv).

Så tenker jeg, ville det være smart å heller lagt i 10-20k også gått for en brukt TMY 4WD eventuelt? Da blir det isåfall en 2021 utgave.

Mange tanker og spørsmål, så beklager på forhånd.

Håper noen har noe tips eller andre tanker.

NB: Vi har også sett på ID4 som kan være et alternativ. Men litt vanskelig å gå fra Tesla man er blitt så vant med, mtp appliksjon, ladenettverk osv som de er enestående i.
Ultralydsensorer til hjelp i parkering er fjernet. Det er kanskje bedre kameraer i 2023 modellen. Uansett lover tesla at parkeringshjelp skal kommer ved hjelp av kamera - Tesla vision. Nødvendig programvare kommer via OTA
Som alltid når Tesla lover programvare endringer, klarer de ikke å holde tidsfrister. Men som regel kommer det de lover. Hvor bra det blir vites ikke.
Brukt TMY 2021 er ikke så bra pga litt stivere dempere og ikke minst svært lav nyttevekt.
2022 har høg nyttevekt.
Jeg ville ha gått for ny RWD. Meget bra pris om du ikke MÅ ha 4WD. Jeg har hatt TM3 SR+ RWD. Stort sett kom jeg fram dit jeg ville. Bare ett tilfelle hvor jeg måtte taues. Må veies opp mot pris og tillater ikke budsjettet 4 WD så gjør det ikke det.

turfsurf

Ang parkeringssensorer så er det kun ved parkering rett frem jeg ser noe behov for disse. Vi har parkeringssensorer på vår, men det er kameraene som hovedsaklig blir brukt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA