Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekktrykk

Startet av Øyvis Prøyvis, torsdag 02. februar 2023, klokken 13:13

« forrige - neste »

Øyvis Prøyvis

En kollega har nylig kjøpt TMY og han reagerte på at det var anbefalt ganske høyt dekktrykk for denne bilen (godt og vel 3 bar). Da han kontaktet Tesla om dette var var svaret at den høye vekten var årsaken til det høye dekktrykket. Vår e-tron 55 er betydelig tyngre, har ganske lik dekkdimensjon, men skal ha lavere dekktrykk (2,8 bar ved fullastet bil). Jeg går ut fra at ved å pumpe opp et høyere dekktrykk vil rullemotstanden reduseres, og således vil forbruket gå ned. Hvorfor gjør ikke andre bilmerker det samme som Tesla gjør her, eller hvorfor anbefaler Tesla så mye høyere trykk enn andre biler? Er det utelukkende et forbruksspørsmål...og tenker man at økt dekkslitasje går på et annet budsjett enn forbruk? Er det så enkelt eller er det andre faktorer her som jeg ikke helt ser her?
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

PF

Du endrer kjøreegenskapene på bilen mye ved å endre dekktrykk.
Se på de som kjører på bane som stopper etter noen runder for å slippe ut trykk fordi trykket øker når dekkene blir varmere.
Så dette har med kjøreegenskaper å gjøre.
Så for å oppnå de beste kjøreegenskapene bør man følge anbefalt fra leverandør.
Men flere her inn som har økt til tre bar rundt om og merker lite til det.
Jo mer trykk jo mer slitasje på midten av dekket.


Så blir en vurderingssak, ønsker man å bedre rekkevidde kan man øke trykket, men det går utover kjøreegenskaper og til dels litt komfort

elektro

#2
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på torsdag 02. februar 2023, klokken 13:13
En kollega har nylig kjøpt TMY og han reagerte på at det var anbefalt ganske høyt dekktrykk for denne bilen (godt og vel 3 bar). Da han kontaktet Tesla om dette var var svaret at den høye vekten var årsaken til det høye dekktrykket. Vår e-tron 55 er betydelig tyngre, har ganske lik dekkdimensjon, men skal ha lavere dekktrykk (2,8 bar ved fullastet bil). Jeg går ut fra at ved å pumpe opp et høyere dekktrykk vil rullemotstanden reduseres, og således vil forbruket gå ned. Hvorfor gjør ikke andre bilmerker det samme som Tesla gjør her, eller hvorfor anbefaler Tesla så mye høyere trykk enn andre biler? Er det utelukkende et forbruksspørsmål...og tenker man at økt dekkslitasje går på et annet budsjett enn forbruk? Er det så enkelt eller er det andre faktorer her som jeg ikke helt ser her?

Ja, det er en av mange små grep som gir Tesla bedre rekkevidde enn tilsvarende biler. Mens tyskerne gjerne har 2,4 bar i biler de leverer til test kan du banne på at Tesla har 3,2.

Å kjøre med tom bil og over 3 bar er helt håpløst. Særlig hvis bilen ikke har den mest raffinerte fjæringen og støydempingen i utgangspunktet. Jeg foretrekker selv stort sett 2,7-2,8 på e-tron. Men tenk på at dekktrykket synker jo kaldere det blir og øker i varmen, hvis du ikke fyller de med nitrogen. Trykket endres med 1 PSI for hver 6. grad Celcius. Og i Norge kan utetemperaturen variere med 30 grader på kort tid. Dvs. 0,35 bar. Dekkene varmes i tillegg opp under kjøring, av sola osv. Mens de kjøles ned effektivt f.els. i regnvær. Jeg prøver å fylle luft når det er en slags middeltemperatur for sesongen og bruker 0,1 bar mindre foran enn bak.

På Tesla er dekktrykkmåler standard mens det koster ekstra på e-tron.. TPMS varsler bare når rulleomkretsen endrer seg vesentlig, noe som kan indikere en punktering. Men det kan også inntreffe når det går f.eks. fra sol til regn.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvis Prøyvis

Jeg foretrekker komforten det lavere dekktrykket gir. Jeg har ikke tenkt å prøve meg på andre trykk enn det anbefalte i bilen vår, men kan det forklare en del av merforbruket?

Når det gjelder nitrogen i dekkene ville en fylling med ren nitrogen ikke skape noen særlog mindre forskjell i dekktrykket enn med luft. Temperatur er en jo ikke annet enn et mål for gjennomsnittlig kinetisk energi for molekylene, og så lenge luft består av 78-79% nitrogen, og ca 21% oksygen (og noen små mengder av andre gasser) med ganske lik molekylmasse som nitrogen vil temperatursvingninger gi de samme svingningene i dekktrykket.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Kimedic

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på torsdag 02. februar 2023, klokken 20:22
Jeg foretrekker komforten det lavere dekktrykket gir. Jeg har ikke tenkt å prøve meg på andre trykk enn det anbefalte i bilen vår, men kan det forklare en del av merforbruket?

Når det gjelder nitrogen i dekkene ville en fylling med ren nitrogen ikke skape noen særlog mindre forskjell i dekktrykket enn med luft. Temperatur er en jo ikke annet enn et mål for gjennomsnittlig kinetisk energi for molekylene, og så lenge luft består av 78-79% nitrogen, og ca 21% oksygen (og noen små mengder av andre gasser) med ganske lik molekylmasse som nitrogen vil temperatursvingninger gi de samme svingningene i dekktrykket.

Å følge tabellen i døra gir deg en bil som sporer mer og sliter mer dekk. Jeg fyller mine med 3,2 rundt baut. kjørte 45k med sommerdekka. Måtte bytte pga bakdekk var litt mer slitt en de fremme.(pga størst motor bak, og bilen er stort sett bakhjulsdrevet). Dynamic og Allroad sliter mer på dekkene. Comfort er den innstillingen som sliter minst på dekk og drivverk.
2020 e-tron 50

elektro

En endring på 0,5 bar utgjør nok ikke mer enn noen få prosent på forbruket. Men går man i tillegg ned ned en tomme eller to på felgdiameter, 10-20 mm i dekkbredde, velger dekk som ruller lett, hjulkapsler, tapper batteriet for varme under kjøring og gjenbruker denne i kupeen, deaktiverer ventilasjon i baksetet som standard, prioriterer lav vekt foran komfort, kobler ut én motor og former bilen som en brøddeig, utgjør det en del.. ;)

Nitrogen har jeg ikke noe greie på, men ser at det brukes på både racerbiler og fly - samt at noen dekkforhandlere/verksteder tilbyr det.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Ren nitrogen gir litt mindre lekkasje over tid, da nitrogen diffunderer mindre gjennom gummien (enn oksygen-andelen i luft). Du er også sikrere på at du får helt tørr gass, da fuktutskillere på tilfeldig bensinstasjonkompressor ikke alltid er så godt vedlikeholdt. Dersom det er fukt i luften i dekkene, får du mye større trykkvariasjoner med temperatur. Men for vanlig kjøring og hastigheter er forskjellen med nitrogen helt marginal.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvis Prøyvis

Jeg synes det høres veldig rart ut at nitrogen skal diffundere noe mer enn oksygen gjennom selve dekket. Den lille vanndampen og andre mindre gassmolekyler som er i luften i dekket er vel heller den som lekker lettest ut gjennom ventilen?
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

RJK

Du misforstår, han skrev:
Sitat...nitrogen diffunderer mindre...
Og det er jo hovedpoenget med å bruke nitrogen. Dere er altså enige, men du leste innlegget feil.

En tilleggseffekt er at nitrogen er sikrere mot eksplosjon av dekket ved plutselig harde kompresjoner av dekkene, og tilfører ikke oksygen til en eventuelt brann.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Minner om at det er bare 21% oksygen i vanlig luft, men hele 78% Nitrogen allerede. Så effekten er sikkert der, men liten.
Jeg har alltid stusset over at en Tesla som er lettere enn en tung GLS f.eks skal ha mye høyere dekktrykk. Det har noen ulemper også
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Off-topic anekdote - En dekkforhandler tilbød seg å fylle dekkene mine med nitrogen da jeg byttet sommerdekk for noen år siden. (Til en blodpris som var fordelaktig for han.) Jeg sa jeg heller foretrakk min egen spesialblanding med kun 78% nitrogen. Han lurte på hvor jeg fikk tak i den, så jeg holdt ut to hender i lufta som om jeg holdt en usynlig ball og sa "Her har du litt av den". Han var ikke klar over at vanlig luft vi puster er mest nitrogen. :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Merce

Sitat fra: Kimedic på torsdag 02. februar 2023, klokken 20:46
Å følge tabellen i døra gir deg en bil som sporer mer og sliter mer dekk. Jeg fyller mine med 3,2 rundt baut. kjørte 45k med sommerdekka. Måtte bytte pga bakdekk var litt mer slitt en de fremme.(pga størst motor bak, og bilen er stort sett bakhjulsdrevet). Dynamic og Allroad sliter mer på dekkene. Comfort er den innstillingen som sliter minst på dekk og drivverk.

Roterer du ikke dekkene slik at du får jevn slitasje??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA