Tesla skadet bilen min under service

Startet av Leedoe, tor 26. jan 2023, kl. 10:46

« forrige - neste »

Haggish

Sitat fra: Odinpodin på tor 26. jan 2023, kl. 17:56
De er ikke skrudd av... Er det nye forumrykter på gang? ;)

Det er vel kanskje noen Teslahatere som vil prøve og lage litt styr. 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Autowinder

TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Verksted skadet min 2015 S for noen år siden. Rev nesten av ei dør, brettet den rundt og over forskjermen da de rygget ut. Tok kontakt med advokat da jeg også var bekymret for verditap, opplysningsplikt osv. Vedr  verditapet måtte det tas med en sakkyndig som selger disse bilene. Så lenge skaden ikke er synlig og ikke påvirker bilen på noe vis er det en ikke-sak. Opplysningsplikt har du ellers kun ved kollisjon.

Tesla fikset bilen og skaden var ikke synlig. Meget god oppfølging hele veien. Slikt skjer! 😄
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

1. Hva er problemet? Slapp av.
2. Min bror hadde en TM3 som lånebil da de skulle på ferie til Berlin. Det ordnet Tesla etter en del frem og tilbake. Lading var inkludert.
3. Tipper de bytter både bakluke og fanger. Bilen blir da som ny.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Min erfaring er at det ikke nødvendigvis blir som nytt.
Jeg har fått opplevd noen hit & run skader opp gjennom årene som skadeverksted ikke har fikset 100%
Ved første øyekast ser ting alltid ok ut.
Ved andre kan man oppdage litt av hvert..og er man uheldig så dukker det opp følgeskade etter en tid også.
Jeg har opplevd skjeve sammenføyninger og panelgaps etter oppretting. Og jeg har opplevd lakk som løsner etter et par år på gammel skade.
Og når man kikker på innsiden..dvs baksiden av skadede paneler som ikke er byttet så ser man ofte hvor skaden har vært...og noen ganger er det også her ny rust kan dukke opp. Overganger mellom byttet karosseridel og gammel er områder hvor man kan se forskjeller i f.eks lakk og generell tilpasning   Min erfaring er at ting aldri blir 100%,men ofte ganske ok. 

heiho

Enig med helgenen. Blir aldri like bra, rett og slett.

Største problemet om dagen er firmaer som f.eks. MPS hvor arbeidet skal fullføres så fort som mulig. Hatt to biler inne hos de, på to forskjellige avdelinger. Er så slett arbeid at jeg ikke har ord. Aldri igjen. Kjenner jeg blir irritert bare av å tenke på hvor udugelige de er.

Vanlige mannen i gata ser ikke rennespor av klarlakk eller dårlig sparkling og pussing under lakk uansett...

Handyman

Jeg forutsetter selvfølgelig at arbeidet gjøres fagmessig, og da skal det bli så godt som nytt. Jeg er meget prikete og har fått utbedret skader der det utførte arbeidet har overgått robotlakkeringen som den fabrikknye bil hadde. Man trenger ikke ta utgangspunkt i at det er et jallafirma som skal gjøre jobben.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: Handyman på tor 26. jan 2023, kl. 23:24
Jeg forutsetter selvfølgelig at arbeidet gjøres fagmessig, og da skal det bli så godt som nytt. Jeg er meget prikete og har fått utbedret skader der det utførte arbeidet har overgått robotlakkeringen som den fabrikknye bil hadde. Man trenger ikke ta utgangspunkt i at det er et jallafirma som skal gjøre jobben.
Enig der, det er eier selv som kan plukke en Teslaunderleverandør som holder kvalitetskrav en kan forvente. Mulig det ikke alltid er innafor rimelig avstand, men det er et forhandlingskort. Sjekk ut rennomé først.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

petersv

jlan

Sjekk fargen nøye i dagslys før du godtar rep.  Det er en vanskelig farge. Jeg ble aldri helt fornøyd etter omlakkering av støtfangeren på en rød TMX. Men jeg har hatt en svart bil inne hos MPS for en tilsvarende skade, den er helt usynlig. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Leedoe

Etter mange måneder lykkes det endelig Tesla å finne tid til utbedring. Dette skjedde endelig i midten av august (også selv om jeg ble opplyst at jeg kunne få time den 22. februar) og resultatet er dessverre ikke som forventet. Jeg har fått en ny ulyd ved kjøring over ujevnt terreng og fargen på deler som ble byttet er ikke helt lik som på resten av bilen. Kompensasjon for å skade min nye bil og ikke utbedre den til det fulle? Jeg ble tilbudt en gratis polering...

Selv om jeg elsker å kjøre Tesla har Tesla service vist seg å være hårreisende opplevelse. Jeg er begynt å fraråde venner og bekjente å kjøpe Tesla, da de egentlig ikke bryr seg om deg som bileier.

Klykken

De har nok lakkert deler av bilen. Rød er som @jlan sier j*vlig vanskelig å få helt rett.Det vanlige er å delvis lakkere tilstøtende paneler for å gjøre forskjellene vanskeligere å oppdage, men man vil dessverre nesten i alle tilfeller se forskjellene, da nyanser i rødt nærmest "lyser opp".. Metallic er ellers viktig å lakkere med alle paneler på bilen, slik at metallflakene legger seg i samme vinkel på alle paneler. Forskjeller mellom plast og metall (fanger og bakluke) vil også være fremtredende - også når bilen sendes fra fabrikk. Det må også presiseres at Tesla Service ikke lakkerer selv og setter den jobben til tredjepart.  Ville stått på mitt for å få de til å lakkere om igjen her hvis forskjellene er såpass tydelige som du sier.

Ellers, hvor kommer ulyden fra? Tipper at de har byttet bakluka di og at den nå har fått ulyden, som tilsier at den ikke er justert riktig og "slamrer" mot avstandsknottene (i mangel av bedre ord). Enkel sak å fikse selv i så fall, eller for mobile service.

Har ellers vært gjennom tilsvarende som deg med min forrige Tesla (model S). Jeg fikk derimot lånebil under hele perioden da bilen ikke var kjørbar. Hos meg hektet de førerdøra i en av bommene og brettet den rundt og knuste både dør, vindu  og forskjerm. Byttet alt som var ødelagt, lakkerte og var (heldigvis) ikke synlig etterpå. Fabelaktig oppfølging hele veien (seks uker eller no). Dette var Tesla Trondheim i 2019.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Lucaria

Har ikke vart med om noe så grovt, men det er tydelig at man ikke kan vare helt petimeter med en bil. Jeg har hatt bilen inne på fiks hos Tesla noenganger og hos skadeutbedrer 1 gang, og hver gang bilen kommer tilbake så er det nye riper/merker å finne på andre deler en de bilen vart inne for.

Nå sist var det skadeutbedrer (for bakluke) som lagde min første ripe i 21" felgene (1x3mm). Liten ja, men sammtidig litt irriterende at det er dem som lagt den første da jeg vart så forsiktig i ett år nå. Føler ikke det er vits å si ifra en gang, selvom de fikser det så lager de sikker noe nytt et annet sted. Tror man bare må akseptere småting og bare kjøre å vare glad.

edit// det regnet når jeg hentet bilen nå sist men sjekket nettopp hele bilen og de har i tillegg klart å lage alkalisk brann på listene rundt vinduer - noe jeg holdt meg unna i 12måneder. Jaja. Slik er det.

eltex

Bare et lite tips: Ta bilder/film av bilen før du leverer den til både verksted og eventuelt karrosseri/lakkspesialist. Anbefaler egentlig film fordi reflekser etc kan gjøre det vanskelig å se på bilder. Gjerne en dag før på et sted med godt lys. Det er ikke så nødvendig med nøyaktig samme dag.

Jeg fikk en skade hos Tesla og da jeg leverte den til lakkfiksing på garanti så kom den tilbake med en enda større skrape der lakkspesialist i starten nektet for feilen. Heldigvis hadde jeg bilder.
Tesla ModelY LR 23

Nihon

Sitat fra: Leedoe på tir 12. sep 2023, kl. 14:53Selv om jeg elsker å kjøre Tesla har Tesla service vist seg å være hårreisende opplevelse. Jeg er begynt å fraråde venner og bekjente å kjøpe Tesla, da de egentlig ikke bryr seg om deg som bileier.

Kan ikke være mer enig med deg der.

Sitat fra: Lucaria på tir 12. sep 2023, kl. 18:26Har ikke vart med om noe så grovt, men det er tydelig at man ikke kan vare helt petimeter med en bil. Jeg har hatt bilen inne på fiks hos Tesla noenganger og hos skadeutbedrer 1 gang, og hver gang bilen kommer tilbake så er det nye riper/merker å finne på andre deler en de bilen vart inne for.

Min var full av poleringmiddel på baksetene og interiør + riper i glasstaket etter service. Glad jeg har PPF på hele bilen så ihverfall lakken holder seg ripefri.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA