Tesla skadet bilen min under service

Startet av Leedoe, tor 26. jan 2023, kl. 10:46

« forrige - neste »

Leedoe

I forbindelse med første service på bilen, var en av de ansatte såpass uheldig at bilen min fikk en alvorlig bulk. Det er ikke spesielt gøy, men jeg skjønner at slike ting kan skje. Spesielt er det ikke gøy da bilen er helt ny (fra 19. desember 2022). Nå har jeg fått melding om at bilen kan utbedres den 23. februar, men jeg blir samtidig bedt om å levere lånebilen (Model 3) og hente min Model Y. Det skal sies at det kun er hyggelige mennesker jeg har hatt med å gjøre.

Spørsmål:

1. Kan det være riktig at jeg skal kjøre rundt med en bulket bil i en hel måned? Bør jeg kreve lånebil?
2. Jeg skal på bilferie til DK samtidig som de tilbyr å reparere bilen og jeg vet at lånebilene må være innenfor 250km fra verkstedet. Hva gjør jeg her?
3. Mister bilen verdi ved at den har vært igjennom en slik omgang? I så fall, har jeg krav på kompensasjon?

Autowinder

Har de ikke kapasitet så må du dessverre regne med å vente på rep og kjøre egen bil. De bruker underleverandører som regel på karosseriskader.
Jeg tar alltid video rundt bilen for dokumentasjon rett før levering i tilfelle protester.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

snakkesalig

1. Hva er problemet med å kjøre rundt med en bulk?
3. Kan jeg aldri tenke meg så lenge jobben blir skikkelig utført. Er du usikker kan du jo leie inn en takstmann for å sjekke bilen etterpå

Leedoe

Takk for svar så langt  :)

Sitat fra: Autowinder på tor 26. jan 2023, kl. 10:57
Har de ikke kapasitet så må du dessverre regne med å vente på rep og kjøre egen bil. De bruker underleverandører som regel på karosseriskader.
Jeg tar alltid video rundt bilen for dokumentasjon rett før levering i tilfelle protester.

Jeg tok bilder av bilen før innlevering, men Tesla var hyggelige som sa fra da bilen ble bulket.

Sitat fra: snakkesalig på tor 26. jan 2023, kl. 11:00
1. Hva er problemet med å kjøre rundt med en bulk?
3. Kan jeg aldri tenke meg så lenge jobben blir skikkelig utført. Er du usikker kan du jo leie inn en takstmann for å sjekke bilen etterpå

1. Tja, kjøreegenskapene til bilen er ikke påvirket, men det er i utgangspunktet ikke trivelig å kjøre rundt i en bil med en bulk. Er vel derfor folk flest for disse utbedret?
2. Bilens verdi kan falle opp mot 25% etter en hendelse. Se https://www.jmlawyer.com/blog/car-value-after-an-accident/. Ved kjøp av bruktbil er jeg, blandt andre, veldig oppmerksom på om bilen har vært i en kollosjon. Kan kun forestille meg at det påvirker prisen negativt.

snakkesalig

Men det der er ikke en kollisjonsskade, det er en bulk.. og 25%? Det er vel nær 200.000..

Og hvorfor det er utrivelig å måtte kjøre rundt i en bil med en liten bulk (som du vet vil bli utbedret) forstår ikke jeg.

Synes dette ligner litt på krisemaksimering. Som sagt, om du er skeptisk, betal en takstmann til å se over bilen etterpå, er ikke han fornøyd får du Tesla til å prøve igjen. Er han fornøyd sitter du igjen med en bulkfri bil som er verdt nøyaktig like mye som før skaden.

Leedoe

Sitat fra: snakkesalig på tor 26. jan 2023, kl. 12:34
Men det der er ikke en kollisjonsskade, det er en bulk.. og 25%? Det er vel nær 200.000..

Og hvorfor det er utrivelig å måtte kjøre rundt i en bil med en liten bulk (som du vet vil bli utbedret) forstår ikke jeg.

Om man liker å kjøre rundt i en helt ny bil med bulk, blir vel en subjektiv sak. Helt greit at vi er uenige her. Jeg tror definitivt ikke at den vil falle 25% i verdi, men noe fall forventer jeg. Om jeg hadde muligheten mellom to identiske biler, hvor den ene hadde fått en slik skade, ville jeg klart ha valgt den andre. Skaden er jo trolig noe som må informeres om ved evt. bruktsalg i fremtiden, nettopp fordi det kan ha en effekt på salgsverdien.

Uansett, takk for forslag :+1: Jeg skal ta kontakt med en taksmann.

Lucifer-

Kanskje bilen burde hatt parkeringssensorer? :)

(Beklager et forsøk på humor i en tråd hvor det kanskje ikke passer helt)

Leedoe

Sitat fra: Lucifer- på tor 26. jan 2023, kl. 12:51

Helt okay ;D Man kan vel ikke annet enn å prøve å se det morsomme i slike situasjoner. La ved ennå et bilde som viser skaden på støtfangeren. Ser ut som at det er montert USS, ikke sant (sirklene)? Er ikke noen ekspert selv, så bra å få bekreftet om det er tilfellet.

iDriver

Sitat fra: Leedoe på tor 26. jan 2023, kl. 12:51
Skaden er jo trolig noe som må informeres om ved evt. bruktsalg i fremtiden, nettopp fordi det kan ha en effekt på salgsverdien.

Uansett, takk for forslag :+1: Jeg skal ta kontakt med en taksmann.
Det hadde ikke jeg gjort. Dette er jo bare en kosmetisk skade, og hvis de fikser det slik at du ikke ser forskjell, så har det ingen annen praktisk betydning.
En takstmann kan kanskje oppdage skaden hvis du sier hvor skaden har vært, ved måle lakkdybde på akkurat det stedet, men det er jo ikke slik at han går rundt og måler hver eneste kvadratcentimeter. Hvis Tesla gjør en OK jobb, så vil ikke takstmannen oppdage det heller.

Som nevnt over her, så er kollisjonsskade noe annet.
Da kan det være usynlige skade under, som fortsatt er der selv om man ikke ser dem. Og nettopp derfor er disse viktigere å opplyse om.

Dette ordner seg  :) :+1:
Ergelig allikevel...men enda mer ergelig om man hadde forårsaket det selv.

Lucifer-

Sitat fra: Leedoe på tor 26. jan 2023, kl. 13:02

Helt okay ;D Man kan vel ikke annet enn å prøve å se det morsomme i slike situasjoner. La ved ennå et bilde som viser skaden på støtfangeren. Ser ut som at det er montert USS, ikke sant (sirklene)? Er ikke noen ekspert selv, så bra å få bekreftet om det er tilfellet.

Det er meget mulig, det er bare et aktuelt tema om dagen :)

Leedoe

Sitat fra: Lucifer- på tor 26. jan 2023, kl. 13:16

Enig. Jeg kan ikke finne ut av om jeg faktisk har USS? Må forhøre meg, tenker jeg.

Daniel_0007

Sitat fra: Leedoe på tor 26. jan 2023, kl. 16:11

Enig. Jeg kan ikke finne ut av om jeg faktisk har USS? Må forhøre meg, tenker jeg.

Du har USS men tesla har skrudd de av i software, umulig å skru på igjen. Ræva programmering spør du meg, de kunne hatt noe kode som sier uss hardware presence use them istedenfor å bare skru av til alle til de får en ny løsning
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Leedoe

Sitat fra: Daniel_0007 på tor 26. jan 2023, kl. 16:27

Du har USS men tesla har skrudd de av i software, umulig å skru på igjen. Ræva programmering spør du meg, de kunne hatt noe kode som sier uss hardware presence use them istedenfor å bare skru av til alle til de får en ny løsning

DVS. de solgte meg en bil med hardware som de ikke har tenkt seg å supportere. Det er veldig rart? 

snakkesalig

Sitat fra: Daniel_0007 på tor 26. jan 2023, kl. 16:27

Huh? Skrudd av for hvem? De er fortsatt aktive hos meg ('22 LR).

Odinpodin

De er ikke skrudd av... Er det nye forumrykter på gang? ;)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA