Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil parkeringsbrems oppsøk verksted

Startet av hybrid88, mandag 23. januar 2023, klokken 08:59

« forrige - neste »

hybrid88

Etter turen hjem fra hytta i -25 har jeg fått feilmelding på parkbrems. Men den funker både manuelt og automatisk.

Noen opplevd dette?

el-H

Sitat fra: hybrid88 på mandag 23. januar 2023, klokken 08:59
Etter turen hjem fra hytta i -25 har jeg fått feilmelding på parkbrems. Men den funker både manuelt og automatisk.

Noen opplevd dette?
Jeg har opplevd dette et par ganger, da var det vel noe som hadde frosset på parkeringsbremsen etter at det hadde vært vått eller etter at den var vasket og det ble fort kuldegrader etter parkering. Feilmeldingen forsvant etter et par turer etterpå.

Elbil80

Jeg fikk også den. Tre dager etter at jeg hentet den ny hos Møller. Litt løs snø oppunder bilen da den stod parkert kanskje. Litt skiftende temperatur. Ikke sett siden og ikke opplevd noe rart med funksjonaliteten.

hybrid88

Takker for tilbakemelding. Møller skylder på kulda og det er nok riktig. Et dørhåndtak hang seg opp i forbindelse med frost og de mener det var årsaken.

Alt i orden nå. Mye man skal erfare med disse bilene

Fendern

Jeg har fått denne meldingen tre ganger. Alle tre gangene har jeg merket at bremsepedalen har stått høyt/vært stiv. Med andre ord jeg kjenner med foten på bremsen og vet allerede da at feilmeldingen vil dukke opp når jeg starter bilen.

Flere med samme erfaring?

elektro

Jeg har hatt denne meldingen mange ganger gjennom snart fire år, alltid vinterstid, men ikke merket noe som skulle tilsi at parkeringsbremsen faktisk er på. (Du kan jo prøve å sette bilen i N i en svak helling.) Meldingen forsvinner alltid ved værendring, eller etter en tur i oppvarmet garasje.

Én ting teori er at det er kobling med dørhåndtakene. Be Møller smøre opp disse skikkelig, egentlig hver gang bilen er inne til service.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

AeroXWD

Jeg fikk også opp denne feilmeldingen i helgen da jeg skulle stoppe for å lade i -22. Jeg kunne ikke merke noe feil, og feilmeldingen forsvant etter ladeøkten. Antok at det bare var kulden, men litt stusselig med slike feilmeldinger i en måned gammel bil.
2017 i3 94Ah FC

PF

Sitat fra: hybrid88 på mandag 23. januar 2023, klokken 22:28
Takker for tilbakemelding. Møller skylder på kulda og det er nok riktig. Et dørhåndtak hang seg opp i forbindelse med frost og de mener det var årsaken.

Alt i orden nå. Mye man skal erfare med disse bilene

Den kommer pga, at dørhåndtaket henger seg, du kan også få en del andre feilmeldinger når dette skjer.
Pleier å gå bort når man får skikkelig varme i bilen eller det blir varmere i været.
Uansett, ganske håpløst at man sliter med fryste dørhåndtak ennå, dette har jo vært med fra dag en av bilers produksjon.(nesten)

Orbit

Fryste dører på 2019-biler var pga produksjonsfeil på wire-strømpe (se figur 3 i servicebulletin), og de byttet kabler på alle dører. Er det fremdeles problemer med dette på nye biler?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: Orbit på torsdag 26. januar 2023, klokken 22:12
Fryste dører på 2019-biler var pga produksjonsfeil på wire-strømpe (se figur 3 i servicebulletin), og de byttet kabler på alle dører. Er det fremdeles problemer med dette på nye biler?

Jeg har fremdeles en del problemer med dette i kulden, ettersom jeg har måttet parkere utendørs hjemme i en periode og sjeldnere enn før er på jobb hvor bilen får tint. Været på Østlandet har jo også være mildt sagt varierende. Regn den ene dagen og -20 den neste.

Skal ta det med Møller når jeg skal inn om noen uker. Dører kan av og til bare åpnes innenfra, jeg hører at den strever med å låse når jeg begynner å kjøre - og jeg har flere ganger i vinter hatt parkeringsbrems feilmelding. Uten at det har noen praktisk betydning.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA