Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Telia simkort

Startet av zanzibar, fredag 20. januar 2023, klokken 19:49

« forrige - neste »

zanzibar

Hei alle,

Tesla har noen måneder siden byttet SIM kort i bilen, fra Telenor til Telia.

De siste to dagene har jeg ikke klart å oppnå kontakt med bilen via appen, den prøver å koble til men klarer ikke det. Har restartet begge skjermene i bilen, oppdater iOS appen til den nyeste (4.17). Ingenting hjalp.

I bilen er det LTE dekning, men nettet er meget tregt mens Spotify fungerer.

Jeg mistenker at Tesla har inngått avtale med Telia med lite datatrafikk men at strømmetjenester som Spotify er ubegrenset mens alt annet er strupet ned.

Er det noen andre som har hatt samme problem?

Hvis jeg lar appen stå åpen i 5-10 minutt så oppnår jeg kontakt!

Motorwatt

Fikk også nytt SIM-kort fra Telia i desember. Full fart, og ingen problemer. Brukte appen i forbindelse med SuC-lading i formiddag.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

zanzibar

Kult å høre. Jeg fikk også nytt Telia kort i samme periode.
Nå som jeg har ventet i appen 5-10 minutt og prøver igjen kommer bilen online raskt.

La oss se etter natten når bilen har vært i "deep sleep".
Kan være at det retter seg opp selv også. :-)

Takk for svaret

MuskElBil

Kva versjon fw har du i bilen din?
Mange som fikk lignende problemer med 2022.44.2
Omtalt her: https://elbilforum.no/index.php?topic=62698.30
Hadde sjølv samme problemene men forsvant på neste oppdatering.
Har fortsatt Telenor sim, men er oppsatt på bytte av sim ved neste servicebesøk. Blir spennende å se resultatet.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

zanzibar

Veldig relevant, takk.

Jeg har 2022.8.10.8 Tesla model s 2017.

Håper jeg tar feil at Tesla har inngått en slik avtale med Telia, at de sparer på data mens strømmetjenestene er ubegrenset.

Motorwatt

Ikke ha for høye forventninger 😃. Ingen forskjell hos meg selv om Telenor har en mast like ved, mens Telias ligger litt mere klønete til. Hastighetsbegrensningen ligger nok i bilen, og ikke på nettet. Vel og merke hvis man bor i nogenlunde urbane strøk.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Polestar

Nøyaktig samme problem hos meg siste par dagene. Jeg har også nytt SIM-kort og versjon 2022.8.10.8. Sent i kveld fikk jeg kontakt med bilen via appen, så mulig problemet var forbigående.

Teslaen står nediset og nedsnødd, så rimelig uaktuelt å åpne dører med skjøre dørhåndtak og rammeløse vinduer uten forvarming. Å låse opp bilen med keyfob har jeg derfor ikke prøvd. Enklere å bare bruke bensinbilen i mellomtiden.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

zanzibar

Da var det nok et felles problem, som trolig er løst nå for alle.

Ja, forvarming er et must på disse bilene og en av de viktigste egenskapene når det er minus grader.

Veggen

Ble dette SIM byttet gjort uoppfordret på service?

Dårlig Telia dekning på hytta så dette ønsker jeg ikke.

Motorwatt

Hos meg ble det gjort av Mobile Service grunnet klage på treg overgang fra WiFi til LTE, og det hjalp.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

zanzibar

Sitat fra: Veggen på lørdag 21. januar 2023, klokken 00:30
Ble dette SIM byttet gjort uoppfordret på service?

Ja, uoppfordret og veldig på at det skal utføres.

Ellers kan jeg melde om at bilen våkner opp normalt etter dvale i dag så problemet er nok over.

Mdah

Hvordan finner man ut om det er byttet? Bilen har vært inne flere ganger siste 6-8 mnd, men det er ingen eksplisitt linje som nevner Simbytte. Oppgraderte fra MCU1 --> MCU2 i juni, ny sim sitter kanskje der? Har uansett ikke merket noe treghet på LTE.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

zanzibar

Det blir vanskelig å finne ut om sim byttet er utført eller ei. Mulig via service meny kan du få opp mer detaljert informasjon, men jeg tror også at Tesla svarer deg på det om du sender dem en epost.

Motorwatt

Slik så min faktura ut. Ligger i appen under Service/Historikk (totalpris var selvsagt 0.-)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Sitat fra: zanzibar på lørdag 21. januar 2023, klokken 22:36
Det blir vanskelig å finne ut om sim byttet er utført eller ei. Mulig via service meny kan du få opp mer detaljert informasjon, men jeg tror også at Tesla svarer deg på det om du sender dem en epost.
Start bilens nettleser og besøk en eller annen IP adresse-tjeneste, eksempelvis https://whatismyipaddress.com/

Da får du opp nettleverandør.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA