Spylere

Startet av Remco, tor 19. jan 2023, kl. 22:11

« forrige - neste »

Remco

Stusser litt på spylerne, ja fersk på TMY, har fått med meg at Tesla har litt spesielle spylere, men er usikker på om dette er som det skal være. Hadde forventet litt mer "spredning" av spylervæsken, og har forsøkt å google hvordan dette skal se ut, uten videre hell. Det hender jo man må spyle et par ganger for å få ruta ren, jeg lurer bare på om det går litt ekstra juice nå om dagen når det klumper seg" litt i bånn - like over viskerbladet, og om dysen skulle hatt en justering?   

RJK

Du har litt snø/is på viskerne, så det kan hende dysene blir blokkert fra å spre strålen slik de skal. Vil nok putte dette i kategorien brukerfeil, mer enn feil med bilen.

Få børstet og skrapet litt bedre på armene, så blir det nok slik som man bør kunne forvente.

Og før folk "renner meg ned", ja Tesla kunne gjort noe med å få oppvarmede vindusviskerdyser/armer og/eller varmetråder i ruta der disse "hviler".

Men når det ikke finnes, så er det viktig at sjåføren sørger for at disse er rene og ikke blokkerer vannet/spylervæsken som skal ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

olavxxx

Hold inne knappen til de er gått frem/tilbake, ikke bare trykk en gang kort.
Så må du bruke viskervæske laget for vinter, samt jeg blander inn "klare sikt" i spylevæsken.

Da er det veldig bra resultat.
Men du må som sagt av han andre: fjerne is..
SPylerne skal "slippe ut" fint på ruten, det er ikke sånn gammeldags spray.

Krissulf

Jeg har også stusset over dysene. Jeg har vansker med å forstå hvordan dysene skal fungere. 90% av tiden, pluss som minus grader, ser jeg bare spylervæske spraye lite område ut av venstre dyse sett innenfra. Høyre dyse ser jeg ingen spray fra, men er usikker på om det er meningen, eller om høyre dyse bare skal "smøre" væske på viskeren sin.
LR svart/svart 19", bestilt 29.04.22. Levert 15.12.22.

kjerts

Tysk eller Kina? Jeg har ikke allverdens datagrunnlag i undersøkelsen, men min 23-mod kinabil spyler mye bedre enn en tysk 23-mod jeg solgte. Den tyske sprutet på en sånn måte at man måtte kjøre spyling og visking en god del for å få det bra, mens min kina-bil spyler en dasj akkurat der det blir fordelt bra med kun et lite trykk på spyleknappen. Mulig det enkelt kunne vært justert på den tyske.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kjerts på fre 20. jan 2023, kl. 09:39
Tysk eller Kina? Jeg har ikke allverdens datagrunnlag i undersøkelsen, men min 23-mod kinabil spyler mye bedre enn en tysk 23-mod jeg solgte. Den tyske sprutet på en sånn måte at man måtte kjøre spyling og visking en god del for å få det bra, mens min kina-bil spyler en dasj akkurat der det blir fordelt bra med kun et lite trykk på spyleknappen. Mulig det enkelt kunne vært justert på den tyske.

Wow...har Tesla rotet det til igjen...På min Kina-Model Y er det og endelig perfekte spylerdyser som spyler ut rikelig når jeg holder knappen inne noen sekunder (på mine foregående Teslaer var det dårlige greier).
Tesla Model Y                         2021-

HOFFERN342

Sitat fra: Krissulf på fre 20. jan 2023, kl. 09:26
Jeg har også stusset over dysene. Jeg har vansker med å forstå hvordan dysene skal fungere. 90% av tiden, pluss som minus grader, ser jeg bare spylervæske spraye lite område ut av venstre dyse sett innenfra. Høyre dyse ser jeg ingen spray fra, men er usikker på om det er meningen, eller om høyre dyse bare skal "smøre" væske på viskeren sin.
Er usikker på dette selv. Har en tysk 23 modell. Ser at det spyles rett ut fra dysen til venstre, på vinduet, uten noe særlig spredning i det hele tatt. På høyre ser jeg heller ingen stråle, men begge viskerne blir åpenbart smurt og ser ut til å ta relativt bra så lenge man holder knappen inne litt mer enn jeg er vant med.

Vet at på vår tidligere Model X så lå spylerne i viskeren, så der sprutet den kun rett på viskerbladet. Tror tanken kanskje er noe av det samme her.. bare en litt billigere løsning. Føler kanskje jeg må holde spylingen igang litt lenger enn jeg normalt ville gjort på Xen og vår tidligere BMW (som sprutet over hele ruten).

Føler forøvrig ikke at den gjør noen dårligere jobb enn de to andre - BMWen sprutet mye på en gang (og gjerne ut på alt annet også i fart (over ruta, ut på sidene.. you name it), men tok generelt ikke noe bedre sånn egentlig, selv om man satt med en falsk følelse av det. Måtte også vente litt på viskerne iblant, og med mye væske over hele ruten var man da gjerne blind et sekund eller to også i fart.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Krissulf

min er tysk 23 modell. Høres ut som det er noe rusk ja. Rart om ene dysen min skal spyle på visker mens den andre på vinduet.
LR svart/svart 19", bestilt 29.04.22. Levert 15.12.22.

hELgenen

Sitat fra: Krissulf på fre 20. jan 2023, kl. 11:25
min er tysk 23 modell. Høres ut som det er noe rusk ja. Rart om ene dysen min skal spyle på visker mens den andre på vinduet.

Sikkert en feature........Tesla kommer vel med en OTA på den der tenker jeg........

Kim-

Her er det enten en eller to ganger den spyler så er alt rent. Som oftes holder det med en gang. Tysker
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Klykken

Dere som har dårlig trykk/sprut - sjekk om rør er i klem under dekslet mot frontruta. Evt sjekk om det er noe ulumskheter i dysa.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Silkefot

Når jeg parkerer i minus grader setter jeg viskerne i service modus. På den måten blir de varmet opp av ruta når jeg defroster før jeg also bruke den igjen. Har ikke hatt noe trøbbel med dysene
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Remco

Sitat fra: RJK på fre 20. jan 2023, kl. 00:00
Du har litt snø/is på viskerne, så det kan hende dysene blir blokkert fra å spre strålen slik de skal. Vil nok putte dette i kategorien brukerfeil, mer enn feil med bilen.

Ser den, var tilfeldigvis snø/is da bildet ble tatt, men det er akkurat det samme i plussgrader også, så man kan fort bli litt lurt av bildet. Registrerer at flere har beskrevet akkurat samme spyler-oppførsel, selv måtte jeg spyle 3-4 ganger i dag (lange trykk) for å få ruta på tyskeren ren, så i mangel på overbevisning om at dette var brukerfeil, tok jeg det gamle "nåle-trikset" på dysen, og justerte noen knepp opp, får forsøke å finne "sweet-spot".

Urte-per

Har samme problemet. Gikk det greit å justere den store dysen som spyler mest på førersiden?

Remco

Skulle lite til før væsken skjøt over glasstaket, sikkert enklere å få til med spesialverktøy, skulle gjerne hatt fasiten på treffpunkt for hoveddysen, men ble alt i alt litt mindre misfornøyd med noe prøving og feiling

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA