Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer brukt Tesla Model 3

Startet av Olepo, lørdag 14. januar 2023, klokken 00:14

« forrige - neste »

Olepo

Som relativt "Teslaskeptisk" hadde jeg aldri trodd jeg skulle komme hit... men en brukt Model 3 begynner faktisk å bli en ganske aktuell kandidat :o. Er tidlig i prosessen, så har foreløpig ikke sett på eller testet noen bil.

Utgangspunktet er at vi ser etter en elbil som kan fungere som familiebil for 2 voksne og 2 gutter på 12 + 16 år. Vil ha hengerfeste med mulighet for å trekke 750kg tilhenger - noe som begrenser antall aktuelle bruktbiler.

Ser i utgangspunktet etter norsksolgt 2019-2020 modell med noe resterende fabrikkgaranti. Mest aktuelt med SR+ som ligger med annonsepriser fra ca. 300K og oppover, (tilsynelatende store variasjoner i pris på Finn.no). Det blir spennende å se hvordan dagens prisreduksjon på Model Y/3 vil påvirke bruktmarked-/priser. Synes kanskje 2019 modeller virker noe høyt priset i forhold til nyere modeller. 

-Er usikker på bakseteplass/høyde, så må ha med flokken for å prøvesitte et eksemplar.
-Hvordan er vinteregenskaper/fremkommelighet på en SR+?
-Ser noen annonserer med Premium interiør, mens andre har delvis Premium - hva er forskjellen?
-Noe annet spesielt man bør være oppmerksom på ved disse årsmodellene? Utstyrsnivå er vel ganske standard?
-Har vel vært utfordringer med lakkvalitet + ujevne karosseriåpninger osv, har dette blitt bedre på nyere modeller?
-Andre kjente feil svakheter man bør være oppmerksom på?

Alternativ til TM3 må bli å strekke budsjettet en del for en brukt ID4 eller Enyaq, men da er vi fort 100K opp i pris. 



emurof

Model Y ville vel være mer hensiktsmessig mtp. bagasjerom/plass? Snart to tenåringsgutter høres ut som et potensiale for mye bagasje! Hvis du først ser på brukt ID.4 eller Enyaq, hva er bruktprisene på en tilsvarende Model Y?

Olepo

#2
Sitat fra: emurof på lørdag 14. januar 2023, klokken 11:24
Model Y ville vel være mer hensiktsmessig mtp. bagasjerom/plass? Snart to tenåringsgutter høres ut som et potensiale for mye bagasje! Hvis du først ser på brukt ID.4 eller Enyaq, hva er bruktprisene på en tilsvarende Model Y?

Det er absolutt et godt poeng! Men så var det dette med budsjett da...

For øyeblikket ligger det kun brukte LR versjoner av Model Y på Finn.no, og den rimeligste er en 2021 modell som er priset til 480.000,-. Sjekket til sammenligning pris på fabrikkny Model Y, og enkleste variant med hengerfeste og vinterhjul ender på ca. 460.000,-.

Brukte ID4 og Enyaq med hengerfeste har jeg sett fra rundt 370.000,-, så det er jo en viss forskjell.

Syklist

Model 3 går greit for oss med 2 tenåringsjenter og full feriebagasje.

SR+ har bra fremkommelighet sammenliknet med fossibiler med 2-hjulstrekk, siden vektfordelingen gir bra med trykk på drivhjulene i oppoverbakke.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Radial

med såpass "storvokst" familie, er jeg redd du er nødt til å velge noe annet for å ikke måtte sette av folk på vekta hos Statens vegvesen.

Er bare tett på 300kg nyttelast på Model 3. Del det på 4 så bør dere ha spist mye knekkebrød for å få med dere litt bagasje.

Model Y fra 2022 og opp er da ett mer hensiktsmessig valg i tesla-porteføljen,med 400kg+ nyttelast.
Y RWD er jo en soleklar kandidat således, men den er jo 450k med vinterdekk, og om grensa er rundt 300k så butter det jo veldig fort.

Men kan være lurt og avvente litt nå, for alle konkurrenter til spesielt Y har blitt totalt utspilt her nå - grep må tas fra konkurrentene, og det vil smitte kraftig over på bruktmarkedet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på søndag 15. januar 2023, klokken 08:35
med såpass "storvokst" familie, er jeg redd du er nødt til å velge noe annet for å ikke måtte sette av folk på vekta hos Statens vegvesen.

Er bare tett på 300kg nyttelast på Model 3. Del det på 4 så bør dere ha spist mye knekkebrød for å få med dere litt bagasje.

Det er jo avhengig av utgave. 2019 TM3 SR+ har en nyttelast på 398kg (ink fører). Det er bedre enn mange av "familie SUVene" på markedet nå, og bedre enn -21 Y LR.

TM3 er overraskende bra som turbil. Vi kjørte 6000km på europaferie i sommer med to jenter på 17 bak (ene på 184 på strømpelesten). Det gikk faktisk helt greit.

Når det gjelder bagasje så er det størrelsen på ting som begrenser, volumet er helt ok. Så med hengerfeste og/eller takstativ får man med seg det man trenger.

Klart, skal man ha med ski til langrenn og alpint samt utstyr til begge deler for alle fire + vinterklær, mat osv så begynner det jo å røyne på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olepo

Sitat fra: Syklist på lørdag 14. januar 2023, klokken 14:05
Model 3 går greit for oss med 2 tenåringsjenter og full feriebagasje.

SR+ har bra fremkommelighet sammenliknet med fossibiler med 2-hjulstrekk, siden vektfordelingen gir bra med trykk på drivhjulene i oppoverbakke.

Takk for nyttig info :). Vi har i dag en 2015 E-Golf som faktisk har imponerende fremkommelighet på vinterføre. Elbil med bakhjulsstrekk har jeg foreløpig ikke kjørt.

Sitat fra: Radial på søndag 15. januar 2023, klokken 08:35
med såpass "storvokst" familie, er jeg redd du er nødt til å velge noe annet for å ikke måtte sette av folk på vekta hos Statens vegvesen.

Er bare tett på 300kg nyttelast på Model 3. Del det på 4 så bør dere ha spist mye knekkebrød for å få med dere litt bagasje.

Model Y fra 2022 og opp er da ett mer hensiktsmessig valg i tesla-porteføljen,med 400kg+ nyttelast.
Y RWD er jo en soleklar kandidat således, men den er jo 450k med vinterdekk, og om grensa er rundt 300k så butter det jo veldig fort.

Men kan være lurt og avvente litt nå, for alle konkurrenter til spesielt Y har blitt totalt utspilt her nå - grep må tas fra konkurrentene, og det vil smitte kraftig over på bruktmarkedet.

Dette med reell nyttelast er også en faktor. Det er sjelden vi reiser på tur med mye oppakning, men vil være kjedelig med loddtrekning for å avgjøre hvem som må stå igjen ved en vektkontroll :). Blir interessant å se om Statens Vegvesen vil ha økt fokus på dette fremover.

Kommer nok uansett til å avvente litt nå, det blir spennende å se hvordan konkurrentene vil svare på prisreduksjonen til Tesla - det er nok litt møtevirksomhet for tiden. Er også spent på hvordan og når dette påvirker bruktmarkedet.

Synes generelt prisene på 2-3-4 år gamle brukte elbiler har ligget kunstig høyt, og at differansen til nybilpris har vært liten. Men dette har vel hatt sammenheng med forsinkelser og leveranseproblemer på nye biler. Er spent på utviklingen fremover.

Hva kostet en M3 SR+ med vinterhjul og hengerfeste ny mid 2019? 

Olepo

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 09:11
Sitat fra: Radial på søndag 15. januar 2023, klokken 08:35
med såpass "storvokst" familie, er jeg redd du er nødt til å velge noe annet for å ikke måtte sette av folk på vekta hos Statens vegvesen.

Er bare tett på 300kg nyttelast på Model 3. Del det på 4 så bør dere ha spist mye knekkebrød for å få med dere litt bagasje.

Det er jo avhengig av utgave. 2019 TM3 SR+ har en nyttelast på 398kg (ink fører). Det er bedre enn mange av "familie SUVene" på markedet nå, og bedre enn -21 Y LR.

TM3 er overraskende bra som turbil. Vi kjørte 6000km på europaferie i sommer med to jenter på 17 bak (ene på 184 på strømpelesten). Det gikk faktisk helt greit.

Når det gjelder bagasje så er det størrelsen på ting som begrenser, volumet er helt ok. Så med hengerfeste og/eller takstativ får man med seg det man trenger.

Klart, skal man ha med ski til langrenn og alpint samt utstyr til begge deler for alle fire + vinterklær, mat osv så begynner det jo å røyne på.

Takk for innspill og bekreftelse på langturegenskaper :+1:.

Dette med nyttelast må eventuelt sjekkes nærmere på aktuelle modeller og sammenlignes med de få alternativene som finnes. Vet ikke om kapasiteten er bedre på f.eks ID4? Er også litt usikker på bakseteplass/høyde i TM3, så vi må finne et eksemplar for å prøvesitte. 16-åringen er vel 184 nå og høyere enn meg - men han kan jo kjøre hvis det blir et problem :).

Radial

Sitat fra: Olepo på søndag 15. januar 2023, klokken 13:05
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 09:11
Sitat fra: Radial på søndag 15. januar 2023, klokken 08:35
med såpass "storvokst" familie, er jeg redd du er nødt til å velge noe annet for å ikke måtte sette av folk på vekta hos Statens vegvesen.

Er bare tett på 300kg nyttelast på Model 3. Del det på 4 så bør dere ha spist mye knekkebrød for å få med dere litt bagasje.

Det er jo avhengig av utgave. 2019 TM3 SR+ har en nyttelast på 398kg (ink fører). Det er bedre enn mange av "familie SUVene" på markedet nå, og bedre enn -21 Y LR.

TM3 er overraskende bra som turbil. Vi kjørte 6000km på europaferie i sommer med to jenter på 17 bak (ene på 184 på strømpelesten). Det gikk faktisk helt greit.

Når det gjelder bagasje så er det størrelsen på ting som begrenser, volumet er helt ok. Så med hengerfeste og/eller takstativ får man med seg det man trenger.

Klart, skal man ha med ski til langrenn og alpint samt utstyr til begge deler for alle fire + vinterklær, mat osv så begynner det jo å røyne på.

Takk for innspill og bekreftelse på langturegenskaper :+1:.

Dette med nyttelast må eventuelt sjekkes nærmere på aktuelle modeller og sammenlignes med de få alternativene som finnes. Vet ikke om kapasiteten er bedre på f.eks ID4? Er også litt usikker på bakseteplass/høyde i TM3, så vi må finne et eksemplar for å prøvesitte. 16-åringen er vel 184 nå og høyere enn meg - men han kan jo kjøre hvis det blir et problem :).

ID4 har generelt god nyttelast, men oppgitt nyttelast stemmer dårlig med virkeligheten.
Oppgitt er typisk 550-600kg nyttelast, men bilene har såpass med utstyr at 150-200kg er spist opp av ekstrautstyret før du setter deg inn.

ID3 igjen har lav nyttelast, såpass at største batteri ikke godkjennes med mer enn 4 seter ,uten at jeg har gått det mer i sømmene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

I din situasjon ville jeg vurdert flunk ny Model Y SR. Tesla tilbyr inntil 100% finansiering (og opp til 10 år er det vel), hvis det er litt trangt akkurat nå. Hvis du f.eks. har 150.000 i egenkapital blir det 3000 i terminbeløp i måneden (over 10 år), før skattereduksjon pga renter.

Fordelen med Model Y er at baksetene er en del høyere, og at bakseteplassen i lengden er ca 10cm lenger enn på Model 3. Høyden er og mye bedre på Y. På Model 3 så sitter de i baksetet veldig lavt, sånn at de får veldig knekk på knærne. Ikke sikkert det oppleves veldig ille for en sprek 16-åring. Takhøyden er ikke så ille (bør prøves). ID4 har og veldig bra plass (omtrent som på en Model Y).
Hvis du ikke er lenger enn sønnen din så trenger du ikke ha setet helt bak på en Model 3, så det vil nok gå greit med den lengdemessig både med han og deg (den lengste baksetepassasjeren plasseres jo på høyre side :-).

Jeg gikk over fra 3 til Y hovedsaklig pga bedre bakseteplass og på grunn av krok (kunne ikke dra henger med min gamle 3P), pluss veldig praktisk bagasjerom på Y. Og nå er prisen latterlig lav på Y, så tipper verditapet blir veldig lavt om du skulle ville selge den om noen år.

Jeg ville ikke være redd for å kjøpe Model 3 brukt, men kanskje det er lurt å vente 2-3 uker til folk har justert ned Finn-annonsene sine etter prisreduksjonen. Ser på Model Y at mange tilsynelatende henger igjen.

Husker at folk fikk litt sjokk når de så hvor mye bagasje en fikk inni Model 3. Med krok kan du jo og i tillegg til takboks ha krokboks (f.eks. et sånt som festes på Thule sykkelstativ-base: https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/sykkelstativ/til-hengerfeste/cruz-apex-400l-boks-for-cargo-plattform/n366/pn1290184/). Men med en stor takboks får du med veldig mye.
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Sitat fra: Olepo på lørdag 14. januar 2023, klokken 13:41
Sitat fra: emurof på lørdag 14. januar 2023, klokken 11:24Model Y ville vel være mer hensiktsmessig mtp. bagasjerom/plass? Snart to tenåringsgutter høres ut som et potensiale for mye bagasje! Hvis du først ser på brukt ID.4 eller Enyaq, hva er bruktprisene på en tilsvarende Model Y?

Det er absolutt et godt poeng! Men så var det dette med budsjett da...

For øyeblikket ligger det kun brukte LR versjoner av Model Y på Finn.no, og den rimeligste er en 2021 modell som er priset til 480.000,-. Sjekket til sammenligning pris på fabrikkny Model Y, og enkleste variant med hengerfeste og vinterhjul ender på ca. 460.000,-.

Brukte ID4 og Enyaq med hengerfeste har jeg sett fra rundt 370.000,-, så det er jo en viss forskjell.

Når du kan få ny Model Y (Standard Range) til under 460.000,- så sier det seg selv at prisene på Finn er totalt virkelighetsfjerne. Jeg tenker meg at prisene vil måtte komme kraftig ned, så det kan være det lønner seg å ha litt is i magen.

Billigste Model Y jeg ser på Finn nå med vinterhjul inkludert er en Long Range AWD på 25.000 km til 449.000,-. Litt rart at det ikke er noen Standard Range der?

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. januar 2023, klokken 13:48Husker at folk fikk litt sjokk når de så hvor mye bagasje en fikk inni Model 3.

Det er plass til mye, men bagasjeromsåpningen kan være ganske vrien i mange tilfeller.

Tror Model 3 kunne solgt enda bedre hvis den hadde hatt samme bakluke som Model Y. Det var en av grunnene til at jeg byttet over.

Daniel_0007

Sitat fra: emurof på mandag 16. januar 2023, klokken 18:35
Sitat fra: Olepo på lørdag 14. januar 2023, klokken 13:41
Sitat fra: emurof på lørdag 14. januar 2023, klokken 11:24Model Y ville vel være mer hensiktsmessig mtp. bagasjerom/plass? Snart to tenåringsgutter høres ut som et potensiale for mye bagasje! Hvis du først ser på brukt ID.4 eller Enyaq, hva er bruktprisene på en tilsvarende Model Y?

Det er absolutt et godt poeng! Men så var det dette med budsjett da...

For øyeblikket ligger det kun brukte LR versjoner av Model Y på Finn.no, og den rimeligste er en 2021 modell som er priset til 480.000,-. Sjekket til sammenligning pris på fabrikkny Model Y, og enkleste variant med hengerfeste og vinterhjul ender på ca. 460.000,-.

Brukte ID4 og Enyaq med hengerfeste har jeg sett fra rundt 370.000,-, så det er jo en viss forskjell.

Når du kan få ny Model Y (Standard Range) til under 460.000,- så sier det seg selv at prisene på Finn er totalt virkelighetsfjerne. Jeg tenker meg at prisene vil måtte komme kraftig ned, så det kan være det lønner seg å ha litt is i magen.

Billigste Model Y jeg ser på Finn nå med vinterhjul inkludert er en Long Range AWD på 25.000 km til 449.000,-. Litt rart at det ikke er noen Standard Range der?

Er ikke så rart, standard range var altfor overpriset i Norge så veldig få gikk for den, ifølge https://teslastats.no/ så er det ikke blitt registrert noen y sr i Norge om det stemmer vet jeg ikke
Model 3 2019 LR Rwd

Olepo

#13
Takker igjen for mange gode innspill og nyttig informasjon.

Når det gjelder plass og sittestilling må det nok prøvesittes. Selv har jeg stoppet på 174cm (i høyden), så setet havner neppe i bakre posisjon med meg bak rattet. (Fordel ifht aktuell vekt/nyttelast ved en kontroll også siden jeg holder meg under 70kg :))
Ellers helt enig i at utforming av bakluke/åpning er en klar ulempe med TM3.

Fabrikkny Model Y er nok et meget godt kjøp for øyeblikket, men tror kanskje ikke det er så aktuelt for oss nå.

Ellers har vi ikke bråhast med å handle, og jeg følger interessert med på finn.no. Foreløpig er det lite endring i prisbildet på 2019 modeller TM3; noen SR+ har krøpet såvidt under 300K, og det har dukket opp noen LR til rundt 330K. Ser ut til at få biler blir solgt, men har oppfattet det som en tendens også før prisjusteringen.
Er også veldig spent på om konkurrentene vil svare på prisreduksjonen fra Tesla.   

JPM

Kort innspill

Jeg har to gutter, og hatt SR+ som eneste bil nå i ett år. Vært på to lengre turer, og kjører rundt på treninger o.l nesten hver dag.

Bilen fungerer mer enn godt nok mtp plass. Komforten er grei.

Når det kommer til ligningen pris, rekkevidde og kjøreegenskaper, fant jeg ikke bedre bil enn SR+. Jeg kjøpte ny i februar. Ville prøvd å finne en med chrome delete. Da får du bedre støydemping og batterier som skal (i teorien) vare lengre. Lader raskt også, himmel og hav i forskjell ved hurtiglading ift I-Pacen jeg hadde før.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA