Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klima

Startet av avelon, søndag 08. januar 2023, klokken 22:26

« forrige - neste »

avelon

Har de tydeligvis ikke klart å forbedre i den nye X'en. Tok ca 10 sekund fra antydning til dugg på vinduene til det var 0 utsikt og jeg måtte stoppe bilen i veikanten, forsåvidt fint med blinke-kamera da. Heldigvis skjedde dette et par min etter jeg hadde kjørt av E6.

Det tok ca 1 minutt fra jeg hadde aktivert maks (dobbel trykk på) «defog» til den faktisk begynte å øke viftehastigheten. Litt skummelt hvis dette skulle skje på E6 i 100kmt.

Hva er det klimaanlegget plutselig bestemmer seg for å gjøre slik at dette skjer? Hadde kjørt i ca 1 time da dette inntraff.

Hodetelefoner

Helt normalt. Virker som om den suger inn fuktighet ifra frunk.
For den suger jo luft ifra området bak frunken. Hvor all fukt spruter opp ifra hjulene etc.
I tillegg så renner vann ifra frontruten ned på inverter og masse HV kontakter. Hvor det blir varmt når du forvarmer batteri for supercharging.
Dette damper kanskje opp når man kommer ned i hastighet? 
For det skjer alltid etter man har kjørt "fort" og så slakker av for lading etc.
Vi svingte av E6 Grålum. Ble stående 5 sekund i rundkjøringen. Så kom dampen inn for fult... (AC av hele turen) det luktet svømmebasseng men manglet klorlukten.
Jeg trodde ikke hepa filteret skulle klare å dra inn damp / fukt? Men det må ha kommet ifra et sted. (Sjekket flere ganger under turen at AC og gjenbruk ikke var på. Veldig ofte (fordi jeg måtte inn å slå på visker varme).

Hodetelefoner

Det som er ekstra kjedelig når bilen dampbomber frontruten, er at man må vaske den etterpå. Den blir "grå". Ser kun spor etter luft dysene..
Tesla vet akkurat når dette skjer.
Men de klarer ikke sende luften NED på gulvet i noen sekunder?
De MÅ sende damp på den eneste overflaten jeg ser ut av?
TOCN?

Charlie

På den gamle S´en min, så skjedde dette sånn fra og til noen ganger - potensielt livsfarlig fordi det skjer så fort. Hos meg var det alltid omluftingen som slo seg utilsiktet på. Da var det bare å slå av omluften og å åpne alle vinduene. Så gikk det noen uker/måneder, så skjedde det samme, osv.

Hodetelefoner

Dette er annerledes, det damper så mye på frontruten at det setter seg "fast" i ruten. Man kan se det i sollyset senere. Hvor "det blåser".  (Resirk skrus av hele tiden. Gir den 2 trykk når jeg kommer i bilen.

andyco

Tok levering å en Plaid X i Desember og kjenner meg igjen i beskrivelser her på forumet om at det er en del ting som jeg opplever som tilbakeskritt. Setecomfort, design innvendig og veistøy er bedre og performance er bare helt vill, men det for å ta det som er relevant på denne tråden lurer jeg på om andre også opplever at ventilasjonen støyer VESENTLIG mer enn i gammel X. Jeg har klaget på det og hatt den inne 2 ganger på service, men de finner ingenting og hevder det støyer mer fordi denne har kompressor og ny varmepumpe som lager mere lyd. Støyen er svært markant på utsiden av bilen, men det også irriterende mye vifte/luftstøy INNE i bilen, selv når viften går på laveste nivå. Er dette noe andre også opplever?
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

sjokomelk

Uten at jeg har bilen selv, eller har prøvd den, så er det naturlig at det er mer lyd utvendig siden AC-kompressoren og viftene til kondensatorene må gå "hele tiden". Og hele dashbordet har vel nå design som ligner på Model 3/Y med den store luftslissen i hele bredden, mot mer tradisjonelle ventiler på den forrige modellen. Så at luftflyten gjennom anlegget lager mer/annerledes lyd nå er noe jeg ikke hadde sett bort i fra.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Sitat fra: andyco på onsdag 22. mars 2023, klokken 08:49
Tok levering å en Plaid X i Desember og kjenner meg igjen i beskrivelser her på forumet om at det er en del ting som jeg opplever som tilbakeskritt. Setecomfort, design innvendig og veistøy er bedre og performance er bare helt vill, men det for å ta det som er relevant på denne tråden lurer jeg på om andre også opplever at ventilasjonen støyer VESENTLIG mer enn i gammel X. Jeg har klaget på det og hatt den inne 2 ganger på service, men de finner ingenting og hevder det støyer mer fordi denne har kompressor og ny varmepumpe som lager mere lyd. Støyen er svært markant på utsiden av bilen, men det også irriterende mye vifte/luftstøy INNE i bilen, selv når viften går på laveste nivå. Er dette noe andre også opplever?
Prøv en demobil for å sammenligne?

Nå som alle modellene har adoptert Model 3 sin klimaløsning, så er det kanskje relevant å nevne at det har vært en runde (software) på Y der viftehastigheten plutselig ble økt ganske betydelig på auto, som gjorde at det ble veldig varmt selv på 20-21 grader, i etterkant av dette kom det en ny oppdatering for et par måneder siden, eller noe, der vi fikk low-med-high valg for viftehastigheten selv om resten står i auto. Jeg har som regel min på low eller medium. På medium er det noe sus, men ikke mye. Merkes ikke om man hører musikk iallfall. Har du disse valgene på din? Samme problem uavhengig av valg?

andyco

Sitat fra: geear på onsdag 22. mars 2023, klokken 10:22
Sitat fra: andyco på onsdag 22. mars 2023, klokken 08:49
Tok levering å en Plaid X i Desember og kjenner meg igjen i beskrivelser her på forumet om at det er en del ting som jeg opplever som tilbakeskritt. Setecomfort, design innvendig og veistøy er bedre og performance er bare helt vill, men det for å ta det som er relevant på denne tråden lurer jeg på om andre også opplever at ventilasjonen støyer VESENTLIG mer enn i gammel X. Jeg har klaget på det og hatt den inne 2 ganger på service, men de finner ingenting og hevder det støyer mer fordi denne har kompressor og ny varmepumpe som lager mere lyd. Støyen er svært markant på utsiden av bilen, men det også irriterende mye vifte/luftstøy INNE i bilen, selv når viften går på laveste nivå. Er dette noe andre også opplever?
Prøv en demobil for å sammenligne?

Nå som alle modellene har adoptert Model 3 sin klimaløsning, så er det kanskje relevant å nevne at det har vært en runde (software) på Y der viftehastigheten plutselig ble økt ganske betydelig på auto, som gjorde at det ble veldig varmt selv på 20-21 grader, i etterkant av dette kom det en ny oppdatering for et par måneder siden, eller noe, der vi fikk low-med-high valg for viftehastigheten selv om resten står i auto. Jeg har som regel min på low eller medium. På medium er det noe sus, men ikke mye. Merkes ikke om man hører musikk iallfall. Har du disse valgene på din? Samme problem uavhengig av valg?

Har til gode å få testet en demobil. Har ikke rukket å besøke noen salgssteder. De pleier ikke ha PLAID versjoner inne for demo, men de har kanskje det nå? Ja, bilen har low-mid-high og luftstrømmen er vesentlig og svært mey mer hørbar på low enn normal luftstrøm i dem gamle x'en. Jeg ender derfor ofte opp med å slå av "auto" og sette vifta på 1, men da må man innimellom slå den på igjen. Jeg må løfte radio / musikk over normalt lavt nivå for å overdøve vifta selv på LOW.   
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA