Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

es8 slaktet av finansavisen

Startet av mseather, søndag 08. januar 2023, klokken 17:34

« forrige - neste »

mseather

Noen flere som har hørt eller sett video av han ene i finansavisen motor skulle kjøre en es8 tur/retur oslo-trondheim? Isåfall er dette bare generelt hat mot kinesiske biler eller det noe i det? Vurderer kjøp av el7 selv men er redd for å gå over fra tesla der lading osv funker så bra.

linken til episoden:
https://www.youtube.com/watch?v=WuI4cAP5ZbY

takk :)

turfsurf

Hørte podcasten. Virket ikke som noe generelt Kina hat, det er jo hovedsaklig ett spesifikt problem som lett kan fikses med software.

Hadde ikke vært veldig redd for å kjøpe NIO, de virker fremoverlente og solide, men har selv en sperre mot å kjøpe biler fra kinesisk eide selskap.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moas

Etter å ha kjørt elbil i 20 år så er det ingenting som overrasker meg lenger. Inkludert ladeuflaks og podcast parodier.

Ikke rart tesla folk er så kjedelige fordi de, dessverre, slipper slikt.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Uppen

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. januar 2023, klokken 18:27
Hørte podcasten. Virket ikke som noe generelt Kina hat, det er jo hovedsaklig ett spesifikt problem som lett kan fikses med software.

Hadde ikke vært veldig redd for å kjøpe NIO, de virker fremoverlente og solide, men har selv en sperre mot å kjøpe biler fra kinesisk eide selskap.

Nå er det viktig å huske på at dette "kinesisk-eide selskapet" ikke er så kinesisk som mange skulle tro. Ja, største eier er William Li (CEO og grunnlegger med ca. 10%) og toppledelsen er kinesisk, men selskapet eies av en drøss forskjellige institusjoner som f.eks. vårt eget oljefond. Fondet Baillie Gifford & Co er nest største eier av både Tesla (bak Musk) og Nio (bak Li). Eierstrukturen til Tesla og Nio er veldig sammenlignbar.

Jeg har et inntrykk av at mange i Norge tror at kinabilene er fullstendig eid av den kinesiske stat og fullstappet med overvåkning...


turfsurf

Sitat fra: Uppen på mandag 23. januar 2023, klokken 18:35
Jeg har et inntrykk av at mange i Norge tror at kinabilene er fullstendig eid av den kinesiske stat og fullstappet med overvåkning...
Nei, vet godt at det er forskjell på Hongqi og NIO, men NIO har fremdeles hovedkvarter, produksjon, RD og softwareutvikling i Kina.

På samme vis som at jeg ikke vil kjøpe Tesla eller BMW produsert i Kina, så blir NIO diskvalifisert. Software og HQ i Kina gjør meg bare enda mere skeptisk. Ille nok med USA.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA