Vibrering i rattet. Tesla S P100D

Startet av Pittah2k, lør 07. jan 2023, kl. 11:44

« forrige - neste »

Pittah2k

Har et problem som fårekommer alt mellom 70 - 100 km/t.
Av og til ikke før 105 eller høyere km/t. Problemet er ganske irriterende...
Rattet vibrerer som jeg kjører på veistripene på motorveien.

Har såklart lest litt, og pga dette er en reklamasjonsak så er det litt vrient med hvor mye penger jeg kan bruke da ingen finner feilen.

Bilen kom når jeg kjøpte den med 3 måneder gammle vinterdekk på 19" felg. (orginale tesla felger)
Etter første google søk leste jeg alle ba meg om å balansere.
Så jeg dro til bravida og fikk dette ordnet, vibrasjon enda tilstede.

Jeg leverte inn bilen til 4 hjulskontroll og nok en sjekk av dekk og balanse, problemet fremstår enda.
Så leverte jeg bilen til en dekkforhandler hvor det ble byttet dekk forann og balanse da igjen sjekket, men problemet vedvarte.
Bilen ble da levert inn til tesla for å se om dem oppdaget feilen. Dem sjekket understell hvorav jeg fikk beskjed alt så fint ut, så prøvde dem med noen dekk dem hadde liggende, vibrasjon forsvant (sier dem).
Så deres konklusjon var dekkene.

Igjen reiste jeg til dekk forhandler, prøvde å sette bakdekkene fremme, da det ikke gjorde noe, så prøvde jeg å sette på sommerdekkene til slutt nok et nytt par (splitter nye nokian dekk) fremme... rattet vibrerer enda.

Noen som har noen forslag til hva det kan være?

MuskElBil

Skudd i blinde muligens, men drivakslinger?
Er problemet tilstede/likt uavhengig av om du kjører i lav eller normal høyde på luftfjæring?
Kanskje et forsøk verdt å prøve å google litt rundt potensielle symptomer om drivakslinger på S, f.eks drive shaft shudder eller drive shaft vibration.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Pittah2k

Jeg har ikke prøvd laveste innstilling, skal prøve det :)
Det vibrerte like ille....

Tidligere eier har sagt at hele styrestaket eller hva det heter er byttet...
Prøvde og spør tesla om det kunne ha med denne reperasjonen å gjøre, men dem snakka seg greit rundt spørsmålet. Tror du kanskje det kan ha noe med det å gjøre?

Venter på og få time til verksted hos tesla, håper på allerede neste uke, da jeg har lest en hel del at vibrasjon fra fremdekk kan skape andre skader / problemer over tid, men hadde vært fint og kanskje finne noe spesefikt og spørre om dem kunne sjekke. Så setter pris på forslag.

Ellemelle

Det er vel bare be om å få kjøre bilen når Tesla setter på dekkene de sier gir ingen vibrasjon, så er den saken avgjort?

Pittah2k

Tenkte jeg skulle det nå så den skal inn igjen.

Men jeg veit dem ikke kjørte bilen noe raskere en 90km/t og da fårekommer ikke alltid vibrasjonen.

geear

Endrer vibrasjonen seg med hastigheten?

Pittah2k

Nei, den er ganske den samme når den først begynner.

redeyechris

Longshot, men kanskje ubalansert dekka?
Tesla Model S75D Sep 2018

El-boy

Jeg ville sjekket om det var kast i felgen for å sjekker om det kaster på noe vis. Da må du bruke mikrometer måleklokke som det bruker på maskineringsverksted. Måle aksielt og radiellt.
Du har sjekket med flere forskjelllige felger med det jeg forstår, så det kan være kast i hjulflensen. Altså den du monterer hjulet på. Der bør det ikke kaste mye, har snakker vi om nedmot 1/100 millimeter når du måler på hjulflensen...
Sjekk med verkstedet om da kan gjøre det. Hvis det er kast bør du bytte hjullager med tilhørende flens. Den kan være deformert.

Pittah2k

takk for svar, og forslag.

Jeg skal be tesla se på dette så fort jeg får service time.

Skal også ta et overnevnt forslag og prøve kjøre bilen med disse dekkene + felgene tesla mener ikke ga utslag.
Er det fint da, så er det helt klart noe med felg og / eller dekk...

Men utifra hvor mange forskjellige løsninger jeg har prøvd meg både dekk og felger, så ser jeg ikke for meg problemet ligger der.

"håper" litt på det er så lett som et hjullager. (!) Selvom jeg finner det noe rart om tesla ikke sjekket dette når jeg hadde bilen inne...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA