Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i grisgrendte strøk

Startet av Robertb, fredag 06. januar 2023, klokken 14:31

« forrige - neste »

Robertb

Vi pleier i feriere i Norge med bil og campingvogn. 10k km/å. For å handle, lege besøk samler det seg 4k/å.
Så bilen blir brukt til å kjøre med campingvogn. Vi kjører lite på gjennomgående veier, ikke på E-veier. Na har jeg lest en del test om elbil med campingvogn og de er positive. Men de kjører der hvor vi ikke kjører. Min informasjon om ladestasjoner er fra kart Ladestasjoner.no en tjeneste fra Fjordkraft. Der finner jeg steder hvor det skulle være 8 stolper, men 6 type 2,1 Chademo og 1 CCS. Spørsmålet er nå: Går det an å kjøre elbil med campingvogn i grisgrendte strøk, hvor det er lite ccs stolper? Eller blir det bare planlegging og stress?
Til info rekkevidden blir bare 200km.

Svein_H

Jeg syns du er skikkelig tøff som vurderer ferie med elbil og campingvogn i Norge, og attpåtil i grisgrendte strøk, all kudos til deg for det! :+1:

Personlig hadde jeg aldri orket (eller turt) å dra på en slik ferietur, så her er det diesel bobil som gjelder. Tviler sterkt på at det er mulig med en slik ferietur uten endel planlegging og med en backup i tillegg, da unngår du hvertfall det verste stresset (og stress vil du ikke ha når du er på ferietur!).

Det er helt sikkert andre her inne som vil si at dette er uproblematisk, så da får de fortelle om sine egne erfaringer. Jeg ønsker uansett deg lykke til, og håper dere får en flott ferietur! :-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Robertb

Svein-H tusen takk for svaret. Det har blitt gjort før, men ikke i grisgrendte strøk! Ladestasjonene finnes en del langs de store veier. Lurer på hva som skjer vis en forlater disse veiene. Som oftest kjører vi grusveier (Geilo-Lillehammer feks) men tilbake på asfalten hva da? Med diesel er det ikke noe problem.

RJK

Jeg tror du skal bytte ruteplanlegger til ABRP eller chargefinder.com. Får bedre treff der.

Her er bare et kjapt søk på ladere filtrert på AC og CCS med minst 100 kW effwekt, så i realiteten bare raske CCS-ladere. Dette er og bare Geilo til Lillehammer, så ikke finsiktet på omveiene, men viser likevel hva som finnes i området.

https://chargefinder.com/no/route?from=Geilo&fromlat=60.53347&fromlng=8.20750&fromcc=&via=&vialat=&vialng=&to=Lillehammer&tolat=61.11507&tolng=10.46357&preference=recommended&detour=4&minspeed=3&maxspeed=6&operatorx=2&plugs=ccs,type2

Og på en sånn relativt kort reiserute, så blir vel heller ikke distansene så lange. Kanskje er det like greit å hovedsakelig satse på AC-ladere der man kan stå noen timer, gjerne der man uansett velger å stoppe for natta? Eller ser du for deg å lande innom en lynrask lader for en "quick top up", og så ha strøm til å fyre opp campingvogna med strøm fra V2L-adapteret?

Får dessverre ikke filtrert her med ladere mindre enn 50 kW, men om man ser samme området uten ruta planlagt, så kan man filtrere på bare AC-ladere om ønskelig.

Fra ABRP med Kia EV6 LR 4WD, så får jeg opp følgende forslag (ikke tillagt for ekstra forbruk med henger):

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=77988e0d-19cd-4e13-b6cb-37309750264d

Som du ser, det er bare knappe 200 km, så en vei skal du klare uten lading selv med vogna på slep, ihvertfall når du starter på Geilo. Snur du ruta, er du sikkert innafor fremdeles, med korteste vei.

Det spennende er dog når du begynner å legge til waypoints for alle stoppestedene dine, og som sagt justerer forbruket til ca det doble, for å ta hensyn til vogna bakpå. Da kan man få mer for seg hvor og når man bør lade.

Dog, den tar ikke hensyn til V2L-forbruk eller bruk av Utility mode, som er Kia Og Hyundai sin camper mode, om dere ønsker å bruke bilen som ekstra sengeplass om natta. Begge er modus/funksjoner som dere vil elske på campingtur med sånn kort rute men over lang tid, tipper jeg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Robertb

Hei RJK, takk for henvisninger. Våre turer er langturer fra 3000 km i 4 uker, flere ganger i året, hvor kjører på kryss og tvers som det passer oss.  V2L er ikke aktuell, campingvogn er autark i seg selv. Rutene du viste har en del ladestasjonene med bare 1ccs. Har sjekket andre ruter også med samme resultat. Jeg er redd for at det blir en del leiting etter ladestasjoner og venting fordi det er bare 1ccs.
Kan du si noe om ev6 og i5 har et navigasjonssystem hvor systemet viser meg i god tid til en ccs som er fri til lading. Eller må jeg på leit hver gang?

heiho

Hvorfor vurdere elbil med slik kjøring og trekk av vogn når det koster mer å hurtiglade enn å fylle diesel?

Robertb

Hei heiho,
En gang må dieselen erstattes og lurer på hvordan det skulle gå elektrisk med vår kjøremønster.
Kjøpe elektrisk eller en ny diesel når det er mulig. Som caravantrekker burde vi vel kjøpe en elbil uten tvil. Har heller ikke noe imot det, men lading...Driftskostnader er ikke viktig, anskaffelsen ja, men friheten å kjøre hvor vi vil er viktig.

Svein_H

Skjønner veldig godt hvordan du tenker og hva du mener. Jeg har hatt vogn i mange år, solgte den og bytta til bobil sommeren for snart 2 år siden, men jeg liker også å farte litt rundt utenom allfarvei, samt fricampe så ofte som mulig. På caravanmessa i fjor høst var det sørgelig dårlig utvalg av el-bobiler, men det kommer flere og flere større el-varebiler, så forhåpentligvis vil det bedre seg i løpet av få år. Rekkevidde og vekt er jo fortsatt en utfordring på såpass store biler, og da er man avhengig av et godt utbygd ladenettverk. Det er spesielt viktig når man ønsker å feriere og reise i mer grisgrendte strøk, der ladenettverket ikke er like bra som langs hovedveiene.

Jeg tolker det som at rekkevidden med vogn er 200km, og det kan jo være en grei dagsetappe når man er på ferie og tar det litt mer med ro (rene transportetapper bør nok gå på hovedveiene). I så måte bør det kunne gå relativt problemfritt hvis du planlegger litt i forveien og plotter inn en 2-3 mulige ladestasjoner langs dagsruten (med tanke på fullading hos én av dem i løpet av dagen), men hvis du må ha CCS er det mulig det begrenser seg litt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Dette kommer jo an på mange faktorer, men spesielt på en ting: hvor langt ønsker man å kjøre på en dag.

Holder man seg stort sett innenfor rekkevidden til bilen med vogn, så klarer man seg jo med overnatt lading, og da er det jo mange muligheter. Eller kan man ta en god lunsjpause kommer man og langt med 11 og 50kW lading.

Men hurtigladere blir det jo mere og mere av, så jeg ville ikke vært veldig bekymret.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Robertb

Takk Turfsurf, det blir nok lengre dagsturer en 200km. Lading gjennom natten er veldig vanskelig. De fleste campingplasser tilbyr det ikke. Elbil må vente til ladenettet er bygget ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA