Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Endret pris på MX LR

Startet av akseln, mandag 02. januar 2023, klokken 10:58

« forrige - neste »

akseln

Fikk samme eposten i dag. Litt fristende å ta den ut for å selge siden prisen er 180K under dagens veiledende pris, men tror ikke det er noe å tjene på det eller verdt å ta risikoen. Heller også mot kansellering. Er det da bare å ringe eller maile Tesla?

np

Er nok tryggest å ringe. Enig, de har jo ikke justert prisen på X'en enda, så who knows. Stor risiko.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Bucephalas

Angående kansellering, så spurte jeg SC Sarpsborg om rutine for dette. De ga meg en e-post og ba meg sende kanselleringen dit. Med et smilefjes. Så jeg tror ikke de ble veldig lei seg for at en tidlig bestilling droppet ut.

Model X avbestilt. EQE SUV bestilt.

akseln

Forsøkte å ringe Tesla flere ganger på servicenummeret, men fikk aldri svar. På tirsdag ringte de for å høre om jeg skulle ta ut bilen. Han forventet helt tydelig at jeg ikke ville det. Muligens fordi jeg ikke hadde svart på leveranseinfo.

Model X avbestilt. BMW IX50 bestilt.

turfsurf

Sitat fra: akseln på lørdag 14. januar 2023, klokken 12:54
Tesla kommer ikke til å selge mange X nå i år hvis de beholder dette prisnivået på X og S. Hvis jeg nå konfigurerer en ny bil tilsvarende den jeg har i bestilling, bikker den 1,4 mill. Jeg har bestilt en BMW IX50 med nesten alt utstyr nå og den havnet på 1,13 mill. X er ikke en 300 tusen bedre bil enn IX.
Nei, hvis man ikke trenger plassen som X tilbyr, så er iX ett bedre alternativ. X  burde ligget i samme prisleiet som iX.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. februar 2023, klokken 10:15
Sitat fra: akseln på lørdag 14. januar 2023, klokken 12:54
Tesla kommer ikke til å selge mange X nå i år hvis de beholder dette prisnivået på X og S. Hvis jeg nå konfigurerer en ny bil tilsvarende den jeg har i bestilling, bikker den 1,4 mill. Jeg har bestilt en BMW IX50 med nesten alt utstyr nå og den havnet på 1,13 mill. X er ikke en 300 tusen bedre bil enn IX.
Nei, hvis man ikke trenger plassen som X tilbyr, så er iX ett bedre alternativ. X  burde ligget i samme prisleiet som iX.

Enig i at X er veldig overpriset. På en annen side, om man klarer seg med plassen som iX tilbyr får man jo en Y til nesten halve prisen. Slik sett kommer neppe iX50 til å selge veldig mye heller, og Tesla får nok av salg.

Jeg har en X75D men hadde aldri kjøpt ny X i dag med de prisene som gjelder nå. Da hadde det blitt en Y LR, og så fikk jeg heller klare meg med de begrensningene som 1600kg hengervekt gir.

Men jeg ender nok heller opp med å beholde min 6 år gamle X i 6 år til ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. februar 2023, klokken 10:25

Enig i at X er veldig overpriset. På en annen side, om man klarer seg med plassen som iX tilbyr får man jo en Y til nesten halve prisen. Slik sett kommer neppe iX50 til å selge veldig mye heller, og Tesla får nok av salg.

Nå er iX allikevel en annen klasse bil en Y, og tilbyr vesentlig mere komfort.

Er ganske tydelig at Tesla ikke har behov for å øke salget av X og S. Skulle gjerne hatt en ny X selv, hadde de vært litt mere robuste. Den gamle hadde så mye problemer med vibrasjoner i understell at jeg ikke gadd å beholde den. Er ikke sikker på om de har fikset det.

X og S fortjener en skikkelig remake.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. februar 2023, klokken 10:29
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. februar 2023, klokken 10:25

Enig i at X er veldig overpriset. På en annen side, om man klarer seg med plassen som iX tilbyr får man jo en Y til nesten halve prisen. Slik sett kommer neppe iX50 til å selge veldig mye heller, og Tesla får nok av salg.

Nå er iX allikevel en annen klasse bil en Y, og tilbyr vesentlig mere komfort.

Er ganske tydelig at Tesla ikke har behov for å øke salget av X og S. Skulle gjerne hatt en ny X selv, hadde de vært litt mere robuste. Den gamle hadde så mye problemer med vibrasjoner i understell at jeg ikke gadd å beholde den. Er ikke sikker på om de har fikset det.

X og S fortjener en skikkelig remake.

Den bør da også tilby mer komfort, til doble prisen. Men jeg tror prisforskjellen er såpass stor nå at salget blir ganske marginalt fremover. Innføringen av vektavgift og moms har forsterket prisforskjellene mye.

Min X fikk noe drivaksler to ganger. Etter gang nr. 2 ble den bra, har ikke opplevd vibrasjoner i etterkant og den har kjørt ca. 70.000km siden det byttet. Jeg kjører dessuten aldri i "low".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. februar 2023, klokken 11:09
Min X fikk noe drivaksler to ganger. Etter gang nr. 2 ble den bra, har ikke opplevd vibrasjoner i etterkant og den har kjørt ca. 70.000km siden det byttet. Jeg kjører dessuten aldri i "low".
Ja, vi fikk byttet fire ganger på 91000km, den siste var en recall som skulle være en endelig fiks. Men det begynte å komme tilbake etter den og.

Dette var jo en ting som ble fremprovosert av litt hard akselerasjon, så typen sjåfør man er påvirker sikkert hvor utsatt man er for det.

IMO skal en bil tåle å brukes, hadde ikke slike problemer med S, 3 og frem til nå Y. Eller I-Pacen for den saks skyld.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. februar 2023, klokken 14:20
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. februar 2023, klokken 11:09
Min X fikk noe drivaksler to ganger. Etter gang nr. 2 ble den bra, har ikke opplevd vibrasjoner i etterkant og den har kjørt ca. 70.000km siden det byttet. Jeg kjører dessuten aldri i "low".
Ja, vi fikk byttet fire ganger på 91000km, den siste var en recall som skulle være en endelig fiks. Men det begynte å komme tilbake etter den og.

Dette var jo en ting som ble fremprovosert av litt hard akselerasjon, så typen sjåfør man er påvirker sikkert hvor utsatt man er for det.

Ja, det kan nok godt stemme. Begge bilene våre står permanent i Chill Mode, så de kjøres ikke hardt. X'en er heller ikke "uncorked" så den er ikke spesielt rask i utgangspunktet (6,1s 0-100 tror jeg det var).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hodetelefoner

Skjer på alle X. Har ikke noe å si hvis man kjører pent. Er høyden på bilen som bestemmer.  Dette vil tesla alltid bytte på X. Frem til de senker bil eller motor..
De nye bilene er billigere å produsere enn de eldre. Så ikke utenkelig at vi får model x til 600k igjen senere. Når de får opp produksjonen.
Prisene er senket med 1-200k i USA nå. Inventory biler. Så det dukker nok opp en refresh X snart?  (Våre model x plaid har radar i cupen og noen rare lykter. Så ting skjer i bakgrunnen).
Vi får håpe de gjør om på hepafilter løsningeren etc også.

np

Har ikke kansellert min bestilling, men tenker jeg gjør det ila dagen. Trist, hadde gledet meg til ny X, er veldig fornøyd med den jeg har nå. Men som andre nevner over, er ikke verdt prisen, langt i fra.
Lurte på om jeg skulle over til en Y. Men er jo en major nedgradering, selv om den er ny. Så jeg går ikke «ned» til Y, i5 eller EQ heller. Tenker jeg beholder X'en jeg har et par år til, så får vi se. Jepp, dukker sikkert opp noen dyre reparasjoner. Men ser at bilen vel har hatt et snitt tap i verdi på over 10K i måneden siden jeg kjøpte den. Lavere verditap fra nå av i forhold til på ny bil, så reparasjoner går opp i opp'ish.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Carboy

Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Vaduz

#28
Var og prøvekjørte en X plaid i uka, en helt fantastisk bil. Hadde trodd den skulle være litt sånn 10% opp fra gamle X/S, men den føltes i en annen liga. Fantastisk musikk anlegg, svært stillegående, flott interiør og seter (de var en tanke harde for meg bare). Adaptiv demping gav en utrolig komfort, og infotainment biten er selvfølgelig vest i verden. Hadde aldri gått for en iX over ny X når LR er en mill nå.
Litt synd med manglende taklast for ski og lite bagasje på 6-7 seteren (gjelder dog alle syv seter SUV-ene).
Eneste aberet er jo de haptiske blinklysene som er keitete, og jeg måtte se på rattet og tenke litt ut av rundkjøring som ikke er ideelt.
Syntes talegjenkjenningen var veldig rask og responsiv, bedre enn i tidligere modeller.
Fikk ikke samme «wow» følelse av ny S vs «gammel» S.
Kanskje en dag når ungene er litt større og kan sitte rett frem og vi ikke trenger barnevogn blir det en X, frem til det så blir det å se på en buzz!

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på fredag 10. mars 2023, klokken 12:17
Hadde aldri gått for en iX over ny X når LR er en mill nå.

LR kommer så vidt jeg kan se på 1,4. Så på nivå med EQS.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA