Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilspådommer i 2023

Startet av Moas, torsdag 29. desember 2022, klokken 14:44

« forrige - neste »

Moas

Nye kinabilmerker vil fortsette å poppe opp i Norge i 2023. De vil til sammen dekke alle bilbehov for både private og næringslivet. Prisene er ofte lave og kvaliteten stadig bedre. Dette får nok konsekvenser for bilkjøpere som har nok å av økonomiske utfordringer ellers. Blir det da stadig flere som velger rene kina-biler som sin neste bil?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

turfsurf

Uten tvil. Salget av "kinabiler" har ikke tatt helt av enda, og med aktører som itererer raskt som NIO, Xpeng, Polestar og BYD er fristelsene store. I tillegg har vi mindre kjente merker som er enda rimeligere.

Produksjonskvalitet i Kina er det nok ingen grunn til å være redd for. Jeg er dog litt mere skeptisk til software og funksjonalitet.

Men ja, det er nok mange som legger prinsippene på hylla og lar lommeboka styre. Og så er det jo noen som synes det er helt greit å kjøpe kinabil.

For min egen del håper jeg europeerne greier å snu seg rundt og ta opp kampen. Foreløpig ligger de ikke så veldig bra an. Tesla bruker og lang tid på å komme i gang med flere modeller.

Tidligere kunne jeg alltid se en bil vi møtte og kjenne igjen merket, men jeg kjenner at jeg begynner å slite nå. Blir interessant fremover...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. desember 2022, klokken 15:25
Uten tvil. Salget av "kinabiler" har ikke tatt helt av enda, og med aktører som itererer raskt som NIO, Xpeng, Polestar og BYD er fristelsene store. I tillegg har vi mindre kjente merker som er enda rimeligere.

Produksjonskvalitet i Kina er det nok ingen grunn til å være redd for. Jeg er dog litt mere skeptisk til software og funksjonalitet.

Men ja, det er nok mange som legger prinsippene på hylla og lar lommeboka styre. Og så er det jo noen som synes det er helt greit å kjøpe kinabil. (...)

Et lite varsko der altså, som jeg syns det er greit å være klar over. De aller fleste er jo allerede bedøvet av alle data de sender videre til Google, Facebook osv uten å tenke over det, så hvorfor skal det være så ille å sende data til Kina? Nordmenn er ikke kjent for å være prinsippfaste, vi skal bare karre til oss det vi kan. Først meg selv, deretter meg selv osv. Og sånn går no dagan.  ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

automat

#3
Sitat fra: Svein_H på torsdag 29. desember 2022, klokken 16:56

Et lite varsko der altså, som jeg syns det er greit å være klar over. De aller fleste er jo allerede bedøvet av alle data de sender videre til Google, Facebook osv uten å tenke over det, så hvorfor skal det være så ille å sende data til Kina? Nordmenn er ikke kjent for å være prinsippfaste, vi skal bare karre til oss det vi kan. Først meg selv, deretter meg selv osv. Og sånn går no dagan.  ;)

Det er litt forskjell på å dele data med selskap i et alliert land vi har et nært forsvars- og sikkerhetspolitisk samarbeid med, og å dele det med kinesisk etterretning. Det første er kanskje dumt, det andre kan innebære en trussel. (Avhengig av hva du jobber med og hvem du kjenner.)

Fra PST's trusselvurdering 2021:
"Kinesiske myndigheter har svært god adgang til å pålegge kinesiske bedrifter å handle i statens interesse. Bedriftene kan inngå ulønnsomme avtaler i utlandet for å skaffe myndighetene hjemme informasjon og innflytelse."
https://www.pst.no/alle-artikler/trusselvurderinger/nasjonal-trusselvurdering-2021/
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: automat på torsdag 29. desember 2022, klokken 17:20
Sitat fra: Svein_H på torsdag 29. desember 2022, klokken 16:56

Et lite varsko der altså, som jeg syns det er greit å være klar over. De aller fleste er jo allerede bedøvet av alle data de sender videre til Google, Facebook osv uten å tenke over det, så hvorfor skal det være så ille å sende data til Kina? Nordmenn er ikke kjent for å være prinsippfaste, vi skal bare karre til oss det vi kan. Først meg selv, deretter meg selv osv. Og sånn går no dagan.  ;)

Det er litt forskjell på å dele data med selskap i et alliert land vi har et nært forsvars- og sikkerhetspolitisk samarbeid med, og å dele det med kinesisk etterretning. Det første er kanskje dumt, det andre kan innebære en trussel. (Avhengig av hva du jobber med og hvem du kjenner.)

Fra PST's trusselvurdering 2021:
"Kinesiske myndigheter har svært god adgang til å pålegge kinesiske bedrifter å handle i statens interesse. Bedriftene kan inngå ulønnsomme avtaler i utlandet for å skaffe myndighetene hjemme informasjon og innflytelse."
https://www.pst.no/alle-artikler/trusselvurderinger/nasjonal-trusselvurdering-2021/

Nettopp derfor jeg tok det opp. Nå handler det ikke lenger bare om Big data, som de fleste gladelig deler uten å tenke over hva de svarer Ja til i en app, men også om hvor dataene havner og hva de blir blir brukt til. Det er mange som begynner å bli skeptiske til å lagre data på servere som USA har tilgang til, men det snakkes det ikke høyt om siden de er en "alliert". Videre diskusjon rundt det trenger vi ikke ta her.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Moas

#5
Oppsummering 1 halvår i 2023:

ca. 4,2% andel kinabiler av det totale elbilsalget

ca. 2600 stk kinabiler vs. ca. 61500 totalt.

Ref: https://www.aftenposten.no/motor/i/5Bv7M1/magert-foerste-halvaar-for-de-kinesiske-bilmerkene

Det er observert nesten total salgstopp hos enkelte kinamerker (som Hongqi), mens andre har gått ned mye i salg (Polestar, Byd). I mellomtiden har det poppet opp med nye kinamerker som ikke er på salgslistene ennå.

Er det mulig for bilmerker å overleve i Norge med kanskje bare 10 solgte biler i året? (Hongqi, Voyah etc.?)
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

HK

#6
Jeg er en sv dem som har stor tro på kinabiler. I 45 år har jeg kjørt ny Mercedes , men denne gangen har jeg brutt mønsteret med Byd Han kjøpt rett før nyttår.

Ja, det er ikke Mercedes mht software, men foreløpig er mye ryddet opp i med oppdateringer. Kvaliteten ellers oppfatter jeg som skyhøyt over TM3 som jeg også har kjørt mye. Supert støynivå og god komfort. Livet som pensjonist er en nesten evig roadtrip  Europa rundt.Er spent på lfp batteriet med tiden for hurtiglading er mer regel enn unntak. Med enfas 32a er ac lading bare tull rundt i Europa med 11 kw 3 fas stolper og 4 timer makstid. Foreløpig etter 20k.km ser alt normalt ut.

ToWalkOrDrive

Oh lord....
Vi har ikke engang gjort ferdig sistemåned i kvartalet. Likevel troner Tesla på topp med god margin.
....og nå kommer Model 3 med oppdatert modell og...kanskje den og begynner å selge igjen.
Model Y altså...
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Ja jeg lurer på hvem er alle de som kjøper model y, markedet må jo bli metta snart
Model 3 2019 LR Rwd

Rosstopher

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 01. september 2023, klokken 16:12Ja jeg lurer på hvem er alle de som kjøper model y, markedet må jo bli metta snart

Ja, det tenkte jeg også her om dagen. Men hvordan er balansen i markedet? Det ble solgt rekordmange biler i fjor, men hvordan er fordelingen mellom biltyper? Selges det f.eks. ca. like mange SUVer som normalt, bare at en veldig stor andel av de er Model Y? I så fall er det jo ingen grunn til at markedet skal bli mettet. Hvis det derimot har blitt solgt altfor lite av andre biltyper som folk har behov for så vil jo trenden snu etter hvert.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

SitatSelges det f.eks. ca. like mange SUVer som normalt, bare at en veldig stor andel av de er Model Y?
Det tror jeg...

E_S

Sitat fra: Moas på mandag 10. juli 2023, klokken 09:20Er det mulig for bilmerker å overleve i Norge med kanskje bare 10 solgte biler i året? (Hongqi, Voyah etc.?)

Alt er mulig siden det skjuler seg svære konsern bak disse merkene, som uansett har finansielle muskler til å være tilstede selv om det per i dag ikke er lønnsomt. Der Hongqi og Voyah "sliter" er at de har store og dyre biler som i utgangspunktet tilhører et segment hvor det er lite fart om dagen med høye renter etc., og i tillegg har biler som blir truffet hardt av dagens avgiftsregime med moms over 500k og vektavgift. Med unntak av noen issues jeg er sikker på at de får løst, virker jo bilene jevnt over bra, og de er flinke på å lage premiumfølelse og presisjon.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA