Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EV6 58kWh AWD fornuftig kjøp?

Startet av vinterdekk, tirsdag 27. desember 2022, klokken 23:06

« forrige - neste »

vinterdekk

Budsjett AWD: EV6 m/58kWh.

Jeg antar BOS selger få av disse, kan det være ett fornuftig kjøp?

Så vidt jeg har funnet ut fra litt leting på nett, korriger meg gjerne:


  • 58kWh er nettokapasitet.
  • Kia har kommet med forvarming av batteri ved navigering til DC lader.
  • Tar egentlig ikke så lang tid å lade til 90% når man trenger litt ekstra. *
  • Virker tilsynelatende effektiv i kulden.
  • Greit utstyrt fra utstyrsnivå Active.

Kia EV6 AWD 58 kWh ligger i samme prisområde som VW ID.4 PRO 4MOTION, men ID.4 har 77 kWh netto. Det kan vel tale litt i mot EV6.

* I alle fall 30kW ved 94% SOC på 77kWh versjonen. https://www.tu.no/artikler/test-pa-papiret-har-kia-ev6-revolusjonerende-ladeegenskaper-men-ikke-i-hostkulda/515137
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

thomasez

Om målet er få en bil kjapt uten å måtte betale overpris er det nok helt kurant.

Vi hadde klart oss med det batteriet i 99% av alle tilfeller. Jo mer lading som blir tilgjengelig og med batteriforvarming, jo mindre stress er det uansett.

Ev6-en vår ble kjøpt fordi det var umulig å kjøre Leaf til Trysil (fra Oslo) uten ladestopp og ladestopp betydde kø. Om man for eksempel skulle vært nervøs for turen opp har det nå kommet en haug fler ladere i Elverum så de få gangene en 58KWh ikke ville nådd fram ville det gått kjapt å fylle på med strøm og burger. Mest sannsynlig hadde bilen vært lada ferdig før man fikk burgeren.

Men som med RWD bør man huske at Folket på død og liv må ha firhjulsdrift og stort batteri, så bruktverdien og salgbarheten vil være dårligere.

vinterdekk

Takk for svar, og godt poeng med bruktverdi ved salg. Jeg ser at det er endel 58kWh RWD på Finn, men 58 kWh AWD virker overraskende fraværende på Finn selv om Kia Norge har dette i prisoversikten. Tilsynelatende bedre nyttelast i vognkortet på 58 kWh er nok også ett argument hvorvidt man trenger største batteri eller ikke.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Bjoris

Grunnen til at få kjøper 58 kwh er at det tross alt bare er 30.000 å spare på å velge minste batteri. Går en for AWD og minst batteripakke får en den bilen som går korteste av alle EV6ene. Det tror jeg neppe blir noen hit på bruktmarkedet.

Hvis en skal ha bilen lenge og ikke er så opptatt av 2. håndsverdi  OG ikke trenger rekkevidden så kan det gi mening å kjøpe 58 kwh, men ellers mener jeg det er en dårlig investering.

Husk også at det er ikke ideelt å lade til 100% hele tiden OG det er stressende for de fleste å kjøre bilen helt ned mot 0 før lading. I praksis er derfor rekkevidden mye kortere enn det som oppgis.




vinterdekk

#4
Med større vekt og moms på alt over 500K blir vel forskjellene mye større. Kia har ikke oppdatert prisene for 2023 ennå, får bare en txt fil når jeg forsøker å laste ned.

Ja tenkte litt på at det kan være ugunstig om man blir avhengig av å lade til 100%. De to versjonene med kortere rekkevidde hadde kanskje kledd bedre å komme med LFP batterier som tåler slikt bruk bedre.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Moas

#5
Går man for "små" batterier så er det viktig med lavt forbruk og godt ladenettverk. Med f.eks. Tesla så har jeg levd fint med SR batteri på lange EU turer. I motsatt fall ville jeg valgt stort batteri. 4x4 er, etter å hatt det før, det siste jeg hadde kastet bort pengene på
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

vinterdekk

Sitat fra: Moas på tirsdag 03. januar 2023, klokken 16:36
[...] 4x4 er, etter å hatt det før, det siste jeg hadde kastet bort pengene på

Egentlig litt enig. Men jeg er blitt litt lei å leve med hjulspinn og kloring, og usikkerhet om føret tillater bakkestart, fra desember til mars.

La inn bestilling på id.4 4motion etter at jeg opprettet denne tråden, ble dårlig tid å bestemme seg pga. prisøkning hos VW og da gikk ev6 58kWh alternativet ut.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

daktari

Blir ikke galt med ID.4 4motion.

Til det opprinnelige spørsmålet tenker jeg også 58 kWh blir for snaut til vinterbruk i Norge, med mindre man kun skal bruke bilen lokalt.

Hvis det er en pendlerbil med max 10 mil kjøring daglig så ville jeg uansett valgt en mindre og billigere bil.

Hvertfall for oss, med en god del motorvei og bruk av takboks vil mindre batteri enn de 78 kWh netto ID.4 har være for lite til famillie- og hytteturer på Østlandet.

Derfor utgikk iX40, iX1 også med sine noen-og-60. Ev6 tapte på andre saker men også 72 vs 78 kWh netto bidro negativt. Droppet også ID.buzz da økt forbruk kutter 100 km wltp, dvs ca 20% mindre enn ID.4, og da blir det helt marginalt for oss.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Ja, tror det var rett valg å binde seg til en avtale om ID.4. Rekkevidde er ikke noe tema med den.

Var egentlig meningen at jeg skulle ha Subaru Solterra, men der har de ikke lyktes med forbruk og lading. Det virker som at med EV6 58kWh så får man bedre utnyttelse av batteriet enn Solterra/bZ4X med effektiv bil, raskere lading, mulighet til V2L og forvarming før DC.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Bjoris

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 03. januar 2023, klokken 15:07
Med større vekt og moms på alt over 500K blir vel forskjellene mye større. Kia har ikke oppdatert prisene for 2023 ennå, får bare en txt fil når jeg forsøker å laste ned.

Ja tenkte litt på at det kan være ugunstig om man blir avhengig av å lade til 100%. De to versjonene med kortere rekkevidde hadde kanskje kledd bedre å komme med LFP batterier som tåler slikt bruk bedre.

Det blir 37.500 med mva. Fremover tror jeg markedet blir krevende for oss flippere, til og med GT Line som nesten er umulig å få fatt i selges nå under listepris så hadde jeg ikke bestilt ville jeg nå gått i bruktmarkedet og kjøpt en helt nye som bare er tatt ut for å selges. De som tok ut disse i 2022 sitter på stor gevinst og  jeg tror noen av dem kan forhandles med når de ser at bilen ikke selges så lett som de trodde.

OleBrum2

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 27. desember 2022, klokken 23:06
Budsjett AWD: EV6 m/58kWh.

Jeg antar BOS selger få av disse, kan det være ett fornuftig kjøp?

Så vidt jeg har funnet ut fra litt leting på nett, korriger meg gjerne:


  • 58kWh er nettokapasitet.
  • Kia har kommet med forvarming av batteri ved navigering til DC lader.
  • Tar egentlig ikke så lang tid å lade til 90% når man trenger litt ekstra. *
  • Virker tilsynelatende effektiv i kulden.
  • Greit utstyrt fra utstyrsnivå Active.

Kia EV6 AWD 58 kWh ligger i samme prisområde som VW ID.4 PRO 4MOTION, men ID.4 har 77 kWh netto. Det kan vel tale litt i mot EV6.

* I alle fall 30kW ved 94% SOC på 77kWh versjonen. https://www.tu.no/artikler/test-pa-papiret-har-kia-ev6-revolusjonerende-ladeegenskaper-men-ikke-i-hostkulda/515137

Slik det er nå er Tesla model Y langt bedre priset ift til hva du får. Nesten ikke vits å se på andre merker før prisen justeres ned. Ikke kjøp bil før disse kommer...med mindre du går for Tesla da.

vinterdekk

Dumt å vurdere noe annet enn Tesla Model Y nå ja, men ID4 var bra priset ift. resten for en måned siden når jeg bestilte. Elbilkjøp føles veldig uforutsigbart.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Bjoris

#12
Enig i at det ikke er vits å tenke ny bil fra andre enn Tesla, men med Tesla må en vite om en kan leve uten sensorer på ubestemt tid og en bil som er sportslig satt opp uten HUD eller skjerm foran fører. Men bevares mye er bra også. Skal en sammenligne mest mulig like biler så må en legge både annen farge enn hvit og EH AP, då er en fort mot 600, men de fleste satser på helt lik bil som naboen og har lite bruk for Summon. Har pt ikke brukt det mange ganger på Ioniq 5en vi har nå feks, men likevel kjekt å ha for oss som liker duppeditter

Det smarteste nå er nok å kjøpe av oss flippere, vi kan se langt etter de store gevinstene vi kunne fått før markedet snudde. Thats life, mange gode kjøp på andre merker om dagen...

Tror Tesla ganske snart begynner å sette opp prisene igjen og ting vil normaliserer ser litt, men langt under galskapen frem til Aug 2022...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA