Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blinking ut av rundkjøring

Startet av btsvennes, tirsdag 27. desember 2022, klokken 22:21

« forrige - neste »

btsvennes

Da var X Plaid på plass i garasjen. Må si at den er et virkelig step up i forhold til kjørekomfort sammenlignet med Model Y. Men yoke-rattet er vanskelig å bli venn med. Forsåvidt greit under vanlig kjøring, men f.eks. blinking ut av rundkjøring er vanskelig. Noen dom har funnet en god teknikk?
2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Videoen viser kun at rattet er byttet ut, blinklys knappene er fortsatt på samme sted
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

MuskElBil

#3
S3XY buttons :+1:
Iflg lista her er blink på refresh S/X støttet nå.
https://enhauto.com/button-functions
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

geear

Sitat fra: MuskElBil på onsdag 28. desember 2022, klokken 04:37
S3XY buttons :+1:
Iflg lista her er blink på refresh S/X støttet nå.
https://enhauto.com/button-functions
Hos meg viser linken din at Accessibility left og right turn IKKE er støttet på 2021+ S og X.

MuskElBil

Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 08:25
Sitat fra: MuskElBil på onsdag 28. desember 2022, klokken 04:37
S3XY buttons :+1:
Iflg lista her er blink på refresh S/X støttet nå.
https://enhauto.com/button-functions
Hos meg viser linken din at Accessibility left og right turn IKKE er støttet på 2021+ S og X.
Sjekk en gang til, 3 nederste linjer under accessibility : Yoke left turn, yoke right turn og yoke high beam.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

geear

Se der ja, hvorfor kunne ikke det bare vært et kryss på "Left turn" og "Right turn"?  :P

avelon

Er spent på hvordan det blir å blinke ut av rundkjøring selv. Får svaret i dag.

Er det noen som har testet disse "sexy" buttons og kan si noe om det fungerer greit?

Norse Machine Service

Har bare hatt den noen få dager selv og må si vi er fantastisk fornøyd så langt.
Blinking i rundkjøring er en utfordring men ikke helt umulig selvom man må tenke litt utenfor boksen.

1 Rett frem i rundkjøring bør ikke by på problemer. Her vil man ikke svinge så mye på Yoke-rattet at man må slippe normalgrepet så dette er en forholdsvis enkel blinkemanøver.

2 Venstresving i rundkjøring er litt mer utfordrende, da rattet må svinges så mye at normalgrepet må slippes. Husk å tenke på at ved blinking til høyre er det alltid blinkesymbolet som peker inn mot senter av rattet som skal brukes. Når du da har sluppet normalgrepet og blinkesymbolene brått er på høyre side vet du at symbolet som peker mot senter er det som skal brukes. Høyre hånd har da naturlig grep på rattet på siden med blinkesymboler og du kan trykke på riktig blinkesymbol. Dette krever selvfølgelig litt øvelse og planlegging på forhånd nå i starten men jeg har ihvertfall fått det til å fungere.

Lykke til🙂
2023 Model X Plaid
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 27. Desember 2022

2019 Model 3 Performance
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 22. Mars 2019

Motorwatt

Har noen funnet fordeler med yoke vs vanlig ratt?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 30. desember 2022, klokken 09:46
Har noen funnet fordeler med yoke vs vanlig ratt?
To som er åpenbare. Sikt til IC og mindre i veien inn/ut av bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Norse Machine Service

Sitat fra: turfsurf på fredag 30. desember 2022, klokken 11:54
Sitat fra: Motorwatt på fredag 30. desember 2022, klokken 09:46
Har noen funnet fordeler med yoke vs vanlig ratt?
To som er åpenbare. Sikt til IC og mindre i veien inn/ut av bilen.
Og i tillegg er funksjonene veldig synlige rett på rattet. Oversiktlig og intuitivt. Deilig å slippe avanserte flerfunksjonsspaker i bakkant.
2023 Model X Plaid
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 27. Desember 2022

2019 Model 3 Performance
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 22. Mars 2019

geear

Sitat fra: turfsurf på fredag 30. desember 2022, klokken 11:54
Sitat fra: Motorwatt på fredag 30. desember 2022, klokken 09:46
Har noen funnet fordeler med yoke vs vanlig ratt?
To som er åpenbare. Sikt til IC og mindre i veien inn/ut av bilen.
Enig i at følelsen av fri sikt til IC er bra, men i realiteten oppleves det for meg som løsning på et problem jeg ikke har. Finner som regel en god sitteposisjon der jeg også ser IC. Og i Model Y og 3 er det helt ikke-eksisterende problem, fordi det er løst på en helt annen måte. Kunne vært gjort slik i X og S også. Selv om det føles billigere, så fungerer det overraskende bra.

Mindre i veien inn og ut av bilen? For det første så har bilene easy entry, og for min del er det også løsning på et problem jeg ikke har, så det er avslått i mine biler. Skjønner ikke helt hva fjerning av toppen av rattet hjelper på adkomsten inn i bilen, pleier ikke stappe hodet inn over rattet når jeg går inn og ut. På toppen av det hele så er yoke-rattet bredere i bunn enn standardrattet, så det kan til og med være en ulempe for å komme inn og ut?

Sitat fra: Norse Machine Service på fredag 30. desember 2022, klokken 13:11
Og i tillegg er funksjonene veldig synlige rett på rattet. Oversiktlig og intuitivt. Deilig å slippe avanserte flerfunksjonsspaker i bakkant.
Hva har det med yoke-utformingen å gjøre?

avelon

Kan med trygghet si at rundkjøringer ikke kommer til å være et problem. Som Norse Machine over her sier så er det bare å tenke at pila skal peke mot rattet, tok meg ca 1.5 rundkjøringer å bli vant med. Antar at dette blir helt automatisk etterhvert med litt muskelminne på plass.

Forøvrig, en helt sinnsyk herlig bil. Overrasket meg selv i å si «å helvette» da jeg (nesten) ga bånn gass ut av påkjøringsrampa i 80kmt. (Og jeg har kjørt X ludi i et par år nå) Honeymoon her nå :)

Hodetelefoner

Ulempen er at man må vri rattet 90° ekstra på en del steder.
Smartingene hos Tesla syns vi hadde for rask styring på de eldre X bilene...
(2019 og 2023 her. Så litt sjokk å gå i mellom bilene).
Frister å lage hurtigere styring. Men usikker på hva autopilot syns om det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA