Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjenopprette fabrikkinnstillinger

Startet av Terje Moe, søndag 25. desember 2022, klokken 14:34

« forrige - neste »

Terje Moe

#15
Takk for svar begge to.
Jeg surfet litt i går på forskjellige forum og fant dette innlegget på Reddit:https://www.reddit.com/r/BMWi3/comments/lsjo9g/testing_a_12v_battery/, se litt ned på siden under innlegget til mlov90.

Her sies det, enkelt oversatt at beste måten å lade i3  på med ekstern lader er upstream of the IBS, det vil si fra 2 punkter som kommer direkte fra DC/DC omformeren, rett på kablene som kommer fra laderen, se vedlagte bilde. Noen som har noen erfaring med denne måten å lade på?


Orbit

Teknisk sett, kan jeg ikke se det spiller noe rolle om du kobler til laderen foran eller bak. Lokasjonene er sammenkoblet med tykke kabler/chassis. Men strømmen har uansett kortest vei å gå når tilkoblingen er nær batteriet.

Jeg antar du har tenkt å permanent montere en Ctek-kontakt, og så koble på lader ved behov. I så fall er foran langt å foretrekke, da det er mye mer fukt/salt/skitt i motorrommet bak. Jeg ser heller ikke hvordan du lett skal kunne dra kabling fra motorrommet til et sted å sette ladekontakten, uten å måtte gå gjennom det som skal være vanntette barriærer, f.eks gulvet i baggasjerommet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Terje Moe

#17
Jepp, det var tanken, ikke sikkert jeg kommer til å bruke den mye, men bare for sikkerhets skyld. Synes det ser veldig vanskelig ut å komme til + polen på batteriet, men det går vel når man får brettet tilbake det røde dekslet. Det ser også ut til at det er plass på skruen til pluss klemmen for å montere øye terminalene uten å løsne noe på klemmen, bare bruke en ekstra mutter på topp av klemmen. Det ser verre ut med klemmen til -polen, går uti fra at sensoren bør direkte på batteriet og ikke på et karrosseripunkt for å få nøyaktig avlesning? Har egentlig bare sett bilder av biler som har montert 20 ah batterier, men slik jeg forsto det har min 40 ah batteri, kanskje klemmene da kommer litt lenger fram, eller?

Kommer først til å prøve metoden med å låse opp/igjen dør, eller bare låse dør som det foreslås og samtidig montere en ctek battery sense(kjøpt i dag) for å holde øye med battery status, kan lagre opp til 3 mnd data og øverføre dem via bluetooth til telefon, leser ut fyllingsgrad, spenning og temperatur. Går ut fra at man da kan se syklus på hvor lenge det faktisk lades hver gang.




Orbit

Sitat fra: Terje Moe på lørdag 31. desember 2022, klokken 01:29
Det ser verre ut med klemmen til -polen, går uti fra at sensoren bør direkte på batteriet og ikke på et karrosseripunkt for å få nøyaktig avlesning? Har egentlig bare sett bilder av biler som har montert 20 ah batterier, men slik jeg forsto det har min 40 ah batteri, kanskje klemmene da kommer litt lenger fram, eller?
Jeg skrev 40 Ah (husket feil) i et tidligere innlegg (rettet til 20 Ah etterpå), men du har nok også 20 Ah som alle andre. Jordingspunktet er mer enn nøyaktig nok for spenningsmåling (kort , tykk kabel derfra til batteriet). Men regn med at bilen kan bli spenningsløs når du kobler fra dette, så deaktiver høyspenningsbatteriet først. Uheldigvis er det en hettemutter der, så den må helt av for å koble på noe mer (dersom du ikke splitter øyet for å lage en gaffel i stedet).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Terje Moe


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA