Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gjenopprette fabrikkinnstillinger

Startet av Terje Moe, søndag 25. desember 2022, klokken 14:34

« forrige - neste »

Terje Moe

Hei
Jeg har en BMW i3 2021 mod som har begynt å oppføre seg rart.
Det startet etter at BMW for ca 3-4 uker siden automatisk oppdaterte MyBMW appen, jeg fikk da ikke lenger mulighet for forvarming av bilen, hverken fra appen eller via bilen sin interface. Når jeg trykker ned navigasjonshjulet i midtkonsollen for å bekrefte at jeg vil starte forvarming "nå", så ser jeg en orange hake for et sekund eller så, og så er det borte, jeg får således ikke valgt forvarming.

Jeg fikk epost fra BMW om å restarte systemet ved å holde av/på/volum knappen i bilen inne i mer enn 30 sek, men ingen restart blir inisiert. Jeg fikk også beskjed om å oppdatere BMW tjenestene i bilen, dette har heller ikke hjulpet.

Så i går får jeg plutselig opp en melding om at jeg ikke har kontakt med nøkkelen og at jeg må holde den til rattstammen, så kommer melding om at batteriet snart er tomt for strøm og at jeg må kjøre en lang tur for å lade det opp, dette gir vel for meg ikke så mye mening med en el-bil, hvilket batteri er det snakk om, 12V batteri eller nøkkelbatteri? Jeg tok ut batteriet i nøkkelen når jeg kom hjem og målte det til 3.0V, så jeg skiftet det for sikkerhets skyld med et nytt.

Jeg har nå også slettet bilen fra appen og slettet appen på min iphone og slettet telefonen min fra bilen, men ingenting ser ut til å hjelpe, derfor når jeg gikk inn i menyen på bilen ser jeg at det er en mulighet for å tilbakestille til fabrikkinnstillinger, men ingenting hender når jeg trykker for å tilbakestille, jeg ser også at man kan oppgradere programvaren. Vil oppdatering av programvaren tilbakestille systemet til fabrikkinnstillinger, eller blir gjeldende innstillinger beholdt ved oppdatering?

Noen gode råd for å løse dette, det er nå i vinterkulden jeg trenger forvarming?

Terje

RJK

Det er nok 12V-batteriet som trenger lading, ikke nøkkelen. Grunnen til at du blir bedt om å holde nøkkelen opp mot startknappen, er for å verifisere tilgang, da den ikke vil bruke strøm på trådløst i form av Wifi eller Blåtann. Du bruker istedet NFC da, tipper jeg.

Løsningen er derfor å gjøre som du blir bedt om, å ta deg en kjøretur om du ikke har lader for 12V, slik at bilen kan levere strøm fra hovedbatteriet til 12V-batteriet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Terje Moe

Hei
Takk for svar, trodde ladekabel fra ladeboks ga strøm til både hoved batteriet og 12V batteriet, men jeg skjønner nå at uten bruk av bilen blir 12V batteriet utladet  En merkelig måte å gjøre ting på synes jeg, det burde vel vært enkelt å inkludere en 12V lader i systemet når man alikevel er koblet til strømnettet, spesielt om man skal lagre bilen over tid når man for eks. er på ferie.

Terje

RJK

Helt enig i dette. Men når de ikke har gjort det bedre, så må man tilpasse seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Terje Moe

#4
Et lite spørsmål: siden jeg bruker bilen så lite(3000 km på to år) så tenker jeg nå å installere en CTEK I1225 lader for fast montering i bilen for lading av 12V batteriet, men kan man lade 12V batteriet samtidig med hoved batteriet fra veggboksen, eller må jeg vente til hoved batteriet er frakoblet veggboks? Noen som vet hvor mange AH 12V batteriet i en 2021 mod i3 har, eventuelt hvor jeg kan finne det uten å demontere bilen?

Terje

Orbit

#5
Jeg tror du er feilinformert tidligere på tråden. 12V lades (ved behov) både ved at tenningen er på, og når hovedbatteriet lades - også på "avslått" bil. i3 har (jeg tror som eneste elbil) også en innebygd nødlader (tilsvarendende ctek eksternlader) som kan lade opp 12V selv om både dette og hovedbatteriet er helt dødt. Dette gjøres via vanlig AC ladekabel og litt strømgjerrig elektronikk i bilen som kan leve kun på pilotsignalet fra ladekabelen, som klarer å signalere tilbake til ladekabel/-stasjon om at den skal koble inn strømmen.

12V-batteriet er 20 Ah. Du finner det ved å ta av deksel under panser på passasjersiden (borrelåsfeste). Ved bytte, må du også skru ut "frunk"-en. For å koble til vedlikeholdslader, er det bedre å gå via fordelingsboks for 12V som sitter på samme sted. Det er også et jordingspunkt i nærheten, som er lettere tilgjengelig enn batteripolen. Jeg mener å ha sett i BMW sin dokumentasjon at man ikke skal lade 12V-batteriet selv. Det kan nok komme i konflikt både med bilens egen DC/DC-omformer, mens også den innbeygde nødladeren. Det skal heller ikke være noe behov for det. Det er et AGM-batteri, med veldig lav selvutlading. BMW anbefaler langtidsparkering med tilkoblet lader.... selv om dette virker litt rart i forhold til å bli stående med 100% SoC over lang tid.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Terje Moe

#6
Jeg synes nok der er rart jeg også, men jeg var hos Bilia på Skøyen i dag og fikk pratet med en av deres mekanikere. Jeg forklarte problemet mitt og han sa at det mest sannyligvis var lite strøm på 12V batteriet, så han sa jeg måtte lade det opp, jeg protesterte og sa at jeg (også) hadde lest på en av BMW sine sider at de ikke anbefalte å koble til lader på batteriet når det var montert i bilen. Han stusset over dette og jeg så at han slo det opp i systemet sitt, hvor han spurte om prosedyre for utladet batteri: svaret var, lad opp batteriet eller kjør en lang tur. Han sa også at bilen ikke lader 12V batteriet ved lading av hovedbatteriet som jeg hadde trodd, kun ved kjøring via en omformer, han klagde på at jeg brukte bilen for lite, haha!

Jeg tipper det du sikter til bare er en nødlanding for å få igang bilen/systemet igjen, men ikke en oppladning/toppladning av 12V batteriet, men jeg vet ikke?

Jeg fant også desverre denne, hvor BMW i3 har fått hovedrollen litt ned i artikkelen: https://elbil.no/slik-loser-du-problem-med-flatt-12-voltsbatteri/

Terje

Orbit

Det med nødlading er som du sier bare for å få 12V opp på et nivå der resten av elektronikken kan startes opp. Topplading gjøres deretter med den vanlige DC/DC-omformeren. I følge "BMW university" (opplæringsmateriell fra BMW) lades 12V-batteriet (ved behov) så lenge høyspenningselektronikken (EME) er i drift, noe den er både i kjøremodus og ved lading av hovedbatteriet. Jeg får uansett anledning til å sjekke om 12V lades ved lading av avslått bil i morgen, oppdaterer tråden da.

(Den siste modusen i utklippet nedenfor brukes bare for å tømme energi ut av høyspenningselektronikken og over i 12V-batteriet ved stans av bilen, da det er krav om at elektronikken skal være spenningsløs etter to minutter. Ved å dumpe det over i 12V, kan dette kjøres på under 5 sekund. Og dersom 12V-batteriet mangler/ikke kan ta imot denne enerigen, brennes dette av som varme i en egen motstand, men det kan ta opptil 2 min)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Terje Moe

Takk takk, venter i spenning, for jeg må løst dette på en god måte uten å måtte begynne å tvangkjøre bilen. Jeg har også et spørsmål som sikker er veldig dumt, men skitt au(ingen dumme spørsmål, bare dumme svar, eller?): jeg mener å huske for noen tid tilbake at jeg leste en artikkel om biler som ble gitt strøm vi sigarettplugg når de trengte starthjelp, kan man lade for enkelhets skyld gjennom denne pluggen? Strømmen er vel ikke retningsbestemt, men det kan vel kanskje være andre gode grunner for at man ikke skal gjøre dette, eller at det faktisk ikke virker?

Orbit

Sitat fra: Orbit på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:14
Jeg får uansett anledning til å sjekke om 12V lades ved lading av avslått bil i morgen, oppdaterer tråden da.
Nå har bilen stått til lading i over to timer, lukket og låst. 12V-spenningen ligger fremdeles litt over 14V, dvs 12V-batteriet blir ladet. (Jeg sjekker spenningen ved å se gjennom sideruta på et voltmeter som er tilkoblet inni bil, uten å låse opp eller aktivere bilen på noen måte).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: Terje Moe på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:42
Jeg mener å huske for noen tid tilbake at jeg leste en artikkel om biler som ble gitt strøm vi sigarettplugg når de trengte starthjelp, kan man lade for enkelhets skyld gjennom denne pluggen? Strømmen er vel ikke retningsbestemt, men det kan vel kanskje være andre gode grunner for at man ikke skal gjøre dette, eller at det faktisk ikke virker?
Sigarett-pluggene (alle tre) kobles fra 12V litt tid etter at bilen er parkert (for å hindre uttapping av 12V). Det er derfor ikke mulig å bruke dem til dashcam som skal virke på parkert bil. Av samme grunn, vil det heller ikke være mulig å lade batteriet denne veien (uten at bilen er påslått).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Terje Moe

#11
Takk, takk, henger jo egentlig ikke på greip at mitt 12V batteri da er utladet siden min bil alltid er koblet til strøm, men det er det, nå er det ikke engang nok strøm til å få trigget opplåsning med å bruke hånden inne i håndtaket, må bruke fjernkontroll.

Terje

Terje Moe

Hei igjen

Så jeg har kjøpt en lader, Orbit har du et bilde av hvor du mener det er best å koble til lader utenom batteriet? Jeg har ikke 100% bestemt meg for å bruke lader, da jeg kom over noen poster som synes å verifisere hverandre, de beskriver at lading skjer i en begrenset tidsperiode etter oppvåkning av bilen, men ikke konstant, perioden ser ut til å være mer enn 30 min. Prosedyren er enkel hvis en har tilgang til My BMW app, lås opp og lås bilen 1-2 to ganger i uken, så vil det trigge 30 min+ lading.

https://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=16922
Another alternative that I have been using lately because of infrequent driving during the pandemic is to remotely unlock/lock the doors using the BMW Connected app. This starts the high-voltage system and DC-DC converter, so 12 V battery charging commences. After 30 minutes, I gave up timing how long the high-voltage system would remain on after an unlock or lock event, so I know that it's at least 30 minutes. So I send an unlock immediately followed by a lock command once per week so that the 12 V battery will be charged for at least 30 minutes each week. If one is confident that the BMW Connected app can reliably connect to its server which can reliably connect to one's i3's telematics module, it would be possible to charge the 12 V battery remotely while anywhere with an Internet connection. The 12 V battery's energy capacity is only 20 Ah x 12 V = 0.24 kWh compared with a 60 Ah battery pack's 18.8 kWh energy capacity when new. Even at a 50% charge level, the high-voltage battery pack could charge the 12 V battery from empty to full 39 times assuming no charging losses, so there's no concern about discharging the high-voltage battery pack while charging the 12 V battery remotely.

https://www.youtube.com/watch?v=CsZ8odO8L7c&ab_channel=bmwi3diy

Terje

moonbuggy

#13
Så vidt jeg husker, så går vel i3 i "dvale" også når man er plugget inn, en kort tid etter at batteriet når 100%.
12 V batteriet lades når bilen lader, ikke når den er i dvale.
M.a.o. når du kjører svært lite og står plugget inn, så er antagelig bilen i dvale i svært lange perioder med litt belastning på 12v batteriet (alarm osv.). HV batteriet taper ca. 1% i måneden, så periodene den "vekkes" blir deretter.
Du er heller ikke den første som rapporterer om utlladet 12V batteri, selv om bilen står oppkoblet. Som sagt, når fulladet går bilen i dvale.
Metoden du siterer over er jo en grei måte å lade batteriet på. Står bilen i lang tid, burde jo en gang i uken holde lenge. Personlig ville jeg vært mer bekymret for HV batteriet, som neppe har godt av å være 100% ladet hele tiden. (Selv om BMW sier noe annet)

Orbit

#14
Sitat fra: Terje Moe på torsdag 29. desember 2022, klokken 23:31
Så jeg har kjøpt en lader, Orbit har du et bilde av hvor du mener det er best å koble til lader utenom batteriet? Jeg har ikke 100% bestemt meg for å bruke lader, da jeg kom over noen poster som synes å verifisere hverandre, de beskriver at lading skjer i en begrenset tidsperiode etter oppvåkning av bilen, men ikke konstant, perioden ser ut til å være mer enn 30 min. Prosedyren er enkel hvis en har tilgang til My BMW app, lås opp og lås bilen 1-2 to ganger i uken, så vil det trigge 30 min+ lading.
Dersom du skal koble på lader, tror jeg dette er beste sted. Boksen til høyre er samlingspunktet av all 12V. Den er lukket med klips som kan være litt vonde å åpne. Er du heldig, så er det en ledig skruterminal inni der, kanskje også med en sikring som kortslutningsvern. Dersom du søker opp delenumrene på boksen, ser du litt mer bilder (61139380999/61149321027/61149321051/61149321050). Bolten ringet inn i grønt er et rent jordingspunkt.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ref vekking av bil for å trigge lading, så holder det å sende en låsekommando, selv om bilen allerede er låst. Om da app'en trøbler, risikerer du ikke at bilen blir stående i opplåst tilstand. Jeg prøvd låsing nå (uten at bil er koblet til lader). Bilen "våknet", men den startet riktignok ikke lading av 12V-batteriet. Jeg tipper det allerede var nok oppladet etter lading i går. Det ble heller ikke ladet etter å ha startet bilen opp i full driftsmodus, og så stoppet den igjen. DC/DC-omformeren leverer 2500W, så i praksis blir det laderegulatoren som begrenser hvor raskt 12V-batteriet blir ladet opp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA