Refresh TMS/TMX i inventory nå

Startet av kodax, torsdag 22. desember 2022, klokken 08:25

« forrige - neste »

offpist

Jeg tror det hører til sjeldenhetene at Tesla differensierer grunnprisen for forskjellige land i Europa.

De gjør stadig prisendringer i USA, Kina og Europa.
Men, for Europa som helhet har jeg inntrykk i at det er rimelig likt/flatt, kun lokale skatter og avgifter som differensierer.

Det er bare å se på våre naboer i Sverige, Danmark, Nederland og Tyskland.
Mange land har delvis, eller fullt opp med Mva.

En Plaid S koster faktisk 2.2M NOK i Danmark.  (kanskje ikke rart den selger litt dårlig der)

Hvis grunnprisen skulle bli 100K mindre i Norge enn i andre land i Europa så betyr det for det første at Tesla vil tjene 100K mindre på hver bil som selges i Norge sammenlignet med andre land.
Det andre er at det ville motivere til salg/eksport ut av landet over til andre land i Europa.

Husk at S og X Plaid koster allerede mindre i Norge, enn i USA med dagens dollar kurs.

Hvis Tesla skulle komme med priskutt så gjør de i så fall som en mer helhetlig strategi globalt. Har lite tro på at de gjør det bare for Norge, fordi vi har innført VAT og vekt avgift.

Har forresten sjekket etter nye Inventory biler de andre europeiske landene og der er det ingen S/X å se.
Virke som om de har prioritert biler til Norge i desember, nettopp fordi de veit det blir mindre salg av S og X her neste år. Det løser de nok delvis med å åpne opp for salg av Long Range S og X igjen.

Kanskje kommer det SR S og X med 75 kwh batteri om 1 eller 2 år.

Det er så mange ting de kan gjøre først fremfor å senke prisen på topp modellen Plaid S og X.

Ligger en god del plaid på finn.no nå, og det er klart så lenge det er inventory biler tilgjengelig er det jo ingen som vil kjøpe noe på finn.no, men det vil nok endre seg i januar/februar.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

kodax

Skulle jeg byttet ut X-en i dag, så hadde det blitt til en ny X da den passer mitt behov perfekt, men da til vanlig «Dual motor», Plaid er uinteressant for min del.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

offpist

Sitat fra: B1 på mandag 26. desember 2022, klokken 10:01
Moro også at dette er en nisjebil. Kun ca. 200 registerte Model S Plaid. Slipper man å se 10 i hver gate.

Det tallet kan fort doble seg i uken som kommer ;)

En stund siden jeg har fulgt med på kamera fra Drammen havn men står igjen en god del model X der fra fra jeg kan se.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

daktari

Lurte litt på en X før mva., men ville helst hatt 5-seter.

Samtidig tror jeg at de som vil ha plaid ikke gidder kjøpe den brukt. Virker ikke som P-modellene har holdt seg noe spesielt bra i pris hverken før eller nå.

Argumentet med ladenett er nok litt gammelt nå som alle superladerne er åpnet for alle.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

PF

Vel, nå skal du ha meget godt trent Tesla øye for å se forskjell på en plaid og en model s75 fra når facelift kom.
Og å definere Plaid som en luksusbil er nok ikke eiere av f.eks. EQS, I7 osv. nødvendigvis helt enig i. Tror det vil påstå at det mangler alt for mye egenskaper i Plaiden. Og når det gjelder beste firehjulstrekk, husk at e-tron har hatt tre motorer (to bak) i mange år allerede.

Hodetelefoner

Hjelper ikke med 3 motorer bak..når de ikke har kontroll på de.
Eldre tesla med awd er det ingen som slår på kontroll. De nyere er det verre med.. (Føles som Halden innimellom 😂).  Plaid har jeg ikke testet enda. Men mtp at folk drar av veien ved hard ned bremsing + dumper... Så er jeg usikker på om de har så stålkontroll som de sier.

Tesla kom med innebygget skjermer og moderne interiør i 2012..  Mens andre produsenter plasserte skjermer midt på dashbordet..

Ting har skjedd... Nå setter tesla skjermene midt på dashbordet og gir kundene dørtrekk ifra Volvo 240..
Model X har fått forferdelige tåkelys foran (gikk ifra lin styrte til hardwired ala Volvo 240..). Bakfanger på model X og S ser heller ikke bra ut nå.
S i 2013-15 hadde flott nedre del. Men nå er diffuser borte..  Hva de har gjort på X er heller ikke godt å si.. Ser ut som katastrofe..

turfsurf

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 27. desember 2022, klokken 11:23
Hjelper ikke med 3 motorer bak..når de ikke har kontroll på de.
Eldre tesla med awd er det ingen som slår på kontroll. De nyere er det verre med.. (Føles som Halden innimellom ).  Plaid har jeg ikke testet enda. Men mtp at folk drar av veien ved hard ned bremsing + dumper... Så er jeg usikker på om de har så stålkontroll som de sier.
Skjønner ikke hva du snakker om. Har hatt 2015, 2017, 2021 og 2022 Tesla med AWD, og å si at de gamle var bedre er veldig unyansert.

Med P modellene har man track mode som lar deg sette opp bilen som du vil, og på Y (og kanskje X) har man terreng assistent som gir deg permanent AWD og mere tilgivende gassrespons.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

offpist

#22
Ser at Tesla har registrert 0 biler i dag.
Så da kan man vel anta at de er ferdig med innspurten for 2022.

Tittet også innom kameraene til Drammen havn nå og det er helt tomt i området hvor S og X sto linet opp for noen dager siden.

Blir spennende å se om de justerer prisen ned etter nyttår.
Ellers blir det nok rimelig bråstopp i salget av de dyrere modellene en stund fremover nå.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

kodax

Det var vel ca. 1240K for billigste TMX med avgifter etc. i går, så da har den nå gått opp med drøye 200K.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

oyvind86

Sitat fra: B1 på lørdag 31. desember 2022, klokken 11:53
Da var 313 Plaid registrert. Det blir en unik bil på veien. Klart, flere kommer i årene som kommer, men grunnet prisen, vil nok dette ikke bli de store volumene.

Da ligger rundt 20 % av de ute på finn.no med økende antall. Blir interessant å se prisutviklingen som er diskutert. Kan ikke se at en av de er solgt enda.

Noen tror på julenissen og priser seg høyere enn med dagens pris fra tesla med moms, mens et fåtall faktisk har lagt seg litt under hva de har kjøpt den for.

 

geear

UNDER hva de har kjøpt de for? Ser ingen Plaid under 1,33 mill, og det er i tillegg en X, som i utgangspunktet er dyrere enn S. De fleste som har fått bil nå har sikkert gamle bestillinger og betalt mindre enn det?

oyvind86

Sitat fra: geear på tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:32
UNDER hva de har kjøpt de for? Ser ingen Plaid under 1,33 mill, og det er i tillegg en X, som i utgangspunktet er dyrere enn S. De fleste som har fått bil nå har sikkert gamle bestillinger og betalt mindre enn det?

Stemmer det du sier. Så en rød Model S med originale 19 vinterdekk felger, 21" Arachnid felger med sommerdekk, FSD som jeg trodde var lagt ut rimeligere. Etter litt regning ser jeg denne personen har lagt seg 10.000,- over innkjøpspris på prisene før nyttår. Kan godt hende personene har betalt mindre, det vet jeg ikke.

Uansett så tror jeg flipping har nådd toppen nå. Se også på Model Y, særlig Performance.

Det jeg først og fremst mente var at mange tror på nissen med disse prisene.  :)

kodax

Sitat fra: geear på tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:32
De fleste som har fått bil nå har sikkert gamle bestillinger og betalt mindre enn det?
Er det noe med gamle bestillinger som har fått Plaid? Av det jeg har sett, så har de fått LR.
(De har riktignok tjent godt på det, nærmere 200K sammenlignet med hva utgangsprisen på disse vel blir, og 400K ift hva de kommer til å koste med avgifter.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA