Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Refresh TMS/TMX i inventory nå

Startet av kodax, torsdag 22. desember 2022, klokken 08:25

« forrige - neste »

offpist

Jeg tror det hører til sjeldenhetene at Tesla differensierer grunnprisen for forskjellige land i Europa.

De gjør stadig prisendringer i USA, Kina og Europa.
Men, for Europa som helhet har jeg inntrykk i at det er rimelig likt/flatt, kun lokale skatter og avgifter som differensierer.

Det er bare å se på våre naboer i Sverige, Danmark, Nederland og Tyskland.
Mange land har delvis, eller fullt opp med Mva.

En Plaid S koster faktisk 2.2M NOK i Danmark.  (kanskje ikke rart den selger litt dårlig der)

Hvis grunnprisen skulle bli 100K mindre i Norge enn i andre land i Europa så betyr det for det første at Tesla vil tjene 100K mindre på hver bil som selges i Norge sammenlignet med andre land.
Det andre er at det ville motivere til salg/eksport ut av landet over til andre land i Europa.

Husk at S og X Plaid koster allerede mindre i Norge, enn i USA med dagens dollar kurs.

Hvis Tesla skulle komme med priskutt så gjør de i så fall som en mer helhetlig strategi globalt. Har lite tro på at de gjør det bare for Norge, fordi vi har innført VAT og vekt avgift.

Har forresten sjekket etter nye Inventory biler de andre europeiske landene og der er det ingen S/X å se.
Virke som om de har prioritert biler til Norge i desember, nettopp fordi de veit det blir mindre salg av S og X her neste år. Det løser de nok delvis med å åpne opp for salg av Long Range S og X igjen.

Kanskje kommer det SR S og X med 75 kwh batteri om 1 eller 2 år.

Det er så mange ting de kan gjøre først fremfor å senke prisen på topp modellen Plaid S og X.

Ligger en god del plaid på finn.no nå, og det er klart så lenge det er inventory biler tilgjengelig er det jo ingen som vil kjøpe noe på finn.no, men det vil nok endre seg i januar/februar.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

B1

Sitat fra: Vaduz på søndag 25. desember 2022, klokken 16:11
Brukt plaid til 1mill til sommeren tror jeg også, blitt en nisje entusiastbil og ikke lenger Bærum Passat, og i det sjiktet tror jeg andre biler gir mer prestisje og nytte, som feks EX90, iX, EQS/EQE, etc. det med akselerasjonen er gøy et par ganger, men merker jo at jeg kjører selv min 75D i chill 90% av tiden.

Skal mye til å få mer nytteverdi enn Model S. Masse plass (mennesker og bagasje), mye hk (nytteverdien her er motorveihastigheter, hvor andre elbiler dør fullstendig ut) , overlegen 4wd system (slipper sette brems på andre bakhjulet som spinner ettersom det er motor på hvert bakhjul), overlegent ladenettverk. Ikke aktuelt for min del med noe annet enn Tesla da jeg nekter å vente i ladekø på langtur.

Sen min er en annen veden enn min gamle Model 3. Ja minimalistdesignet er også i Model S, men alle som har sett den og prøvd den, har sagt det samme. Dette er en premium / luksusbil.

Jeg synes også (fra første gang jeg så den) at Model S er en av de peneste bilene på veien. Elsker at de har beholdt samme design, men små endringer, akuratt som Porsche 911. Why change a winning team?

Moro også at dette er en nisjebil. Kun ca. 200 registerte Model S Plaid. Slipper man å se 10 i hver gate.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

kodax

Skulle jeg byttet ut X-en i dag, så hadde det blitt til en ny X da den passer mitt behov perfekt, men da til vanlig «Dual motor», Plaid er uinteressant for min del.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

offpist

Sitat fra: B1 på mandag 26. desember 2022, klokken 10:01
Moro også at dette er en nisjebil. Kun ca. 200 registerte Model S Plaid. Slipper man å se 10 i hver gate.

Det tallet kan fort doble seg i uken som kommer ;)

En stund siden jeg har fulgt med på kamera fra Drammen havn men står igjen en god del model X der fra fra jeg kan se.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

daktari

Lurte litt på en X før mva., men ville helst hatt 5-seter.

Samtidig tror jeg at de som vil ha plaid ikke gidder kjøpe den brukt. Virker ikke som P-modellene har holdt seg noe spesielt bra i pris hverken før eller nå.

Argumentet med ladenett er nok litt gammelt nå som alle superladerne er åpnet for alle.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

B1

Det er kun et fåtall ladere som er åpent for alle p.d.d. Det er absolutt relevant. Jeg har hatt M3 i 3 år. Ikke en eneste gang har jeg opplevd kø på SC. I koronatiden var det ikke bare vi som var på Norgesferie med bil. Vi så kø på andre hurtigladere kl 0700 om morgen, mens vi satt alene på SC. Kø ut på veien for andre et par dager senere. Helt uaktuelt for meg.

Teorien min er at de vil stenge for andre på sikt ettersom de bygger bilene kjappere enn superchargers. SC for tesla eiere blir dårligere for hver dag som går. Sånn har det vært de siste årene. Da har man ikke plass til de andre merkene, som også benytter flere ladere grunnet kort kabler og feilplassert ladeporter.

I tillegg er det plug and play. Slipper apper og styr. Du parkerer, setter inn laderen, og du er klar.

Ladehastighet er også veldig viktig, og her igjen er Tesla overlegne grunnet generelt god hastighet og ingen cold gating osv som andre sliter med.


Jeg snakket med noen med EQS for noen dager siden. Han snitta på 400Wt per km! Har en sak med MB nå. Han har ordna seg gratis lading i et helt år til de finner ut av det.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

B1

Sitat fra: offpist på mandag 26. desember 2022, klokken 11:39
Sitat fra: B1 på mandag 26. desember 2022, klokken 10:01
Moro også at dette er en nisjebil. Kun ca. 200 registerte Model S Plaid. Slipper man å se 10 i hver gate.

Det tallet kan fort doble seg i uken som kommer ;)

En stund siden jeg har fulgt med på kamera fra Drammen havn men står igjen en god del model X der fra fra jeg kan se.

Not a chance. Blir noen flere, men ikke 200 til. Uansett, er det flere MY registert på en dag enn Model S Plaid totalt.

Jeg skjønner godt at de er populære. Man finner ikke en elbil i dag med bedre value enn MY. S Plaid er ikke en bil man ser hver dag (heldigvis). Kanskje LR, men tror også de blir et noe sjeldent syn.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

PF

Vel, nå skal du ha meget godt trent Tesla øye for å se forskjell på en plaid og en model s75 fra når facelift kom.
Og å definere Plaid som en luksusbil er nok ikke eiere av f.eks. EQS, I7 osv. nødvendigvis helt enig i. Tror det vil påstå at det mangler alt for mye egenskaper i Plaiden. Og når det gjelder beste firehjulstrekk, husk at e-tron har hatt tre motorer (to bak) i mange år allerede.

Hodetelefoner

Hjelper ikke med 3 motorer bak..når de ikke har kontroll på de.
Eldre tesla med awd er det ingen som slår på kontroll. De nyere er det verre med.. (Føles som Halden innimellom 😂).  Plaid har jeg ikke testet enda. Men mtp at folk drar av veien ved hard ned bremsing + dumper... Så er jeg usikker på om de har så stålkontroll som de sier.

Tesla kom med innebygget skjermer og moderne interiør i 2012..  Mens andre produsenter plasserte skjermer midt på dashbordet..

Ting har skjedd... Nå setter tesla skjermene midt på dashbordet og gir kundene dørtrekk ifra Volvo 240..
Model X har fått forferdelige tåkelys foran (gikk ifra lin styrte til hardwired ala Volvo 240..). Bakfanger på model X og S ser heller ikke bra ut nå.
S i 2013-15 hadde flott nedre del. Men nå er diffuser borte..  Hva de har gjort på X er heller ikke godt å si.. Ser ut som katastrofe..

B1

Design er øyet som ser. Syntes nye S er den klart peneste av de. De er også mye bredere enn de gamle. Mye mer aggressiv. Bredere enn Taycan.

4wd systemet funker helt gull.

Det er lett å si at Tesla gjør x og y feil, men realiteten er at også andre merker sliter. EQS som bruker 400Wt i snitt, flere bekjente med Taycan som alle har vært inne på verksted flere ganger og det sier sitt ettersom Porsche lager egentlig verdens beste biler.

Det er en grunn til at flere kjente bilfolk, vehicle virgins, dragtimes, MKBHD osv kjører Plaid. Disse kunne alle kjørt dyrere biler, men alle har Plaid som daily driver.

Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

turfsurf

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 27. desember 2022, klokken 11:23
Hjelper ikke med 3 motorer bak..når de ikke har kontroll på de.
Eldre tesla med awd er det ingen som slår på kontroll. De nyere er det verre med.. (Føles som Halden innimellom ).  Plaid har jeg ikke testet enda. Men mtp at folk drar av veien ved hard ned bremsing + dumper... Så er jeg usikker på om de har så stålkontroll som de sier.
Skjønner ikke hva du snakker om. Har hatt 2015, 2017, 2021 og 2022 Tesla med AWD, og å si at de gamle var bedre er veldig unyansert.

Med P modellene har man track mode som lar deg sette opp bilen som du vil, og på Y (og kanskje X) har man terreng assistent som gir deg permanent AWD og mere tilgivende gassrespons.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

B1

Da var 313 Plaid registrert. Det blir en unik bil på veien. Klart, flere kommer i årene som kommer, men grunnet prisen, vil nok dette ikke bli de store volumene.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

offpist

#27
Ser at Tesla har registrert 0 biler i dag.
Så da kan man vel anta at de er ferdig med innspurten for 2022.

Tittet også innom kameraene til Drammen havn nå og det er helt tomt i området hvor S og X sto linet opp for noen dager siden.

Blir spennende å se om de justerer prisen ned etter nyttår.
Ellers blir det nok rimelig bråstopp i salget av de dyrere modellene en stund fremover nå.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

kodax

Det var vel ca. 1240K for billigste TMX med avgifter etc. i går, så da har den nå gått opp med drøye 200K.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

oyvind86

Sitat fra: B1 på lørdag 31. desember 2022, klokken 11:53
Da var 313 Plaid registrert. Det blir en unik bil på veien. Klart, flere kommer i årene som kommer, men grunnet prisen, vil nok dette ikke bli de store volumene.

Da ligger rundt 20 % av de ute på finn.no med økende antall. Blir interessant å se prisutviklingen som er diskutert. Kan ikke se at en av de er solgt enda.

Noen tror på julenissen og priser seg høyere enn med dagens pris fra tesla med moms, mens et fåtall faktisk har lagt seg litt under hva de har kjøpt den for.

 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA