Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaring med rims

Startet av ksolvik, søndag 11. desember 2022, klokken 14:10

« forrige - neste »

ksolvik

Hei, har akkurat hentet ny tmyp med 21' sommer og vinter .
Leser mange steder at disse originalfelgene er det lett å kantkjøre.
Noen som vil anbefale noen typer rims/ rimblades ?  Eller annet ?

RuneW

Utrolig lette å kantkjøre, ja. Er det noen som vet hvorfor disse (og alle andre moderne felger?) absolutt skal være like brede som dekkene? Har det en praktisk betydning (lavere luftmotstand) eller er det rent jåleri?

(Hilsen en som scorer ca 0 på jale-skalaen)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hoffa

Sitat fra: ksolvik på søndag 11. desember 2022, klokken 14:10
Hei, har akkurat hentet ny tmyp med 21' sommer og vinter .
Leser mange steder at disse originalfelgene er det lett å kantkjøre.
Noen som vil anbefale noen typer rims/ rimblades ?  Eller annet ?
Da er det vel Alloygators som gjelder https://alloygator.com/
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

turfsurf

Sitat fra: hoffa på søndag 11. desember 2022, klokken 15:40
Sitat fra: ksolvik på søndag 11. desember 2022, klokken 14:10
Hei, har akkurat hentet ny tmyp med 21' sommer og vinter .
Leser mange steder at disse originalfelgene er det lett å kantkjøre.
Noen som vil anbefale noen typer rims/ rimblades ?  Eller annet ?
Da er det vel Alloygators som gjelder https://alloygator.com/
Hvorfor "gjelder" de? Har hørt om mange som har fått ripet opp felgene med de.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Noen andre som er bedre enn alloygators da?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Klykken

Problemet med slike løsninger er at du får en kant hvor det samles skitt og grus, og så ligger det å gnisser på felgen. Når du tar det av har du i prinsippet kantkjørt hele felgen uten å potensielt kantkjørt noe som helst.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Det beste og billigste er å lære seg nøyaktig hvor hjulene er, og unngå kantkjøring. Det er faktisk ikke vanskelig, og har flere fordeler utover å unngå kantkjøring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

snakkesalig

Sitat fra: Handyman på mandag 12. desember 2022, klokken 09:31
Det beste og billigste er å lære seg nøyaktig hvor hjulene er, og unngå kantkjøring. Det er faktisk ikke vanskelig, og har flere fordeler utover å unngå kantkjøring.

Si det til kona mi.

jlan

Sitat fra: snakkesalig på mandag 12. desember 2022, klokken 11:20
Si det til kona mi.
Den hyggeligste meldingen til en uheldig kantkjører er: "Det var allerede en skade på den felgen".

Ellers kan det anbefales å parkere på venstre side av veien.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 12. desember 2022, klokken 09:31
Det beste og billigste er å lære seg nøyaktig hvor hjulene er, og unngå kantkjøring. Det er faktisk ikke vanskelig, og har flere fordeler utover å unngå kantkjøring.
Vet ikke om du har sett hjulene på TMY P? Det er så mye dekkstrekk at bare å kjøre i ett lite hull i veien sørger for skader. Kombinert med norske hytteveier er det så godt som mulig å unngå mindre skader på felgene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

rr2000

Problemet med kantkjøring løses ved å velge smalere felgbredder slik at dekksiden stikker utenfor felgkanten. (F.eks. på Model X finnes en orginalkombinasjon med 8,5" brede felger med 265 dekk) Da blir det mere "ballongdekk" og det er dekket som først møter fortauskanten, som regel uten å ta skade ;-). Dette påvirker nok kjøreegenskapene litt, men for vanlig vinterkjøring er det ikke noe problem. Med lavprofildekk under 40 kan det imidlertid være vanskeligere å montere dekket på felgen.
P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA