Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?

Startet av MaxQ, torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på mandag 12. desember 2022, klokken 08:25
Enig med de to siste. Virker som Musk har gått fra å være en dreven grunder med et noe problematisk forhold til tidsfrister til å være på full fart ned i koko-hullet. Slike mennesker skremmer meg.

Nå synes jeg ikke bilene de tilbyr treffer meg spesielt godt lenger heller. Obligatorisk yoke med knapper for blinklys, ingen instrumenter foran rattet, ikke mulig å velge vekk glasstak er eksempler på ting jeg ikke har så mye sans for. Her har fokuset egentlig endret seg mye, og det viktigste neste gang vi kjøper bil blir nok stort batteri/rekkevidde, en eller annen form for fungerende app og lavest mulig pris. Men vi holder nok på de to TMS`ene ei god stund enda.
Prisreduksjonen fanget også oss, og vi har nå en TMY i bestilling. Funksjon foran form og utseende osv.
Vi må dermed la vår kjære 2013 P85 gå. Kan hende den blir byttet inn. I så fall vil noen uten å vite det på forhånd ende opp med en av landets stilleste Model S  :D


Klykken

Gratulerer, Muffin! Gleder meg til å forhåpentligvis se mer av deg i Y-delen av forumet. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Veggen

Det var trist å høre Muffinman, det er ikke så mange av oss originale 2013 eiere igjen nå.
Du skal ha stor takk for alle nyttige innlegg opp gjennom årene, en av forumets aller beste bidragsytere.
Ja, og lykke til med grandiosan fremover  :laugh:

Vaduz


Veggen

Jo takk, svært bra i mitt tilfelle.
Bilen føles nesten bedre enn da den var ny.

GOS

Gratulerer Muffinmann.

Det tok sin tid før du kom etter, bedre sent enn aldri 8).

Beholder fortsatt S85D'en?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Ed_Eng87

#126
Jeg sliter fortsatt å bestille en Tesla, spesielt en model Y selv om prisen er nå lavere. Jeg har prøvekjørt MYP, meget rask og stram, men er like skeptisk som denne karen her som tydeligvis vet hva han snakker om.


https://www.youtube.com/watch?v=7HC72p2gfuQ&t=517s

Desverre finnes det lite andre biler som har noe lik rekkevidde til samme pris men som har langt bedre kvalitetsfølelse.
2023 Tesla MYP Quicksilver

filtvet

Han har er vant til Lexus og Toyota så ikke rart han blir skuffet over amerikansk bil. Min kinesisl-bygde er nesten perfekt teknisk.

Men her blir vi nærmest tvunget til elbil så da er kanskje tesla det minst dårlige alternativet akkurat nå.

k1

https://www.nettavisen.no/tesla-model-y-long-range/volkswagen-id-5/elbil/test-tesla-model-y-vs-volkswagen-id-5-gtx/f/5-95-900817

Pluss og minus
Tesla Model Y
Pluss: Kjøreegenskaper, forbruk, pris
Minus: Simpelt interiør

Volkswagen ID.5 GTX
Pluss: Komfort, kjøreegenskaper, lydnivå
Minus: Pris

"Bedre kjøp
Dette er to biler som byr på mye av det samme, som også tydelig treffer godt hos publikum. Model Y ligger litt foran med lavere forbruk, langt kraftigere motor, stabile «over lufta»-oppdateringer og frunk.

Og nylig skjedde det noe som virkelig gjør at det er lett å velge den foran GTX.

Vi snakker selvfølgelig om en kraftig barbering av prisen. Drøyt 70.000 kroner ned for Model Y Long Range gjør at startprisen kryper langt under prisen på ID. 4 GTX og ID. 5 GTX.

I tillegg er det lite ekstra å putte inn i Teslaen. Den er langt på vei ferdig utstyrt, mens ID-ene, som testbilen, gjerne blir påført en del ekstrautstyr som påvirker prisen.

De to testbilene ender dermed med svært ulike sluttsummer. Og selv om GTX er mer komfortabel på langtur, er det helt umulig å si noe annet enn at Model Y, per i dag, er et langt bedre kjøp."


MaxQ

"bedre kjøp" og eneste argumentet er egentlig pris? I såfall er det med skyggelapper for alt annet negativt - sånn sett en ubrukelig konklusjon.

Om reell rekkevidde kun skiller 3 mil, så vil jeg si at det ikke hindrer kjøp av ID.5 målt mot model Y. Prisdifferansen kan faktisk være verdt det om en ser på øvrige ulemper ved Tesla eierskap.

k1

Sitat fra: MaxQ på fredag 10. februar 2023, klokken 18:43
"bedre kjøp" og eneste argumentet er egentlig pris? I såfall er det med skyggelapper for alt annet negativt - sånn sett en ubrukelig konklusjon.

Om reell rekkevidde kun skiller 3 mil, så vil jeg si at det ikke hindrer kjøp av ID.5 målt mot model Y. Prisdifferansen kan faktisk være verdt det om en ser på øvrige ulemper ved Tesla eierskap.

Tja, 165k i prisforskjell er en ting.
Synes ellers tabellen viser andre tydelige forskjeller, som bagasjeromsplass, hengervekt, ladehastighet, effektivitet, osv.
Så er det jo opp til hver enkelt å vektlegge hva som betyr mest til slutt i valget man tar i to tilsynelatende konkurrerende biler i samme segment TMY vs ID4/5 GTX.

vinterdekk

Mer rom i Y og noe mer nyttelast på den mindre GTX.

Man må også ha B96 eller BE sertifikat for å trekke noe særlig med begge bilene fordi totalvekt på bil og henger lett overstiger 3.5 tonn. Jeg kan med B sertifikat trekke henger med tillatt totalvekt på 1.3 tonn med hybriden min men ikke med en Model Y. Så det er bra at Y kan trekke mer, men ikke alle kan utnytte seg av det.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Kim-

For 165k kan du både kjøpe tilhenger og ta sertifikatet for å tekke tilhenger :D ;D
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Ed_Eng87

Sitat fra: k1 på fredag 10. februar 2023, klokken 17:22
https://www.nettavisen.no/tesla-model-y-long-range/volkswagen-id-5/elbil/test-tesla-model-y-vs-volkswagen-id-5-gtx/f/5-95-900817

Pluss og minus
Tesla Model Y
Pluss: Kjøreegenskaper, forbruk, pris
Minus: Simpelt interiør

Volkswagen ID.5 GTX
Pluss: Komfort, kjøreegenskaper, lydnivå
Minus: Pris

"Bedre kjøp
Dette er to biler som byr på mye av det samme, som også tydelig treffer godt hos publikum. Model Y ligger litt foran med lavere forbruk, langt kraftigere motor, stabile «over lufta»-oppdateringer og frunk.

Og nylig skjedde det noe som virkelig gjør at det er lett å velge den foran GTX.

Vi snakker selvfølgelig om en kraftig barbering av prisen. Drøyt 70.000 kroner ned for Model Y Long Range gjør at startprisen kryper langt under prisen på ID. 4 GTX og ID. 5 GTX.

I tillegg er det lite ekstra å putte inn i Teslaen. Den er langt på vei ferdig utstyrt, mens ID-ene, som testbilen, gjerne blir påført en del ekstrautstyr som påvirker prisen.

De to testbilene ender dermed med svært ulike sluttsummer. Og selv om GTX er mer komfortabel på langtur, er det helt umulig å si noe annet enn at Model Y, per i dag, er et langt bedre kjøp."



Model Y 2022/2023 har nå 75kWh brutto batteri. WLTP rekkevidden er 565km med 19" hjul og 533km med 20" og 514km med 21" hjul

5kWh mer kan gjøre en forskjell. Det vil at bilen kan kjøre lengre enn oppgitt en fin sommerdag. Ikke at det betyr ekstremt mye, men betyr litt.
2023 Tesla MYP Quicksilver

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA