Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?

Startet av MaxQ, torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21

« forrige - neste »

Veggen

Jo takk, svært bra i mitt tilfelle.
Bilen føles nesten bedre enn da den var ny.

GOS

Gratulerer Muffinmann.

Det tok sin tid før du kom etter, bedre sent enn aldri 8).

Beholder fortsatt S85D'en?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Ed_Eng87

#122
Jeg sliter fortsatt å bestille en Tesla, spesielt en model Y selv om prisen er nå lavere. Jeg har prøvekjørt MYP, meget rask og stram, men er like skeptisk som denne karen her som tydeligvis vet hva han snakker om.


https://www.youtube.com/watch?v=7HC72p2gfuQ&t=517s

Desverre finnes det lite andre biler som har noe lik rekkevidde til samme pris men som har langt bedre kvalitetsfølelse.
- 2023 Tesla MYP Quicksilver
- 2025 Tesla M3 LR AWD Ultra Red

filtvet

Han har er vant til Lexus og Toyota så ikke rart han blir skuffet over amerikansk bil. Min kinesisl-bygde er nesten perfekt teknisk.

Men her blir vi nærmest tvunget til elbil så da er kanskje tesla det minst dårlige alternativet akkurat nå.

k1

https://www.nettavisen.no/tesla-model-y-long-range/volkswagen-id-5/elbil/test-tesla-model-y-vs-volkswagen-id-5-gtx/f/5-95-900817

Pluss og minus
Tesla Model Y
Pluss: Kjøreegenskaper, forbruk, pris
Minus: Simpelt interiør

Volkswagen ID.5 GTX
Pluss: Komfort, kjøreegenskaper, lydnivå
Minus: Pris

"Bedre kjøp
Dette er to biler som byr på mye av det samme, som også tydelig treffer godt hos publikum. Model Y ligger litt foran med lavere forbruk, langt kraftigere motor, stabile «over lufta»-oppdateringer og frunk.

Og nylig skjedde det noe som virkelig gjør at det er lett å velge den foran GTX.

Vi snakker selvfølgelig om en kraftig barbering av prisen. Drøyt 70.000 kroner ned for Model Y Long Range gjør at startprisen kryper langt under prisen på ID. 4 GTX og ID. 5 GTX.

I tillegg er det lite ekstra å putte inn i Teslaen. Den er langt på vei ferdig utstyrt, mens ID-ene, som testbilen, gjerne blir påført en del ekstrautstyr som påvirker prisen.

De to testbilene ender dermed med svært ulike sluttsummer. Og selv om GTX er mer komfortabel på langtur, er det helt umulig å si noe annet enn at Model Y, per i dag, er et langt bedre kjøp."


MaxQ

"bedre kjøp" og eneste argumentet er egentlig pris? I såfall er det med skyggelapper for alt annet negativt - sånn sett en ubrukelig konklusjon.

Om reell rekkevidde kun skiller 3 mil, så vil jeg si at det ikke hindrer kjøp av ID.5 målt mot model Y. Prisdifferansen kan faktisk være verdt det om en ser på øvrige ulemper ved Tesla eierskap.

k1

Sitat fra: MaxQ på fredag 10. februar 2023, klokken 18:43
"bedre kjøp" og eneste argumentet er egentlig pris? I såfall er det med skyggelapper for alt annet negativt - sånn sett en ubrukelig konklusjon.

Om reell rekkevidde kun skiller 3 mil, så vil jeg si at det ikke hindrer kjøp av ID.5 målt mot model Y. Prisdifferansen kan faktisk være verdt det om en ser på øvrige ulemper ved Tesla eierskap.

Tja, 165k i prisforskjell er en ting.
Synes ellers tabellen viser andre tydelige forskjeller, som bagasjeromsplass, hengervekt, ladehastighet, effektivitet, osv.
Så er det jo opp til hver enkelt å vektlegge hva som betyr mest til slutt i valget man tar i to tilsynelatende konkurrerende biler i samme segment TMY vs ID4/5 GTX.

vinterdekk

Mer rom i Y og noe mer nyttelast på den mindre GTX.

Man må også ha B96 eller BE sertifikat for å trekke noe særlig med begge bilene fordi totalvekt på bil og henger lett overstiger 3.5 tonn. Jeg kan med B sertifikat trekke henger med tillatt totalvekt på 1.3 tonn med hybriden min men ikke med en Model Y. Så det er bra at Y kan trekke mer, men ikke alle kan utnytte seg av det.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Kim-

For 165k kan du både kjøpe tilhenger og ta sertifikatet for å tekke tilhenger :D ;D
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Ed_Eng87

Sitat fra: k1 på fredag 10. februar 2023, klokken 17:22
https://www.nettavisen.no/tesla-model-y-long-range/volkswagen-id-5/elbil/test-tesla-model-y-vs-volkswagen-id-5-gtx/f/5-95-900817

Pluss og minus
Tesla Model Y
Pluss: Kjøreegenskaper, forbruk, pris
Minus: Simpelt interiør

Volkswagen ID.5 GTX
Pluss: Komfort, kjøreegenskaper, lydnivå
Minus: Pris

"Bedre kjøp
Dette er to biler som byr på mye av det samme, som også tydelig treffer godt hos publikum. Model Y ligger litt foran med lavere forbruk, langt kraftigere motor, stabile «over lufta»-oppdateringer og frunk.

Og nylig skjedde det noe som virkelig gjør at det er lett å velge den foran GTX.

Vi snakker selvfølgelig om en kraftig barbering av prisen. Drøyt 70.000 kroner ned for Model Y Long Range gjør at startprisen kryper langt under prisen på ID. 4 GTX og ID. 5 GTX.

I tillegg er det lite ekstra å putte inn i Teslaen. Den er langt på vei ferdig utstyrt, mens ID-ene, som testbilen, gjerne blir påført en del ekstrautstyr som påvirker prisen.

De to testbilene ender dermed med svært ulike sluttsummer. Og selv om GTX er mer komfortabel på langtur, er det helt umulig å si noe annet enn at Model Y, per i dag, er et langt bedre kjøp."



Model Y 2022/2023 har nå 75kWh brutto batteri. WLTP rekkevidden er 565km med 19" hjul og 533km med 20" og 514km med 21" hjul

5kWh mer kan gjøre en forskjell. Det vil at bilen kan kjøre lengre enn oppgitt en fin sommerdag. Ikke at det betyr ekstremt mye, men betyr litt.
- 2023 Tesla MYP Quicksilver
- 2025 Tesla M3 LR AWD Ultra Red

turfsurf

#131
Sitat fra: Ed_Eng87 på lørdag 11. februar 2023, klokken 10:24
Model Y 2022/2023 har nå 75kWh brutto batteri.
Kilde? Trodde det var 78kWh brutto på NMCA batteriene fra LG, og 82kWh på Panasonic i USA.

EDIT: sjekket litt, ser ut som om de nye (f.o.m. 2022 model) batteriene er 78.8kWh brutto.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MyMuffin

Vi har både Y og 3 og er fornøyd med begge.

Med Model 3 som "gubbebil" så har jeg siklet på en litt mer raffinert kjøreopplevelse med fokus på komfor.

I fjor prøvekjørte jeg Xpeng P7, den ga en vesentlig bedre kjøreopplevelse enn min 21 model 3 LR.
Jeg konkluderte allikevel med at mangler som varmepumpe, rattvarme, lav hurtiglade hastighet etc. gjorde at den ikke ble en aktuell arvtager.

Men nylig ble det annonsert (dog er ikke konfiguratoren deres ennå up-to-date) at alle manglene er korrigert opp, samt litt større batteri og litt annet snacks i 2023 utgaven. Så nå må jeg ærlig si at Xpeng P7 begynner å få overtaket på model 3 på svært mange punkter.
Pris på 512k før fargevalg og vinterhjul.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Ed_Eng87

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. februar 2023, klokken 13:09
Sitat fra: Ed_Eng87 på lørdag 11. februar 2023, klokken 10:24
Model Y 2022/2023 har nå 75kWh brutto batteri.
Kilde? Trodde det var 78kWh brutto på NMCA batteriene fra LG, og 82kWh på Panasonic i USA.

EDIT: sjekket litt, ser ut som om de nye (f.o.m. 2022 model) batteriene er 78.8kWh brutto.

Beklager, mente netto. 75kWh, 78.8kWh er vel brutto ja. Hadde det vært 82kWh, hadde vi hatt 77kWh slik som på model 3.

Hvem vet kanskje en kommer 100kWh til Model Y, isåfall må det være lettere batterier som gir så mye kapasitet
- 2023 Tesla MYP Quicksilver
- 2025 Tesla M3 LR AWD Ultra Red

Øyvind.h

Den høye strømprisen har medført at jeg forvarmer mindre enn jeg gjorde før. Dermed må bilen alltid fungere problemfritt å åpne uavhengig av forvarming. Kjenner det er veldig greit at Yen endte med avbestilling nå på vinteren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA