Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan jekke opp en Tesla Model S og sikre den trygt

Startet av dragmore, søndag 27. november 2022, klokken 16:52

« forrige - neste »

dragmore

hei, skal igang med å bytte bremseklosser på Tesla Model S75D 2017 model selv og lurer litt på hva godtfolket anbefaler når det gjelder sikring, type safe-jack produkter, etc?
Jeg har en 2tonns jekk og sånn Tesla pute, tenkte å lage meg en enda bedre bit ved hjelp av en 2"4", men sikring da.. Finnes det noe sted under forstillingen jeg kan trykt sette en Jack-Stand?
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

BMW850

Jekk den opp på vanlig måte. Som en hvilken som helst bil. Bare sett bilen i Jack-mode først. På nett får du tak i Jack pads du kan bruke men en hockeypuck gjør nytten også.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Veggen

#2
Sikring kan settes under innfesting for nedre bærearm.
En passe lang og kraftig vedkubbe gjør jobben greit hvis man ikke har støttebukker.

OlaM

På min Model 3 funker det fint å jekke høyt opp på det ene punktet og så sette en støttebukk under det andre på samme side, nærmest der du skal jobbe:



Skal nok fungere fint på din og. Mer info her: https://elbilforum.no/index.php?topic=62111
'21 3LR

Veggen

Hmm, hva vil skje her ved en plutselig kollaps av jekken?
Vil bilen stå rolig, eller få et lite rotasjonsmoment som gjør at den kan vippe bakover?
Vet ikke om jeg hadde turt å stole helt på dette...

OlaM

Sitat fra: Veggen på mandag 05. desember 2022, klokken 19:01
Hmm, hva vil skje her ved en plutselig kollaps av jekken?
Vil bilen stå rolig, eller få et lite rotasjonsmoment som gjør at den kan vippe bakover?
Vet ikke om jeg hadde turt å stole helt på dette...

Jeg har hjulstoppere i tillegg på andre siden, slik at den ikke kan trille frem eller bak. Hvis jekken kollapser så vil nok fremre del bevege seg oppover et lite stykke og det kan antagelig bli behov for å skifte bukse, men den vil i alle fall ikke falle ned på meg.
'21 3LR

dragmore

Sitat fra: BMW850 på søndag 04. desember 2022, klokken 20:03
Jekk den opp på vanlig måte. Som en hvilken som helst bil. Bare sett bilen i Jack-mode først. På nett får du tak i Jack pads du kan bruke men en hockeypuck gjør nytten også.
Hva gjør jackmode på en non-airsuspension bil ?
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

dragmore

Sitat fra: Veggen på mandag 05. desember 2022, klokken 10:34
Sikring kan settes under innfesting for nedre bærearm.
En passe lang og kraftig vedkubbe gjør jobben greit hvis man ikke har støttebukker.

Takk, gjorde faktisk dette når jeg skifta klossene, før jeg så svaret ;) Godt tips!
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

geear

#8
De fleste jekker av den typen kan sikres med støttebukk direkte under jekken, så fjerner man risikoen for at den kollapser. Enten med en trebeint støttebukk eller noe så enkelt som en 2x4".

Ellers vil jeg påstå at de fleste uhell skjer fordi enten jekken ikke har underlag den triller fritt på (og dermed velter eller ender på skrå, slik at kjøretøyet sklir av) eller fordi kjøretøyet triller. Verdt å sikre ekstra om man for eksempel står på grus eller i en helning.

BMW850

Sitat fra: dragmore på torsdag 29. desember 2022, klokken 13:45
Sitat fra: BMW850 på søndag 04. desember 2022, klokken 20:03
Jekk den opp på vanlig måte. Som en hvilken som helst bil. Bare sett bilen i Jack-mode først. På nett får du tak i Jack pads du kan bruke men en hockeypuck gjør nytten også.
Hva gjør jackmode på en non-airsuspension bil ?

Nu var du smart😉
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA