Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kva må eg passa på ved bruktimportert bil?

Startet av Tut tut, torsdag 24. november 2022, klokken 20:02

« forrige - neste »

Tut tut

Bestilt bil (40 kWh Tekna, 2018) frå Rebil med 14 dagar åpent kjøp. Bilen er bruktimportert, det la eg ikkje merke til før etter eg hadde bestilt. Kva kan vera ulemper ved bruktimport? Kva bør eg sjå ekstra etter før eg evt. bestemmer meg for å behalda bilen eller ikkje?

Leaftekna2018

Ha til obs at lyktespylerne skiller en nordisk Leaf fra andre europeiske eller amerikanske biler

Avhengig av hvor den kommer fra så kan navigasjon og appstyring være ugreit
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

kaiat

Det er ikke lyktespylere på 2.gen Leaf uansett hvor den er solgt. Nordisk-solgte 1.gen-biler derimot hadde lyktespylere, så her kunne du sjekke dette raskt.

I motsetning til 1.gen har det vært lite import av biler fra USA når det gjelder 2.gen. På Europa-biler skal app og navi funke greitt, men du må muligens ta en runde eller to med Nissan Norge før appen virker. Jeg ser at noen får problemer med å registrere sin bil i appen av en eller annen grunn, mens for andre går det rett igjennom.

Ellers er det jo kun 2 års garanti på europeiske biler mot 5 år på norske biler, men normalt pleier forhandlerene å tilby egen garanti. Batterigaranti er den samme på europeiske biler som på norske.

Et problem med Leaf er jo at batteriet ikke liker seg i områder med varmt klima, så kommer bilen fra Italia, Spania eller lignende, kan det være greitt å sjekke hvor mye batteriet har tapt seg (det gjelder egentlig uansett...).

Jeg ser dog at Rebil har en finn-annonse på en 2018 Leaf som er merket solgt. Om det er den bilen du har bestilt, virker den til å være norsk-solgt.

Frode-Leaf

Importerte biler er ikke antirustbehandlet når de kommer til Norge, det gir deg en ekstraregning på 8000,- . Rimligere  om du du er villig til å sprøyte med sauefett  ( fluidfilm)  noe som er en veldig dårlig løsning.

Tut tut


Frode-Leaf

Sauefett er sauefett jeg har prøvd.  :) Jeg liker å skru og ligger ofte under bilen. Det tåler ikke underspyling er min konklusjon. Hvis det var så fantastisk som Fluid Film gir inntrykk av hvorfor er de ingen store selskaper som bruker dette stoffet. Det burde være mye å spare for de som er storbrukere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA