Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil på guessometeret/rekkevidde på bilen?

Startet av nyttblad, onsdag 17. oktober 2012, klokken 09:08

« forrige - neste »

nyttblad

Begynner å lure på om det er noe feil med gjenstående km på bilen min. Den siste uka opplever jeg at ved 80% lading har jeg ca 100-110 km rekkevidde på bilen mens ved 100% lading har jeg ca 135 km.
Samtidig har jeg 10 streker på 80% lading og 12 streker på 100% lading.
Kjører jeg til jobb om morgenen faller det raskt med 20 km på de første 2 km jeg kjører og på de 25 km til jobb har km gjenværende falt fra 105 til 60. Lader så på jobb igjen opp til 105 (80% lading). Kjører så hjem igjen og opplever at gjenværende når jeg kommer hjem er 100 km (på en 25 km strekning). Antall streker virker korrekt i forhold til kjørelengde.
Er det bare bilen min som er forvirret av kjørehistorikken min eller er det noe som skurrer?
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Sverre_E

(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

nyttblad

Kjører E18 inn mot byen om morgenen fra Slependen og motsatt tilbake.  Er det så stor høydeforskjell på innover og utover.

Synes også det er merelig at gjenstående ved full lading er redusert såpass at den nå sier jeg kun klarer 135 km ved fullading.
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Thomas Parsli

Høydeforskjellen er så liten at du burde ha samme forbruk. Det kan du jo måle selv.

GOM gir deg estimert kjørelengde basert på gjendende forbruk.
I motsetning til mange andre her på forumet synes jeg det er en fornuftig tilnærming, all den tid ikke bilen vet hvor du skal, hvilken vei du skal ta, hvor fort du kommer til å kjøre og kjøreforhold under veis.

Når du kjører fra Slependen går du rett ut på motorveien hvor det går i 70-80km/t?
Og de første 2km er med litt stigning og mye aksellerasjon?

Når du kjører hjem fra byen blir det mye 60-70km i starten?
Og de første 2km er flatt og med lite aksellerasjon?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond.Strom

Til jobben er bussfil, med akselerasjon/bremsing. Hjemover er det mere jevn lav fart uten bussfil. skulle tro det forklarer forskjellen


nyttblad

Forsøker så godt jeg kan å kjøre s jevnt som mulig begge veier. Har også forsøkt å kjøre innover tidlig om morgenen med 0 trafikk dvs ligge i normal fil uten opp/nedbremsing. Får likevel samme resultat med reduksjon på  40-50 km på rekkevidden innover (25 km) og 10 km reduksjon hjem.  Har også kjørt samme strekning i helger og det samme skjer.
Kan det være at når man først kommer inn et mønster så følges mønsteret. Det er jo som sies estimert utifra gjeldende forbruk. Og over tid så forsterkes mønsteret?
Synes selv dette blir ganske ubrukelig og velger heller å følge antall streker.
Ved kjøring på andre strekninger oppleves nesten alltid også det samme. Sterk reduksjon på gjenstående når jeg kjører dit jeg skal og så går det nesten ikke nedover når jeg skal hjem igjen.
Hadde bilen inne til reparasjon en stund tilbake og hadde da en C Zero som leiebil. På den virket det hele helt annerledes der rekkevidden virket mye mer stabil over kjørelengde
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

el-snorre

Har du tatt i betraktning at varmeaparatet drar en del strøm? Trykker du på den blåmerkede knappen nede til høyre ved GPSen, så får du opp forbruket fordelt på fremdrift, klima og annet.

Har du vinterdekk på så vil det også bidra til noe redusert rekkevidde grunnet økt rullemotstand på grunn av mykere dekk.

Husk også at batteriene nå begynner å bli kalde og at de da"trekker seg sammen" og har plass til noe mindre strøm.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

nyttblad

Tror jeg da kan konkludere med at den sikkert gjetter riktig ut fra forbruk.
Ser fra Carwings at forskjellen er større enn jeg skulle tro:

Her fra en gitt dato:
Total (kwh) Consumption Generation Distance Economy
5.3             6.2               0.9            25.7       0.21       Til
3.4             4.4               1.0            23.9       0.14       Fra

Og en annen dag:
4.6             5.2               0.6            23.2       0.20       Til
3.9             5.4               1.5            22.2       0.18       Fra
Har ikke byttet dekk

GOM skal gi estimert kjørelengde utifra gjeldende forbruk.
Hvordan beregner den gjenstående etter at bilen er ladet opp.
Er det basert på forrige tur eller gjennomsnittet av et visst antall turer?


Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Thomas Parsli

De siste kilometrene før du setter bilen på lading, så vidt jeg vet.
Jeg tror ikke GOM forholder seg til tidligere turer, men bare de siste km du har kjørt.
(Og siden bilen ikke vet hvor du skal, er ikke tidligere turer særlig interessant)

Kjør til jobb uten å bruke kollektivfeltet en dag det er lite trafikk, så tipper jeg du vil se at forbruket til jobb nærmer seg det du har fra jobb. Eller bestem deg for å ikke kjøre hardere enn to bobler på "Power" :)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kjekk

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 17. oktober 2012, klokken 12:46Jeg tror ikke GOM forholder seg til tidligere turer, men bare de siste km du har kjørt.
Helt riktig, som vi pendelere opp/ned lierbakken kan fortelle :-)  Etter å ha kjørt opp lierbakken i 120 viser GOM ca 65 km igjen på 9 streker. Dette endres fra Asker og ned mot oslo til over 100 km igjen

Så lege man er klar over dette med topografi er faktisk GOM et meget anvendelig instrument.  Gitt like kjørefohold hele veien vil man få et presist estimat.

cra

Jeg har meldt til Nissan (Via mail til Norway @ nissan-services.eu som jeg fant på you+nissan) om at jeg ønsker meg et valg i menyene slik at jeg kan velge om jeg vil ha lotto-tallene (altså tilfeldig estimert gjenstående rekkevidde, som er helt ubrukelig i området jeg befinner meg; midt i Sunnmørsalpane) eller en prosentvis visning av gjenværende kapasitet på batteriet (altså en mer finkornet versjon av de 12 "klossene").

Jeg anbefaler flest mulig å gjøre det samme! Hvis mange nok etterlyser dette så kanskje de kan komme med en softwareoppdatering som gir oss det? :)  (Vet ikke om jeg har trua på ei facebookgruppe "Vi som vil ha prosentvisning i stedet for gjetting i LEAF", men kanskje?  ;) ;D)

Jeg fikk noe jeg egentlig anser som et "Goddag, mann! Økseskaft" tilbake, med en liste over de viktigste faktorene for varierende forbruk av strøm.  ::)  Dette skriver jeg en oppfølging på i dag.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Jeg skrev en presisering av hva det var jeg ønsket å oppnå, og fikk et mer lovende svar tilbake:

Sitat
I forbindelse med din henvendelse vedrørende forslag om endringer I software på Nissan LEAF har jeg nå sent saken videre internt I Nissan.

Vi vil ta kontakt med deg når vi har fått tilbakemelding.

Så får vi se hva det evt. kan bli utav det.  Det jeg virkelig skulle ønske meg var et eget skjema på web'en der man kan sende inn forslag til endringer/forbedinger/nye funksjoner. Det burde være en billig måte for Nissan (og leverandører generelt, egentlig) å hente inn tilbakemeldinger fra markedet på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arnejorg1

Føler ikke at estimert gjenværende kjørelengde stemmer. Vil tro det regnes ut etter hvordan man har kjørt de siste milene. På vei til jobb har jeg mye nedoverbakke og på retur blir det selvsagt motbakke. Også når jeg kjører på flat motorvei i 80-90 opplever jeg at antall km går fortere ned i forhold til hvor mange km jeg i realiteten kjører. Disse tallene er derfor nesten ubrukelige for meg, kunne mye heller tenkt meg og sett gjenværende strøm i prosent.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på fredag 19. oktober 2012, klokken 19:55
Føler ikke at estimert gjenværende kjørelengde stemmer. Vil tro det regnes ut etter hvordan man har kjørt de siste milene. På vei til jobb har jeg mye nedoverbakke og på retur blir det selvsagt motbakke. Også når jeg kjører på flat motorvei i 80-90 opplever jeg at antall km går fortere ned i forhold til hvor mange km jeg i realiteten kjører. Disse tallene er derfor nesten ubrukelige for meg, kunne mye heller tenkt meg og sett gjenværende strøm i prosent.

Det fikses lett med et SOC-meter til i overkant av tusenlappen. Noe lodding må påregnes ;)
Mitt er fast montert foran koppholderne, slår seg på automatisk sammen med bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å bruke penger på noe som burde være standardutrustning i en bil i 2012, og i alle fall ikke når det kan løses vha en antakelig enkel endring i firmware. Når det er sagt så har jeg sjekket på nett, og ser at set også finnes moduler som gir "riktig" funksjon i klimaannlegget.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA