Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jekkepunkter?

Startet av gmagnus, tirsdag 16. oktober 2012, klokken 12:42

« forrige - neste »

gmagnus

Tid for vinterdekk.
Bladde gjennom hele instruksjonsheftet i går, men fant ikke noe om hvor man kan plasere jekken. Dårlig manual...  :(

Hva er deres erfaringer som har hatt bilen en stund. Er det greiest å ta jekken foran og bak eller langs kanalen på hver side?

Hva med bilen på bukk med 4 "armer". Er det løftepunkter langs kanalen ved hvert hjul? Kom ikke så tydelig fram ved en titt under.
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

hkaspenberg

Innenfor plasten i kanalen er det en vertikal platskjøt. Sett jekken på den så nærme forhjulene som mulig for å jekke opp foran. Bak er det enklere da det er et jekkepunkt midt på bakakselen som løfter hele bilen. Bare pass på å blokkere forhjulene når du jekker opp bak slik at den ikke ruller forover.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

erik e

Når man først ser under er ingen bil enklere og jekke opp. "Tauekrokk" midt foran,"kloss" midt på bakaksel og på verksted er det meget bra "jekke" punkter uten og bruke kanalene. :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Stjerneglis

Ned på alle fire, så ser du at det er utsparinger i nærheten av hjulene på kanalene bak plastskjørtet. Bruk en garasjejekk med en gummipad. BTDT.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Bjornt

Sitat fra: erik e på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 15:55
Når man først ser under er ingen bil enklere og jekke opp. "Tauekrokk" midt foran,"kloss" midt på bakaksel og på verksted er det meget bra "jekke" punkter uten og bruke kanalene. :)

Ja helt enig, gikk på null niks. Kjøp en billig "garasjejekk" på Bilextra el lign. 300 kr . Blokker forhjulet når du jekker opp bak, med en trekloss el lign. Trengs sikkert ikke, men "better safe than sorry"
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Phuc

#5
Det finnes en annen tråd på dette, men her er i allefall understellsbildet igjen.

Dere kan også se på side 94-96 i denne PDFen.

"Etter skifte av hjul: Få tilstrammingen av boltene og trykket i det nye hjulet kontrollert hos PEUGEOT-forhandlernett eller hos et kvalifisert verksted."
Fin kommentar ::)

Edit: la til lenke til den forrige diskusjonen vedr. dette emnet.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

hkaspenberg

Sitat fra: Phuc på onsdag 17. oktober 2012, klokken 12:56
Tror det finnes en annen tråd på dette også, men her er i allefall understellsbildet igjen.

Dere kan også se på side 94-96 i denne PDFen.

"Etter skifte av hjul: Få tilstrammingen av boltene og trykket i det nye hjulet kontrollert hos PEUGEOT-forhandlernett eller hos et kvalifisert verksted."
Fin kommentar ::)

Ja dette er sikkert noe jeg gidder å betale verkstedtimer for... ::) Fiksa litt på det bildet og markerte jekkepunktene.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Phuc

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 17. oktober 2012, klokken 13:25Fiksa litt på det bildet og markerte jekkepunktene.
Du glemte slepe-festet foran :P
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

cra

Jeg gjorde som på Think'en; satte garasjejekken under støtdemperfestet bake, og under bærearmen foran. Tre tråkk på pedalen så var det liftoff. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: Phuc på onsdag 17. oktober 2012, klokken 13:39
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 17. oktober 2012, klokken 13:25Fiksa litt på det bildet og markerte jekkepunktene.
Du glemte slepe-festet foran :P
Gjorde visst det. Når jeg igjen så på dette bildet legger jeg merke til en rekke huller langs innsiden av kanalen (markert ett av de med gul pil). På grunn av disse kommer det vel seg til å samle seg masse dritt og lort slik at det hele ruster innenfra?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Bjornt

Neppe,  galvanisert stål. Dog hadde det vel ikke gjort noe med en omgang med tynn tectyl sprøytet inni.  Var en lang tråd her om understellsbehandling,  rustbeskytelse.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA