FSD-videoer

Startet av CorsoDante, lørdag 19. november 2022, klokken 07:40

« forrige - neste »

Mobileum

Disse har jeg tro på!

XPeng continues to challenge Tesla FSD with XNGP self-driving, now available throughout China

https://electrek.co/2024/02/29/xpeng-tesla-fsd-xngp-self-driving-adas-now-available-throughout-china/


Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

CorsoDante

#31
Sitat fra: RJK på lørdag 02. mars 2024, klokken 08:57
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 02. mars 2024, klokken 08:03
Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 19:04Siden FSD 12.2.1 nå er delt hos flere så får man noen andre saker å se på. Problemet er. Som JJ Ricks sa (han som filmer Waymo-turer), fritt sitert: jeg leter etter f..ups hos Waymo og finner ingen, time etter time, tur etter tur, mens FSD-testere leter etter eksempler på hva den får til.

https://x.com/MissJilianne/status/1760846858564612144?s=20 PS sjekk lenka til iWatchen

https://x.com/edgecase411/status/1761436919240761571?s=20

Waymo er L5, FSDB er L2. Naturlig at inngangen blir annerledes da. Ellers er jeg diametralt uenig med «J.J.»; fuck-ups er langt mer interessant enn hva FSDB evner.

Her er det et par fuck-ups, men du verden hvor kjekt det hadde vært å disponert dette på daglig basis;

Begynner å bli absurd bra der oppe i åsen (Hvor du dessverre ikke vil se en Waymo kjørende rundt på lang tid).

Også heier jeg på Waymo all the way, håper inderlig vi får førerløse taxier på våre hovedveier/bysentra (med unntak om vinteren).
Bare for å pirke litt, men det er feil at Waymo er L5. De er L4 fordi de ikke kan kjøre overalt, men har begrensninger (bare innen godkjente soner), som er det som skiller L4 fra L5.


100 % riktig, 4 er tallet her, sterkt begrenset hvor Waymo kan kjøre. Takker, jeg korrigerer ;)
TMYP HW4 / TM3P Atom

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på lørdag 02. mars 2024, klokken 09:07Disse har jeg tro på!

XPeng continues to challenge Tesla FSD with XNGP self-driving, now available throughout China
Kanskje det, men sammenligning av ADAS systemer hører vel hjemme i ett annet underforum.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 02. mars 2024, klokken 08:03
Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 19:04Siden FSD 12.2.1 nå er delt hos flere så får man noen andre saker å se på. Problemet er. Som JJ Ricks sa (han som filmer Waymo-turer), fritt sitert: jeg leter etter f..ups hos Waymo og finner ingen, time etter time, tur etter tur, mens FSD-testere leter etter eksempler på hva den får til.

https://x.com/MissJilianne/status/1760846858564612144?s=20 PS sjekk lenka til iWatchen

https://x.com/edgecase411/status/1761436919240761571?s=20

Waymo er L5, FSDB er L2. Naturlig at inngangen blir annerledes da. Ellers er jeg diametralt uenig med «J.J.»; fuck-ups er langt mer interessant enn hva FSDB evner.

(korrigering; sterkt begrenset hvor Waymo kjører, jf. nedenstående, så tallet er 4, takk til RJK)

Her er det et par fuck-ups, men du verden hvor kjekt det hadde vært å disponert dette på daglig basis;

Begynner å bli absurd bra der oppe i åsen (Hvor du dessverre ikke vil se en Waymo kjørende rundt på lang tid).

Også heier jeg på Waymo all the way, håper inderlig vi får førerløse taxier på våre hovedveier/bysentra (med unntak om vinteren).
Ja dette er imponerende utvikling.
Spesielt når systemet ikke baseres på HD mapping som Waymo benytter.

daktari

L5 har ingen begrensninger i sin ODD, operational design domain.

L4 har begrensninger, de kan være av flere typer: både geografiske, vær- og kjøreforhold, fart, veitype etc. Enkeltvis eller kombinasjoner.

Felles for disse er at du ikke trenger en person i bilen.

L3 er som L4, det er unsupervised, dvs at jåfør overhodet ikke behøver følge med. Men fallback er en person, slik at bilen vil bare stoppe trygt hvis den kommer utenfor ODD hvis ikke sjåføren tar over.

FSD er solgt som L5, men pga manglende rengjøring av kamera kan vi si det aldri blir mer enn L4. Musk har sagt L4/L5 ved minstb2 anledninger, og robotaxi, samt LA to NYC, fordrer L5.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: RJK på lørdag 02. mars 2024, klokken 08:57
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 02. mars 2024, klokken 08:03
Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 19:04Siden FSD 12.2.1 nå er delt hos flere så får man noen andre saker å se på. Problemet er. Som JJ Ricks sa (han som filmer Waymo-turer), fritt sitert: jeg leter etter f..ups hos Waymo og finner ingen, time etter time, tur etter tur, mens FSD-testere leter etter eksempler på hva den får til.

https://x.com/MissJilianne/status/1760846858564612144?s=20 PS sjekk lenka til iWatchen

https://x.com/edgecase411/status/1761436919240761571?s=20

Waymo er L5, FSDB er L2. Naturlig at inngangen blir annerledes da. Ellers er jeg diametralt uenig med «J.J.»; fuck-ups er langt mer interessant enn hva FSDB evner.

Her er det et par fuck-ups, men du verden hvor kjekt det hadde vært å disponert dette på daglig basis;

Begynner å bli absurd bra der oppe i åsen (Hvor du dessverre ikke vil se en Waymo kjørende rundt på lang tid).

Også heier jeg på Waymo all the way, håper inderlig vi får førerløse taxier på våre hovedveier/bysentra (med unntak om vinteren).
Bare for å pirke litt, men det er feil at Waymo er L5. De er L4 fordi de ikke kan kjøre overalt, men har begrensninger (bare innen godkjente soner), som er det som skiller L4 fra L5.

L5 fordrer at den kan kjøre på alle veier under alle forhold uten andre begrensninger enn det skilting, oppmåling, midlertidige begrensninger (pga ulykke, naturskade, eller veiarbeid) og generelt trafikkreglene setter.

;)

FSD Beta er per i dag L2, men med L5 kapasitet, selv om den sånn sett mer korrekt er L4 men med langt mindre geografiske begrensninger enn Waymo har. FSD Beta er mer begrenset av veitype enn av geo-sperringer, men man får både nags, og må alltid følge med og være klar til å ta over.
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 02. mars 2024, klokken 08:03
Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 19:04Siden FSD 12.2.1 nå er delt hos flere så får man noen andre saker å se på. Problemet er. Som JJ Ricks sa (han som filmer Waymo-turer), fritt sitert: jeg leter etter f..ups hos Waymo og finner ingen, time etter time, tur etter tur, mens FSD-testere leter etter eksempler på hva den får til.

https://x.com/MissJilianne/status/1760846858564612144?s=20 PS sjekk lenka til iWatchen

https://x.com/edgecase411/status/1761436919240761571?s=20

Waymo er L5, FSDB er L2. Naturlig at inngangen blir annerledes da. Ellers er jeg diametralt uenig med «J.J.»; fuck-ups er langt mer interessant enn hva FSDB evner.

(korrigering; sterkt begrenset hvor Waymo kjører, jf. nedenstående, så tallet er 4, takk til RJK)

Her er det et par fuck-ups, men du verden hvor kjekt det hadde vært å disponert dette på daglig basis;

Begynner å bli absurd bra der oppe i åsen (Hvor du dessverre ikke vil se en Waymo kjørende rundt på lang tid).

Også heier jeg på Waymo all the way, håper inderlig vi får førerløse taxier på våre hovedveier/bysentra (med unntak om vinteren).
Litt usikker på om poenget mitt kom frem.

Å filme Waymo er "håper den dummer seg ut i dag, for nå har jeg filmet i 3 måneder og alt har gått bra"

vs FSD "tror du vi klarer denne turen på 10 minutter uten at den dummer seg ut i dag da".

Forskjellig ende av skalaen.

Så vil jeg bare gjenta at Waymo kjører i Phoenix på et geografisk område med by svarende til Oslo sentrum OG hele marka, helt uten sjåfør. Og i San Francisco et område svarende til hele Oslo innenfor Ring 3.

Akkumulert nå uten sjåfør 20 millioner miles, 32 millioner kilometer. (Hittil i mitt liv har jeg kjørt ca 600.000 km tipper jeg)
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

#36
Sitat fra: daktari på lørdag 02. mars 2024, klokken 11:27
Sitat fra: RJK på lørdag 02. mars 2024, klokken 08:57
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 02. mars 2024, klokken 08:03
Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 19:04Siden FSD 12.2.1 nå er delt hos flere så får man noen andre saker å se på. Problemet er. Som JJ Ricks sa (han som filmer Waymo-turer), fritt sitert: jeg leter etter f..ups hos Waymo og finner ingen, time etter time, tur etter tur, mens FSD-testere leter etter eksempler på hva den får til.

https://x.com/MissJilianne/status/1760846858564612144?s=20 PS sjekk lenka til iWatchen

https://x.com/edgecase411/status/1761436919240761571?s=20

Waymo er L5, FSDB er L2. Naturlig at inngangen blir annerledes da. Ellers er jeg diametralt uenig med «J.J.»; fuck-ups er langt mer interessant enn hva FSDB evner.

Her er det et par fuck-ups, men du verden hvor kjekt det hadde vært å disponert dette på daglig basis;

Begynner å bli absurd bra der oppe i åsen (Hvor du dessverre ikke vil se en Waymo kjørende rundt på lang tid).

Også heier jeg på Waymo all the way, håper inderlig vi får førerløse taxier på våre hovedveier/bysentra (med unntak om vinteren).
Bare for å pirke litt, men det er feil at Waymo er L5. De er L4 fordi de ikke kan kjøre overalt, men har begrensninger (bare innen godkjente soner), som er det som skiller L4 fra L5.

L5 fordrer at den kan kjøre på alle veier under alle forhold uten andre begrensninger enn det skilting, oppmåling, midlertidige begrensninger (pga ulykke, naturskade, eller veiarbeid) og generelt trafikkreglene setter.

;)

FSD Beta er per i dag L2, men med L5 kapasitet, selv om den sånn sett mer korrekt er L4 men med langt mindre geografiske begrensninger enn Waymo har. FSD Beta er mer begrenset av veitype enn av geo-sperringer, men man får både nags, og må alltid følge med og være klar til å ta over.
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 02. mars 2024, klokken 08:03
Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 19:04Siden FSD 12.2.1 nå er delt hos flere så får man noen andre saker å se på. Problemet er. Som JJ Ricks sa (han som filmer Waymo-turer), fritt sitert: jeg leter etter f..ups hos Waymo og finner ingen, time etter time, tur etter tur, mens FSD-testere leter etter eksempler på hva den får til.

https://x.com/MissJilianne/status/1760846858564612144?s=20 PS sjekk lenka til iWatchen

https://x.com/edgecase411/status/1761436919240761571?s=20

Waymo er L5, FSDB er L2. Naturlig at inngangen blir annerledes da. Ellers er jeg diametralt uenig med «J.J.»; fuck-ups er langt mer interessant enn hva FSDB evner.

(korrigering; sterkt begrenset hvor Waymo kjører, jf. nedenstående, så tallet er 4, takk til RJK)

Her er det et par fuck-ups, men du verden hvor kjekt det hadde vært å disponert dette på daglig basis;

Begynner å bli absurd bra der oppe i åsen (Hvor du dessverre ikke vil se en Waymo kjørende rundt på lang tid).

Også heier jeg på Waymo all the way, håper inderlig vi får førerløse taxier på våre hovedveier/bysentra (med unntak om vinteren).
Litt usikker på om poenget mitt kom frem.

Å filme Waymo er "håper den dummer seg ut i dag, for nå har jeg filmet i 3 måneder og alt har gått bra"

vs FSD "tror du vi klarer denne turen på 10 minutter uten at den dummer seg ut i dag da".

Forskjellig ende av skalaen.

Så vil jeg bare gjenta at Waymo kjører i Phoenix på et geografisk område med by svarende til Oslo sentrum OG hele marka, helt uten sjåfør. Og i San Francisco et område svarende til hele Oslo innenfor Ring 3.

Akkumulert nå uten sjåfør 20 millioner miles, 32 millioner kilometer. (Hittil i mitt liv har jeg kjørt ca 600.000 km tipper jeg)
Litt usikker på om det spørsmålet/antydningen var rettet på meg, siden du siterer meg i en av blokkene.

For egen del så presiserte jeg bare feilen om L5 vs L4 som er Waymo sitt nivå.

Ja, i norsk sammenheng er nok området stort, men det er fremdeles bare en "sandbox-approach". Det er flere begrensninger enn bare geografisk, bilene har ihvertfall inntil nylig vært nektet å kjøre på highways/motorveier, men må holde seg på veier med lavere hastighet. Og selv der er det også litt begrenset hva den må fortolke.

I tillegg har den altså blitt kjempegodt trent på disse områdene, så den vet veldig godt hvor den får kjøre og hvor den ikke får kjøre, og alle bestemmelser for hvert veipunkt i denne sandkassa. Der gjør den selvsagt stort sett en veldig god jobb. Men den er jo totalt ubrukelig til å gå utenfor disse områdene den ikke er opplært til og heller ikke tillatt å kjøre på, som er litt av forskjellen på tilnærmingen til FSD/autonom kjøring.

Tesla har altså en helt annen approach, som ihvertfall jeg innser er mye mer vanskelig. Den skal klare å kjøre overalt i verden bare ved å forholde seg til reglementer i de forskjellige landene/områdene, mens eller skal den basere seg på hva den ser og hva den vet, inkludert hvor den skal.

Den skal takle nye veier som ikke er i basen ennå, sperrede veier, omkjøringsveier som ikke ligger i basen og generelt til hva som akkurat nå er foran, bak eller til siden for seg. Dette er altså en langt større oppgave, og gir mere utfordringer til bilen.

Det fører selvsagt til at den vil kunne gjøre feil frem til den er godt nok utviklet, så man lærer bilene opp basert på de feil man identifiserer og de utfordringer som man tenker den vil kunne møte, inkludert irrasjonelle handlinger fra menneskekjørte biler. Og det som sagt hvor som helst i verden.

Om Tesla lykkes, noe jeg selvsagt ikke vet noe sikkert om ennå, selv om det i det store og hele ser langt bedre ut etterhvert, så vil den potensielt kunne breddes langt raskere og over hele kloden relativt samtidig.

Og da kan man f.eks. navigere fra brygga i Kirkenes, via forskjellige delmål og helt frem til f.eks. en fiskelandsby i Italia. Eneste vil være at den inntil videre må ha hjelp til å plugges inn og fra ladere langs veien, og den må kanskje ha litt hjelp til å rengjøre kameraer og sensorer som blir tilgriset eller dekt av whatever.

Waymo vil ikke kunne gjøre det samme på veldig lang tid, om i det hele tatt. Den vil kanskje forbli begrenset til sine opptrente områder, og bare befinne seg i disse, selv om antall steder kan økes med tiden, med mindre man også mapper tilførselsveiene mellom alle disse stedene. Jeg ser derfor for meg at den vil i svært mange år, kun være tilgjengelig innenfor et geografisk begrenset område, selv om det kan bli svært mange områder med tiden.

Altså er det en viss sannsynlighet for at Tesla vil nå L5 etterhvert, mens Waymo kanskje vil forbli et L4-system i svært mange år fremover, eller for alltid. Men kan jo hende dette er mer enn godt nok for 90 % av oss, eller deromkring. Og så bruker man fly, tog eller annet transportmiddel mellom disse forskjellige områdene.

Uansett, de neste 3, 5 og/eller 10 årene (eller enda lengre, slik mange tror) før vi vet hva som blir det endelige utfallet. Som med andre "kriger om å bli "standarden"", så er det ikke sikkert det teknisk aller beste er det som vinner, men det som fortest blir "godt nok".

Kanskje er det Cruise, kanskje er det andre systemer som til slutt vinner. F.eks. tror jeg at Volvo sin tilnærming med å kunne/måtte snakke med sentrale eller distribuerte systemer utenfor den enkelte bil for viktig sanntidsinformasjon, vil bli obligatorisk og uunngåelig. Spesielt for reiser mellom steder/byer og gjennom områder der naturlige hendelser er noe som vil dukke opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 02. mars 2024, klokken 11:27Akkumulert nå uten sjåfør 20 millioner miles, 32 millioner kilometer. (Hittil i mitt liv har jeg kjørt ca 600.000 km tipper jeg)
Så 20x mine 1.5mill km da. Ikke så mye...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. mars 2024, klokken 14:01
Sitat fra: daktari på lørdag 02. mars 2024, klokken 11:27Akkumulert nå uten sjåfør 20 millioner miles, 32 millioner kilometer. (Hittil i mitt liv har jeg kjørt ca 600.000 km tipper jeg)
Så 20x mine 1.5mill km da. Ikke så mye...
Ikke uvanlig det. Viktig å telle hvor mange ganger har du kollidert, vært i grøfta eller hatt nestenulykker (ikke stoppet dor fotgjenger etc), evnt brutt regler? Noen flinke og heldige kan kanskje si 0.
Pluss at Waymo kjører kun i by som øker risikoen.

Men poenget er at en level 4-bil for alle praktiske forhold kommer til å kjøre en livslengde for et menneske uten hendelser.

Men poenget
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: RJK på lørdag 02. mars 2024, klokken 12:10Ja, i norsk sammenheng er nok området stort, men det er fremdeles bare en "sandbox-approach". Det er flere begrensninger enn bare geografisk, bilene har ihvertfall inntil nylig vært nektet å kjøre på highways/motorveier, men må holde seg på veier med lavere hastighet. Og selv der er det også litt begrenset hva den må fortolke.

I tillegg har den altså blitt kjempegodt trent på disse områdene, så den vet veldig godt hvor den får kjøre og hvor den ikke får kjøre, og alle bestemmelser for hvert veipunkt i denne sandkassa. Der gjør den selvsagt stort sett en veldig god jobb. Men den er jo totalt ubrukelig til å gå utenfor disse områdene den ikke er opplært til og heller ikke tillatt å kjøre på, som er litt av forskjellen på tilnærmingen til FSD/autonom kjøring.

Tesla har altså en helt annen approach, som ihvertfall jeg innser er mye mer vanskelig. Den skal klare å kjøre overalt i verden bare ved å forholde seg til reglementer i de forskjellige landene/områdene, mens eller skal den basere seg på hva den ser og hva den vet, inkludert hvor den skal.

Den skal takle nye veier som ikke er i basen ennå, sperrede veier, omkjøringsveier som ikke ligger i basen og generelt til hva som akkurat nå er foran, bak eller til siden for seg. Dette er altså en langt større oppgave, og gir mere utfordringer til bilen.

Det fører selvsagt til at den vil kunne gjøre feil frem til den er godt nok utviklet, så man lærer bilene opp basert på de feil man identifiserer og de utfordringer som man tenker den vil kunne møte, inkludert irrasjonelle handlinger fra menneskekjørte biler. Og det som sagt hvor som helst i verden.

Om Tesla lykkes, noe jeg selvsagt ikke vet noe sikkert om ennå, selv om det i det store og hele ser langt bedre ut etterhvert, så vil den potensielt kunne breddes langt raskere og over hele kloden relativt samtidig.

Og da kan man f.eks. navigere fra brygga i Kirkenes, via forskjellige delmål og helt frem til f.eks. en fiskelandsby i Italia. Eneste vil være at den inntil videre må ha hjelp til å plugges inn og fra ladere langs veien, og den må kanskje ha litt hjelp til å rengjøre kameraer og sensorer som blir tilgriset eller dekt av whatever.

Waymo vil ikke kunne gjøre det samme på veldig lang tid, om i det hele tatt. Den vil kanskje forbli begrenset til sine opptrente områder, og bare befinne seg i disse, selv om antall steder kan økes med tiden, med mindre man også mapper tilførselsveiene mellom alle disse stedene. Jeg ser derfor for meg at den vil i svært mange år, kun være tilgjengelig innenfor et geografisk begrenset område, selv om det kan bli svært mange områder med tiden.

Altså er det en viss sannsynlighet for at Tesla vil nå L5 etterhvert, mens Waymo kanskje vil forbli et L4-system i svært mange år fremover, eller for alltid. Men kan jo hende dette er mer enn godt nok for 90 % av oss, eller deromkring. Og så bruker man fly, tog eller annet transportmiddel mellom disse forskjellige områdene.

Uansett, de neste 3, 5 og/eller 10 årene (eller enda lengre, slik mange tror) før vi vet hva som blir det endelige utfallet. Som med andre "kriger om å bli "standarden"", så er det ikke sikkert det teknisk aller beste er det som vinner, men det som fortest blir "godt nok".

Kanskje er det Cruise, kanskje er det andre systemer som til slutt vinner. F.eks. tror jeg at Volvo sin tilnærming med å kunne/måtte snakke med sentrale eller distribuerte systemer utenfor den enkelte bil for viktig sanntidsinformasjon, vil bli obligatorisk og uunngåelig. Spesielt for reiser mellom steder/byer og gjennom områder der naturlige hendelser er noe som vil dukke opp.
Det blir for enkelt å kalle all den varierende trafikken i et område av Oslos område som en sandkasse. Vet ikke hvor du bor, men det er meget variert trafikk og store utfordringer, avhengig av hvor i byen du beveger deg. Sånn er det i USA også.

Ja, Tesla har en annen tilnærming, og den funker ikke.

Tesla kan fortsatt ikke, etter 7,5 år, kjøre en eneste meter uten sjåfør, i "sandkassa" San Francisco downtown.

Man kunne jo hatt et håp om at de i det minste et sted i verden håndterte level 4 og kunne tilby en level 4 robotaxi for eiere akkurat der, men neida. Hvorfor? Jo, Tesla fikser ikke autonomi.

Nå har vi vært gjennom v 8,9,10, hypede 11 og hypede 12, og det er same same. Noen feil fikses, andre dukker opp. Sideveis "fremskritt".

Greit å ha et håp, men lurt å stille noen spørsmål til hypen også.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: daktari på lørdag 02. mars 2024, klokken 18:28
Sitat fra: RJK på lørdag 02. mars 2024, klokken 12:10Ja, i norsk sammenheng er nok området stort, men det er fremdeles bare en "sandbox-approach". Det er flere begrensninger enn bare geografisk, bilene har ihvertfall inntil nylig vært nektet å kjøre på highways/motorveier, men må holde seg på veier med lavere hastighet. Og selv der er det også litt begrenset hva den må fortolke.

I tillegg har den altså blitt kjempegodt trent på disse områdene, så den vet veldig godt hvor den får kjøre og hvor den ikke får kjøre, og alle bestemmelser for hvert veipunkt i denne sandkassa. Der gjør den selvsagt stort sett en veldig god jobb. Men den er jo totalt ubrukelig til å gå utenfor disse områdene den ikke er opplært til og heller ikke tillatt å kjøre på, som er litt av forskjellen på tilnærmingen til FSD/autonom kjøring.

Tesla har altså en helt annen approach, som ihvertfall jeg innser er mye mer vanskelig. Den skal klare å kjøre overalt i verden bare ved å forholde seg til reglementer i de forskjellige landene/områdene, mens eller skal den basere seg på hva den ser og hva den vet, inkludert hvor den skal.

Den skal takle nye veier som ikke er i basen ennå, sperrede veier, omkjøringsveier som ikke ligger i basen og generelt til hva som akkurat nå er foran, bak eller til siden for seg. Dette er altså en langt større oppgave, og gir mere utfordringer til bilen.

Det fører selvsagt til at den vil kunne gjøre feil frem til den er godt nok utviklet, så man lærer bilene opp basert på de feil man identifiserer og de utfordringer som man tenker den vil kunne møte, inkludert irrasjonelle handlinger fra menneskekjørte biler. Og det som sagt hvor som helst i verden.

Om Tesla lykkes, noe jeg selvsagt ikke vet noe sikkert om ennå, selv om det i det store og hele ser langt bedre ut etterhvert, så vil den potensielt kunne breddes langt raskere og over hele kloden relativt samtidig.

Og da kan man f.eks. navigere fra brygga i Kirkenes, via forskjellige delmål og helt frem til f.eks. en fiskelandsby i Italia. Eneste vil være at den inntil videre må ha hjelp til å plugges inn og fra ladere langs veien, og den må kanskje ha litt hjelp til å rengjøre kameraer og sensorer som blir tilgriset eller dekt av whatever.

Waymo vil ikke kunne gjøre det samme på veldig lang tid, om i det hele tatt. Den vil kanskje forbli begrenset til sine opptrente områder, og bare befinne seg i disse, selv om antall steder kan økes med tiden, med mindre man også mapper tilførselsveiene mellom alle disse stedene. Jeg ser derfor for meg at den vil i svært mange år, kun være tilgjengelig innenfor et geografisk begrenset område, selv om det kan bli svært mange områder med tiden.

Altså er det en viss sannsynlighet for at Tesla vil nå L5 etterhvert, mens Waymo kanskje vil forbli et L4-system i svært mange år fremover, eller for alltid. Men kan jo hende dette er mer enn godt nok for 90 % av oss, eller deromkring. Og så bruker man fly, tog eller annet transportmiddel mellom disse forskjellige områdene.

Uansett, de neste 3, 5 og/eller 10 årene (eller enda lengre, slik mange tror) før vi vet hva som blir det endelige utfallet. Som med andre "kriger om å bli "standarden"", så er det ikke sikkert det teknisk aller beste er det som vinner, men det som fortest blir "godt nok".

Kanskje er det Cruise, kanskje er det andre systemer som til slutt vinner. F.eks. tror jeg at Volvo sin tilnærming med å kunne/måtte snakke med sentrale eller distribuerte systemer utenfor den enkelte bil for viktig sanntidsinformasjon, vil bli obligatorisk og uunngåelig. Spesielt for reiser mellom steder/byer og gjennom områder der naturlige hendelser er noe som vil dukke opp.
Det blir for enkelt å kalle all den varierende trafikken i et område av Oslos område som en sandkasse. Vet ikke hvor du bor, men det er meget variert trafikk og store utfordringer, avhengig av hvor i byen du beveger deg. Sånn er det i USA også.

Ja, Tesla har en annen tilnærming, og den funker ikke.

Tesla kan fortsatt ikke, etter 7,5 år, kjøre en eneste meter uten sjåfør, i "sandkassa" San Francisco downtown.

Man kunne jo hatt et håp om at de i det minste et sted i verden håndterte level 4 og kunne tilby en level 4 robotaxi for eiere akkurat der, men neida. Hvorfor? Jo, Tesla fikser ikke autonomi.

Nå har vi vært gjennom v 8,9,10, hypede 11 og hypede 12, og det er same same. Noen feil fikses, andre dukker opp. Sideveis "fremskritt".

Greit å ha et håp, men lurt å stille noen spørsmål til hypen også.
Vanskelig å diskutere, når du tilsynelatende ikke skjønner hva som menes med sandkasse i utviklingsøyemed.

Det er snakk om to helt forskjellige utviklingsmetoder, og den ene er definitivt lettere å få til, men er mer begrenset. Og så må man gjøre mye av jobben nesten fra scratch når den skal implementeres andre steder.

Den andre metoden er vanskeligere, men kan gi langt større gevinst da den har er lettere å implementere andre steder. Det skal veldig lite endring til før den er klar for andre steder.

Er alt for lettvint å bare blåse det bort slik du gjør.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på lørdag 02. mars 2024, klokken 18:37
Sitat fra: daktari på lørdag 02. mars 2024, klokken 18:28
Sitat fra: RJK på lørdag 02. mars 2024, klokken 12:10Ja, i norsk sammenheng er nok området stort, men det er fremdeles bare en "sandbox-approach". Det er flere begrensninger enn bare geografisk, bilene har ihvertfall inntil nylig vært nektet å kjøre på highways/motorveier, men må holde seg på veier med lavere hastighet. Og selv der er det også litt begrenset hva den må fortolke.

I tillegg har den altså blitt kjempegodt trent på disse områdene, så den vet veldig godt hvor den får kjøre og hvor den ikke får kjøre, og alle bestemmelser for hvert veipunkt i denne sandkassa. Der gjør den selvsagt stort sett en veldig god jobb. Men den er jo totalt ubrukelig til å gå utenfor disse områdene den ikke er opplært til og heller ikke tillatt å kjøre på, som er litt av forskjellen på tilnærmingen til FSD/autonom kjøring.

Tesla har altså en helt annen approach, som ihvertfall jeg innser er mye mer vanskelig. Den skal klare å kjøre overalt i verden bare ved å forholde seg til reglementer i de forskjellige landene/områdene, mens eller skal den basere seg på hva den ser og hva den vet, inkludert hvor den skal.

Den skal takle nye veier som ikke er i basen ennå, sperrede veier, omkjøringsveier som ikke ligger i basen og generelt til hva som akkurat nå er foran, bak eller til siden for seg. Dette er altså en langt større oppgave, og gir mere utfordringer til bilen.

Det fører selvsagt til at den vil kunne gjøre feil frem til den er godt nok utviklet, så man lærer bilene opp basert på de feil man identifiserer og de utfordringer som man tenker den vil kunne møte, inkludert irrasjonelle handlinger fra menneskekjørte biler. Og det som sagt hvor som helst i verden.

Om Tesla lykkes, noe jeg selvsagt ikke vet noe sikkert om ennå, selv om det i det store og hele ser langt bedre ut etterhvert, så vil den potensielt kunne breddes langt raskere og over hele kloden relativt samtidig.

Og da kan man f.eks. navigere fra brygga i Kirkenes, via forskjellige delmål og helt frem til f.eks. en fiskelandsby i Italia. Eneste vil være at den inntil videre må ha hjelp til å plugges inn og fra ladere langs veien, og den må kanskje ha litt hjelp til å rengjøre kameraer og sensorer som blir tilgriset eller dekt av whatever.

Waymo vil ikke kunne gjøre det samme på veldig lang tid, om i det hele tatt. Den vil kanskje forbli begrenset til sine opptrente områder, og bare befinne seg i disse, selv om antall steder kan økes med tiden, med mindre man også mapper tilførselsveiene mellom alle disse stedene. Jeg ser derfor for meg at den vil i svært mange år, kun være tilgjengelig innenfor et geografisk begrenset område, selv om det kan bli svært mange områder med tiden.

Altså er det en viss sannsynlighet for at Tesla vil nå L5 etterhvert, mens Waymo kanskje vil forbli et L4-system i svært mange år fremover, eller for alltid. Men kan jo hende dette er mer enn godt nok for 90 % av oss, eller deromkring. Og så bruker man fly, tog eller annet transportmiddel mellom disse forskjellige områdene.

Uansett, de neste 3, 5 og/eller 10 årene (eller enda lengre, slik mange tror) før vi vet hva som blir det endelige utfallet. Som med andre "kriger om å bli "standarden"", så er det ikke sikkert det teknisk aller beste er det som vinner, men det som fortest blir "godt nok".

Kanskje er det Cruise, kanskje er det andre systemer som til slutt vinner. F.eks. tror jeg at Volvo sin tilnærming med å kunne/måtte snakke med sentrale eller distribuerte systemer utenfor den enkelte bil for viktig sanntidsinformasjon, vil bli obligatorisk og uunngåelig. Spesielt for reiser mellom steder/byer og gjennom områder der naturlige hendelser er noe som vil dukke opp.
Det blir for enkelt å kalle all den varierende trafikken i et område av Oslos område som en sandkasse. Vet ikke hvor du bor, men det er meget variert trafikk og store utfordringer, avhengig av hvor i byen du beveger deg. Sånn er det i USA også.

Ja, Tesla har en annen tilnærming, og den funker ikke.

Tesla kan fortsatt ikke, etter 7,5 år, kjøre en eneste meter uten sjåfør, i "sandkassa" San Francisco downtown.

Man kunne jo hatt et håp om at de i det minste et sted i verden håndterte level 4 og kunne tilby en level 4 robotaxi for eiere akkurat der, men neida. Hvorfor? Jo, Tesla fikser ikke autonomi.

Nå har vi vært gjennom v 8,9,10, hypede 11 og hypede 12, og det er same same. Noen feil fikses, andre dukker opp. Sideveis "fremskritt".

Greit å ha et håp, men lurt å stille noen spørsmål til hypen også.
Vanskelig å diskutere, når du tilsynelatende ikke skjønner hva som menes med sandkasse i utviklingsøyemed.

Det er snakk om to helt forskjellige utviklingsmetoder, og den ene er definitivt lettere å få til, men er mer begrenset. Og så må man gjøre mye av jobben nesten fra scratch når den skal implementeres andre steder.

Den andre metoden er vanskeligere, men kan gi langt større gevinst da den har er lettere å implementere andre steder. Det skal veldig lite endring til før den er klar for andre steder.

Er alt for lettvint å bare blåse det bort slik du gjør.
Eh, nei, for hvem har hatt suksess, og hvem har ikke, på 7,5 år? Hvilken strategi fungerte?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

submarine

Veldig interresant video angående HW3 vs. HW4, DOJO, robotaxi osv.


RJK

#43
Sitat fra: Handyman på lørdag 30. mars 2024, klokken 20:35
Sitat fra: Mobileum på lørdag 30. mars 2024, klokken 19:49Auto Landing med begrenset sikt er like mye avhengig av bakkeutstyr og flyplassens topografi..

Den grunnleggende formen for ILS, som krever en beslutningshøyde på minst 200 fot og en rullebanevisuell rekkevidde på 550 meter eller mer. CAT II og CAT III : Disse tilbyr lavere minimumskrav for sikt og beslutningshøyde, med CAT III som tillater nesten null siktlandinger i noen tilfeller.
Har ikke sett videoen, men relaterer den til autolanding med fly? Eller har du postet innlegget i feil tråd?
Han har nok postet i feil tråd...

Den diskusjonen går i den større FSD-tråden!

https://elbilforum.no/index.php?topic=53631.2950
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Riktig at det er feil. Skulle vært i FSD-bløff-tråden. Flytter det nå.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA