Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nøysomme Sunnmøringer

Startet av elektrolux, søndag 13. november 2022, klokken 05:49

« forrige - neste »

elektrolux

Interresant artikkel om det glade bomvannviddet over Lepsøybroen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQP0W6/slik-lurer-torbjoern-19-og-knut-19-seg-unna-bompengene

Selv har jeg brukt millioner på tilsvarende #bomfrie kjøretøy for å slippe den samme synkende følelsen det er å passere en av disse forhatte bommene.

I år har staten med Enova trappet opp insentivene for at flere skal kunne komme seg fram til jobb og venner uten slik psykiske påkjenninger og Enova gir nå støtte på opp til 25 000 kr i tillegg til at slike kjøretøy fra før er momsfrie og viktigst av alt #bomfrie.

Carver'en er favoritten min og gir meg muligheten til å besøke min syke mot som bor på andre siden av bommene i Stavanger og fritt ta henne med til byen på restaurant, frisør og legebesøk, mens Buddy gir meg muligheten til å ta med både kona og jr. til Tasta på familiemiddag hos mor min. Den er forøvrig til salgs til fordel for den #bomfrie MonoTracer og forhåpentligvis Microlino som skal hentes i Sveits 12 desember. Der kombineres både komfort og luksus med friheyen til å ferdes der en ønsker. Har regnet ut at nedbetalingstiden på den bare på turene våre til Bergen og datteren vår der er 82 år i forhold til å kjøre den bombefengte Tesla S

Big Duc som er den svære gråe varebilen på bildene er forøvrig kjøpt inn for å hente MonoTracer i Sveits før de nye avgiftene trer i kraft i 2023. Ikke rart millionene renner ut på å slippe bompenger.   ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rævedilter

Enda enklere å registere bilane på ungene:
SitatKan ikkje krevje betaling

I brevet til Samferdsledepartementet fortel AtB i detalj, steg for steg, korleis «betalingsholet» fungerer i praksis.

Faktura for ferjereisa blir sendt til den registrerte eigaren av bilen, altså personen som er mindreårig.
Når fakturaen ikkje blir betalt, kan den ikkje følgast opp via inkasso fordi mottakaren er under 18 år.
Selskapet kan heller ikkje sende faktura til føresette, fordi personvernregelverk hindrar Statens vegvesen i å opplyse om dette. (Noreg slutta seg til EU-regelverket GDPR i 2018.)
Selskapet Skyttel, som står for innkrevjing, opplyser til AtB at faktura blir sendt til eigaren av bilen, fordi dei ikkje veit kven som er bilens sjåfør på dei ulike ferjereisene.
https://www.nrk.no/vestland/trafikkselskap-slar-alarm_-slik-_lurer_-bilistar-seg-unna-betaling-1.16170462

hELgenen

Sitat fra: Rævedilter på mandag 14. november 2022, klokken 06:45
Enda enklere å registere bilane på ungene:
SitatKan ikkje krevje betaling

I brevet til Samferdsledepartementet fortel AtB i detalj, steg for steg, korleis «betalingsholet» fungerer i praksis.

Faktura for ferjereisa blir sendt til den registrerte eigaren av bilen, altså personen som er mindreårig.
Når fakturaen ikkje blir betalt, kan den ikkje følgast opp via inkasso fordi mottakaren er under 18 år.
Selskapet kan heller ikkje sende faktura til føresette, fordi personvernregelverk hindrar Statens vegvesen i å opplyse om dette. (Noreg slutta seg til EU-regelverket GDPR i 2018.)
Selskapet Skyttel, som står for innkrevjing, opplyser til AtB at faktura blir sendt til eigaren av bilen, fordi dei ikkje veit kven som er bilens sjåfør på dei ulike ferjereisene.
https://www.nrk.no/vestland/trafikkselskap-slar-alarm_-slik-_lurer_-bilistar-seg-unna-betaling-1.16170462

Den siste der er jo rent tyveri.

Rollep

#3
Sitat fra: elektrolux på søndag 13. november 2022, klokken 05:49
Interresant artikkel om det glade bomvannviddet over Lepsøybroen.

Selv har jeg brukt millioner på tilsvarende #bomfrie kjøretøy for å slippe den samme synkende følelsen det er å passere en av disse forhatte bommene.

I år har staten med Enova trappet opp insentivene for at flere skal kunne komme seg fram til jobb og venner uten slik psykiske påkjenninger og Enova gir nå støtte på opp til 25 000 kr i tillegg til at slike kjøretøy fra før er momsfrie og viktigst av alt #bomfrie.

Carver'en er favoritten min og gir meg muligheten til å besøke min syke mot som bor på andre siden av bommene i Stavanger og fritt ta henne med til byen på restaurant, frisør og legebesøk, mens Buddy gir meg muligheten til å ta med både kona og jr. til Tasta på familiemiddag hos mor min. Den er forøvrig til salgs til fordel for den #bomfrie MonoTracer og forhåpentligvis Microlino som skal hentes i Sveits 12 desember. Der kombineres både komfort og luksus med friheyen til å ferdes der en ønsker. Har regnet ut at nedbetalingstiden på den bare på turene våre til Bergen og datteren vår der er 82 år i forhold til å kjøre den bombefengte Tesla S

Big Duc som er den svære gråe varebilen på bildene er forøvrig kjøpt inn for å hente MonoTracer i Sveits før de nye avgiftene trer i kraft i 2023. Ikke rart millionene renner ut på å slippe bompenger.   ::)
Jeg bor også i Stavanger og betaler ca. 10 kroner per dag i bompenger.

De pengene betaler jeg med glede hvis jeg slipper kjøre rundt i slike innretninger😁😂

Vaduz

Hadde glatt betalt 10kr dagen for å kjøre taycan vs de doningene der daglig ja! Bortsett fra monotracer, ser ganske gøy ut:)

elektrolux

#5
Kjøpte 911 da vi fikk jr. Trengte bil med baksete noe Marcus GT ikke hadde. Bildet er tatt på familietur til Geiranger.

Kona øvelsekjørte i 911 Carreraen og Jr. hadde "værdens beste" barneseng mellom en hissig 3,2l 6er bokser og foreldrene mens vi cruiset Autobahn i 250+ km/t

Da vi ble 4 måtte vi tenke enda mer familievennlig og endte opp med en Lancia Delta integrale Verde york som vi koste oss med helt til bommene rundt Stavanger gjorde det umulig å bruke gliset.

Deilig å been there done that, men å smyge Carveren forbi både rushtidskøene og bommene og Carve gjennom svingene omtrent helt uten fare for fartsbot gir mye kjøreglede en Taycan aldri vil kunne levere. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

filtvet

Så litt på Sur ron elmoped. Virker som en ganske praktisk sak - og sikkert morsom å kjøre. Mulig det blir en slik....

stefse

Sitat fra: filtvet på tirsdag 15. november 2022, klokken 07:47
Så litt på Sur ron elmoped. Virker som en ganske praktisk sak - og sikkert morsom å kjøre. Mulig det blir en slik....
Vil påstå at minst 70% av de som kjører bil til jobben kunne klart seg med en MC-scooter store deler av året. Mer bruk av elektriske scootere og motorsykler  bør være endel av klimamålet. De får det til i Italia.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: stefse på fredag 18. november 2022, klokken 16:55
Vil påstå at minst 70% av de som kjører bil til jobben kunne klart seg med en MC-scooter store deler av året. Mer bruk av elektriske scootere og motorsykler  bør være endel av klimamålet. De får det til i Italia.
Vel, i Norge må man ha ett kjøretøy eller fremkomstmiddel som erstatter MCen om vinteren. Så da blir det fort to biler + MC. I stedet for bare to biler. Det er fort fem-seks måneder man ikke kan kjøre MC. Så scooter / mc er ikke noe særlig egnet som eneste erstatning for kjøretøy nr 2 i Norge.

Da er faktisk elsykkel bedre, men det har jo sine utfordringer. Da er vel heller Microlino o.l. bedre alternativer når de blir lett tilgjengelige.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#9
Kona har sko til alle anledninger, Jeg har et par som passer til alt. Eller spør du kona så svarer hun til ingenting.

Tror faktisk at hu har flere par sko enn jeg har kjøretøy.  ???

Motsatt har jeg selv en bil til enhver anledning. Høyt anbefalt. Veldig miljøvennlig og økonomisk er det også.

F.eks i går skulle jeg hente jentungen sin Motorsykkel som stod i Bergen under en presenning. Da ble Big Duc fyrt opp. Normalt ville vi kjørt Tesla S med gratis lading og spart masse penger på det, men en ting er å spare, en helt annen ting å faktisk tjene penger og det gjorde jeg til gangs da jeg fikk fyllt opp varerommet med andre sine ting i begge retninger og på den måten gikk med nesten 2000 kr i overskudd på turen.

www.nimber.com er genial for formidling av slike tjenester.

I dag skulle en ekspressomaskin fra Bergen leveres på andre siden av bommen, så den ble lastet om fra Big Duc til Vesla før turen gikk siste etappen gjennom bommen.

Dermed sørget egnede kjøretøy seg for både fortjeneste og besparelse.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vaduz

Binder opp store ressurser som hadde vært bedre utnyttet av andre, det er nok få som har like høyt karbonavtrykk som deg her inne. Ikke veldig nøysomt til sunnmøring å være i alle fall, bruke millioner for å spare tusenlapper.

elektrolux

#11
Kalles for skatteplanlegging.

Formueverdien på kjøretøypoolen min er lavere enn om pengene skulle stått i aksjefond/kontanter.

Og så er det vel kun ihuga syklister som bruker mindre på bom enn meg.

mao Vinn vinn

En ekstra bonus er kosen med å kunne mekke og stelle med kjøretøyene. ;)

At eksosbilene stort sett står betyr også minimalt med utslipp. Worst case ville vært en eier som brukte dem hele tiden
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA