Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Hvis dere ser på videoen linket i innlegg 342 i denne tråden så har allerede Toyota ringt til Tesla-Bjørn og fortalt om alle forbedringene som kommer i mai, som vil redusere de over 14 timene veldig mye (pga 150kW, lengre etapper, og 3,8 fulle superladinger per dag (opp fra 2). Da blir den og grei for folk som f.eks. kjører langt i sommerferien, sikkert.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 12. mars 2023, klokken 00:07
... Da blir den og grei for folk som f.eks. kjører langt i sommerferien, sikkert.

Kan tenkes. Men det er dessverre fortsatt ett regnestykke å "reverse engineer-e" algoritmen å forutse hvor mye man kan kjøre og lade over flere dager. Sånn hadde det ikke behøvd å være.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 12. mars 2023, klokken 00:07
Hvis dere ser på videoen linket i innlegg 342 i denne tråden så har allerede Toyota ringt til Tesla-Bjørn og fortalt om alle forbedringene som kommer i mai, som vil redusere de over 14 timene veldig mye (pga 150kW, lengre etapper, og 3,8 fulle superladinger per dag (opp fra 2). Da blir den og grei for folk som f.eks. kjører langt i sommerferien, sikkert.

Litt klønete at det ikke er research'et nok slik at modellen som lanseres faktisk er slik den skal bli i Mai.

Og i tillegg ikke legger inn OTA på dette...?

Nybegynnerfeil, overraskende fra en så stor bilprodusent.

R&D har hatt dårlig tid.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sycho

Jeg håper inderlig at Toyota opplever en massiv kundeflukt etter denne flausen. Jeg frykter at hvis det ikke skjer, så blir heller ikke forbedringene noe å skrive hjem om. Tenk å være så sene med og lansere sin egen elbil og så faller den så kraftig gjennom. Skal ikke være mulig!
"Ta deg sammen!"  :laugh:

Leffi

Jeg jobber sammen med et par som ha Tesla S, og jeg vet ikke hvor mange ganger de er inne på verstedet med bilen i løpet av året pga problemer, så det ser ut som om det er flere merker med bilene sine. Når man ser på Yotube og forskjellige forum på nettet, så ser det ut som det er litt utfordringer med de fleste merkene, men jeg er enig i at endel av el siden av Bz4x burde vært løst for en stund siden. Når det er sagt, så er denne vinteren den første vinteren bilen har vært ute på veiene, og det er da man virkeligt får teste den. Det som det ser ut for de fleste merkene, er at de vil pushe bilene ut på markedet så fort som muligt, og da blir det naturlig noen hickups. Det vet di med tidlige Tesla S alt om der det har vært store problemer med bærearmer i underste har røket, og batteripakker har mått blitt skiftet, seter løsnet, og software har mått blitt oppdatert en rekke ganger. Når det gjelder Toyota, så har de sine "svin på skogen" de også, men de pleier å være veldig flinke med å rydde opp i tingene sine, og det håper jeg og tror denne gang også.

THE

Sitat fra: Leffi på søndag 12. mars 2023, klokken 18:25
Jeg jobber sammen med et par som ha Tesla S, og jeg vet ikke hvor mange ganger de er inne på verstedet med bilen i løpet av året pga problemer, så det ser ut som om det er flere merker med bilene sine. Når man ser på Yotube og forskjellige forum på nettet, så ser det ut som det er litt utfordringer med de fleste merkene, men jeg er enig i at endel av el siden av Bz4x burde vært løst for en stund siden. Når det er sagt, så er denne vinteren den første vinteren bilen har vært ute på veiene, og det er da man virkeligt får teste den. Det som det ser ut for de fleste merkene, er at de vil pushe bilene ut på markedet så fort som muligt, og da blir det naturlig noen hickups. Det vet di med tidlige Tesla S alt om der det har vært store problemer med bærearmer i underste har røket, og batteripakker har mått blitt skiftet, seter løsnet, og software har mått blitt oppdatert en rekke ganger. Når det gjelder Toyota, så har de sine "svin på skogen" de også, men de pleier å være veldig flinke med å rydde opp i tingene sine, og det håper jeg og tror denne gang også.
Tesla leverte sin første bil (Roadster) i 2008, 4-5 år før de lanserte Tesla Model S. Likevel er en Tesla Model S fra 2013 en bedre elbil enn en 2023 Toyota bz4x. Toyotaen er nok en mye bedre bil utenom el-delen enn den gamle Teslaen, men der Tesla hadde 5 års erfaring som bilprodusent så har Toyota 88 års erfaring som bilprodusent, og 26 års erfaring med elektrifiserte drivlinjer (hybrid). Det må jo da være lov å kritisere et særdeles halvhjertet forsøk på å lage elbil.

Det høres jo ut som oppdateringen som kommer til bz4x i mai vil løse mye av utfordringene med el-biten av bilen, så forhåpentligvis vil eierne av bz4x etter hvert også bli eiere av en OK elbil, ikke bare en bra bil.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

suverin

Sitat fra: THE på mandag 13. mars 2023, klokken 09:29
Tesla leverte sin første bil (Roadster) i 2008, 4-5 år før de lanserte Tesla Model S. Likevel er en Tesla Model S fra 2013 en bedre elbil enn en 2023 Toyota bz4x. Toyotaen er nok en mye bedre bil utenom el-delen enn den gamle Teslaen, men der Tesla hadde 5 års erfaring som bilprodusent så har Toyota 88 års erfaring som bilprodusent, og 26 års erfaring med elektrifiserte drivlinjer (hybrid). Det må jo da være lov å kritisere et særdeles halvhjertet forsøk på å lage elbil.

Det høres jo ut som oppdateringen som kommer til bz4x i mai vil løse mye av utfordringene med el-biten av bilen, så forhåpentligvis vil eierne av bz4x etter hvert også bli eiere av en OK elbil, ikke bare en bra bil.

Stemmer nok bra dette, jeg har logget mine timer i en MS 2013, og den var kanskje god på el, men ikke veldig god på bil :) Foreløpig er det nok omvendt hos bzen. God på bil, ikke så god på el.

Jeg er dog litt på siden her, siden jeg kjører Subaruen, og det finnes vel ikke noen, som noen gang har handlet en Subaru for den er best på forbruk, der er det andre ting som gjelder, enten den drives av boxer eller el. :)

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

THE

Sitat fra: suverinseveren på mandag 13. mars 2023, klokken 09:59
Sitat fra: THE på mandag 13. mars 2023, klokken 09:29
Tesla leverte sin første bil (Roadster) i 2008, 4-5 år før de lanserte Tesla Model S. Likevel er en Tesla Model S fra 2013 en bedre elbil enn en 2023 Toyota bz4x. Toyotaen er nok en mye bedre bil utenom el-delen enn den gamle Teslaen, men der Tesla hadde 5 års erfaring som bilprodusent så har Toyota 88 års erfaring som bilprodusent, og 26 års erfaring med elektrifiserte drivlinjer (hybrid). Det må jo da være lov å kritisere et særdeles halvhjertet forsøk på å lage elbil.

Det høres jo ut som oppdateringen som kommer til bz4x i mai vil løse mye av utfordringene med el-biten av bilen, så forhåpentligvis vil eierne av bz4x etter hvert også bli eiere av en OK elbil, ikke bare en bra bil.

Stemmer nok bra dette, jeg har logget mine timer i en MS 2013, og den var kanskje god på el, men ikke veldig god på bil :) Foreløpig er det nok omvendt hos bzen. God på bil, ikke så god på el.

Jeg er dog litt på siden her, siden jeg kjører Subaruen, og det finnes vel ikke noen, som noen gang har handlet en Subaru for den er best på forbruk, der er det andre ting som gjelder, enten den drives av boxer eller el. :)
Selv likte jeg Subaru før i tiden, og vurderte Legacy en gang eller to, men endte opp med Saab i stedet. Både Subaru og Saab var litt sære biler, og det er for så vidt Tesla også, selv om de har fått en annen kommersiell suksess. Godt mulig jeg kommer til å vurdere en elektrisk Subaru en gang i fremtiden, men da må den sannsynligvis være noe annet enn en Toyota med Subaru-merke i grillen. Ellers så må jeg si at det ofte er en del spenstige og interessante konseptbiler som kommer fra Toyota, og også noen av elbilkonseptene de lanserte i fjor er jo interessante. Spørs bare om de tør å lansere noe som er like spennende for salg. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

suverin

#368
Sitat fra: THE på mandag 13. mars 2023, klokken 10:28
Selv likte jeg Subaru før i tiden, og vurderte Legacy en gang eller to, men endte opp med Saab i stedet. Både Subaru og Saab var litt sære biler, og det er for så vidt Tesla også, selv om de har fått en annen kommersiell suksess. Godt mulig jeg kommer til å vurdere en elektrisk Subaru en gang i fremtiden, men da må den sannsynligvis være noe annet enn en Toyota med Subaru-merke i grillen. Ellers så må jeg si at det ofte er en del spenstige og interessante konseptbiler som kommer fra Toyota, og også noen av elbilkonseptene de lanserte i fjor er jo interessante. Spørs bare om de tør å lansere noe som er like spennende for salg.

< offtopic >

Saab <3 Det er ingen biler jeg savner like mye som de Saabene jeg har hatt! Solterra kan i rette vinkelen bakfra, bringe frem gode minner om en 9000cc jeg var fryktelig glad i! Selv om 9000 også var et "omdiskutert" samarbeidsprosjekt (litt som Solterra), så hadde den mange av de gode genene til "ekte" Saab. Litt som jeg føler det nå :) Det er på mange måter mye Subaru i bilen, selv om det er et samarbeidsprosjekt.

< / offtopic>
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RJK

Det store problemet er jo ikke først og fremst at rekkevidden er noe lav, men at den er langt lavere enn forespeilet. Man burde jo kunne forvente at to store konsern som Toyota og Subaru klarer en så enkel utregning og kontrollmåling at de ser hva bilen er god for.


Kjøpte man en Subaru, så viste man jo at den drakk 0,9 l på mila omtrent, der konkurrentene kanskje lå på 0,6-0,7. Da var det jo ikke så stort problem, annet enn at de ble dyre pga samtidig høye tall på bl.a. CO2-utslippet, og derved mye i avgifter.

Både i-Pace og PS2 fikk jo også i sin tid mye tyn for å ikke klare den lovte rekkevidden. Ingen som sa så mye på om de var gode som biler,/elbiler som de jo begge var, men at lovet rekkevidde skilte så mye, det ble det reagert kraftig på.

Og det er jo definitivt det samme her.

Forøvrig, Lexus RZ450e får mye skryt i denne TV2-omtalen. Men de er vel såpass treg med å få den på markedet, at den kanskje har fått fikset opp i de mest åpenbare skavankene som er påpekt.

Men må si det hjalp godt med kobber i kombinasjon med svart, og konjakk-farget interiør. Bare så synd de ikke endret krom-detaljene innvendig til samme kobber-farge som utvendig.

https://www.tv2.no/broom/tesla-bommet-lexus-har-skjont-det/15533579/




Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

hvor langt går en slik Toyota? er vel noen tråden her som eier en? tall på et papir er jo en ting. Men 10års batteri garanti er jo en fin ting...

RJK

Sitat fra: Svk på mandag 13. mars 2023, klokken 15:00
hvor langt går en slik Toyota? er vel noen tråden her som eier en? tall på et papir er jo en ting. Men 10års batteri garanti er jo en fin ting...
Er vel ingen som har fått testa på sommeren, men 315 - 330 er vel ca det en har fått til på høst-veier.

WLT-tallet er 415-511, avhengig av 2/4-hjulsdrift og felger. Elbil24 teste 4WD-utgaven som skulle ha 470 km rekkevidde. Beste indikator viste 407 km og med 200 C, antydet bil 297 km. Resultatet ble vel 315, man da stilt inn AC på eco-mode.

Først når de kjørt den godt under 0, til den praktisk talt ikke gikk å kjøre mer, så stoppet det på rundt 330 km.

Les mer her:

https://www.elbil24.no/nyheter/rekkeviddeskrell-for-toyota-bz4x/77691484
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mondeo

#372
Sitat fra: Svk på mandag 13. mars 2023, klokken 15:00
hvor langt går en slik Toyota? er vel noen tråden her som eier en? tall på et papir er jo en ting. Men 10års batteri garanti er jo en fin ting...

Bjørn Nyland testet og måler ca 20 mil i 120km\t og 30 mil i 90km\t på par varmegraders tørre veier.

10 års batterigaranti er fint det, men det krever en årlig service man må betale for samt at bilene er meget strøypet for at batteriet ikke skal ta noe skade og Toyota skal slippe å betale noen for å bruke garantien.

Tesla har 8 års batterigaranti, og krever ingen service, samt bruken av batteriet er ikke begrenset på noe vis. Her får man full futt på hurtiglading hele tiden og kan utnytte nesten all tilgjengelig kapasitet.

Man får vudere hvor viktig de 2 årene i forsjell er mot hva man mister og må betale.

Radial

10års garanti/ubegrenset km er sikkert fint for taxi sjåføren, men ikke veldig relevant for de fleste forbrukere.. 8år og rundt 200k km er stort sett mer enn godt nok for de fleste.

Taxi sjåføren får ikke full verdi ut av bilen sin om bilen begrenses til ~60mil om dagen (3-4 hurtigladinger), og det er på veiene med passasjerer de tjener penger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Svk

Traff en BZ4 Taxi idag :-)  men kommer vel langt med en 11kw saktelader også mellom slaga.
Men får vel 10års garanti på hele bilen om man tar vanlige serviser?
Om man tar kun batterisjekken så får en kun garanti på batteri?

Var 10års garanti på Batteriet i priusen også om man tok hybrid service. jeg tok siste service for 6-7år siden hos Toyota. Men når jeg solgt bilen for litt siden med en alder på 10år og 260.000km så var det fortsatt mulig å kjøre den under 0.4. så regner med kapasiteten fortsatt er på topp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA