Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

RemiWM

#345
Sitat fra: Leffi på fredag 10. mars 2023, klokken 16:06
Hmm, er dette et Tesla forum siden det er så mange Tesla eiere som komenterer? Har dere prøvd bilen? Jeg har hatt min Bz4x siden november og er kjempefornøyd. Det går også å skru av navigasjonsstemmen slik at den ikke kommer på igjen når man starter opp igjen. Det vet jeg siden jeg faktisk har en Bz, og ikke bare "synser" og kaster ut meninger som enkelte gjør!

Er helt enig. Har kjørt bZ4X (4400 km) siden desember. Fantastisk bil!
Virker som en bil bare er bra om den har verdensrekord i lading eller har størst batteri.
En bil er så mye mer!
Synes noen kommentarer her inne er ganske latterlige, spesielt fra synsere som verken har prøvd bilen eller har tenkt å kjøpe den.
Ikke alle trenger å kjøre Oslo-Tr.heim annenhver dag (kan virke som de fleste gjør det her inne).
Jeg har fått så mye spørsmål om hvorfor jeg kjøpte denne «drittbilen» som de kaller den. Svaret er enkelt: Fordi den passer mitt bruk og jeg liker den.
Ikke alle liker å kjøre/eie en Tesla...
Man kan snu om på det. Hvor mange stiller kritiske spørsmål til boligen du eier? «Hvorfor kjøpte du det dritthuset der?? Har jo ikke badekar en gang!» Ingen som gjør det vettu. Men bil er som religion for noen skjønner jeg og da er det helt greit å rakke ned på andres valg.

Og btw: forbruket mitt er langt fra 30 kWh / 100 km som 1000 km testen viste. Har snittforbruk i de hastighetene på samme vei og samme temperatur på ca. 20 kWh, med varme på 20 grader i kupe. Kjører akkurat lik bil som testen (AWD Executive Bitone).
Kjørte en tur på ca. 30-35 km for noen uker siden med et forbruk på 13,1 kWh / 100 km (veier rundt Oslo). Bor like utenfor Oslo og har ca. 4 mil 1 vei til jobben i sentrum. Kjører den tur/retur (80 km) med forbruk på 16,5 kWh ved 0 grader ute. Holder i massevis for meg.
Toyota bZ4X AWD Executive Bitone
Nissan Leaf Tekna

vinterdekk

Sitat fra: Leffi på fredag 10. mars 2023, klokken 16:06
Hmm, er dette et Tesla forum siden det er så mange Tesla eiere som komenterer? Har dere prøvd bilen? Jeg har hatt min Bz4x siden november og er kjempefornøyd. Det går også å skru av navigasjonsstemmen slik at den ikke kommer på igjen når man starter opp igjen. Det vet jeg siden jeg faktisk har en Bz, og ikke bare "synser" og kaster ut meninger so enkelte gjør!

Var bundet i kjøpskontrakt på en Subaru, bestilte ID.4 så snart jeg fikk hevet den. Supre biler på noen områder men følte ikke de dekket behovene våre som eneste bil.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Leffi

Neida. Det er ikke feil tråd. Navigasjonsstemmen ble kommentert av Geear i hans innlegg.

suverin

#348
Sitat fra: RemiWM på fredag 10. mars 2023, klokken 17:24
Og btw: forbruket mitt er langt fra 30 kWh / 100 km som 1000 km testen viste. Har snittforbruk i de hastighetene på samme vei og samme temperatur på ca. 20 kWh, med varme på 20 grader i kupe. Kjører akkurat lik bil som testen (AWD Executive Bitone).
Kjørte en tur på ca. 30-35 km for noen uker siden med et forbruk på 13,1 kWh / 100 km (veier rundt Oslo). Bor like utenfor Oslo og har ca. 4 mil 1 vei til jobben i sentrum. Kjører den tur/retur (80 km) med forbruk på 16,5 kWh ved 0 grader ute. Holder i massevis for meg.

Dette rimer bra med forbruket jeg også opplever med Solterra, som skal ha samme software og forutsetninger som bz4x. Nå i vinter med temp under 0, ligger det på +/- 20kWh/100km på turer med litt lengde og snittfart på 60-70km/t. Jeg har takstativ, så det stjeler og litt strøm. Dette er da forbruk inkludert ladetap (ref video fra teslabjorn over).

Kjører med klima på eco og komfortabel temperatur.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Limodriver

Min erfaring med forbruk ligger på oppunder 25 kwh/100km. Alle andre biler elektriske såvel som fossilbiler klarer jeg å kjøre i helt nedre grensen av forbruk, men altså ikke BZ4X.

Jeg har forståelse for at det er mange som karakteriserer BZ4X som en «drittbil». Bakgrunnen er ikke annet enn at den overhodet ikke leverer på den, etter min vurdering, aller viktigste egenskapen til en elbil - rekkevidden. Jeg kjører ikke 50 mil hver dag, men når jeg gjør det er jeg interessert i lengst mulig rekkevidde.

BZ4X er som veldig mange andre biler, god nok å kjøre og ville vært et godt alternativ om rekkevidden hadde vært som reklamert.

De som mener en elbil ikke trenger å gå langt og er fornøyd med den dårlige rekkevidden til BZ4X kunne trolig kjøpt en annen og rimeligere bil som ville tilfredsstilt dem. Personlig er jeg gretten på Toyota fordi de ikke har levert på den egenskapen jeg setter størst pris på ved en elbil.

suverin

#350
Sitat fra: Limodriver på fredag 10. mars 2023, klokken 19:12
De som mener en elbil ikke trenger å gå langt og er fornøyd med den dårlige rekkevidden til BZ4X kunne trolig kjøpt en annen og rimeligere bil som ville tilfredsstilt dem. Personlig er jeg gretten på Toyota fordi de ikke har levert på den egenskapen jeg setter størst pris på ved en elbil.

Om det er rekkevidde og ladefart som er pri1, så kan jeg skjønne man er gretten. Da får man bytte til en bil med større batteri. Evt en Tesla som får det til med små batteri. Misforstå meg rett; jeg skjønner frustrasjonen om det er rekkevidde som er det viktigste , og man handlet før man visste størrelse på batteri og slike ting.

Men jeg er litt nysgjerrig på hvilke andre, rimeligere biler er det du mener kan tilfredstille de som faktisk setter pris på de egenskapene som bz4x/solterra er virkelig gode på? Jeg fant ingen når jeg handlet, og jeg prøvekjørte meg gjennom stort sett alt som kan krype og gå av biler i prisklassen. Nå er de vel blitt noe dyrere, men prisen var 479k når jeg handlet. (og totalpakken med innbytteprisen var uslåelig).

Den har markedets beste bakkeklaring og terrengegenskaper, (x-mode, hill descent), klasseledende vinteregenskaper (test hos elbil24). Gode kamera og sensorer rundt om kring, så man ser alt man trenger om man skal snu på skogsveien med no-fall-zones.. Dette er ting jeg bruker ukentlig. Langtur (type 50mil), tjaaa par ganger i året ifm ferie slik historisk sett.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

turfsurf

Sitat fra: suverinseveren på fredag 10. mars 2023, klokken 17:47
Dette rimer bra med forbruket jeg også opplever med Solterra, som skal ha samme software og forutsetninger som bz4x. Nå i vinter med temp under 0, ligger det på +/- 20kWh/100km på turer med litt lengde og snittfart på 60-70km/t. Jeg har takstativ, så det stjeler og litt strøm. Dette er da forbruk inkludert ladetap (ref video fra teslabjorn over).

Kjører med klima på eco og komfortabel temperatur.
Typisk for eiere (gjelder alle bilmerker) som oppnår lavere forbruk enn tester viser. Kjører i ECO mode og snittfart på 60.

Har akkurat nå kjørt Åsgårdstrand - Lørenskog med Tesla Y og ett forbruk på 250Wh/km.

Ingen av disse referansene er veldig nyttige.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

suverin

#352
Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. mars 2023, klokken 08:43
Typisk for eiere (gjelder alle bilmerker) som oppnår lavere forbruk enn tester viser. Kjører i ECO mode og snittfart på 60.

Har akkurat nå kjørt Åsgårdstrand - Lørenskog med Tesla Y og ett forbruk på 250Wh/km.

Ingen av disse referansene er veldig nyttige.

For å sammenligne hva jeg kan oppnå i praktisk bruk er det veldig nyttig føler jeg. Men den har liten verdi om man IKKE oppgir snittfart og temperatur.

På storparten av norsk landevei, er det ikke lett/forsvarlig å ha høyere snittfart enn 60-70. 90,100 og 110 soner er et eksotisk fenomen for veldig mange :)

Tester og forbruk i disse hastighetene har liten betydning for min del, da det ikke er sammenlignbart med hvordan kjøringen blir i praksis.

Det er flere som begynner å teste begge deler (motorvei og landevei), det er bra!

Brukererfaringer er det som stemmer best med egne erfaringer, derfor syns jeg det er nyttig i hvert fall.

Edit; skriveleifer.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

turfsurf

Sitat fra: suverinseveren på lørdag 11. mars 2023, klokken 08:55
Brukererfaringer er det som stemmer best med egne erfaringer, derfor syns jeg det er nyttig i hvert fall.
Om man er nøye med å oppgi fart, vær, høydeforskjell, føre o.l. så kan det være nyttig.

Men å bruke slike tall for å argumentere med at bilen ikke har høyt forbruk sammenlignet med andre biler blir feil. Da må man kjøre samtidige tester ala NAF.

Når det er sagt, så viser vel NAF testen at bilen ikke har så veldig høyt forbruk sammenlignet med andre tilsvarende biler, men litt lite batteri og stort buffer. Når den da har litt issues med lading går det tregt på langtur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Leffi på fredag 10. mars 2023, klokken 17:42
Neida. Det er ikke feil tråd. Navigasjonsstemmen ble kommentert av Geear i hans innlegg.
Kommenterte hva som ble vist i testen til Bjørn Nyland. At det er mulig har jeg ingen problemer med å tro på, men når han ikke får det til, så er det dårlig brukerinterface. Han nevnte at det kanskje var på grunn av mangel på profil, men så ut som han kjørte på eierens profil, kom iallfall opp fullt navn på en person der. For egen del er bensinpumpa i instrumentpanelet bare eksempel på at elbilene fra mange produsenter ikke bygges opp fra 0 som elbiler, det er komponenter og programvare fra fossilbiler i hytt og pine. Sikkert greit for å spare penger, men det gir ikke optimale design og software! Har kjørt en del 2023 MB EQC, og selv om det er en kanonbra bil på komfort, støy og annet så irriterer all fossil-arven meg. Bilen kunne vært fantastisk om alt var optimalisert for el!

Electric cars in Norway

#355
Jezzz...... ja som dere har nevnt...skikkelig dårlig resultat på TB sin test. 14,25 :-1:

Nå tipper jeg Toyota i Drammen sitter i krisemøter om dagen med tema: «samling i bånn»... :D

Dette må de få tweeket litt på så det blir bedre.... Og det blir det nok etterhvert... Toyota er tross dette fantastisk gode biler.

Bilde fra hans YT video her:


https://youtu.be/hXRp357Usq4

02jan

Litt OT, men hvilken fabrikk/land er det BZ4 produseres på ?  (normalt så finner jeg dette ut selv, men her må jeg melde pass).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Electric cars in Norway

#357
SitatLitt OT, men hvilken fabrikk/land er det BZ4 produseres på ?  (normalt så finner jeg dette ut selv, men her må jeg melde pass

02... :+1: fant dette på wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_bZ4X

Japan: Toyota, Aichi ( Motomachi-anlegget ) [2]

Kina: Tianjin ( FAW Toyota ); [3] Guangzhou ( GAC Toyota )

Limodriver

Jeg skal ikke kritisere BZ4X for annet enn rekkevidden. Men, for meg er de fleste biler som produseres i dag tilfredsstillende oå de fleste andre områder. Jeg tilpasser meg lavere bakkeklaring, manglende kamera hva enn det skal være, men rekkevidde på sommerstid på minst 450km vil jeg ha.

Jeg kjører heller ikke 50 mil hver dag, 25-30 mil relativt ofte og da ønsker jeg ikke å hurtiglade. Derfor bryr jeg meg heller ikke om ladehastighet. Utifra denne tråden forundrer det meg hvor stor aksept en del har for manglende rekkevidde, men lavere aksept for lav ladehastighet.

Alle er vi åpenbart veldig forskjellige.

Electric cars in Norway

#359
Sitat fra: RemiWM på fredag 10. mars 2023, klokken 17:24
Sitat fra: Leffi på fredag 10. mars 2023, klokken 16:06
Hmm, er dette et Tesla forum siden det er så mange Tesla eiere som komenterer? Har dere prøvd bilen? Jeg har hatt min Bz4x siden november og er kjempefornøyd. Det går også å skru av navigasjonsstemmen slik at den ikke kommer på igjen når man starter opp igjen. Det vet jeg siden jeg faktisk har en Bz, og ikke bare "synser" og kaster ut meninger som enkelte gjør!

Er helt enig. Har kjørt bZ4X (4400 km) siden desember. Fantastisk bil!
Virker som en bil bare er bra om den har verdensrekord i lading eller har størst batteri.
En bil er så mye mer!
Synes noen kommentarer her inne er ganske latterlige, spesielt fra synsere som verken har prøvd bilen eller har tenkt å kjøpe den.
Ikke alle trenger å kjøre Oslo-Tr.heim annenhver dag (kan virke som de fleste gjør det her inne).
Jeg har fått så mye spørsmål om hvorfor jeg kjøpte denne «drittbilen» som de kaller den. Svaret er enkelt: Fordi den passer mitt bruk og jeg liker den.
Ikke alle liker å kjøre/eie en Tesla...
Man kan snu om på det. Hvor mange stiller kritiske spørsmål til boligen du eier? «Hvorfor kjøpte du det dritthuset der?? Har jo ikke badekar en gang!» Ingen som gjør det vettu. Men bil er som religion for noen skjønner jeg og da er det helt greit å rakke ned på andres valg.

Og btw: forbruket mitt er langt fra 30 kWh / 100 km som 1000 km testen viste. Har snittforbruk i de hastighetene på samme vei og samme temperatur på ca. 20 kWh, med varme på 20 grader i kupe. Kjører akkurat lik bil som testen (AWD Executive Bitone).
Kjørte en tur på ca. 30-35 km for noen uker siden med et forbruk på 13,1 kWh / 100 km (veier rundt Oslo). Bor like utenfor Oslo og har ca. 4 mil 1 vei til jobben i sentrum. Kjører den tur/retur (80 km) med forbruk på 16,5 kWh ved 0 grader ute. Holder i massevis for meg.

Det er veldig bra dere er fornøyd med bilen. Jeg liker både den og Subaruen godt, jeg også :+1:

Og alle som er veldig kritiske til bilen så hør en gang til på det TB sier helt til slutt på videoen. De som kjøper denne og kjører normalt kansje bare kjører Max 400/500 km de vil jo være superfornøyd med bilen. Men dette er jo en langtest da og da må vi kommentere resultatene. Det gjelder uansett bilmerke... det blir likt som de vintertestene som NAF har - alle merker som ikke leverer som forventet på NAF testen, de får gjennomgå :-X jeg tenker det er en del av forbrukermakten som gjør at bilprodusentene hele tiden må forbedre sine elbiler.

TB sier bilen føles premium og har gode seter... det teller mye det også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA