Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

Håvar

Sitat fra: suverinseveren på torsdag 16. februar 2023, klokken 19:40
Begynner å lure om det er forskjell på software Subaru og Toyota?

Dagens "langtur" på salt-bløt vei, mellom 0 og -5 grader, 121km, gjennomsnitt ca 70kmt. Klima på eco, 19c. Thule Wingbar og Snowpack large, med ett par ski på taket.

Fikk et gjennomsnitt på 20.1kWh/100. Over 12 mil droppet jeg ca 100 høydemeter. Store deler av turen langs E6 i Gudbrandsdalen, satte cruise på 100km/t og lot bilen følge trafikken.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Mener du Subaru har høyere eller lavere forbruk enn Toyota?
Toyotaen endte med 19 kWh/100 km da den gikk tom i NAF sin test. Da med noen hundre høydemeter opp.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Radial

Sitat fra: Håvar på søndag 19. februar 2023, klokken 16:51
Sitat fra: suverinseveren på torsdag 16. februar 2023, klokken 19:40
Begynner å lure om det er forskjell på software Subaru og Toyota?

Dagens "langtur" på salt-bløt vei, mellom 0 og -5 grader, 121km, gjennomsnitt ca 70kmt. Klima på eco, 19c. Thule Wingbar og Snowpack large, med ett par ski på taket.

Fikk et gjennomsnitt på 20.1kWh/100. Over 12 mil droppet jeg ca 100 høydemeter. Store deler av turen langs E6 i Gudbrandsdalen, satte cruise på 100km/t og lot bilen følge trafikken.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Mener du Subaru har høyere eller lavere forbruk enn Toyota?
Toyotaen endte med 19 kWh/100 km da den gikk tom i NAF sin test. Da med noen hundre høydemeter opp.

Du får bare solterra i 4wd og NAF testet BZ4x i 2wd.
Så med omtrent likt forbruk er Subaruen i så måte mer effektiv, om det stemmer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Skal heller ikke mere til enn litt høyere snitthastighet enn testen hadde, for å dra forbruket opp. Hadde de lagt testen via E6 fremfor via Lørenskog og Gjøvik, hadde nok alle bilene stoppet tidligere enn de nå gjorde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Her er svaret fra NAF ang testen. Hadde ikke sett dette før nå, jeg...

DEBATTINNLEGG:

– Ikke klag på ruta. Bygg bedre biler

NAF svarer på Elbilforeningens kritikk av rekkeviddetesten.

Anette Berve
11. feb 2023 10:42

https://www.tv2.no/broom/ikke-klag-pa-ruta-bygg-bedre-biler/15499198/

RJK

Fagansvarlig fra elbilforeningen gir seg ikke, og vil ikke skjønne at de tester hva bilene er gode for, ikke en snil WLTP-lik vinter og sommertest.

Skal man over fjellet, enten det er øst-vest-aksen eller nord-sør-aksen, eller hvilken som helst variant som betyr klatring over fjellene, vil gjerne ha en formening om man klarer hele turen, eller må lade 1, 2 eller kanskje 3 ganger med bilen man vurderer å kjøpe eller allerede har kjøpt.

Her er ihvertfall "ny" runde på gang i sagaen om rekkevidde-testing har noe for seg, om man velger annet enn en snill rute.

https://www.tu.no/artikler/elbilister-med-litt-erfaring-vet-at-man-ikke-fyller-rekkevidde-pa-batteriet-men-energi/526525

"Elbilister med litt erfaring vet at man ikke fyller rekkevidde på batteriet, men energi
Elbilforeningen står fast ved kritikken av NAFs rekkeviddetest."

Jeg synes de gutta i Finansavisen treffer godt med kritikken av Elbilforeningen sitt tilsvar. Lurer på om de kommer med kommentar om dette svaret også.

For de som ikke har sett den ennå:

https://www.youtube.com/watch?v=dWz2plyS-lg
Bosted Oslo

HK

Bare et lite spørsmål av ren nysgjerrighet: Ser av reportasjen etter Toyotas pressekonferanse om hva de skal gjøre at de skal "øke antal hurtigladninger pr. døgn fra 2 til 3,8". What?? Betyr dette at man på langtur ikke har kunnet hurtiglade mer enn 2 ganger i døgnet. Jeg fikk før jul en BYD Han som jeg bl.a bruker til å pendle 7 ganger i året mellom Oslo og Berlin med. Samt strekninger som Berlin-Paris. Berlin-Alicante osv. På en vanlig tur Oslo-Berlin pleier det å være minimum 4 hurtigladninger og her i Tyskland med snittfart på 130 pleier det å være minimum 2 timer mellom hver lading over litt lengre strekninger. Er antall ladinger pr. døgn generelt et problem for elbiler?

RJK

Er flere merker/modeller som opplever redusert fart på hurtig/lynlading pga varme som ikke blir transportert bort fort nok, derav begrepet #Chargegate. Nissan Leaf var vel den første man opplevde problemer med.

Flere biler/merker sliter med å varme kupé samtidig som man hurtig/lynlader, slik at det beste er om man har et annet sted å sitte mens bilen lader.

I senere tid rapporteres det om flere biler/merker SW-"bricker" dersom man hurtig/lynlader "for ofte". Bl.a. BMW har tydeligvis lagt inn sperring/begrensning som tilsier at du må AC-lade minst en gang før du da kan få full fart igjen. Men tror ikke jeg har hørt om noen som nekter å ta i mot lading ved sånne tilfeller.

Ja, det er litt "corner case" om man må hurtig/lynlade mer enn 2x på en dag. Da kjører man enten hardt type motorveikjøring og Autobahn-kjøring. Men skal være enig i at dette er dårlig for kundene.

Å få problemer på ferietur fordi produsenten setter opp slike sperrer/begrensninger, synes jeg ikke hører hjemme, selv om man kan forstå at de ønsker at man ikke bruker hurtig/lynlading som vanlig lade.
Bosted Oslo

HK

Aha! Det var derfor jeg opplevde følgende på strekningen Oslo-Berlin: 1. lading Ionity Spekerød, alt normalt. 2.lading litt etterfylling på Ionity Varberg. 3.lading Ionity Helsingborg. Plutselig ble høyeste ladehastighet 45 kw og varmepumpa jobbet vilt med kjøling av batteriet. Holdt på å ikke rekke ferge fra Gedser. 4. ladestopp Allego Rostock alt normalt etter at bilen hadde kjølt seg 2 timer på ferga. Måtte etterfylle hos Ionity Heiligengrabe for tydelig at elbiler ikke er så glade i å sette cruisekontrollen på 170. Forbruket øker jo eksponentielt så det ut som. Og da var ladinga som å se på maling tørke!! Og dette var i 3 minusgrader! Hvordan blir dette til sommeren i 37+?? Vel, vel, har ikke solgt Mercedesen enda...Dette ser ikke særlig bra ut for min bruk. Fy flate! Er elbiler bare for folk som skal "en tur på fjellet" i 70 km.t oppi Hallingdal?

geear

Nei, det finnes elbiler du kan hurtiglade/lynlade om igjen og om igjen og om igjen, du kan til og med sitte inni de med klimaen på. 🤪😂

Tre år før Toyota kom med elbil med maks to hurtigladinger per døgn og elendig ladehastighet så var dette fullt mulig:
https://youtu.be/R-2Yj-uVeB0

Med henger på vinter vil Toyotaen være omtrent ubrukelig. For en fadese.

Limodriver

Når svaret foreligger fra Toyota der det kun blir en marginal forbedring av rekkevidde i forhold til slik BZ4X har blitt levert synes jeg Toyota sin håndtering står til stryk.

Jeg kan ikke se at noen av bilmerkene som har levert elbiler med rekkeviddesvikt har levert så dårlig. BZ4X er heller ikke en småbil som kun brukes til lokalkjøring, det er en mellomstor bil som gjerne kan brukes til lengre turer. En dagsreise har fått en ny betydning - relativt kort strekning med mange trege ladestopp.

Av alle bilprodusenter er Toyota den jeg sist ville forventet en slik totalt manglende levering og manglende utbedring av feil fra. Når vi vet fasiten, som ikke imponerer, er det ikke mindre provoserende at informasjonsavdelingen fremdeles skryter av bilen heller enn å gjøre en «reality check». BZ4X har en betydelig rekkeviddemangel som alle andre enn Toyota har oppdaget. Bilen blir ikke bedre av at informasjonsavdelingen hos Toyota fortsetter å tygge lykkepiller.

vinterdekk

Forbedringer det er snakk om (https://www.motor.no/aktuelt/dette-blir-endringene-pa-toyota-bz4x/242768)

- 3,8 x 10-80% DC ladinger per 24 timer istedenfor 2 (sterkt redusert hastighet om man DC lader utover dette).
- 60 minutter 80-100% DC istedenfor 80 minutter.
- Endret visning av forbruk og resterende energi.

Dette er absolutt ting som gjør bilen lettere å leve med, men likevel store ulemper som de som bestilte bZ4X og Solterra før november 2022 ikke kunne ha visst noe om.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 20. februar 2023, klokken 21:58

Ja, det er litt "corner case" om man må hurtig/lynlade mer enn 2x på en dag. Da kjører man enten hardt type motorveikjøring og Autobahn-kjøring. Men skal være enig i at dette er dårlig for kundene.

Er det nå så veldig corner case? Det er vel stort sett hver eneste dagstur som går på motorvei, spesielt hvis man ikke har destinasjonslading og skal videre neste dag.

Og ønsker man å komme fort frem er det og bedre med tre korte stopp enn to lange.

På ferie i fjor hadde vi flere dager med fire hurtigladinger. Rekorden er med i3 120Ah, da hadde vi 9 hurtigladinger etter hverandre.

Når rekkevidden er god nok til en hurtiglading en gang om dagen, da kan de jo ha denne begrensningen.

Men 3,8 er jo ganske bra av Toyota da, man kommer vel fort 100 mil med det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Suverin

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 21. februar 2023, klokken 01:19
Forbedringer det er snakk om (https://www.motor.no/aktuelt/dette-blir-endringene-pa-toyota-bz4x/242768)

- 3,8 x 10-80% DC ladinger per 24 timer istedenfor 2 (sterkt redusert hastighet om man DC lader utover dette).
- 60 minutter 80-100% DC istedenfor 80 minutter.
- Endret visning av forbruk og resterende energi.

Dette er absolutt ting som gjør bilen lettere å leve med, men likevel store ulemper som de som bestilte bZ4X og Solterra før november 2022 ikke kunne ha visst noe om.

De frigjør også 10-15km av bufferen, det gir en bitteliten gevinst iom at man kan kjøre litt lenger uten å kjøre i blinde. Hadde dog håpet de øket netto-kapasiteten noe og allerede nå kom med noe som gav en faktisk rekkeviddeforbedring. Skal man se positivt på det, så gir det iallefall en marginal praktisk rekkeviddeforbedring.

Så sier Toyota-sjefen til Tv2, at dette bare er første steg. Får håpe han har rett i det..

Sitat
Toyotas informasjonssjef, Espen Olsen, understreker at de ikke er ferdige med dette. De jobber fortsatt med å finne flere måter å bedre rekkevidde, øke kapasiteten på hurtiglading og redusere forbruk på.

– Er det snakk om hardeware-endringer, også?

– Vi jobber på flere områder – også på hardware. Men det kan vi ikke si noe om foreløpig. Enn så lenge er det disse software-oppdateringene som skal gjennomføres.

– De endringene som kommer nå gir vel ikke bedre rekkevidde?

– Nei, du kommer ikke lenger om du kjører helt tomt. Men du vil få en mer presis beskjed om faktisk rekkevidde og forbruk.
https://www.tv2.no/broom/toyotas-rekkevidde-trobbel-slik-vil-de-rydde-opp/15523075/

Suverin

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. februar 2023, klokken 07:35
Sitat fra: RJK på mandag 20. februar 2023, klokken 21:58

Er det nå så veldig corner case? Det er vel stort sett hver eneste dagstur som går på motorvei, spesielt hvis man ikke har destinasjonslading og skal videre neste dag.

For mange er det veldig corner cases vil jeg tørre å påstå.

Jeg klarer ikke å skjønne et kjøremønster med sånne behov for hurtiglading? Snakker vi en jobb med lange avstander og mye kjøring så ser jeg det selvsagt, da hadde jeg valgt en annen bil, men til privat bruk? Er det noe jeg misforstår? :)

Ser corner cases, type ferie etc, men det er jo nettopp særtilfeller der man skal  nedover Europa eller hele norge på langs foreksempel? Og hvem stresser egentlig avgårde mil etter mil i ferien..

Jeg forsvarer ikke begrensningen Toyota har lagt inn her, jeg sliter bare litt med å forstå det voldsomme behovet for hurtiglading, kan man hurtiglade 3.8 ganger på 24 timer, så er jo det ganske mange mil (om det ikke er yrkeskjøring da) :)

turfsurf

Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 21. februar 2023, klokken 08:48
Jeg klarer ikke å skjønne et kjøremønster med sånne behov for hurtiglading? Snakker vi en jobb med lange avstander og mye kjøring så ser jeg det selvsagt, da hadde jeg valgt en annen bil, men til privat bruk? Er det noe jeg misforstår? :)

Ser corner cases, type ferie etc, men det er jo nettopp særtilfeller der man skal  nedover Europa eller hele norge på langs foreksempel? Og hvem stresser egentlig avgårde mil etter mil i ferien..

Jeg forsvarer ikke begrensningen Toyota har lagt inn her, jeg sliter bare litt med å forstå det voldsomme behovet for hurtiglading, kan man hurtiglade 3.8 ganger på 24 timer, så er jo det ganske mange mil (om det ikke er yrkeskjøring da) :)
Det er litt definisjonen corner case da. Corner case er ting som jeg ikke gjentar jevnlig. Jeg drar på ferie, turer  og trekker henger flere ganger i året, dermed er ikke det corner case, selv om det ikke er hverdagsbruken.

Nå som Toyota har oppjustert til 3,8 ganger mener jeg det er godt nok. 2 ganger som det var er for lite.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA