Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

suverin

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 31. januar 2023, klokken 10:08
...
Ble nesten overrasket over at de ikke trakk begge bilene. Blir interessant hvordan 2WD gjør det.
...

Det blir interessant! Det er vel fort første testen av 2WD her til lands? Kan ikke erindre å ha lest om rekkeviddetester av den i media.

Siden VW også trakk sin firehjulstrekker i siste liten, så får man plutselig en ganske relevant sammenligning på forbruk mellom bz4x fwd, ID.5 rwd og Y rwd.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

vinterdekk

#256
Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 31. januar 2023, klokken 10:29
Siden VW også trakk sin firehjulstrekker i siste liten, så får man plutselig en ganske relevant sammenligning på forbruk mellom bz4x fwd, ID.5 rwd og Y rwd.

Interessant tanke. Kanskje derfor VW stablet om og byttet ID5 GTX 4Motion til ID5 Pro?

VW og Toyota er jo konkurrenter som spiller de kortene de har, så når Toyota bare stiller med bZ4X FWD i siste liten har VW svart i siste liten med å matche med ID5 Pro. Hva tjener egentlig VW å stille med firehjulsdrift når viktige konkurrenter stiller med tohjulsdrift..

Snedig.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 31. januar 2023, klokken 10:54
Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 31. januar 2023, klokken 10:29
Siden VW også trakk sin firehjulstrekker i siste liten, så får man plutselig en ganske relevant sammenligning på forbruk mellom bz4x fwd, ID.5 rwd og Y rwd.

Interessant tanke. Kanskje derfor VW stablet om og byttet ID5 GTX 4Motion til ID5 Pro?

VW og Toyota er jo konkurrenter som spiller de kortene de har, så når Toyota bare stiller med bZ4X FWD i siste liten har VW svart i siste liten med å matche med ID5 Pro.

Snedig.

Men hva med Skoda Enyaq? På forrige vintertest gjorde 2WD-utgaven det så dårlig at de måtte teste den to ganger....med samme resultat. Gjorde det vesentlig dårligere enn 4WD. Sistnevnte gjorde det derimot mistenkelig bra sammenlignet med 4WD til VW ID4.....hmmmmmm. Alle ønsker nok å klatre over 1000-meters-fjellet, så forskjellen til Model Y ikke blir så ekkel på papiret.
Tesla Model Y                         2021-

Kjell Salvigsen

#258
Ja, det er underlig og uheldig dersom VW også trekker en awd/Gtx og setter inn en rwd/Pro som erstatning. De burde ha satt inn begge utgavene. Jeg antar at begrunnelsen til VW er fjorårets test, der GTX utgaven klarte 61 km kortere rekkevidde sammenlignet med RWD utgaven. Dette mye grunnet løypa i slutten der noen biler er "heldige" med bakkene og klarer å komme over kneika. Andre biler er mindre heldige og stopper før de kommer over. Utfallet kan gi kunstig høye forskjeller som NAF MOTOR og andre medier bruker for alt det er verdt uten å spesifisere feilkilder/hva som gjør at forskjellene blir så store. Dette har også skjedd med Tesla sin model 3 i en NAF test, der LR kom over kneika med 0 km igjen og klarte over 5 mil ekstra i nedoverbakkene som fulgte. Model 3 med mindre batteri klarte ikke å komme over en av kneikene og fikk uheldig resultat og dermed et mye større avvik fra Wltp enn det LR fikk pga mer heldige omstendigheter. (TM3 SR og Id34 GTx stoppet begge omtrent på samme sted) TM3 SR RWD fikk wltp avvik på 23 %, mens LR AWD fikk WLTP avvik på 15 %. Stemmer det, gir det et godt bilde på hva forskjellen egentlig er om man skal kjøpe en model 3 og vil velge riktig modell ?


NaF motor lagde mange saker på forskjellen i rekkevidde basert på disse resultatene, de solgte også saken videre til andre medier. Det er klart at de fleste leserne da tror at en GTX har 6 mil kortere rekkevidde enn en tilsvarende bakhjultrekker. Vi var flere id4 eiere som stusset på denne store forskjellen og arrangerte en test i egen regi. Der kjørte vi fra Oslo sentrum til Golsfjellet. Vi loggførte svært nøye, skiftet sjåfør hver 5. mil, byttet på å ligge i front, hadde nøyaktig samme instillinger i bil og identisk trykk i dekk, samme dekktyper, brukte ACC begge biler og alt som var mulig for å fjerne feilkilder (noe ikke NAF gjør i særlig grad)

Vi endte opp med forskjell i rekkevidde på 2 mil, det er langt fra det NAF går ut med når de sier 6 mil....
Her er eksempel på media-oppslag som er uheldige for bilprodusentene når resultatene i NAF testen brukes slik, det gir rett og slett inntrykk av høyere differanse enn det som tilfelle vanligvis er : https://www.motor.no/aktuelt/dette-taper-du-av-rekkevidde-med-firehjulsdrift/217750

Så jeg skjønner for så vidt at de vil unngå slike oppslag enda et år, det gir ikke et godt bilde av forskjellene mener jeg. De  bør presisere i enda større grad hvilke feilkilder og usikkerhetsmomenter denne testen har. (hvorfor noen biler kan oppnå ekstra mye rekkevidde , mens andre kan oppnå "uheldig" lite)

NAF bruker testresultatene i mange oversikter/mange artikler der de opplyser om at man ved å kjøpe en id4 gtx må regne med et WLTP avvik på 24 %. Kjøper man en Pro blir bare avviket 14,5 % om vinteren. Dette gir ikke et korrekt bilde mener jeg, begge bilene leverer vanligvis ganske likt avvik. Det samme gjelder nok TM3 som NAF MOTOR mener har hhv  15 % og 23 % avvik fra WLTP på SR og LR, omtrent samme avvik som id bilene fikk i testen. Det er uheldig at disse tallene blir brukt i så mange sammenhenger som en kjøpsguide man kan stole på, det er jo tross alt NAF / MOTOR som står bak....
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Limodriver

Jeg forstår godt at Toyota ikke vil blottlegge og dokumentere at AWD ikke har mer enn 250 km rekkevidde, +50% rekkevidde av markedsført rekkevidde må vel være godt nok?

Imidlertid løser de ikke Toyota sitt eget problem, de gjør det vel egentlig større. Strutsesteategien lenge leve - dersom en ikke sier det til noen går sikkert problemet over av seg selv...

Toyota hadde muligheten til å identifisere og kvantifisere utfordringen av et uavhengig organ for deretter å adressere og håndtere problemstillingen.

Håvar

I tillegg har de gjemt rekkevidde vanvittig godt på nettsidene sine. En må faktisk scrolle seg langt ned til FAQ og deretter klikke på "Hvor langt kan jeg kjøre med fulladet batteri?" Da henviser de kun til 2WD-rekkevidden på inntil 511 km. I konfiguratoren kommer det ikke opp i det hele tatt. Eventuelt må en laste ned pdf med spesifikasjoner, men der kommer det bare forbrukstall som atpåtil viser 0 kWh/100 km

Alle andre forhandlere viser WLTP tydelig på første side. Det er tydelig at Toyota ikke ønsker å stå inne for rekkevidden de påstår/har påstått
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Kjell Salvigsen

Her er høydeprofilen for testløypa, den viser tydelig hvorfor noen importører vegrer seg for å sende enkelte modeller til testen. Løypa passer bra for noen modeller med en viss rekkevidde, mens den fryktes av dem som får den verste kneika i siste del av batterikapasiteten. Klarer man å komme over en av de største kneikene på ca 35 mil og spesielt ved ca 45 mil, så kan man få godt betalt videre. Har man ikke marginene på sin side, kan det slå veldig uheldig ut med en slik høydeprofil. Høydeprofilen er spennende, men den skulle ha vært tidligere i løypa mener jeg .
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Limodriver

Jeg ser fordelen med å ha stigning tidlig i testløypa. Dersom en ser bruk av : bil i praksis, vil testløypa reflektere mange sin langkjøring til hytta. Stigningen kommer på slutten av turen da en kjører opp på fjellet. Det er liten trøst i at batteriet klarer å løfte bilen til fjellhøyde bare fjellet er tidlig på turen. Alernativt burde det være en løype uten særlig høydeforskjell for å sammenligne rekkevidde i flatt terreng.

Jeg ser Toyota på nettsidene sine gir bilen god rekkevidde: "Etter 25 års med utvikling av høykapasitetsbatterier, tilbyr Toyota en elbil med god rekkevidde og med batterier som er like gode, år etter år. Litiumion-batteriet har en kapasitet på 71,4 kWt brutto og 64 kWt netto." Litt sarkastisk er det ikke rart Toyota kan gi 10 år/1 million km garanti for det er ikke mulig å kjøre 1 million kilometer på 10 år - bilen står jo til lading mesteparten av tiden :)

suverin

#263
Sitat fra: Limodriver på tirsdag 31. januar 2023, klokken 15:03
Jeg ser fordelen med å ha stigning tidlig i testløypa. Dersom en ser bruk av : bil i praksis, vil testløypa reflektere mange sin langkjøring til hytta. Stigningen kommer på slutten av turen da en kjører opp på fjellet. Det er liten trøst i at batteriet klarer å løfte bilen til fjellhøyde bare fjellet er tidlig på turen. Alernativt burde det være en løype uten særlig høydeforskjell for å sammenligne rekkevidde i flatt terreng.

Hadde vert gunstig med størstedelen av stigning tidligere i løypa ja, for hvor mange har egentlig en hytte som ligger 35 mil unna? ;)

Edit
Kommet et leserinnlegg fra Møller som handler om det samme:
https://www.motor.no/aktuelt/debatt-opp-et-fjell-pa-jakt-etter-sannheten/241736
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 31. januar 2023, klokken 15:03
Jeg ser fordelen med å ha stigning tidlig i testløypa. Dersom en ser bruk av : bil i praksis, vil testløypa reflektere mange sin langkjøring til hytta. Stigningen kommer på slutten av turen da en kjører opp på fjellet. Det er liten trøst i at batteriet klarer å løfte bilen til fjellhøyde bare fjellet er tidlig på turen. Alernativt burde det være en løype uten særlig høydeforskjell for å sammenligne rekkevidde i flatt terreng.

Jeg ser Toyota på nettsidene sine gir bilen god rekkevidde: "Etter 25 års med utvikling av høykapasitetsbatterier, tilbyr Toyota en elbil med god rekkevidde og med batterier som er like gode, år etter år. Litiumion-batteriet har en kapasitet på 71,4 kWt brutto og 64 kWt netto." Litt sarkastisk er det ikke rart Toyota kan gi 10 år/1 million km garanti for det er ikke mulig å kjøre 1 million kilometer på 10 år - bilen står jo til lading mesteparten av tiden :)

Jeg er enig langt på vei, oppstigning til fjellet til vinterhytta er jo i slutten av turen. Men for de fleste i Norge, så kommer oppstiging til hytta på rundt 20 mil hvis man tar utgangspunkt i at flest mennesker bor rundt Oslo. Det er omlag 20-25 mil til fjells til de store hytteområdene/skistedene for de fleste da. Derfor tenker jeg at det hadde vært mest relevant å hatt den stor stigningen rundt 20 mil.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 31. januar 2023, klokken 15:26
Sitat fra: Limodriver på tirsdag 31. januar 2023, klokken 15:03
Jeg ser fordelen med å ha stigning tidlig i testløypa. Dersom en ser bruk av : bil i praksis, vil testløypa reflektere mange sin langkjøring til hytta. Stigningen kommer på slutten av turen da en kjører opp på fjellet. Det er liten trøst i at batteriet klarer å løfte bilen til fjellhøyde bare fjellet er tidlig på turen. Alernativt burde det være en løype uten særlig høydeforskjell for å sammenligne rekkevidde i flatt terreng.

Jeg ser Toyota på nettsidene sine gir bilen god rekkevidde: "Etter 25 års med utvikling av høykapasitetsbatterier, tilbyr Toyota en elbil med god rekkevidde og med batterier som er like gode, år etter år. Litiumion-batteriet har en kapasitet på 71,4 kWt brutto og 64 kWt netto." Litt sarkastisk er det ikke rart Toyota kan gi 10 år/1 million km garanti for det er ikke mulig å kjøre 1 million kilometer på 10 år - bilen står jo til lading mesteparten av tiden :)

Jeg er enig langt på vei, oppstigning til fjellet til vinterhytta er jo i slutten av turen. Men for de fleste i Norge, så kommer oppstiging til hytta på rundt 20 mil hvis man tar utgangspunkt i at flest mennesker bor rundt Oslo. Det er omlag 20-25 mil til fjells til de store hytteområdene/skistedene for de fleste da. Derfor tenker jeg at det hadde vært mest relevant å hatt den stor stigningen rundt 20 mil.

Ja, det samme gjelder i Bergen, Stavanger/Sandnes: stigningen kommer etter 10-20 mil....
Tesla Model Y                         2021-

THE

Hadde kanskje vært ei bedre rute å kjøre opp Venabygdsvegen, ned til Folldal og med retur via Østerdalen? Da kommer vel høyeste punkt etter ca. 25 mil, og deretter er det stort sett nedover hele veien tilbake til Oslo.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mondeo

BZ4X 2WD klarte 33 mil. 34% avvik fra WLTP.
Ikke så ille sammenlignet med de andre bilene med tilsvarende WLTP.
Men det betyr vel at AWD ville klart en del mindre..

https://www.motor.no/bil/na-starter-vinterens-store-rekkeviddetest/241590

RJK

Når de fleste ligger med avvik på 20-25 % fra WLTP, så vil jeg si alt over 30 % er temmelig dårlig. Mange av bilprodusentene som bør gå gjennom resultatene for å sjekke etter forbedringspunkter for å redusere tapet, riktignok korrigert for hvor heldig eller uheldig de var i forhold til visse toppunkter langs løypa.

Men er noen som imponerer med under 20 % gitt forholdene, og spesielt Euniq 6 med fattigslige 10,65 % i forhold til WLTP, og gikk i praksis lengre enn biler med opptil 420 km rekkevidde. Og flere av disse hadde også relativt lave tap, med greit under 20 % i tap.

Nå gikk riktignok de fleste av disse nøysomme bilene kortest, og var kanskje ikke like "plaget" av de kraftigste stigningene på runden. Men de to store Teslaene var også godt under 20 % i tap av rekkevidde, til tross for lang kjørelengde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mondeo

Sitat fra: RJK på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:29
Når de fleste ligger med avvik på 20-25 % fra WLTP, så vil jeg si alt over 30 % er temmelig dårlig. Mange av bilprodusentene som bør gå gjennom resultatene for å sjekke etter forbedringspunkter for å redusere tapet, riktignok korrigert for hvor heldig eller uheldig de var i forhold til visse toppunkter langs løypa.

Men er noen som imponerer med under 20 % gitt forholdene, og spesielt Euniq 6 med fattigslige 10,65 % i forhold til WLTP, og gikk i praksis lengre enn biler med opptil 420 km rekkevidde. Og flere av disse hadde også relativt lave tap, med greit under 20 % i tap.

Nå gikk riktignok de fleste av disse nøysomme bilene kortest, og var kanskje ikke like "plaget" av de kraftigste stigningene på runden. Men de to store Teslaene var også godt under 20 % i tap av rekkevidde, til tross for lang kjørelengde.

Og begge de to store Teslane har firehjulsdrift, som viser at det kan gjøres uten å tape så mye rekkevidde at man ikke tørr å la bilen bli testet engang..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA